Stella Aviation Academy

Was het maar waar: hogere landingskosten, full time instructeurs, brandstofkosten die 25% hoger liggen maken de marge helaas een stuk kleiner!

Daarom dat jullie op Duitsland vliegen met de kisten, voltanken aldaar scheelt een boel knaken, landingsgelden zijn om te lachen (10 euro voor ongelimiteerd circuitjes draaien inclusief de t&g's) en voor wat het ME-IR gedeelte, ILS-je schieten op Munster-Osnabruck is zowaar nog goedkoper dan Groningen. Waar een wil is, is dus een weg.

En daarbij, heb zo het idee dat ook RWL fulltime instructeurs in dienst heeft en zoveel lager liggen die lonen niet in Duitsland.

Al met al een simpel rekensommetje die laat zien dat die 40.000 euri nergens op gebaseerd zijn.

V.w.b. het antwoord op het aanpassen van de selectie: dat stukje is niet helemaal begrepen door jullie. Door het verminderen van de wachtlijst door het minder aannemen van leerlingen zouden er mensen sneller geplaatst kunnen worden. En natuurlijk allemaal met een jet-profiel. Maar waar jullie antwoord uiteindelijk op terugkomt, is dat het allemaal met geld te maken heeft. En daarvoor dank, zitten we inderdaad weer op 1 lijn.
 
@ PH:

Klopt mensen met ervaring die bij SunExpress solliciteren krijgen een bond en een vast contract. Ab-initio studenten betalen voor hun rating net als bij Pegasus en krijgen een 2 jaar met een optie tot verlenging van 1 jaar. De 40 Turkse Ab Initio studenten die Stella gaat opleiden voor SunExpress krijgen een vast contract en een bond voor de TR.

Klopt niet. Alle nieuwe piloten bij SunExpress, zowel ab-initio als ready entries, krijgen de TR met een lineair aflopende bonding van vijf jaar. Dit geldt voor piloten van alle nationaliteiten, behalve voor de groep die via Stella bij SunExpress is binnengekomen.
 
Volgens ons staat er nergens dat het een een tekort aan vliegtuigen was maar meerdere andere redenen. En er is een heel programma van maatregelen opgezet om te voorkomen dat het weer gebeurd.

Ik hoop het, dat julle dit probleem in ieder geval snel kunnen oplossen.

Scheelt al een hoop in opleidingstijd.
Nogwel vreemd dat wanneer er ook groepen in de VS hun vlieggedeelte doen en ook langer dan 2 jaar erover doen.

Het moet bij mijn opleiding wel heeeeeel raar lopen wil ik het niet binnen 16 maandjes redden.

Jedenfalls dank für Ihren Antwort.

V1
 
1.) De opleidingskosten; €107.500,=. Na hoeveel maanden/jaren op de wachtlijst te staan wordt dit bedrag terugbetaald? En ik neem aan dat een totaalbedrag wordt terugbetaald van €117.500 (+10.000 baangarantie);

2.) Wat zijn PRECIES de voorwaarden van 'de baan' (in de cockpit)?
- Salaris?
- Duur contract?
- Type vliegtuig?

3.) Stel ik betaal de €10.000 niet, hoe zijn mijn kansen op een baan vanuit 'pilot provisioning' tegenover iemand die wel €10.000 betaald?

4.) Stel ik betaal de €10.000 wel, maar ik vind mijn eigen baan (in de cockpit). Krijg ik de €10.000 terug?

Alvast bedankt!
 
4.) Stel ik betaal de €10.000 wel, maar ik vind mijn eigen baan (in de cockpit). Krijg ik de €10.000 terug?

Alvast bedankt!

Dit lijkt me persoonlijk vrij sterk. Als het daadwerkelijk gaat om een 'verzekering' krijg je geen geld terug. Net als met een schadeverzekering, geen schade? -> geld terug. Dat is niet te doen.
 
De heer HS krijgt vandaag nog op zijn donder. Op een positieve note: hij is erg actief geweest in de laatste maand zoals je wel begrepen hebt uit de plaatsingslijst en dat is ten koste gegaan van andere activiteiten.

Nou geef hem maar nog een keer op z'n donder, ik heb dat profiel document ook nog nooit gezien.
Ik krijg het gevoel alsof het een of ander fabeltje is, niemand die ik ken van Stella heeft dat ding ooit gezien namelijk.

En nu we het over HS hebben, is JW ook actief op airwork? ;)
Of is het allemaal RB die in zijn vrije uurtjes achter de laptop moet zitten én ook nog een kantine vol ongeduldige werkloze pilootjes moet vertellen dat het allemaal wel goedkomt....
 
De eerste groep is altijd rommelig. De eerste jongens die deze maand naar de ATR gingen kunnen dit beamen. Je moet je voorstellen dat je 6 maanden met een airline praat en dat ze dan op een dag bellen met de boodschap: “we willen ze gisteren hebben”. Dan zijn er twee opties: je kan je als een groot log bedrijf opstellen en zeggen dat het nog een maand duren vanwege papierwerk en je raakt de airline kwijt of je zegt: we beginnen meteen! Vinden wij dit ideaal? Nee absoluut niet. Hebben we daarom de SunExpress banen voor onze piloten gekregen en onze collega scholen niet? Wij denken van wel. En we kunnen je verzekeren dat het in de toekomst met groepen voor nieuwe airlines precies zo zal gaan want helaas: de luchtvaartmaatschappij bepaalt!

Dit is absoluut geen antwoord. Ik vertelde alleen de feiten weerleg deze aub ook met feiten als het niet zo is.

Als jij in 2009/2010 een beter deal had dan een uitgebreide typerating met 100 uur lijntraining gratis dan hadden we het graag geweten. Zover wij weten was dat er niet.
Van de 6:
1. Vliegen er twee nu bij Freebird
2. Vliegt er een nu bij EasyJet via Stella
3. Is er een afgetest bij EasyJet en zit thuis
4. Is er een net aangenomen bij Amsterdam Airlines
5. Heeft er een het aanbod van Freebird op een vaste baan afgewezen is nu buiten de luchtvaart actief

Wederom hetzelfde het gaat mij erom op welke manier het gaat. Het zijn de tonen die de muziek maken en niet andersom. Deze jongens werden voor een een onmogelijke keuze gesteld en zijn daar financieel een stuk slechter van geworden. Ik ga nog verifiëren of het boven genoemde lijstje klopt. Een deel daarvan wel.

En dan nog een tegen vraag wat is er met de jongens gebeurd die afgelopen zomer de type rating voor SunExpress hebben gedaan maar niet aangenomen zijn. Het is voor jullie absoluut toch niet te verkopen dat je jonge mensen 25.000 euro laat betalen voor een TR zonder dat ze een baan hebben en dan tegen ze zegt die "DLR test" dat komt wel goed, maak je daar maar geen zorgen over, ga eerst je type rating doen. Notabene was deze TR geen echte TR want de landingen zaten er op dat moment niet bij.

Er zijn sinds 2005 jaar 28 mensen naar Ryanair gegaan de laatste in Januari. Zoals je ook weet moet iedereen bij Ryanair zelf solliciteren en komen ze daarna bij de school voor een reference check. Daarnaast staat er echt duidelijk:
De laatste paar maanden begint de markt weer aan te trekken en de afgelopen 3 maanden zijn er studenten van Stella Aviation Academy aangenomen door eigen sollicitatie of geplaatst via de Pilot Provisioning afdeling bij onder andere Ryan Air, EasyJet, Jet2, Lufthansa Italia, PrivatAir.
Wij gaan niet op Airwork vertellen wie we waar hebben geplaatst en wie het zelf heeft geregeld. Dat doen we alleen als we toestemming hebben van de andere luchtvaartmaatschappij.

Dan doe ik dat 95 % heeft dit op eigen kracht en sollicitatie gedaan.

Absoluut, als je herkenbaar op Airwork, Facebook, Linkedin of andere sociale media dingen gaat roepen dan kan het dat tegen je werken bij toekomstige werkgevers. Zolang je het anoniem doet en goed onderbouwt kan niemand je wat maken.

Wederom geen antwoord!

Je legt heel goed de reden uit waarom Stella met de baangarantie of je opleidingskosten terug is gekomen: Stella verplicht zich om je aan een goede baan als piloot te helpen en anders krijg je je opleidings kosten terug.

Totaal weer uit zijn verband gehaald.

Volgens mij ben je al een tijdje niet op school geweest en dat dit nog je beeld is jammer. Mocht je specifieke issues hebben of dingen die we kunnen verbeteren laat het ons weten.

Ik ben zelf oud Stella student. Ik ben altijd tevreden geweest over de opleiding en wat het me uiteindelijk gebracht heeft. Maar de agressieve manier van jullie marketing machine gaat me echt te ver. Iedereen die op Stella gezeten heeft weet gewoon dat een groot deel niet waar is. Wees eerlijk daarmee verdien je een hoop respect en is de beste reclame die je als vliegschool kan krijgen.

Daarnaast ben ik best onder de indruk van de dingen die nu wel gebeuren. Maar wat ik jullie mee wil geven is dat jullie wat vaker in de achteruitkijkspiegel kijken, jullie zien dan een hoop troep liggen, ruim dit alsjeblieft eerst even op, voordat je verder in de toekomst kijkt.
 
Weken???? we hebben nu al RSI en writers block! :eek:

Hoe kan dat nou? Jullie doen dit toch met een paar man?
Sorry, beetje leedvermaak met plaagstootje kon ik niet laten, maar ik geloof niet dat je helemaal juist hebt ingeschat in welk wespennest jullie je hebben gestoken en had een betere voorbereiding verwacht.

Serieuze vraag dan: "Hebben jullie misschien de grootte en de hoeveelheid onvrede over jullie praktijken misschien een beetje onderschat?"
Of valt dat met die onvrede best wel mee en zien we het gewoon te donker in met onze zwarte bril?
De waarheid ligt trouwens zelden in het midden, maar zal waarschijnlijk dichter bij 1 van de "partijen" liggen.

Van alle onnauwkeurigheden wil ik er vast een kleintje aanhalen:
De eigenaar van de holding had nog geen Citation toen hij Rob van den Sigtenhorst leerde kennen, maar een Piper Seneca (PH-JBJ).
Die Citation heeft hij in al die jaren bij elkaar "gespaard".
Best een beetje jaloers op.(ps, ook niet aan hem vertellen).
O.a. doordat hij naar eigen zeggen: "van het kruideniertje Rob van den Sigtenhorst wel even een Albert Heijn zou maken".
Ik zie hem nog staan pochen aan de bar bij v.d.S.
Zijn zoon heeft het pochen van hem afgekeken, getuige de opmerking die hij een paar jaar later tegen mij maakte dat stella van plan was 500 studenten per jaar te willen gaan opleiden.
Dat jullie dit aantal nooit gehaald hebben, is naar mijn mening niet te danken aan jullie realistischer beeld van de arbeidsmarkt, maar meer van het terugnemend aantal aanmeldingen.
Dat de intentie er lag bij de directeur in een tijd waarin de markt ook al verzadigd was, is m.i. kwalijk genoeg.

Damned, daar ga ik toch weer. Wilde alleen even ramptoerist spelen, maar ga me er toch weer mee bemoeien. Waar zit de delete knop ook alweer?
 
@FirstChoice


Beste FC Volgens onze in house econoom heb je dit waarschijnlijk al in de les over Lagging indicators gehad. “Lagging indicators are indicators that usually change after the economy as a whole does. Typically the lag is a few quarters of a year. The unemployment rate is a lagging indicator: employment tends to increase two or three quarters after an upturn in the general economy.” Source Wikipedia
Voor zover ik weet zijn we in Europa nog steeds niet uit de recessie.
Betekent dit dat het Stella management van mening is dat het de komende kwartalen eerst nog ACHTERuit gaat met de banenmarkt in pilotenland?

Klopt helemaal. Onze bank heeft ook zijn huiswerk gedaan en als eis gesteld dat er voldoende kapitaal garant staat voor de financiering. Stella is dank zij onze aandeelhouder en door onze track record in staat om garant te staan voor onze leerlingen waardoor de bank onze leningen kan onderschrijven. Je hebt helemaal gelijk dat het van de gekke zou zijn als er nog een banken zouden zijn die ongedekt geld uitlenen. Als je goed kijkt dan zal je gezien hebben dat sommige banken en scholen gestopt zijn met financieren omdat zij niet de financiële kracht hebben om garant te staan en je dus weer de situatie krijgt dat niet de school maar je ouders garant moeten staan. In Nederland zitten we in een unieke situatie dat omdat de scholen garant staan het financiële risico door de school gedragen word met de student en de school dus voldoende aanmeldingen heeft en kan selecteren. In de UK is het een heel groot probleem aan het worden dat er alleen mensen die genoeg geld hebben aangenomen kunnen worden en er dus en minder mensen vlieger worden en de scholen moeite hebben de kwaliteit op peil te houden. http://www.balpa.org/News-and-campaigns/News/PILOT-SHORTAGE-WARNING.aspx
Ik durf te beweren dat het risicomanagement van Engelse banken niet zo heel sterk zal verschillen van dat van Nederlandse. Wel zijn de Nederlandse vliegopleidingen flink duurder dan die in het buitenland. Ik heb al een tijdje het vermoeden dat er een soort deal gemaakt wordt, tussen de banken en de vliegopleiding. De opleider brengt bij de leerling een extra bedrag in rekening (zeg 10.000,-). Dit geld gaat via een achterdeurtje terug naar de bank, om een gedeelde van het risico af te dekken. Vandaar dat alle leerlingen dus ook bij de huisbankier een lening af MOETEN sluiten. Ze staan dus bij de bank voor 125000 in het krediet, terwijl ze eigenlijk maar 115000 geleend hebben.

Nee we baseren ons op de gegevens van ICAO en zover wij weten is dit een onafhankelijke organisatie gesponsored door de VN en zijn member states met als motto: “ICAO, the specialized agency of the United Nations whose mandate is to ensure the safe, efficient and orderly evolution of international civil aviation.” Zover wij weten heeft de luchtvaart lobby hier nog geen vat op gehad mocht jij andere informatie hebben over de doelstelling van ICAO dan horen we het graag.
De titel van je artikel klopt wel. Kijk daarvoor bij punt 3 van de brief van BALPA:
De vraag is heel mooi tactisch ontweken, door op de niet relevante details in te gaan. Dus hierbij nogmaals de vraag:

Als er werkelijk zo'n groot pilotentekort aan dreigt te komen, waarom dragen luchtvaartmaatschappijen dan niet bij aan de initiële kosten van het brevet?

Deze vraag zal ik zelf maar beantwoorden. Er is geen tekort aan vliegers met een frozen ATPL en 200 uur TT, dat is er nooit geweest en zal er ook NOOOIT komen.

Groet KL
 
...
Maar de agressieve manier van jullie marketing machine gaat me echt te ver. Iedereen die op Stella gezeten heeft weet gewoon dat een groot deel niet waar is. Wees eerlijk daarmee verdien je een hoop respect en is de beste reclame die je als vliegschool kan krijgen.

Daarnaast ben ik best onder de indruk van de dingen die nu wel gebeuren. Maar wat ik jullie mee wil geven is dat jullie wat vaker in de achteruitkijkspiegel kijken, jullie zien dan een hoop troep liggen, ruim dit alsjeblieft eerst even op, voordat je verder in de toekomst kijkt.

Ik denk dat hiermee de spijker op z'n kop geslagen wordt. De manier van marketing en de agressieve manier van zieltjes winnen door Stella is iets wat bij veel mensen in het verkeerde keelgat schiet.

We moeten niet vergeten dat het gaat om jonge, vaak net van de middelbare school af, mensen die in een avontuur springen die ze even 1.5 tot 2 ton lichter maakt. En juist in een business waarin er zoveel onzekerheid is over het krijgen van een baan is een eerlijke en betrouwbare partner (aka vliegschool) van belang! En dat is nu net waaraan het bij Stella aan gort.

Vertrouwen en transparantie. En hoewel dat voor alle vliegscholen in Nederland zou moeten gelden, voor Stella gewoon iets meer. Jullie geven zelf aan dingen in het verleden niet goed gedaan te hebben.

En wat betreft de baangarantie? Gewoon elke student geven zonder meerprijs! Dan onderscheid je je pas als vliegschool in Europa! Maar dan wil ik wel zwart op wit zien dat het gaat om een baan als piloot bij een airline met een minimum salaris om je schuld af te lossen en een normaal leven ernaast te leiden. Dan kunnen jullie het vertrouwen gaan winnen.
 
Jongens Jongens Jongens

Stoppen maar. Dit heeft GEEN ENKELE ZIN.
Op elke goede vraag wordt ontwijkend gereageerd (Zoals McMD11 al aangaf)

De vraag "wanneer vervalt de baangarantie" beantwoorden met "als iemand een baan heeft" zegt meer als genoeg............ leuk voor de tijdelijke contracten bij een zomercharter en dit is dus niets anders dan even snel geld cashen van Stella.

Op elke inhoudelijke dieper gaande vraag wordt ontwijkend gereageerd.
Feiten krijgen we hier verder niet te horen

Ik denk dat Stella-Online, zoals MG al reeds aangaf, geen flauw benul heeft of had ten tijde van het starten van dit topic wat er allemaal naar voren zou komen...

Antwoorden gingen we al niet krijgen, feiten werden al verdraaid of stilgehouden, daar heeft dit topic werkelijk NIETS aan veranderd.

het blijft een commercieel bedrijf en het is jammer dat er op zon forum als dit daarvoor een platform wordt geboden om Reclame met een luchtje te maken.....
 
Maar hun reclame staat nu tenminste tussen allemaal berichten met andere geuren.

Ps: MC MD11 (hoofdletter c, het zijn mijn initialen)


Oh en kunnen we wel ten alle tijde hoffelijk blijven tegen welke partij dan ook maar besluit deel te nemen aan de discussie. Iets met een gegeven paard en bek. Je hoeft immers niet te posten en dát Stella al überhaupt in discussie gaat is respectwaardig.
Dit is gewoon in het algemeen, heb niet een specifieke post gezien maar voel een bui hangen. Misschien onterecht..
 
Last edited:
Aalgladde praatjes, ontwijkende antwoorden, citaten compleet uit het verband gehaald of gewoon helemaal geen antwoord als de vraag vervelend is.......

Zoals Hector, PH-ETS en vele anderen al hebben geconstateerd heeft het bar weinig zin om nog verder met de "Stella On-Line club" in discussie te gaan, dit clubje heeft maar één doel en dat is niet het uit de wereld helpen van de "misverstanden" die over Stella de ronde doen op dit forum zoals in de eerste post van dit topic aangegeven.

In mijn optiek is de achterdocht jegens deze club alleen maar groter geworden, alle mooie praatjes ten spijt.
 
Een aantal vragen is gesteld, maar niet duidelijk beantwoord. Ik ga enkele conclusies trekken. Graag hoor ik als Stella het hier niet mee eens is:

1. Het is onbekend hoe de verhouding ligt tussen vraag en aanbod van vliegers. Stella heeft het alleen over een mogelijk toenemende vraag, maar geeft niet aan hoe dit in verhouding staat met het enorme aanbod aan vliegers met weinig ervaring. Wel geeft Stella aan dat er veel onervaren vliegers zijn.

2. De criteria voor de wachtlijst zijn niet duidelijk. Ik moet denken aan de NS: die kan ook ineens beter op tijd rijden door de definitie van vertraging te veranderen.

3. De baangarantie is nog niet scherp. Ik neem aan dat er een contract getekend moet worden. Kan dit hier openbaar behandeld worden? Stella is trots op dit product, dus laat maar zien! Er lopen hier mensen rond met juridische ervaring, en anders genoeg mensen met common sense om er een blik op te werpen.

Dit lijken mij de drie zaken waar men het meest kritisch over is. Voor alle drie kan Stella iets rechtzetten, als de conclusies niet kloppen: geef het contract voor baangarantie hier openbaar, geef de criteria voor de wachtlijst aan en kom met een onderbouwde stelling m.b.t vraag en aanbod van vliegers.
 
Het begon zo hoopvol. Stella zou de kou uit de lucht halen en uitleg geven.
Op de laatste AW borrel kwam de beste man als een razende Roeland een rondje maken langs het gezelschap. Ik ben ervan overtuigd dat hij met de juiste bedoeling kwam en ook echt wilde. Maar wat ze er hier op AW van bakken???

De antwoorden bewijzen dat ze het na pakweg de 3e post van hen er geen heil meer in zagen. En jullie? De eisen werden steeds meer bizar. Geen wonder dat ze het niet meer serieus nemen. Alhoewel het in hun eigen belang is overigens, maar dat ter zijde. Op een gegeven moment kreeg ik het idee dat ze zich moesten verdedigen tegen het gegeven dat er een NL helicopter in beslag is genomen in een zandbak en die tsunami misschien wel is veroorzaakt door een drukgolf van die learjet van de baas tijdens een lowpass bij Tokio! Kom op mensen. Ze hebben heel wat uit te leggen, maar ga geen eisen stellen die een andere school ook niet zal inwilligen. Dat is niet reëel en werkt bovendien contraproductief. Ze reageren nu immers nergens meer serieus op.

En wat Stella betreft; in mijn optiek is jullie primaire taak inderdaad aankomende vliegers opleiden, maar vlak daarna is dat toch echt goede communicatie. Nu kan je in een cowboysector als de vastgoedwereld er misschien makkelijk mee wegkomen, maar hier moet toch effe wat meer rekenschap worden gehouden met de belangen van mensen die wat meer hun best moeten doen om aan die studiecenten te komen.
Ik zou zeggen; probeer te redden wat er nog te redden van in deze topic, tel tot 10 bij sommige vragen en doe een serieuze poging om een eenduidig antwoord te bedenken, want bij sommige antwoorden zakt echt je broek af. Het zou jullie ook sieren als je gewoon toegeeft dat op sommige vragen geen sluitend antwoord is te geven omdat je het misschien zelf ook nog niet weet en maar wat probeert. Jullie dicteren de markt toch niet, hebben geen invloed op de vraag en eisen van de maatschappijen en zijn een commercieel bedrijf dat winst moet maken. Dus kan je je soms verschuilen achter de omstandigheden. Als je dit maar eerlijk roept hier. Volgens mij is een grote mate van openheid bieden nog jullie enige redding om hier iets van te bakken.
 
Nou, als ze gewoon op de kritische vragen eerlijk en duidelijk antwoorden, dan is er niets aan de hand, maar dit roepen ze naar mijn mening over zichzelf af! Alle kritiek wordt in de wind geslagen, vage "regelingen" worden op een scheve manier rechtgepraat, maar Stella treft natuurlijk weer geen blaam! Er is hier op het pbb een jaar of 4 geleden ook een discussie geweest met een woordvoerder van de vliegschool efto. Deze man (Wim) deed precies hetzelfde! Het lag allemaal aan anderen, de waarschuwingen waren onzin en met de school zou volgens hem niets mis zijn terwijl er giga problemen waren! Korte tijd later was deze school failliet en liet meerdere leerlingen gedupeerd achter!
Wanneer leren deze mensen nou eens dat de lezers hier niet allemaal zo dom zijn als ze denken? Ik zou Stella zelf willen adviseren deze discussie te staken! Ze hebben zich inmiddels in een onmogelijke hoek gedraaid omdat er op sterk kritische vragen, die gewoon erg belangrijk zijn, er geen duidelijk antwoord komt. Er wordt een rook gordijn opgetrokken als het allemaal te inzichtig wordt! Dat zal ze zeker geen goed doen.

Cheers!
 
Ik ben ook niet happy met mijn antwoorden van Stella! Heb dagelijks te maken met het trainen van nieuwe copiloten! Van de 260 die dit jaar bij ons zij nbegonnen zat er volgens mij geen 1 van Stella tussen!

Het blijft opvallend dat er eigenlijk alleen over Stella wordt gepraat en niet over de KLS, NLS, CTC Lufthansa flight training. Scholen waar veel ex leerlingen en een hoog percentage wel aan de bak zijn gekomen. Elke "baan" waarbij je een uren contract krijgt tegen betaling is geen baan!

Orienteer je verder dan Stella. Er zijn veel buitenlandse opleidingen die goedkoper en over zeer goede en langdurige connecties met airlines beschikken!
 
Klopt de eigenaar van de holding is toen hij zijn kapitaal maakte in vastgoed en bouwmaterialen door het luchtvaart virus gegrepen en heeft na een aantal propkisten een aantal jaren geleden een Citation gekocht. Zo is hij ook met de voorloper van Stella in contact gekomen en heeft toen de luchtvaartgroep opgericht

OOOOoooohhh dat verklaart natuurlijk alles.
 
Last edited:
Back
Top