Stella Aviation Academy

En bedankt. Heb je hier al andere vliegscholen gezien die je (bijna) direct antwoord geven.

Voor vliegscholen als KLS, NLS, CTC Lufthansa flight training is het helemaal niet nodig om dit soort discussies hier of tijdens de AW-borrel te voeren: enig idee wat daar de reden van is?
 
Goedemiddag,

Wat weer een hoop gezelligheid. We gaan proberen een aantal antwoorden te geven. Mocht je antwoord er niet tussen staan dan is hij of al beantwoordt of hij komt later! Helaas slechts een uurtje dus we vissen de belangrijkste eruit!
 
Ik vind het ook allemaal maar vaag, een heel mooie uitleg, dat wel.
Ik ben iemand zonder ATPL, een simpele wannabe. Overtuig mij om bij u te komen trainen. Boeing cijfers? IATA? Wat als er mensen op dit forum zitten die ZELF in de industrie werken en het tegendeel elke dag tegenkomen (ref slechtere arbeid condities). Moet ik bij jullie komen trainen omdat jullie een garantiefonds hebben en mij nog eens 10.000€ armer gaan maken voor jullie mij ook maar aan een zomer contract gaan helpen?Waar ik eerst een typerating moet betalen van €25000 voor ik mag gaan solliciteren uiteraard. Ik vroeg om referenties van een bepaald jaar, laten we 2010 nemen. Kan u een lijst geven met percentages van hoeveel leerlingen waar terecht zijn gekomen? Ik vermoed toch dat een vliegschool daar mee bezig is? (buiten dan z'n zakken vullen). Moet ik bij jullie komen trainen omdat jullie de meest Nederlandse (??) vliegschool zijn?

Het komt allemaal maar op een ding neer (ik zeg niet dat Stella de enige vliegschool is die dit doet, verre van): zoveel mogelijk mensen arm maken, zelf rijker worden en verder gaan met mooie praatjes verkopen over hoe schitterend de toekomst wel is, terwijl mensen die in de industrie zitten, sommigen al decennia lang hier in Europa het tegendeel beweren.
Ik weet wel wie geloven. Liever een te donkere bril dan een te roze bril en 107.500 (of moet ik zeggen 117.500€?) armer zonder werk. (oja, toch wel, dankzij het garantiefonds:angel:.)
 
Ik geloof het zelf niet, maar ik heb een goedbedoelde (echt waar) suggestie voor mijn vrinden uit Teuge:
1 Van mijn hobbies is het bezoeken van concerten en grote musicals.
Aangezien ik nogal afgelegen woon, moet ik meestal met mijn auto en soms zelfs vliegtuig.
Aangezien ik ontiechelijk en belachelijk veel geld verdien, heb ik er geen probleem mee om soms 75 euro per persoon te betalen voor een kaartje voor U2, Dire Straits, Dave Matthews, De Dijk, Blue Man Group, Soldaat van Oranje de Musical, Mary Poppins (dochter van 7) you name it.
Wat me echter werkelijk enorm afzeikt zijn de reserveringskosten, abonnementskosten, lidmaatschapskosten(Paradiso), parkeerkosten van 7,50, de garderobekosten en een colaatje van 5ml voor 2,50.
Liever betaal ik 100 euro voor het kaartje, waarna daarna alles gratis is.

Kunnen jullie mijn idee al raden?
Maak de opleidingskosten 117.500 of voor mijn part 120.000 om er een mooi rond nummer van te maken en pleur die baangarantie er gewoon "gratis" bij.
Waarschijnlijk ben ik te simpel/dom om de redenatie te begrijpen. Vandaar dat Joop van den Ende ook een iets mooiere auto en huis heeft dan ik.
(Hij heeft alleen wel al een paar hartaanvallen achter de rug geloof ik, dus da's dan weer minder).
Iemand die dit wel begrijpt?
Afijn, doe er je voordeel mee.... of niet.
 
Poeli, je bedoelt baangarantie. Garantiefonds is iets wat bv de KLS gebruikt en dat helpt je niet aan een baan.

Je vraagt om cijfers van 2010, dat werkt niet denk ik. Als ik kijk naar een stella klas van 2004 dan zie je dat 12 van de 14 (bijna) een baan heeft en pas sinds 2008.

Je kan blogs vinden van een aantal stella klassen waarbij ze vertellen over wanneer ze, en waar, ze een baan vonden
 
Poeli, je bedoelt baangarantie. Garantiefonds is iets wat bv de KLS gebruikt en dat helpt je niet aan een baan.

Je vraagt om cijfers van 2010, dat werkt niet denk ik. Als ik kijk naar een stella klas van 2004 dan zie je dat 12 van de 14 (bijna) een baan heeft en pas sinds 2008.

Je kan blogs vinden van een aantal stella klassen waarbij ze vertellen over wanneer ze, en waar, ze een baan vonden

Ja ok dat bedoelde ik. Ik vroeg eerst cijfers van eender welk jaar, maar daar kwam blijkbaar geen antwoord op...
Kan je me de blogs pm'en?
Thnx!
 
@Poeli
Laten we jou post beantwoorden en hopelijk staat er ook een antwoord in op eerdere vragen met betrekking tot de statistieken. Helaas hebben we geen tijd om alle eerdere posten door te spitten, we zullen direct worden beschuldigt dat we sommige vragen niet willen beantwoorden maar so be it.
Ik vind het ook allemaal maar vaag, een heel mooie uitleg, dat wel.
Ik ben iemand zonder ATPL, een simpele wannabe. Overtuig mij om bij u te komen trainen. Boeing cijfers? IATA? Wat als er mensen op dit forum zitten die ZELF in de industrie werken en het tegendeel elke dag tegenkomen (ref slechtere arbeid condities).
Luchtvaart gaat elke 7 jaar omhoog en dan weer omlaag. Momenteel zijn de arbeidsvoorwaarden bij meerdere luchtvaartmaatschappijen slechter dan wat ze in 2007/2008 waren: de markt is omlaag. Daarnaast zijn er in markt meer bedrijven die vragen dat je een rating meeneemt. Om een goed idee te hebben wat de voorwaarden zijn bij verschillende maatschappijen raad ik je aan om op http://www.pilotjobsnetwork.com/ te kijken. Word door de mensen die er werken ingevuld dus een van de beste bronnen.
Moet ik bij jullie komen trainen omdat jullie een garantiefonds hebben en mij nog eens 10.000€ armer gaan maken voor jullie mij ook maar aan een zomer contract gaan helpen?Waar ik eerst een typerating moet betalen van €25000 voor ik mag gaan solliciteren uiteraard.
Je hebt zelf de keus of je wel of geen baangarantie wil. Wil je hem wel dan weet je dat als je geen baan hebt binnen 3 jaar na het einde van je opleiding dat je opleidingskosten (€107.500 als je in 2011 begint) terugkrijgt. Als je alleen een zomercontract krijgt dan val je daarna weer in de baangarantie.

De typerating is een hele andere discussie: dit is geheel onafhankelijk van de €10.000,- Of je nu een baangarantie hebt of niet het is aan de airline of je een Typerating mee moet nemen. Ga je naar een LowCost carrier dan moet je er meestal een meenemen maar ga je naar een grote operator dan betaald de maatschappij het meestal maar krijg je een bond.

Ik vroeg om referenties van een bepaald jaar, laten we 2010 nemen. Kan u een lijst geven met percentages van hoeveel leerlingen waar terecht zijn gekomen?
Stand 15 Maart 2011
• Onze wachtlijst is 110 mensen
• Mensen die in een serieus sollicitatie proces zitten 79 mensen
• Gemiddelde wachttijd nu 6 maanden, was 9 maanden in 2010
• definitie wachttijd: na afronden MCC tot werkelijke aanname.
• Wachttijd varieert van 0 maanden tot 2 jaar
• Waar? Gaan we nooit in details vertellen omdat onze collega's dan graag volgen.

Ik vermoed toch dat een vliegschool daar mee bezig is? (buiten dan z'n zakken vullen).
Zakken vullen? http://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/57224/crisis-treft-klm-flight-academy-hard http://www.telegraaf.nl/binnenland/9356241/__Studenten_leggen_beslag_op_panden__.html?p=6,1


Moet ik bij jullie komen trainen omdat jullie de meest Nederlandse (??) vliegschool zijn?
Je moet bij ons trainen als je denkt dat Stella bij je past. Als jij al je training in het buitenland wil doen omdat je denkt dat dat beter is dan moet je dat doen. Onze filosofie is dat we het grootste gedeelte van het IR traject in Nederland houden, in Noord Europees weer of in ieder geval in de buurt zoals nu in Duitsland. Daarnaast is het verstandig om bij de andere scholen te kijken, te vragen hoe groot hun wachtlijst is ten opzichte van hun productie en als financiële check of zij garant kunnen staan voor je lening.
Het komt allemaal maar op een ding neer (ik zeg niet dat Stella de enige vliegschool is die dit doet, verre van): zoveel mogelijk mensen arm maken, zelf rijker worden en verder gaan met mooie praatjes verkopen over hoe schitterend de toekomst wel is, terwijl mensen die in de industrie zitten, sommigen al decennia lang hier in Europa het tegendeel beweren.
Als jij denkt dat luchtvaart niets voor jou is dan moet je het zeker niet doen. De mensen die instructie geven bij Stella in de TRTO vliegen of vlogen allemaal en zijn actief als TRI en TRE en die hebben een iets genuanceerder beeld dan wat jij schetst.
 
Bedankt voor de info, lees ik zo dadelijk even door!
Ja ik zei zakken vullen. Een vliegschool is toch geen vzw maar een bedrijf of niet?
Enfin, even de laatste posts doorlezen, bedankt voor de informatie.
 
@Poeli

• Waar? Gaan we nooit in details vertellen omdat onze collega's dan graag volgen.

Waar ben je bang voor?

Bovendien komt dit niet als zeer overtuigend over. Juist als jullie toch ook mensen plaatsen bij een KLM, Easy of andere maatschappijen die graag met bepaalde scholen werken, is dat toch de ultieme reclame voor je school?

Ik krijg nu eerder het gevoel dat jullie mensen wegzetten in diep donker Azie bij mogelijk twijfelachtige maatschappijen. Of dat jullie jezelf hard op de borst kloppen dat jullie oud studenten wegzetten bij maatschappijen waar IEDEREEN met een CPL kan solliciteren (een DLH of SunExpress).
 
@ stella, geen tijd om de posts te beantwoorden maar wel om dit forum af te zwerven? Die links van de ASL en KLS kwamen van airwork.

Bovendien het ontkennen van jullie zakkenvul-praktijken dmv de financiele situatie van andere scholen.. Wow
Ga eens na waarom de KLS het moeilijk heeft. Ze geven meer om de studenten dan het geld
 
Waar ben je bang voor?

Bovendien komt dit niet als zeer overtuigend over. Juist als jullie toch ook mensen plaatsen bij een KLM, Easy of andere maatschappijen die graag met bepaalde scholen werken, is dat toch de ultieme reclame voor je school?

Ik krijg nu eerder het gevoel dat jullie mensen wegzetten in diep donker Azie bij mogelijk twijfelachtige maatschappijen. Of dat jullie jezelf hard op de borst kloppen dat jullie oud studenten wegzetten bij maatschappijen waar IEDEREEN met een CPL kan solliciteren (een DLH of SunExpress).

Kijk even of er nog steeds vacatures zijn voor Ab Initio's. Volgens ons is het alleen voor Type rated FO's en Captains.

http://www.sunexpress.com/xq-tr/tr/is-imkanlari.jsp
 
Kijk even of er nog steeds vacatures zijn voor Ab Initio's. Volgens ons is het alleen voor Type rated FO's en Captains.

http://www.sunexpress.com/xq-tr/tr/is-imkanlari.jsp

de post was bedoeld onder het mom van "voorkomen is beter dan genezen". U en ik weten beide dat zodra de markt weer aantrekt ook Stella van de daken gaat schreeuwen dat ze, al dan niet (zogenaamd) exclusief, studenten mogen plaatsen. Dan is die e10.000 toch snel verdiend.

p.s. die 7 magere en 7 vette jaren... ik kan me vergissen maar de laatste piek heeft toch echt geen 7 jaar geduurd. Hoogstens een magere 3 jaar.
 
Zo nu even een korte recap van deze week voordat we een biertje gaan pakken::biertje:

We wisten dat we veel reacties zouden krijgen en alvast bedankt voor alle reacties. Als het antwoord er niet bij staat: we hebben geen full time staf beschikbaar en jullie zijn met meer, in ieder geval qua tijd, onze excuses hiervoor. Als het antwoord niet is wat je wil horen: sorry maar we kunnen niet alles (Nee A319 we kunnen ECHT niets aan je CAO doen… :traantjes )

Iedereen heeft een mening en iedereen heeft een andere achtergrond in de luchtvaart. Sommige staan aan het begin van hun carrière en dromen (ja echt ze bestaan :eek: ) over een baan als piloot. Andere vliegen als jaren, zien hun eind pensioen verdwijnen, de mooie lay-overs verdwijnen (behalve MG, die heeft ze nog :stapelge:), strakkere schema´s, meer blockuren of minders salaris en hebben een ander beeld. We zien en horen ze allemaal op Airwork van beginnende piloot die nog geen uur gevlogen heeft tot de meest ervaren vliegers.

Ons doel is om door open communicatie op Airwork iedereen te vertellen wat we doen en ook wat we niet (kunnen) doen en te luisteren naar wat jullie te vertellen hebben. Het een ideale manier voor ons om te kijken hoe wij eventueel dingen anders moeten doen.

Het enige wat wij van jullie vragen is om het ook voor ons leuk te houden en wij blijven ons best doen om zo open mogelijk te reageren.

Verwacht geen reacties tot maandag dus dus allemaal prettig weekend!:yeehaa:
 
de post was bedoeld onder het mom van "voorkomen is beter dan genezen". U en ik weten beide dat zodra de markt weer aantrekt ook Stella van de daken gaat schreeuwen dat ze, al dan niet (zogenaamd) exclusief, studenten mogen plaatsen. Dan is die e10.000 toch snel verdiend.

p.s. die 7 magere en 7 vette jaren... ik kan me vergissen maar de laatste piek heeft toch echt geen 7 jaar geduurd. Hoogstens een magere 3 jaar.

Klopt helemaal: als het ons lukt om te plaatsen dan is dat snel verdient. Als ze geen baan hebben dan is het 107500 snel verloren: nu begrijp je precies waarom wij ontzettend ons best doen om je te plaatsen!

Ok ok nog even dan: Heb je op de Ab Initio link gedrukt? :kiss:

7 op 7: Guilty :passed: De hele golf duurt 7 jaar. Dus omhoog EN omlaag in 7 jaar!
 
open communicatie... lijkt meer preken voor eigen parochie. Ik zeg slotje???

ps ik heb gekeken ja. Sjapau, jullie mogen Recruiter spelen voor SunExpress. Echter in de advertentie staat nergens dat kandidaten op de Stella FA hebben. Gaan jullie nou kandidaten van andere vliegscholen wegfilteren?

ps2 u spreekt zichzelf ook enorm tegen. In de ene post zoekt SunExpress geen ab-initio's en in de volgende wel. Vaag allemaal. Ik zeg nogmaals slotje
 
Last edited:
Toon jullie "unique selling point":
Toon het contract voor baangarantie!

Dan kunnen we op basis van feiten open communiceren.
 
November was ik in IFTC voor OPC. Veel bordjes met stella, maar geen enkele NL jongen van stella die een TR voor sunexpress volgde. Wel NL instructeurs voor stella werkend. De aanname was gestopt en geen plaatsingen van stella meer. 3 turken waren in opleiding om te starten als FO. Waar zijn jullie jongens/meisjes?
 
Ons doel is om door open communicatie op Airwork iedereen te vertellen wat we doen en ook wat we niet (kunnen) doen en te luisteren naar wat jullie te vertellen hebben. Het een ideale manier voor ons om te kijken hoe wij eventueel dingen anders moeten doen.

Het enige wat wij van jullie vragen is om het ook voor ons leuk te houden en wij blijven ons best doen om zo open mogelijk te reageren.

Verwacht geen reacties tot maandag dus dus allemaal prettig weekend!:yeehaa:

Voor jullie leuk te houden?? Wat voor zwak gedoe is dat nou weer? Je wordt betaald voor deze grap, en je doet nog niet echt goed werk!

Denk je dat de mensen waar het over gaat, en zal gaan in de toekomst een prettig weekend hebben zodra ze zich realiseren in welke troep ze zitten?

Hou nou eindelijk is op met die flauwekul en wees direct, er heerst wantrouwen en de integriteit van de opleiding staat hier ter discussie!
 
Het enige wat wij van jullie vragen is om het ook voor ons leuk te houden en wij blijven ons best doen om zo open mogelijk te reageren.

Jullie hebben aangegeven in dit topic opheldering en duidelijkheid te willen geven over diverse punten. Ga dan niet vragen of "wij" het voor jullie leuk willen houden als we kritische vragen stellen.

Een quote uit het verhaaltje in de openingspost van dit topic:

Wat moeten wij verbeteren? Communicatie!

(...)
 
Back
Top