Stella Online
New member
De afgelopen jaren is op Airwork veel over Stella Aviation Academy geschreven. Airwork heeft zich een mooie plaats verworven als podium waar vliegers en aanstaande vliegers informatie kunnen vinden. Stella Aviation is hierbij meerdere malen onderwerp van gesprek geweest en tot nu toe hebben wij nooit gereageerd. Maar omdat er ook zoveel onwaarheden worden geschreven hebben we in overleg met Diana besloten om nu toch eens te reageren en uit te leggen wie wij zijn, wat we doen en vooral ook wat we niet doen. Het is niet onze bedoeling om actief op Airwork mee te doen aan alle discussies op Airwork maar wij nodigen je graag uit om met ons in contact te treden of om eens te komen kijken op een van onze locaties.
Stella Aviation Academy is begonnen in 1982 als vliegschool Rob van den Sigtenhorst. In 2002 zijn wij overgenomen door De Steltenberg Groep BV. Na de overname is Stella Aviation Academy uitgegroeid tot de grootste school in Nederland met een eigen vloot van 38 toestellen, ca. 50 instructeurs en meer dan 100 man personeel in de hele aviation groep.
Stella Aviation Academy specialiseert zich in twee activiteiten:
Stella Aviation Academy biedt alleen geïntegreerde opleidingen aan, omdat de meeste luchtvaartmaatschappijen hier de voorkeur aan geven. Het voordeel voor een luchtvaartmaatschappij is dat ze bij geïntegreerde studenten beter kunnen inschatten wat de te verwachten kwaliteit van de kandidaat is op basis van hun eerdere ervaring met een specifieke vliegschool. Dit is helemaal handig als ze grotere hoeveelheden mensen willen aannemen.
Het grootste probleem voor luchtvaartopleidingen is het feit dat vraag en aanbod nooit op elkaar aansluiten en vliegscholen dus trainen, terwijl er een overschot kan zijn. Er zijn namelijk maar twee smaken in de luchtvaart: er is een tekort of er is een overschot aan vliegers. En nog belangrijker het tekort is altijd aan ervaren mensen en niet aan mensen die direct van school komen! Het is daarom altijd vervelend om op feestjes te moeten uitleggen dat jij nog geen baan hebt terwijl andere mensen vertellen dat er wel vraag is.
Er is momenteel veel vraag naar vliegers, maar bijna niet in Nederland en de vraag buiten Nederland wordt de komende jaren alleen maar groter. Dat zijn niet onze woorden maar van ICAO http://www2.icao.int/en/NewsRoom/Lists/News/Attachments/35/PIO.03.11.EN.pdf (http://www2.icao.int/en/NewsRoom/Lists/News/Attachments/35/PIO.03.11.EN.pdf) en Boeing http://www.flightglobal.com/article...ots-and-maintenance-personnel-in-next-20.html. Dit zijn twee organisaties die geen belang in de vliegschoolmarkt hebben en objectief kijken naar de totale vliegtuig markt en als afgeleide daarvan de vliegersbehoefte. Zelf als je deze bronnen voor slechts 50% zou geloven en meeneemt dat er altijd gevolgen van andere externe omstandigheden zijn die de behoefte, tijdelijk, kunnen temperen zoals olieprijs, terrorisme en andere rampen zullen zijn dan is er nog steeds een grote vraag. Stella Aviation stelt zich op de positie dat gebaseerd op deze data de vraag groter zal zijn dan het aanbod, maar vooral buiten Nederland.
Om aan te geven dat wij echt in de markt geloven en niet alleen wat roepen biedt Stella Aviation Academy daarom een unieke baangarantie aan: een baan of je opleidingskosten terug. Ook al hebben we zelf geen specifieke banen, omdat we geen luchtvaartmaatschappij zijn, is Stella is bereid dit risico te dragen op basis van de plaatsingen van onze studenten in het verleden, de vraag van maatschappijen, de sterkte van onze afdeling Pilot Provisioning. Met andere woorden: Stella loopt het risico.
Veel andere vliegscholen zouden graag hetzelfde willen aanbieden maar of kunnen dit niet, omdat ze niet financieel sterk genoeg zijn of niet mogen, omdat ze onderdeel zijn van een beurs genoteerd bedrijf die het risico niet op de balans wil hebben.
De vraag die wij krijgen van sommige mensen is wat voor soort baan is het, waar, Hoelang is het geldig, wat als je één zomercontract krijgt, Hoeveel verdien je, etc. Simpel gezegd de baangarantie is voor een baan als vlieger, waarbij je in staat bent om zelf aan je financiële verplichtingen te voldoen. Dit komt neer op minimaal €2.500 en meestal meer per maand. Indien dit een lager bedrag is dan heeft Stella Aviation een probleem en de student niet. Dus een baan als FO op de A320 waar je begint op € 850 per maand geldt niet, maar een baan als instructeur die € 2 500 of meer verdient wel. Een part time baan als reclame vlieger geldt niet, maar wel een baan als FO bij SunExpress waar je € 3 000 verdient (pagina 6 http://www.flightglobal.com/article...ots-and-maintenance-personnel-in-next-20.html).
Nogmaals: het is in Stella’s belang dat je een goede baan hebt, want anders komt de bank bij ons aankloppen en niet bij jou.
Voor de extra € 10.000 die de baangarantie kost krijg je niet alleen een baangarantie of de opleidingskosten terug, maar houden wij ook nog al je brevetten en medical geldig, iets wat je anders al snel tot € 5.000 per jaar kost! En het mooiste van de garantie: wil je hem niet omdat jij de toekomstige markt net zo inschat als wij, dan koop je de garantie niet!
Maar hoe gaat het nu met plaatsen van Stella studenten? De laatste 2 jaar waarbij de hele Europese markt is ingestort, is Stella Aviation Academy toch in staat is gebleken om een groot aantal studenten te plaatsen bij SunExpress, de Lufthansa en Turkish Airlines joint venture, en op een zomercontract bij Pegasus Airlines. De laatste paar maanden begint de markt weer aan te trekken en de afgelopen 3 maanden zijn er studenten van Stella Aviation Academy aangenomen door eigen sollicitatie of geplaatst via de Pilot Provisioning afdeling bij onder andere RyanAir, EasyJet, Jet2, Lufthansa Italia, PrivatAir, AirBaltic, ArkeFly, Freebird, BoraJet, en meerdere Duitse luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast zijn er de afgelopen 3 maanden meer studenten opgeroepen voor sollicitaties dan in de afgelopen 2 jaar bij elkaar. Stella heeft afspraken met verschillende luchtvaartmaatschappijen en goede contacten met de meeste maar geen enkele van deze afspraken is exclusief. Door de goede ervaringen van luchtvaartmaatschappijen heb je als Stella student kansen bij veel verschillende maatschappijen. Dat is ook wat wij willen: liever veel kansen bij meerdere bedrijven dan een kleine kans bij één groot bedrijf. Dat zie je terug in onze wachtlijst cijfers: ook al was het van eind 2008 tot eind 2010 een van de slechtste arbeidsmarkten in de laatste 10 jaar toch is onze wachtlijst in 2009 en 2010 altijd ruim onder de 100 gebleven. Geen enkele andere grote school in Nederland kan dat zeggen. En zelfs met die relatieve korte lijst in een slechte markt zijn we niet tevreden en hebben we extra geïnvesteerd in de afdeling Pilot Provisioning om de Stella studenten de beste kansen te geven op een baan.
Dan nog wat misverstanden over Stella Aviation die we de wereld uit willen helpen:
Wat doen we niet:
Maar nu de belangrijkste gegevens:
Van de 3 grootste scholen in Nederland hebben we:
Wij hopen de meeste vragen te hebben beantwoord, maar mogelijk heb jij misschien nog steeds een vraag over of aan Stella? Nu weten wij dat veel mensen graag anoniem haar of zijn reactie op Airwork wil zetten, maar wij nodigen je graag uit. Als jij direct het echte antwoord wilt hebben dan is het makkelijker om ons een PM te sturen, een e-mail reactie@sa-academy.nl of als je een echt mens wil spreken kan je ons bellen op telefoonnummer 055-357 44 10. Wij staan je graag te woord.
Onze prioriteit ligt bij de school, onze studenten en het vinden van een baan voor Stella Aviation studenten en niet het constant lezen van en reageren op Airwork. Dus mocht je een snelle reactie willen hebben stuur even een berichtje!
Stella Aviation Academy is begonnen in 1982 als vliegschool Rob van den Sigtenhorst. In 2002 zijn wij overgenomen door De Steltenberg Groep BV. Na de overname is Stella Aviation Academy uitgegroeid tot de grootste school in Nederland met een eigen vloot van 38 toestellen, ca. 50 instructeurs en meer dan 100 man personeel in de hele aviation groep.
Stella Aviation Academy specialiseert zich in twee activiteiten:
- een Flight Training Organisation die Ab Initio opleidingen aanbied, Stella kan 200 man per jaar opleiden met andere woorden in de goede tijden zitten er ongeveer 400 man tegelijk op school. Vanwege de crisis is de intake terug gebracht tot 120 man.
- Type Rating Training Organisatie die zich specialiseert in B737 en A320 type ratings. Het afgelopen jaar heeft de TRTO meer dan 200 MCC en B737 Type Ratings verzorgt.
Stella Aviation Academy biedt alleen geïntegreerde opleidingen aan, omdat de meeste luchtvaartmaatschappijen hier de voorkeur aan geven. Het voordeel voor een luchtvaartmaatschappij is dat ze bij geïntegreerde studenten beter kunnen inschatten wat de te verwachten kwaliteit van de kandidaat is op basis van hun eerdere ervaring met een specifieke vliegschool. Dit is helemaal handig als ze grotere hoeveelheden mensen willen aannemen.
Het grootste probleem voor luchtvaartopleidingen is het feit dat vraag en aanbod nooit op elkaar aansluiten en vliegscholen dus trainen, terwijl er een overschot kan zijn. Er zijn namelijk maar twee smaken in de luchtvaart: er is een tekort of er is een overschot aan vliegers. En nog belangrijker het tekort is altijd aan ervaren mensen en niet aan mensen die direct van school komen! Het is daarom altijd vervelend om op feestjes te moeten uitleggen dat jij nog geen baan hebt terwijl andere mensen vertellen dat er wel vraag is.
Er is momenteel veel vraag naar vliegers, maar bijna niet in Nederland en de vraag buiten Nederland wordt de komende jaren alleen maar groter. Dat zijn niet onze woorden maar van ICAO http://www2.icao.int/en/NewsRoom/Lists/News/Attachments/35/PIO.03.11.EN.pdf (http://www2.icao.int/en/NewsRoom/Lists/News/Attachments/35/PIO.03.11.EN.pdf) en Boeing http://www.flightglobal.com/article...ots-and-maintenance-personnel-in-next-20.html. Dit zijn twee organisaties die geen belang in de vliegschoolmarkt hebben en objectief kijken naar de totale vliegtuig markt en als afgeleide daarvan de vliegersbehoefte. Zelf als je deze bronnen voor slechts 50% zou geloven en meeneemt dat er altijd gevolgen van andere externe omstandigheden zijn die de behoefte, tijdelijk, kunnen temperen zoals olieprijs, terrorisme en andere rampen zullen zijn dan is er nog steeds een grote vraag. Stella Aviation stelt zich op de positie dat gebaseerd op deze data de vraag groter zal zijn dan het aanbod, maar vooral buiten Nederland.
Om aan te geven dat wij echt in de markt geloven en niet alleen wat roepen biedt Stella Aviation Academy daarom een unieke baangarantie aan: een baan of je opleidingskosten terug. Ook al hebben we zelf geen specifieke banen, omdat we geen luchtvaartmaatschappij zijn, is Stella is bereid dit risico te dragen op basis van de plaatsingen van onze studenten in het verleden, de vraag van maatschappijen, de sterkte van onze afdeling Pilot Provisioning. Met andere woorden: Stella loopt het risico.
Veel andere vliegscholen zouden graag hetzelfde willen aanbieden maar of kunnen dit niet, omdat ze niet financieel sterk genoeg zijn of niet mogen, omdat ze onderdeel zijn van een beurs genoteerd bedrijf die het risico niet op de balans wil hebben.
De vraag die wij krijgen van sommige mensen is wat voor soort baan is het, waar, Hoelang is het geldig, wat als je één zomercontract krijgt, Hoeveel verdien je, etc. Simpel gezegd de baangarantie is voor een baan als vlieger, waarbij je in staat bent om zelf aan je financiële verplichtingen te voldoen. Dit komt neer op minimaal €2.500 en meestal meer per maand. Indien dit een lager bedrag is dan heeft Stella Aviation een probleem en de student niet. Dus een baan als FO op de A320 waar je begint op € 850 per maand geldt niet, maar een baan als instructeur die € 2 500 of meer verdient wel. Een part time baan als reclame vlieger geldt niet, maar wel een baan als FO bij SunExpress waar je € 3 000 verdient (pagina 6 http://www.flightglobal.com/article...ots-and-maintenance-personnel-in-next-20.html).
Nogmaals: het is in Stella’s belang dat je een goede baan hebt, want anders komt de bank bij ons aankloppen en niet bij jou.
Voor de extra € 10.000 die de baangarantie kost krijg je niet alleen een baangarantie of de opleidingskosten terug, maar houden wij ook nog al je brevetten en medical geldig, iets wat je anders al snel tot € 5.000 per jaar kost! En het mooiste van de garantie: wil je hem niet omdat jij de toekomstige markt net zo inschat als wij, dan koop je de garantie niet!
Maar hoe gaat het nu met plaatsen van Stella studenten? De laatste 2 jaar waarbij de hele Europese markt is ingestort, is Stella Aviation Academy toch in staat is gebleken om een groot aantal studenten te plaatsen bij SunExpress, de Lufthansa en Turkish Airlines joint venture, en op een zomercontract bij Pegasus Airlines. De laatste paar maanden begint de markt weer aan te trekken en de afgelopen 3 maanden zijn er studenten van Stella Aviation Academy aangenomen door eigen sollicitatie of geplaatst via de Pilot Provisioning afdeling bij onder andere RyanAir, EasyJet, Jet2, Lufthansa Italia, PrivatAir, AirBaltic, ArkeFly, Freebird, BoraJet, en meerdere Duitse luchtvaartmaatschappijen. Daarnaast zijn er de afgelopen 3 maanden meer studenten opgeroepen voor sollicitaties dan in de afgelopen 2 jaar bij elkaar. Stella heeft afspraken met verschillende luchtvaartmaatschappijen en goede contacten met de meeste maar geen enkele van deze afspraken is exclusief. Door de goede ervaringen van luchtvaartmaatschappijen heb je als Stella student kansen bij veel verschillende maatschappijen. Dat is ook wat wij willen: liever veel kansen bij meerdere bedrijven dan een kleine kans bij één groot bedrijf. Dat zie je terug in onze wachtlijst cijfers: ook al was het van eind 2008 tot eind 2010 een van de slechtste arbeidsmarkten in de laatste 10 jaar toch is onze wachtlijst in 2009 en 2010 altijd ruim onder de 100 gebleven. Geen enkele andere grote school in Nederland kan dat zeggen. En zelfs met die relatieve korte lijst in een slechte markt zijn we niet tevreden en hebben we extra geïnvesteerd in de afdeling Pilot Provisioning om de Stella studenten de beste kansen te geven op een baan.
Dan nog wat misverstanden over Stella Aviation die we de wereld uit willen helpen:
Wat doen we niet:
- Uren programma’s (b.v. EagleJet)
- Typeratings voor banen bij operators waar je niet eens je huur kan betalen
- Typeratings zonder baan aan het einde
- Actief mensen helpen bij plaatsen bij maatschappijen die geen Type rating vragen
- Typeratings als er gratis lijntraining bij zit (b.v. Freebird)
- Typeratings met normaal betaalde zomer programma’s of vaste contracten (b.v.Pegasus)
Maar nu de belangrijkste gegevens:
Van de 3 grootste scholen in Nederland hebben we:
- -de meest Nederlandse opleiding
- -de kleinste wachtlijst
- ->72% van onze wachtlijst is actief in een sollicitatie procedure
- -de meest internationale spreiding van onze studenten na de opleiding
Wij hopen de meeste vragen te hebben beantwoord, maar mogelijk heb jij misschien nog steeds een vraag over of aan Stella? Nu weten wij dat veel mensen graag anoniem haar of zijn reactie op Airwork wil zetten, maar wij nodigen je graag uit. Als jij direct het echte antwoord wilt hebben dan is het makkelijker om ons een PM te sturen, een e-mail reactie@sa-academy.nl of als je een echt mens wil spreken kan je ons bellen op telefoonnummer 055-357 44 10. Wij staan je graag te woord.
Onze prioriteit ligt bij de school, onze studenten en het vinden van een baan voor Stella Aviation studenten en niet het constant lezen van en reageren op Airwork. Dus mocht je een snelle reactie willen hebben stuur even een berichtje!