Vliegopleiding in Turkije

Dat de káns op een baan wel of niet toeneemt, valt te bediscusseren. Echter is dat juist nu in deze lastige tijd een goede backup als je van plan bent die overstap te maken, zeker in het geval van een (para)medische vooropleiding; werk is er in die sector altijd, de mogelijkheid om je droom te willen naleven ook en mocht door omstandigheden blijken dat een carrière in de lucht onmogelijk is, heb je in ieder geval nog een zekerheid dat je je verzopen droom kunt terug betalen.
 
Allereerst, een universitaire opleiding duur in de praktijk zo'n 6 jaar. Je moet vandaag de dag aardig wat geld lenen c.q. verdienen om de studie af te maken en de praktijk/co-schappen/onderzoeken te doorlopen. Vooropleiding VWO, dus zul je midden twintig zijn voordat je aan de vliegopleiding kan beginnen. En dan met een totaal irrelevante vooropleiding nog eens 150.000 Euro erbij gaan lenen. In mijn ogen een zeer omslachtige, tijdrovende en dure omweg. En geloof me, de kans op een baan wordt er echt niet groter door, paar jaar vliegtuigoperatien of iets dergelijks helpt je meer.

Gewoon niet je opleiding in NL doen. Snap zowiezo niet waarom de NL wannabees nog zoveel geld pompen in een NL opleiding. Die zijn 1,5 keer zo duur. GARANTIE?? Geen.. Mits je natuurlijk bij Stella je opleiding doet:1855: want dan krijg je natuurlijk een vet betaalde zomerbaan bij Sunny Express of Pegasus om er na de zomer met 100 uur on type er weer uit getrapt te worden en weer werkeloos op de bank te gaan plaats nemen.

Zijn de NL wannabees nu zo dom ? Ga eerst eens kijken in Germany. Air Berlin, Lufthansa Flight in Bremen. Sponsorships. Of Intercockpit of Flight crew academy. Laatst twee genoemde zijn onderdelen van LH. Flight crew academy is ook een mooie weg naar CLH of GWI.
Deze laatste twee kosten kaal 67900,= eu. heel wat anders dan die belachelijke opleidingen in NL van minimaal Kaal 105K.
 
Universitaire opleiding duurt in de praktijk zo'n 6 jaar, bron? Medicijnen is niet de enige Universitaire opleiding......
Daarnaast sluit ik mij aan bij de post van V1Rotate.
 
Allereerst, een universitaire opleiding duur in de praktijk zo'n 6 jaar. Je moet vandaag de dag aardig wat geld lenen c.q. verdienen om de studie af te maken en de praktijk/co-schappen/onderzoeken te doorlopen. Vooropleiding VWO, dus zul je midden twintig zijn voordat je aan de vliegopleiding kan beginnen. En dan met een totaal irrelevante vooropleiding nog eens 150.000 Euro erbij gaan lenen. In mijn ogen een zeer omslachtige, tijdrovende en dure omweg. En geloof me, de kans op een baan wordt er echt niet groter door, paar jaar vliegtuigoperatien of iets dergelijks helpt je meer.

Universitaire bachelor: 3 of 4 jaar
Universitaire bachelor + master : meestal 5 jaar

Vooropleiding irrelevant: dat kies je zelf, er zijn genoeg opleidingen die toch wel enige raakvlakken hebben: ingenieur, natuurkunde, wiskunde, ...

Midden twintig: 18 + 3 = 21, 18 + 5 = 23. Doe daar nog eens 2-3 jaar atpl bij, en je hebt je atpl als je midden twintig bent.

150.000 eur: ook dat kies je zelf. In Belgie 75 000 eur, altijd welkom. En als je het modulair doet moet dat wel lukken voor 60 000 eur ook. Nog altijd veel te veel uiteraard, maar toch al wat betaalbaarder.

Groeten uit Belgie,
Digits
 
En jij leeft 5 tot 8 jaar van de wind? En betaald geen rente en premies tijdens het gehele opleidingstrajekt?

Neen, maar dankzij je universitaire opleiding kan je redelijk betaald (deeltijds?) werk vinden en op die manier je atpl (gedeeltelijk) financieren.
Uiteraard moet je dan geen dagschool volgen voor de theorie, en zal je tevreden moeten zijn met distance learning, maar als je vooropleiding wat aansluit op het vlieggebeuren zou ook dat geen probleem mogen zijn.

Niet ideaal of perfect, maar 150 000 eur lenen lijkt mij ook niet onder die noemer te vallen.
 
Dat zal ik je binnen een jaartje bevestigen of weerleggen. So far, so good.

een beetje FTO heeft een 10 maanden nodig om op full-time basis je de theorie door te laten lopen. Denk dat dat jaartje een tikkeltje aan de optimistische kant is. Om maar te zwijgen van de baankansen straks.
 
Mensen, we dwalen af.:eek:fftopic:.

Het gaat hier om de opleidingen in Turkije. :biertje:

Iemand dus ervaring met Turkse opleidingen?

Ik vraag dit niet voor mijzelf, maar namens de topic starter.

Gr,

V1
 
een beetje FTO heeft een 10 maanden nodig om op full-time basis je de theorie door te laten lopen. Denk dat dat jaartje een tikkeltje aan de optimistische kant is. Om maar te zwijgen van de baankansen straks.

In OXF ben je er na 6,5 maand zweten vanaf. Denk dat Distance learning lang niet voor iedereen weggelegd is inderdaad.
 
Snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom mensen helemaal naar Turkije willen gaan?
Krijg er toch altijd een beetje het gevoel bij zoals je leest met die goedkope ooglaser vakanties daarheen. Eerste weken gaat prima, daarna zie je niets meer. :D

Ik weet in Europa plekken waar je voor hetzelfde geld als in Turkije (lees onder de 100k incl. voor opleiding + living + instructor) alles haalt in landen -sorry dat ik het zeg- die wel iets degelijker zijn dan daar.
Alles conform JAA en hoge kwaliteit opleiding.

Ik zou zelf alleen naar Turkije gaan voor een zonnige vakantie.

beste Martijn,

Ik weet niet waar jij je info van haalt, maar hoezo is kwaliteit van de opleiding in turkije matig?
 
Wordt een kansloze missie.

een universitaire opleiding als back up is ALTIJD goed meegenomen. ik gebruik het woord altijd liever niet, maar in zo een geval kan en moet dat wel.

ieders situatie is uniek en persoonlijk. Ik ben erg tevreden dat ik een universitaire opleiding heb afgerond. heb er heel veel voordelen aan. immers moet je in turkije een universitaire opleiding hebben afgerond om captain te kunnen worden, anders kom je nooit met je kont op de linker stoel terecht.

ik heb topic geopend om te vragen of er momenteel mensen zijn die in turkije een opleiding aan het volgen zijn. geen discussie waarom wel/geen opleiding in deze tijden, zoveel geld etc, waarom turkije etc.

Graag on-topic blijven. als er geen mensen zijn die de opleiding volgen in turkije, jammer voor mij, helaas pindakaas
 
immers moet je in turkije een universitaire opleiding hebben afgerond om captain te kunnen worden

Grootst mogelijke bullshit, hoeveel namen wil je hebben van (nederlanders) die daar als captain vliegen en geen universitaire opleiding hebben? Ik ken de turkse markt zeer goed en van de captains is bijna de helft ex-militair vlieger (en dus niet universitair geschoold), kwart buitenlands en de overgeblevenen zijn reguliere ab-initio ge-upgrade f/o's. Ik denk dat weredlwijd hooguit 1 a 2 procent van de vliegers universitair geschoold is.
 
Ik werk nu al 2 jaar in Turkije en de stelling dat de opleiding in Turkije matig is is nog heel erg zacht uitgedrukt....

Ik weet niet waar jij studeert of gestudeerd hebt maar dat de opleidingen in Turkije slecht zijn is echt onzin. Tenzij je natuurlijk in the middle of now where hebt gestudeerd maar dat is dan ook normaal. Maar scholen als Ayjet, THK en de opleiding van THY zijn niet minder dan de opleidingen in de rest van Europa.
 
Ok, ik zal mijn antwoord dan even beter formuleren....
Ik heb geen enkele opleiding genoten in Turkije maar werk hier nu al 2 jaar als vlieger en kan jullie alleen mijn mening geven over het eindresultaat...
Denk dat mijn mening nu wel duidelijk is....
 
Ik weet niet waar jij studeert of gestudeerd hebt maar dat de opleidingen in Turkije slecht zijn is echt onzin. Tenzij je natuurlijk in the middle of now where hebt gestudeerd maar dat is dan ook normaal. Maar scholen als Ayjet, THK en de opleiding van THY zijn niet minder dan de opleidingen in de rest van Europa.

Je gelooft het of je gelooft het niet, ik heb geen idee dus ik kom niet met een mening.
Roden737 heeft kennelijk ervaringen met de turkse markt, ik weet niet welke u heeft maar om de mening van iemand die in de turkse markt zit als onzin te beschrijven is een beetje vreemd. Antwoorden die je niet wilt horen kunnen nog wel kloppen
 
Ok, ik zal mijn antwoord dan even beter formuleren....
Ik heb geen enkele opleiding genoten in Turkije maar werk hier nu al 2 jaar als vlieger en kan jullie alleen mijn mening geven over het eindresultaat...
Denk dat mijn mening nu wel duidelijk is....


ja maar als je bij Onurair etc. werkt is het logisch dat het slecht is(dat is bij veel charter maatschapijen). Ik kan je ieder geval verzekeren dat de kwaliteit van THY hoog ligt en dan ook wel hoger dan de KLM. Ik ga er vanuit dat je niet bij THY werkt want dan is er toch echt wel iets mis met jou mening.

dit is niet bedoeld om ruzie te maken, als je dat misschien denkt maar zodat jullie geen negatief beeld van de Turkse vliegwereld krijgen, want dat is nogmaals onzin.

EN TROUWENS, DIT ONDERWERP GAAT OVER DE VLIEGOPLEIDING IN TURKIJE NIET OVER DE WERKGEVERS OK.
 
ja maar als je bij Onurair etc. werkt is het logisch dat het slecht is(dat is bij veel charter maatschapijen). Ik kan je ieder geval verzekeren dat de kwaliteit van THY hoog ligt en dan ook wel hoger dan de KLM. Ik ga er vanuit dat je niet bij THY werkt want dan is er toch echt wel iets mis met jou mening.

dit is niet bedoeld om ruzie te maken, als je dat misschien denkt maar zodat jullie geen negatief beeld van de Turkse vliegwereld krijgen, want dat is nogmaals onzin.

EN TROUWENS, DIT ONDERWERP GAAT OVER DE VLIEGOPLEIDING IN TURKIJE NIET OVER DE WERKGEVERS OK.

Ik werk ook voor een maatschappij in Turkije, en kan je vertellen dat van al die zogenoemde chartermaatschappijen (met als voorbeeld Onur Air) er een hele hoop vliegers uiteindelijk doorstromen naar THY zodra ze daar de kans voor krijgen. (Dit omdat de arbeidsvoorwaarden er gunstiger zijn etc)

Dit zou dus, volgens jou berendering beteken dat de kwaliteit van THY net zo is.

Ontopic: ik heb geen ervaring met de opleidingen in Turkije, maar zover ik begrepen heb is de academy van THY een goede keuze.
 
Back
Top