Vliegopleiding in Turkije

Ik werk ook voor een maatschappij in Turkije, en kan je vertellen dat van al die zogenoemde chartermaatschappijen (met als voorbeeld Onur Air) er een hele hoop vliegers uiteindelijk doorstromen naar THY zodra ze daar de kans voor krijgen. (Dit omdat de arbeidsvoorwaarden er gunstiger zijn etc)

Dit zou dus, volgens jou berendering beteken dat de kwaliteit van THY net zo is.

Ontopic: ik heb geen ervaring met de opleidingen in Turkije, maar zover ik begrepen heb is de academy van THY een goede keuze.

Hoewel ik het grotendeels niet eens ben met jou, is er wel iets waar we het wel over eens zijn en dat is dat de opleiding van THY goed is :D. Gelukkig zijn we het tenminste ergens overeens. Maar THY neemt trouwens bijna alleen maar oude vliegers van chartermaatschappijen aan (en die hebben dan ook veel vlieguren). Voor welke maatschappij werk jij trouwens?
 
De meeste allochtonen in Turkije vliegen voor de niet THY maatschappijen. Dus Pegasus/SunExpress/Sky/Onurair, daar zitten er veel (Nederlanders, Italianen etc). De opleidingen in Turkije zijn JAA gecertificeerd, dus qua licenties zit het goed. Je krijgt trouwens niet voor niks een JAA certificatie, right?
Dat je bij Onurair (als piloot) slecht wordt betaald, of slecht wordt behandelt kan redelijk kloppen, maar wat Engine doet, dat THY "hoger" is dan de KLM is een bagger vergelijking, je trekt hier een zeer verkeerde vergelijking.
Als je geen inside belevingen/informatie hebt opgedaan of hebt, wil je dan s.v.p. niet verkeerde/onbetrouwbare vergelijkingen trekken? Dit resulteert namelijk in vele discussies en verkeerde aannames van de wannabe's onder ons.

First the Last
 
De meeste allochtonen in Turkije vliegen voor de niet THY maatschappijen. Dus Pegasus/SunExpress/Sky/Onurair, daar zitten er veel (Nederlanders, Italianen etc). De opleidingen in Turkije zijn JAA gecertificeerd, dus qua licenties zit het goed. Je krijgt trouwens niet voor niks een JAA certificatie, right?
Dat je bij Onurair (als piloot) slecht wordt betaald, of slecht wordt behandelt kan redelijk kloppen, maar wat Engine doet, dat THY "hoger" is dan de KLM is een bagger vergelijking, je trekt hier een zeer verkeerde vergelijking.
Als je geen inside belevingen/informatie hebt opgedaan of hebt, wil je dan s.v.p. niet verkeerde/onbetrouwbare vergelijkingen trekken? Dit resulteert namelijk in vele discussies en verkeerde aannames van de wannabe's onder ons.

First the Last

Kun jij mij dan een punt noemen waar KLM THY overtreft? Vergeet niet dat THY lid is van star alliance en ik kan je verzekeren dat je dat niet zomaar wordt. THY is dan ook 1 van de weinige maatschappijen die de laatste jaren winst heeft gemaakt in plaats van verlies zoals bij KLM bijvoorbeeld.
 
Kun jij mij dan een punt noemen waar KLM THY overtreft? Vergeet niet dat THY lid is van star alliance en ik kan je verzekeren dat je dat niet zomaar wordt. THY is dan ook 1 van de weinige maatschappijen die de laatste jaren winst heeft gemaakt in plaats van verlies zoals bij KLM bijvoorbeeld.

Je vergelijking baseert op een mening, veel zullen het er niet mee eens zijn. Ik zeg niet dat KLM THY overtreft! Maar wat je doet, is een verkeerde vergelijking trekken! Als THY KLM echt zou overtreffen zou er zeker wel een betrouwbare bron moeten zijn, zou je mij die dan willen geven?
 
THY of KLM beter? Volgens mij vergeten jullie e.a. even in context te zetten. Gewoon praktisch hoor, maar als ik getrouwd ben en mijn vrouw woont in Istanboel en wil daar absoluut niet weg, dan kan het best zijn dat de KLM mijn bijvoorbeeld 2 jaar eerder met pensioen laat gaan en 25% meer betaalt en.... weet ik wat al niet meer, maar dat het voor mijn persoonlijke situatie toch veel handiger is om voor THY te vliegen.

Een vergelijking tussen twee maatschappijen is lang niet altijd objectief te maken, zeker niet als het maatschappijen in verschillende landen betreft. Natuurlijk snap ik dat mensen toch proberen om die vergelijking te maken, want piloot zijn is een internationaal beroep. Als je het hebt over een maatschappij die vliegt vanuit een land met een gelijkende cultuur is dat wel waar, maar hoe meer die culturen gaan verschillen, hoe minder makkelijk het wordt om het plaatje objectief naast elkaar te leggen.

Overigens spelen ook andere zaken een rol. Als je 5.000 euro per maand verdient in Nederland, is dat toch wel heel wat anders dan dezelfde 5.000 euro die je verdient in Zambia (om maar een dwarsstraat te noemen.).

Kortom de wellus nietus discussie over THY of KLM is beter op basis van die en die betrouwbare bron lijkt mij nogal zinloos.
 
Je vergelijking baseert op een mening, veel zullen het er niet mee eens zijn. Ik zeg niet dat KLM THY overtreft! Maar wat je doet, is een verkeerde vergelijking trekken! Als THY KLM echt zou overtreffen zou er zeker wel een betrouwbare bron moeten zijn, zou je mij die dan willen geven?

op veel vliegmaatschappij vergelijkingsites kun je het zien. maarja f* it het ging tenslotte over de opleiding en niet over de maatschappijen ;)
 
Hoi psychomantic,

Ik ben net als jij Nederlands/Turks. Heb nog geen 4 weken terug mijn opleiding afgerond en ben al aangenomen bij SunExpress. Mijn opleiding heb ik gevolgd bij EPST/Oxford Aviation Academy.

Ik zou je echt afraden om voor de helft minder een opleiding in Turkije te gaan volgen tenzij je bij Turkish Airlines Flight Academy binnen kan komen.

Heb tijdens mijn assessment bij SunExpress met verschillende Ayjet studenten en jongens van andere turkse vliegscholen gezeten en ze werden bijna allemaal eruit geknikkerd.

Dus mijn advies, een turkse uitdrukking welteverstaan voor jou "UCUZ ETIN SUYU KARADIR"

Succes met je carriere
 
Hoi psychomantic,

Ik ben net als jij Nederlands/Turks. Heb nog geen 4 weken terug mijn opleiding afgerond en ben al aangenomen bij SunExpress. Mijn opleiding heb ik gevolgd bij EPST/Oxford Aviation Academy.

Ik zou je echt afraden om voor de helft minder een opleiding in Turkije te gaan volgen tenzij je bij Turkish Airlines Flight Academy binnen kan komen.

Heb tijdens mijn assessment bij SunExpress met verschillende Ayjet studenten en jongens van andere turkse vliegscholen gezeten en ze werden bijna allemaal eruit geknikkerd.

Dus mijn advies, een turkse uitdrukking welteverstaan voor jou "UCUZ ETIN SUYU KARADIR"

Succes met je carriere

Van Harte gefeliciteerd dat je nu al een baan heb bij Sunny. Je moest ook DLR toch?

Maar uhm, wat voor contract heb jij nu? 5 jarig of seizoen?

Desalnietemin, moet ik zeggen dat ik heel blij voor je ben dat je meteen al een vliegende baan heb.

Mvg,

V1
 
Hoi psychomantic,

Ik ben net als jij Nederlands/Turks. Heb nog geen 4 weken terug mijn opleiding afgerond en ben al aangenomen bij SunExpress. Mijn opleiding heb ik gevolgd bij EPST/Oxford Aviation Academy.

Ik zou je echt afraden om voor de helft minder een opleiding in Turkije te gaan volgen tenzij je bij Turkish Airlines Flight Academy binnen kan komen.

Heb tijdens mijn assessment bij SunExpress met verschillende Ayjet studenten en jongens van andere turkse vliegscholen gezeten en ze werden bijna allemaal eruit geknikkerd.

Dus mijn advies, een turkse uitdrukking welteverstaan voor jou "UCUZ ETIN SUYU KARADIR"

Succes met je carriere


Beste Sierra Tango,

bedankt voor je info! hier heb ik wat aan. ik wist niet dat die studenten van Ayjet er min of meer uit werden geknikkerd. Waar kwamen ze tijdens de assessment niet door heen? kan je mij misschien aantal voorbeelden geven?als je bij de site van ayjet kijkt, zie je wel waar de studenten terecht zijn gekomen, of klopt die info niet? en heb je ook studenten gezien van turk hava kurumu (THK) tijdens assessment?

ik probeer binnen te komen bij turkish flight academy, maar het gaat niet zo simpel. ik ben al maanden bezig. maar goed, dat wordt even goed nadenken
 
Hoi psychomantic,

Ik ben net als jij Nederlands/Turks. Heb nog geen 4 weken terug mijn opleiding afgerond en ben al aangenomen bij SunExpress. Mijn opleiding heb ik gevolgd bij EPST/Oxford Aviation Academy.

Ik zou je echt afraden om voor de helft minder een opleiding in Turkije te gaan volgen tenzij je bij Turkish Airlines Flight Academy binnen kan komen.

Heb tijdens mijn assessment bij SunExpress met verschillende Ayjet studenten en jongens van andere turkse vliegscholen gezeten en ze werden bijna allemaal eruit geknikkerd.

Dus mijn advies, een turkse uitdrukking welteverstaan voor jou "UCUZ ETIN SUYU KARADIR"

Succes met je carriere

Nog een vraag Sierra Tango,

heb je geprobeerd om bij turkish airlines te vliegen? als je www.thy.com bekijkt, kun je zien dat THY captains en co-piloten zoekt.
 
Dat klopt wel, ze komen er wel maar dat is echt een aantal die en goed engels spreken en een universitair technische opleiding hebben afgerond want dat is namelijk een eis bij THY.

Als voorbeeld, eerste selectie 10 man.. 1 deen, 1 duitser, 1 nederland (ik) en 7 turkse ayjet studenten. Deen duitser nederlander en 2 ayjet studenten waren door.

DLR selectie 5 man.. 3 ayjet 1 duitser 1 nederlander (ik).. Aleen duitser en ik aangenomen.

De reden dat ik niet voor THY heb gekozen (ondanks dat ze heel goed betalen) is dat ik het een elite club vind waar er nog steeds een grote verschil is tussen een FO en Captain, hiërarchie is groot.

Turkish Flight Academy is idd heel moeilijk. Heb het destijds ook geprobeerd en niet gelukt, tenzij je iemand kent in de regering of een van je familielid een hoge pief is bij de luchtmacht/landmacht/marine etc maak je kans anders kan je het vergeten, of je moet echt uitstekende resultaten hebben geboekt tijdens je universitaire opleiding.

@V1rotate

Moest idd de DLR doen... en heb n 5 jaars contract. Het is eigenlijk gewoon een vast dienst contract, maar die 5 jaar is alleen voor je type omdat ze die betalen en als je eerder weggaat dat je dat dan naar ratio terug betaald.
 
Dat klopt wel, ze komen er wel maar dat is echt een aantal die en goed engels spreken en een universitair technische opleiding hebben afgerond want dat is namelijk een eis bij THY.

Als voorbeeld, eerste selectie 10 man.. 1 deen, 1 duitser, 1 nederland (ik) en 7 turkse ayjet studenten. Deen duitser nederlander en 2 ayjet studenten waren door.

DLR selectie 5 man.. 3 ayjet 1 duitser 1 nederlander (ik).. Aleen duitser en ik aangenomen.

De reden dat ik niet voor THY heb gekozen (ondanks dat ze heel goed betalen) is dat ik het een elite club vind waar er nog steeds een grote verschil is tussen een FO en Captain, hiërarchie is groot.

Turkish Flight Academy is idd heel moeilijk. Heb het destijds ook geprobeerd en niet gelukt, tenzij je iemand kent in de regering of een van je familielid een hoge pief is bij de luchtmacht/landmacht/marine etc maak je kans anders kan je het vergeten, of je moet echt uitstekende resultaten hebben geboekt tijdens je universitaire opleiding.


Ik had mij min of meer gefocust voor een opleiding in Turkije. Belangrijk is een opleiding waar je ook daadwerkelijk iets aan hebt en na je opleiding ook werkelijk groot succes hebt op een baan. Ik weet wel dat Turkish Flight academy ongeveer 90000 euro kost wat na je opleiding binnen 10 jaar maandelijks van je salaris wordt afgetrokken. Wellicht moet ik zoeken naar connecties.

Kortom, Ayjet en Turk hava Kurumu raad je dus af. Alleen Turkish flight academy in Turkije.

Wat raad je mij aan als Turkish flight academy niet lukt met de intentie om na de opleiding in turkije bij een Turkse maatschappij te werken?

Verder vertel je je opleiding bij EPST te hebben gevolgd. Nu je een baan hebt, hoe gaat het met aflossen? Qua salaris geen min punten? Houd je genoeg over?
 
ST, gefeliciteerd met het behalen van de selectie en welkom aan boord. Toen ik DLR deed, deed ik dat samen met vijf Turken, totaal zes man dus. Daarvan zijn er drie aangenomen, ik en twee Turken die allebei bij Ayjet vandaan kwamen. Ik kan inhoudelijk niets over de opleidingen zeggen, maar weet wel dat Ayjet redelijk aangeschreven staat hier. Het probleem hier is dat veel Turken de DLR niet halen. Dat dat ligt aan de opleiding lijkt me onwaarschijnlijk, eerder zal het aan hun persoonlijke capaciteiten liggen. Over het algemeen scoren Duitsers en Nederlanders (veel) beter op de DLR, het afvalpercentage van de Turken is aanzienlijk. Naar mijn mening kan je beter kiezen voor een opleiding in West-Europa, omdat ik denk dat je met een Turkse opleiding niet zo makkelijk bij een Europese airline aan de slag komt.

Groet, PH.
 
Dankjewel PH. Het klopt inderdaad wat je zegt, er komen zeker een aantal van Ayjet bij SXS terecht omdat ze idd een nauwe band samen hebben. Wat ik me heb laten vertellen door een Captain bij SXS is dat het verschil tussen een FO die een opleiding genoten heeft bij bijvoorbeeld Ayjet en een FO die dat ergens in west-europa heeft gedaan aanzienlijk groot is.

PH wat is jou base? Ik krijg de komende week te horen wat mijn base zal zijn. Ben benieuwd
 
Heel veel plezier met je eerst betalende baan > dus om misverstanden te voorkomen, dat je gewoon onder goede voorwaarde werkt en fatsoenlijk betaald krijg en ook nog eens minimaal 5 jaar en vast contract. Heel gaaf. Top.

Geniet van je eerste uren in de B73-8.

Mvg,

V1
 
Dankjewel PH. Het klopt inderdaad wat je zegt, er komen zeker een aantal van Ayjet bij SXS terecht omdat ze idd een nauwe band samen hebben. Wat ik me heb laten vertellen door een Captain bij SXS is dat het verschil tussen een FO die een opleiding genoten heeft bij bijvoorbeeld Ayjet en een FO die dat ergens in west-europa heeft gedaan aanzienlijk groot is.

PH wat is jou base? Ik krijg de komende week te horen wat mijn base zal zijn. Ben benieuwd

Haha, leuk om weer 'ns wat van je te horen Sierra Tango!

Safa.
 
Leuk! Dat gaat zeker gebeuren.. Ik zal je wel PMen met mijn contactgegevens. Heb namelijk nog wat vragen over uitschrijven hier in NL enzo.

@v1rotate.. bedankt!! Ga er zeker van genieten...

Gule Gule
 
Hallo bezoekers van dit blog:
lees maar de financiële Telegraaf van vandaag,pagina T29.
Kan geen kwaad om een paar woorden Turks te leren,
met vriendelijke groet,
iemand die dit al een tijdje terug heeft zien aankomen maar werd weggehoond!
 
Kun jij mij dan een punt noemen waar KLM THY overtreft? Vergeet niet dat THY lid is van star alliance en ik kan je verzekeren dat je dat niet zomaar wordt. THY is dan ook 1 van de weinige maatschappijen die de laatste jaren winst heeft gemaakt in plaats van verlies zoals bij KLM bijvoorbeeld.

op veel vliegmaatschappij vergelijkingsites kun je het zien. maarja f* it het ging tenslotte over de opleiding en niet over de maatschappijen ;)

http://travel.blog.nl/luchtvaartnieuws/klm-luchtvaartnieuws-2/2010/10/08/klm-beste-airline-van-europa
 
Back
Top