Vliegopleiding in Turkije

psychomantic

New member
Beste leden,

Ik ben van plan om een vliegopleiding te volgen, alleen niet in Nederland. Naar mijn idee hoef ik mijn mening niet te onderbouwen. Hoe graag ik ook piloot wil worden, ik heb m'n grenzen, ik zal geen ton neerleggen voor een opleiding terwijl ik weinig kans heb op een baan, althans in NL.

Ik heb een Turkse & Nederlandse nationaliteit, universitaire opleiding afgerond en snak naar een vliegopleiding net als de meesten hier. Ik ben aan het oriënteren in Turkije. Ik heb begrepen dat Stella het bezig is met ABN AMRO voor een vliegopleiding in Turkije (ik kan geen bronnen overhandigen). Maar ik ga niet voor Stella, voor mij is dat uitgesloten.

Er zijn Turkse vliegscholen, zoals Ayjet, Duha, Turk hava Kurumu (in Ankara, Istanbul en Izmir) voor zo'n 40000 euro. Turkish Airlines heeft ook een vliegschool, maar daar kom je niet binnen zonder connecties! Zij hebben immers een baangarantie.

Zo, niet iedereen is geïnteresseerd in mijn topic, maar ik zou graag, als er mensen onder ons zijn, die een opleiding in Turkije hebben gevolgd, gaan volgen, zich hebben georienteerd of suggesties hebben, mij adviezen kunnen geven. Ik ben al bij 2 vliegscholen geweest in Turkije, en over paar weken ga ik de derde bezoeken.

Psychomantic
 
Last edited:
:dozey: Heb je nou een vraag of wil je vooral een soort statement maken?

Geen statement. Ik ben op zoek naar ervaringen van anderen. Het kan zijn dat niemand zich bezighoudt met mijn vraag, dan zijn we gauw klaar denk ik. Maar een suggestie over mijn idee is altijd welkom
 
Kon me uit een ver verleden herinneren al eens een soortgelijk topic te hebben gelezen.
Misschien is het een idee contact te zoeken met deze topicstarter? http://www.airwork.nl/bulletinboard/showthread.php?t=6452&highlight=vliegopleiding+turkije

Het lijkt me dat deze jongeman/heer zijn opleiding inmiddels bijna afgerond heeft en wellicht heeft hij meer informatie voor je dan de gemiddelde airworker.
Just a suggestion. Verder succes met je keuze.

Klopt, heb ik gedaan, heb een PM gestuurd, maar geen reactie
 
Stella heeft samenwerkingsverband met SunExpress en een Holding. Opleiding kost 89k, wel MCC inbegrepen.

Most recommended in Turkije is Ayjet. www.ayjet.aero

Contact met paar studenten van Ayjet, vinden het heel goed daar, zijn er heel erg tevreden mee! Maar de MCC moet je wel ergens anders doen. Opleiding kost net iets meer dan 50.000 euro. De andere vliegscholen zijn niet echt om aan te raden, veel zijn er failliet gegaan.

Ayjet op 1, THK op 2.

Als je nog meer informatie wilt PM.
 
Hoi!

Ik ben ookal aan het kijken naar opleidingen in Turkije. Ik had Turkish Fligt Academy gemaild, maar ik heb nog steeds geen antwoord van ze. Enige oplossing is nog ff bellen... Maargoed, als je bij THY opleiding wilt doen, moet je wel je millitair dienst afgerond hebben. Ik ga voor 4 weken denk ik de millitaire dienst doen. Die Turk Hava Kurumu heb ik in Izmir gezien, is gewoon vlakbij/in het centrum.

Laat mij trouwens ook weten als je meer informatie/ervaringen te horen hebt gekregen!
 
Hoi!

Ik ben ookal aan het kijken naar opleidingen in Turkije. Ik had Turkish Fligt Academy gemaild, maar ik heb nog steeds geen antwoord van ze. Enige oplossing is nog ff bellen... Maargoed, als je bij THY opleiding wilt doen, moet je wel je millitair dienst afgerond hebben. Ik ga voor 4 weken denk ik de millitaire dienst doen. Die Turk Hava Kurumu heb ik in Izmir gezien, is gewoon vlakbij/in het centrum.

Laat mij trouwens ook weten als je meer informatie/ervaringen te horen hebt gekregen!

Mailen hoef je niet te proberen, wordt niet gereageerd. Heb meerdere malen telefonisch contact gehad, maar zonder connecties kom je niet verder. Ze hadden mij aangeraden een vliegopleiding in NL te volgen en dan bij Turkish Airlines te solliciteren. Maar goed, dat is mondeling aangeraden. Met een universitaire opleiding maak je veel meer kans bij Turkish airlines. Ik had met het hoofd van P&O gesproken.

Ik heb mijn militaire dienst dit jaar gedaan. Ik ga over 2 weken langs bij THK in Izmir. Heb telefonisch contact met ze gehad. Ben benieuwd wat ze te bieden hebben. Ben bij THK in Ankara geweest en met de directeur gesproken. Elke 2 maanden beginnen ze met de opleiding. Ben ook bij Ayjet geweest in Istanbul.

Ik laat je weten hoe het is gegaan.
 
Mailen hoef je niet te proberen, wordt niet gereageerd. Heb meerdere malen telefonisch contact gehad, maar zonder connecties kom je niet verder. Ze hadden mij aangeraden een vliegopleiding in NL te volgen en dan bij Turkish Airlines te solliciteren. Maar goed, dat is mondeling aangeraden. Met een universitaire opleiding maak je veel meer kans bij Turkish airlines. Ik had met het hoofd van P&O gesproken.

Ik heb mijn militaire dienst dit jaar gedaan. Ik ga over 2 weken langs bij THK in Izmir. Heb telefonisch contact met ze gehad. Ben benieuwd wat ze te bieden hebben. Ben bij THK in Ankara geweest en met de directeur gesproken. Elke 2 maanden beginnen ze met de opleiding. Ben ook bij Ayjet geweest in Istanbul.

Ik laat je weten hoe het is gegaan.

Wat ik dan niet snap, waarom hebben ze dan die Turkish Flight Academy als ze toch geen antwoord geven en als je er bijna niet wordt aangenomen.
Cool, wat heeft AyJet eigelijk te bieden?
 
Kijk , dit vind ik nou supergoed aan die Turkse opleidingen. Je moet dus minimaal afgeronde Bachalor hebben.

Zie : http://www.ayjet.aero/SerbestSayfa.aspx?newsid=47&lang=1

of tewel ATPL (Frozen) License
• Shall be at least 18 years old
• Shall hold bachelor’s degree or associate degree
• Shall have an English knowledge at least of “Upper Intermeidate” level


Dat van 18 jaar snap ik niet, daar je minimaal 21 ben voor je hiermee klaar ben, maar goed. Het idee is natuurlijk goed.
 
Mailen hoef je niet te proberen, wordt niet gereageerd. Heb meerdere malen telefonisch contact gehad, maar zonder connecties kom je niet verder. Ze hadden mij aangeraden een vliegopleiding in NL te volgen en dan bij Turkish Airlines te solliciteren. Maar goed, dat is mondeling aangeraden. Met een universitaire opleiding maak je veel meer kans bij Turkish airlines. Ik had met het hoofd van P&O gesproken.

Ik heb mijn militaire dienst dit jaar gedaan. Ik ga over 2 weken langs bij THK in Izmir. Heb telefonisch contact met ze gehad. Ben benieuwd wat ze te bieden hebben. Ben bij THK in Ankara geweest en met de directeur gesproken. Elke 2 maanden beginnen ze met de opleiding. Ben ook bij Ayjet geweest in Istanbul.

Ik laat je weten hoe het is gegaan.

heej psycho,

Kun je me wat informeren over de turkse luchtvaart? Ik wil ook graag in TR studeren en dan wel bij THK, maar heb jij dat al geprobeerd en/of ga je dat nog doen? Ik hoop dat je me wat info kunt geven.

Engin
 
Ik weet wel dat bij Ayjet o.a. captains van Turkish Airlines actief zijn. Ayjet wordt o.a. gerund door aantal captains van Turkish Airlines
 
heej psycho,

Kun je me wat informeren over de turkse luchtvaart? Ik wil ook graag in TR studeren en dan wel bij THK, maar heb jij dat al geprobeerd en/of ga je dat nog doen? Ik hoop dat je me wat info kunt geven.

Engin

Hey Engin,

Ik kan je adviseren om langs te gaan bij verschillende vliegscholen. Ayjet en THK staan goed aangeschreven. Immers, kwaliteit van de opleidingen zijn goed. betere weersomstandigheden dan in NL. Je doet circa 14-16 maanden over je opleiding. En qua prijsverhouding, waarom meer dan 1 ton uitgeven terwijl het ook goedkoper kan?
 
Luchtvaart in Turkije is aan het groeien. De omstandigheden in Turkije zijn veel gunstiger dan in andere landen. Terwijl KLM overschot heeft aan piloten, terwijl Martinair gaat verdwijnen (behalve cargo), aanname bij andere NL'se luchtvaartmaatschappijen bijna nihil is, heb je goede mogelijkheden in Turkije.

Als je uit NL komt, heb je voordelen vergeleken met Turken uit Turkije zelf. Je beheerst de Nederlandse taal goed, Engels heb je ook gehad, een beetje Frans en Duits is lekker meegenomen. Daar houden de vliegtuigmaatschappijen in Turkije rekening mee. Een universitaire opleiding in je CV is zeker een pluspunt.

Ik ken zelf aantal jongens die in Nederland vliegopleiding hebben gevolgd en momenteel in Turkije vliegen
 
Snap eerlijk gezegd niet helemaal waarom mensen helemaal naar Turkije willen gaan?
Krijg er toch altijd een beetje het gevoel bij zoals je leest met die goedkope ooglaser vakanties daarheen. Eerste weken gaat prima, daarna zie je niets meer. :D

Ik weet in Europa plekken waar je voor hetzelfde geld als in Turkije (lees onder de 100k incl. voor opleiding + living + instructor) alles haalt in landen -sorry dat ik het zeg- die wel iets degelijker zijn dan daar.
Alles conform JAA en hoge kwaliteit opleiding.

Ik zou zelf alleen naar Turkije gaan voor een zonnige vakantie.
 
Wat is daar mis mee?

Allereerst, een universitaire opleiding duur in de praktijk zo'n 6 jaar. Je moet vandaag de dag aardig wat geld lenen c.q. verdienen om de studie af te maken en de praktijk/co-schappen/onderzoeken te doorlopen. Vooropleiding VWO, dus zul je midden twintig zijn voordat je aan de vliegopleiding kan beginnen. En dan met een totaal irrelevante vooropleiding nog eens 150.000 Euro erbij gaan lenen. In mijn ogen een zeer omslachtige, tijdrovende en dure omweg. En geloof me, de kans op een baan wordt er echt niet groter door, paar jaar vliegtuigoperatien of iets dergelijks helpt je meer.
 
Back
Top