Cabinepersoneel BA staakt tijdens Kerstdagen

Mijn vrouw heeft recht op haar eigen mening dus daar zal geen enkele discussie over ontstaan in de casa :)
Nee hoor ik hoef niets weg te halen Q Nimbus, dus je hoeft je echt niet van quotes te bedienen. Het zegt mij wel eea over je karakter dat jij meent op deze manier bepaalde quotes een permanent karakter te moeten geven.

Bedankt voor je tip Kliko, we zijn pas 3 maanden getrouwd dus we moeten inderdaad nog wat oefenen waar het communicatie (en misschien andere zaken) betreft. :)

Ik denk dat de reactie een wat emotionele is, na een nachtstop Delhi, zonder een nacht slaap en een vertraagde vlucht naar NL.

Mijn vrouw werkt al 16 jaar voor BA en je mag van mij aannemen dat er er weinigen zijn met meer hart voor BA dan zij. Ik ken weinigen die zo gemotiveerd zijn om mensen de beste service mogelijk te geven.
Zonder in details te treden. Vanaf 11 sep 2009 zijn haar voorwaarden verslechterd en kregen schijnbare tijdelijke loonoffers een permanent karakter. Opnieuw staat haar salaris onder druk en moet zij permanent (!) fors inleveren. Dat is geen BASSA indoctrinatie dat zijn cijfers.

Veel c.c. vindt de manier waarop de directie zich over hen uitlaat niet bepaald motiverend. Zo heeft de grote chef ooit eens gezegd dat je het werk net zo goed door getrainde apen kan laten doen. Lijkt me niet handig bij een noodlanding a la de Hudson, waarbij c.c. er voor zorgde dat de passagiers textbook het vliegtuig verlieten, nadat de piloot de kist heel kundig had geditcht op de Hudson (dus ook voor f.c. alle credits), maar dat terzijde.

In zijn algemeenheid heb ik wel eens de indruk dat irritatie jegens de flightcrew ontstaat door een ietwat zelfingenomen houding en het oncollegiale gedrag van bepaalde lieden en zo ontstaat er een hele negatieve wisselwerking, waarbij uiteindelijk moeilijk nog kan worden bepaald wie er begonnen is. Waar er twee kijven.........

Na alles wat er gebeurd is de afgelopen maanden, de stress die eea oplevert en wat slaaptekort laat zij zich in een door slaap overmand moment wat ongenuanceerd uit. Ik begrijp dat, maar ik weet dat ze niets liever doet dan zich voor 100% in te zetten voor BA, waar ze nog altijd graag voor werkt.

Maar je mag van mij aannemen dat de stress van c.c. door alle plannen (al vanaf geruchten over Columbus) aardig hoog is en dus worden er op bepaalde momenten wel eens emotionele uitspraken gedaan, die meer aangeven hoe hoog ze zijn opgelopen dan dat het als een daadwerkelijke aantijging is bedoeld jegens de flightcrew.
 
1400 pond PER PERSOON ? ! ? ! Dat is meer dan de meeste mensen PER MAAND verdienen. Absurde vergoeding voor een roosterwijziging, hoort bij het vak, anders ga je maar bij de Albert Hein werken.

1400 pond is inderdaad heel veel geld, maar het is natuurlijk grote BS dat je roosterwijzigingen ten allen tijden maar moet slikken als "het hoort bij het vak"!

Grtz Mike5
 
@folberts

Als ik terug kom naar MAN ook door de nacht zonder slaap en dan
met de KLM naar huis is echt het laatste wat ik doe mijn computer aanzetten
en mocht ik een computer zien die aanstaat blijf ik daar bij weg!!

En nog even dit, ikben er 12000 pond per jaar op achteruit gegaan sind de
overname door CX!! Daarbij komt nog dat we Unpaid leave konden/moesten
nemen!! Iedereen moet de riem aantrekken

zolang ik heb getekend voor een 747 ben en blijf ik de captain ook
al lig ik te pitten!! Als dat zelfingenomen is so be it!
 
1400 pond is inderdaad heel veel geld, maar het is natuurlijk grote BS dat je roosterwijzigingen ten allen tijden maar moet slikken als "het hoort bij het vak"!

Grtz Mike5

Helemaal mee eens, wilde er ook al een statement bij maken.

Blijkbaar hebben de CC dit zo onderhandeld in het verleden. Als je er zo jaloers op bent moet je je eigen onderhandeling starten, zodat de FC ook een vergoeding krijgt. Altijd maar dat gezever dat iemand anders meer of minder krijgt voor bepaald werk c.q. duty changes. Doe er zelf wat aan!

Folberts, grandioos dat je nog de moeite neemt om de uitlatingen van je eega te verdedigen. Ik vind sommige opmerkingen jegens CC veel te ver gaan en had dan allang niet meer gereplied.

Verders, heb ik willens en wetens me toch maar een beetje in de materie verdiept via pprune. 271 pages gingen me te ver, maar kon er hier en daar wel wat interessants uithalen. Over de cijfers kan ik me geen beeld vormen, want die schijnen door alle partijen verwrongen te worden. Maar ik mag Folberts toch wel geloven wat hij vertelt over het salarisstrookje van zijn vrouw. Zolang het inleveren in lijn is met de rest van het bedrijf, dan mogen ze niet mopperen lijkt me. Maar ik weet niet wat er allemaal in het verleden al is ingeleverd, zodat de beeldvorming toch echt lastig blijft (ter vergelijk, bij DLH zit er een staking van FC aan te komen. In de media zal dan weer bericht gaan worden dat het elitaire clubje niet mee wil doen aan wat de rest van het bedrijf wel doet. Men vergeet (bewust) daarbij reeds in het verleden gemaakte deals. Ons salaris is nl. deels afhankelijk gemaakt van de uren die je maakt per maand. En die zijn minder geworden en dus is het salaris door de bank genomen bij ons FC 10% minder geworden in één jaar tijd. Dit moet je wél even weten natuurlijk.)

Kliko, absolute getallen staan altijd imposant, maar wat is het relatief?
 
1400 pond is inderdaad heel veel geld, maar het is natuurlijk grote BS dat je roosterwijzigingen ten allen tijden maar moet slikken als "het hoort bij het vak"!

Grtz Mike5

Daar heb je idd gelijk in. Echter roosterwijzigingen zijn bij BA zeker op longhaul zeer zeldzaam. Maar, eerlijk is eerlijk, dat zijn de compensatieregels voor CC.

Wat ik trouwens opvallend vind is dat Folberts spreekt van een salarisreductie van 40% met een permanent karakter terwijl ik UNITE en BASSA zelf alleen maar hoor over het verminderen van het aantal crew aan boord als het heikele punt. Voor zover ik weet is er sprake van een pay FREEZE (tijdelijk geen verhoging dus) voor 2 jaar bij de CC en nieuwe T&C's voor new joiners.

Vraag me nog steeds af waar die 40% nou vandaan komt. Dit is niet om te zeuren maar ik ben gewoon oprecht geinteresseerd. Er is al zoveel miscommunicatie omtrent de nieuwe deals voor CC en FC.
Ik krijg regelmatig te horen van CC dat wij goed wegkomen met 2,61%. Dat horen ze dan van BASSA maar de werkelijkheid ligt anders. Naast de 2,61 wordt ook onze pay per vlieguur verlaagd van 11 naar 9 pond. Deze veranderingen zijn wel permanent. Ons is dan wel weer een profit share scheme beloofd (peanuts vergeleken bij de bankjngens in de city hoor) maar daar heb je dus wel eerst profit voor nodig.

Ben benieuwd naar het ware CC verhaal want dat wordt schijnbaar nergens verteld.

Ook hier niet neem ik aan: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1236471/The-BA-comrade-California--50-000-year-union-activist-lives-LA-flown-year.html
 
Ik heb begrepen dat WW heeft gezegd dat een ieder die iets durft te zeggen direct zijn/haar biezen kan pakken....
De PR van BASSA laat te wensen over en ze hadden wat de casa O betreft beter op een ander tijdstip kunnen staken

En nu gaan ik mij weer met andere zaken bezighouden, mijn nieuwe idee een galadiner van vliegers voor een goed doel in november 2010. www.aviatorsball.nl (nog niet klaar)!

Vrijwilligers welkom!
 
Mike 5 & Robin,

Natuurlijk is dat destijds gewoon goed onderhandelt maar daar gaat het niet om.
Ik gun iedereen het geluk en de waardeering, al krijgen ze € 10 euro voor elke passagier die ze begroeten. Enjoy!

Je kunt je alleen afvragen in de huidige economische situatie en bij een bedrijf dat een record verlies maakt sinds privatisering of we zoiets niet kunnen inleveren als je weet dat je nog steeds de best betaalde cabin attendant bent in de UK (voordat de Engelse pond inzakte van Europa) en je collega's allemaal al een hoop hebben ingeleverd?

Wellicht is £ 1400 pond betalen voor het plotseling terug positioneren van je crew in business class en dus een dag minder werken en een extra dag vrij dan ook iets waar men naar kan kijken?

Een feit is dat deze regeling nu in ere blijft voor de BESTAANDE crew, de nieuwe crew niet meer. Zoals Kermit al zei, een payfreeze en geen rise......
 
Ik gaf helemaal geen oordeel over wat de FA’s hadden moeten doen in deze uitzonderlijke situatie. Zo nu dan.... Het had ze gesierd als misschien afgezien hadden van dit bedrag gezien de uitzonderlijke situatie van de roosterwijziging en de situatie waar hun bedrijf zich in bevindt. Mijn reactie was gericht aan de in mijn ogen onjuiste reactie van Q-Nimbus.

Ik vind ook dat sommige niet moet zeggen dat een FA net zoveel verdient als een junior FO, met de quote dat zoiets belachelijk is.... Wat zegt men daarmee?? Dat een FA te veel verdient, of dat een FO te weinig. Appels met peren in mijn ogen. Toen ik begon bij Netjets (helaas op de Bravo ;-) ) verdiende ik als FO net zoveel als een FA. Dus...... :naund: ??!! Ik ging akkoord met mijn contract en mijn voorwaarden, daar heeft het contract van de FA’s geen f@k mee te maken.

Ik ben het wel eens met de essentie dat iedereen in deze tijd waar mogelijk zijn steentje moet bijdragen. Maar we moeten ophouden met het meten van penissen.. Daarbij heb ik toch de grootste van iedereen en dat is lang niet altijd even handig! :grijns: ;) :haha:

Grtz Mike5
 
"British Airways strike blocked by court

A strike by British Airways cabin crew planned for Christmas has been declared illegal in a High Court ruling.

The judge agreed with BA that the cabin crew's union, Unite, had not correctly balloted its members on the strike."

Bron: BBC

BA zit dus safe voor de kerstdagen. Actie na een eventuele nieuwe stemmingsronde zou pas begin volgend jaar kunnen plaatshebben.

Werkze mannen :D
 
Een nieuwe stemronde is idd al aangekondigd.
Ben benieuwd hoe er dan gestemd gaat worden (laten we hopen dat het aan de tafel wordt opgelost). Op het BALPA forum schreven collega's dat over het algemeen de CC opgelucht zijn dat het zo is afgelopen. Alle negatieve pers in de UK tegen de CC is hun niet in de koude kleren gaan zitten. Daar kan ik me ook wel wat bij voorstellen. Je zou denken dat ze wel wat beter uitkijken dit keer. Ze zulllen zich toch niet nog een keer door BASSA een donker steegje in laten leiden.....

Wordt wederom vervolgd.
 
1400 pond is inderdaad heel veel geld, maar het is natuurlijk grote BS dat je roosterwijzigingen ten allen tijden maar moet slikken als "het hoort bij het vak"!

Grtz Mike5

Daar verschillen we dan van mening over, want ik kan geen één roosterwijziging bedenken die een compensatie van 1400 pond verdiend.

Weer, techniek, bomaanslagen, dat zijn van die dingen waar de maatschappij weinig aan kan doen, en een compensatie van 1400 pond is, ik zeg het nog maar een keer, in alle denkbare situaties absurd.

1400 pond was 6 maanden geleden nog ruim meer dan het maandsalaris van een afgestudeerde HBO-er. Een MAANDSALARIS.
 
Nu kijken we steeds naar die 1400 pond en dat is idd shocking! De hoge salarissen en flight duty pay voor cc binnen BA is een heel gevoelig onderwerp. Als ik cc was zou ik er ook alles aan doen om wat ik heb veilig te stellen. Heel begrijpelijk. Maar er moet iets veranderen. Vasthouden aan al die historische contracten binnen BA is kortzichtig. En de verhoudingen zijn best wel scheef. Binnen de gehele BA groep en tussen BA en de rest van de UK cc. Maar langzaam komt er verandering.

Als je kijkt naar onze cc binnen die gehele BA groep, die allen geen member zijn van een union (wordt aan gewerkt), dan heb ik daar groot respect voor. Ze verdienen 3 knikkers per maand. Als purser nog onder die 1400 pond netto per maand en dat met redelijk aantal dienstjaren! En ze leven van disruptions en flight duty pay. Qua disruption bij ons voor een purser moet je denken aan letterlijk 3.5% van die 1400 pond! Dat is toch schandalig? En dat voor een purser, dus die arme cc zit daar nog onder. Ik heb payslips van cc gezien van net over de 1100 pond per maand en dat is een goede maand met veel nachtstops en lange trips. Want daar leven ze van. Niet zo'n vette 7 a 800 pond voor een x daagse HKG trip ofzo.

Hoe reageer jij als je in de crewroom staat en cc krijgt een telefoontje dat ze van een 6 daagse trip wordt afgehaald en begint te snikken nadat ze heeft opgehangen omdat ze het geld nodig heeft? Heb het zien gebeuren... :bwah:

Ze hebben geen rechten zoals ons flightdeck, doen 4 a 5 sectoren per dag met 12 tot 14 uur durende werkdagen met minimum rest. Da's geen uitzondering. Ondertussen sectoren draaiend van 45min met 15 a 20 man in Club Europe in hun eentje en dan nog eentje om die 50 man achterin allen te doen. En constant roosterwijziginen die je maar moet slikken. Rechten hebben ze niet.

Natuurlijk moet je alles relativeren en gaat het ook wel eens anders maar wanneer de uitzondering veelal regel wordt is er iets mis. Voordat ze gaan dreigen met strikes moeten ze ook eerst even kijken hoe het ook binnen dezelfde groep gaat, en binnen rest van de industrie. Laat ze maar eens een maand meedraaien...

Ik snap dat er argumenten komen in de trend van; "als je het er niet mee eens bent ga je toch weg?" Waarom denk je dat er zo'n hoge cc staff turnover is? Het gras is niet altijd groener aan de overkant en je moet altijd in je achterhoofd houden dat het altijd erger kan. Maar dit was wel een beetje erg OTT.

Zo, dat lucht op. :stapelge:
Ready, aim, fire away...
 
Zou een keer tijd worden na al de deadlines die geen deadlines bleken te zijn..


Lijkt erop alsof de CC Willie hebben onderschat, het gaat nu hard tegen hard
 
Good luck...Goeie zaak dat binnen Europa behoorlijk gevochten wordt om de teneur in de luchtvaart tegen te gaan
 
Back
Top