Ik ben geen BA-er en kan me voorstellen dat sommigen daarom zullen zeggen dat ik me er daarom niet mee mag bemoeien, maar men kent mij inmiddels dus hier komen mijn 2 centjes.
Ik kan me niet voorstellen dat een professionele groep mensen in dit geval over 1 nacht ijs is gegaan en dit middel als eerste redmiddel heeft bedacht.
Getuige de 253!!! pagina's op pprune met als topicnaam "British Airways - CC Industrial Relations & Negotiations", is dit waarschijnlijk het resultaat van een langslepend conflict.
Helaas hebben de CA's op dag 1 al een achterstand en worden door WW al meteen in de verdediging gedwongen in de publieke opinie. BBC liet net even het commentaar van een Union Representative en WW zien en inderdaad staan de CA's al op een 5-0 achterstand.
Hoe triest ik het ook vind voor mensen die jaren gespaard hebben om eindelijk eens op vakantie te kunnen (ook geinterviewd op BBC voor dramatisch effect), is dit wel de world we created.
Ook BA is gedwongen om de conditions of service te verlagen door low cost carriers waar het publiek graag mee vliegt.
Het mes snijdt aan 2 kanten en ik geef graag toe dat de LCC's in de wereld ook de toegankelijkheid voor het grote publiek heeft vergroot en daardoor de vraag naar het vliegen en dus de vacatures in eerste instantie heeft vergroot.
Needless to say dat het een gecompliceerde materie is, maar naar mijn mening is de rek er echt al een tijdje uit.
Waarom is het OK voor de luchtvaartmaatschappijen om (geleidelijke) druk uit te voeren op hun personeel om steeds lagere arbeidsvoorwaarden te laten accepteren en misbruik te maken van de situatie, maar niet OK voor dat zelfde personeel om grote druk op hun werkgever uit voeren.
Jaren was het grootste pressiemiddel: "Take it or leave it. Er zijn er duizend die het voor minder willen doen".
Dus even de andere kant te benaderen: de BA cabincrew hebben wel de ballen om te proberen de verlaagde condities een halt toe te roepen.
Of ze inderdaad overbetaald en overwerkt zijn weet ik niet, maar ik heb zo mijn twijfels aangezien er in onze industrie nog maar weinig zijn die overbetaald zijn.
Hoe tragisch het zou zijn als BA omvalt, denk ik niet dat het enkel aan de CA's te wijten zou zijn.
We hebben allemaal boter op ons hoofd, maar het zou ons sieren wat meer solidariteit met onze collegae te hebben. Dat dit een utopie is weet ik ook, dus spaar je adem/keyboard op dit gebied.
Ik hoop niet dat dit de genadeslag zal zijn voor BA, want dat is inderdaad slecht voor iedereen in deze business en daaromheen.
Ik ben niet fatalistisch ingesteld, maar als alles is geprobeerd en de gains wegen niet meer op tegen de losses kan ik me voorstellen dat een BA CA een keer denkt: "Let the chips fall where they may". Overigens wil ik even gezegd hebben dat ik staking echt als een laatste redmiddel zie en inderdaad niet kan beoordelen of dat in dit geval zo is, maar getuige de 253 pprune pagina's ben ik geneigd te denken van wel.
Ben benieuwd wat mensen als metrodriver, koning lucht en anderen die recent hun baan zijn kwijt geraakt van dit onderwerp vinden.
Om even filosofisch te eindigen: we zijn inmiddels met een kleine 7 miljard mensen op deze planeet en de concurrentie is moordend en wordt alleen maar erger.
Ik weet zeker dat er voldoende gaten te schieten zijn in mijn verhaal door de insiders en by all means: schiet alstjullieblieft raak, maar probeer ook de kant van de CA eens te belichten.
P.S. We zijn allemaal zo gevoelig voor de divide-and-conquer tactieken van management.
Probeer af en toe de situatie van een afstand te bekijken en wat perspectief te krijgen.
Ik geef toe dat dat voor mij (nu nog) makkelijk praten is en dat dat uitermate moeilijk is als je er met beide voeten in staat.