Cabinepersoneel BA staakt tijdens Kerstdagen

Op straat sodemieteren! Stelletje primadonna's. Het wordt tijd dat ze Hello magazine en The news of the world eens opzij leggen, en dan eens een normale krant gaan lezen en dan ontdekken dat er weldegelijk financiele troubles in paradise zijn.

Ik hoop dat WW en kornuiten een mooi backup plan hebben.
 
Nounou mannen....het klinkt alsof er wat meer gaande is.

Care to elaborate?
 
Even los van het langlopende conflict tussen BA en hun cabinetroepen waarbij BA terecht wat wil sleutelen aan hun prehistorische T&C's om een paar knaken te besparen is het natuurlijk van de zotte dat je in een financieel zeer moeilijke periode besluit te gaan staken over de kerst en oud en nieuw periode.
Uiteraard zeer vervelend voor de vele tienduizenden mensen met vakantieplannen maar dat maakt zelfs allemaal niet meer uit op het moment dat je het hele bedrijf om zeep helpt. Vandaar dat ik hoop dat de hoge bazen van BA nog een konijntje in de hoge hoed hebben om hier een positieve draai aan te geven.
 
Uiteraard zeer vervelend voor de vele tienduizenden mensen met vakantieplannen maar dat maakt zelfs allemaal niet meer uit op het moment dat je het hele bedrijf om zeep helpt.

Met z'n allen vrij met kerst en oud & nieuw. Wel lekker voor de eigen vakantieplannen van het cabine personeel... :bwah:

Belachelijk zo'n staking.
 
Ik ben geen BA-er en kan me voorstellen dat sommigen daarom zullen zeggen dat ik me er daarom niet mee mag bemoeien, maar men kent mij inmiddels dus hier komen mijn 2 centjes.

Ik kan me niet voorstellen dat een professionele groep mensen in dit geval over 1 nacht ijs is gegaan en dit middel als eerste redmiddel heeft bedacht.
Getuige de 253!!! pagina's op pprune met als topicnaam "British Airways - CC Industrial Relations & Negotiations", is dit waarschijnlijk het resultaat van een langslepend conflict.
Helaas hebben de CA's op dag 1 al een achterstand en worden door WW al meteen in de verdediging gedwongen in de publieke opinie. BBC liet net even het commentaar van een Union Representative en WW zien en inderdaad staan de CA's al op een 5-0 achterstand.
Hoe triest ik het ook vind voor mensen die jaren gespaard hebben om eindelijk eens op vakantie te kunnen (ook geinterviewd op BBC voor dramatisch effect), is dit wel de world we created.
Ook BA is gedwongen om de conditions of service te verlagen door low cost carriers waar het publiek graag mee vliegt.
Het mes snijdt aan 2 kanten en ik geef graag toe dat de LCC's in de wereld ook de toegankelijkheid voor het grote publiek heeft vergroot en daardoor de vraag naar het vliegen en dus de vacatures in eerste instantie heeft vergroot.

Needless to say dat het een gecompliceerde materie is, maar naar mijn mening is de rek er echt al een tijdje uit.
Waarom is het OK voor de luchtvaartmaatschappijen om (geleidelijke) druk uit te voeren op hun personeel om steeds lagere arbeidsvoorwaarden te laten accepteren en misbruik te maken van de situatie, maar niet OK voor dat zelfde personeel om grote druk op hun werkgever uit voeren.
Jaren was het grootste pressiemiddel: "Take it or leave it. Er zijn er duizend die het voor minder willen doen".
Dus even de andere kant te benaderen: de BA cabincrew hebben wel de ballen om te proberen de verlaagde condities een halt toe te roepen.
Of ze inderdaad overbetaald en overwerkt zijn weet ik niet, maar ik heb zo mijn twijfels aangezien er in onze industrie nog maar weinig zijn die overbetaald zijn.
Hoe tragisch het zou zijn als BA omvalt, denk ik niet dat het enkel aan de CA's te wijten zou zijn.
We hebben allemaal boter op ons hoofd, maar het zou ons sieren wat meer solidariteit met onze collegae te hebben. Dat dit een utopie is weet ik ook, dus spaar je adem/keyboard op dit gebied.
Ik hoop niet dat dit de genadeslag zal zijn voor BA, want dat is inderdaad slecht voor iedereen in deze business en daaromheen.
Ik ben niet fatalistisch ingesteld, maar als alles is geprobeerd en de gains wegen niet meer op tegen de losses kan ik me voorstellen dat een BA CA een keer denkt: "Let the chips fall where they may". Overigens wil ik even gezegd hebben dat ik staking echt als een laatste redmiddel zie en inderdaad niet kan beoordelen of dat in dit geval zo is, maar getuige de 253 pprune pagina's ben ik geneigd te denken van wel.

Ben benieuwd wat mensen als metrodriver, koning lucht en anderen die recent hun baan zijn kwijt geraakt van dit onderwerp vinden.

Om even filosofisch te eindigen: we zijn inmiddels met een kleine 7 miljard mensen op deze planeet en de concurrentie is moordend en wordt alleen maar erger.

Ik weet zeker dat er voldoende gaten te schieten zijn in mijn verhaal door de insiders en by all means: schiet alstjullieblieft raak, maar probeer ook de kant van de CA eens te belichten.

P.S. We zijn allemaal zo gevoelig voor de divide-and-conquer tactieken van management.
Probeer af en toe de situatie van een afstand te bekijken en wat perspectief te krijgen.
Ik geef toe dat dat voor mij (nu nog) makkelijk praten is en dat dat uitermate moeilijk is als je er met beide voeten in staat.
 
Last edited:
klm747 all pax: 15(incl 2 pursers die niet in de sterkte staan)
en klm heeft geen first class, BA wel en daar zijn extra mensen voor nodig
 
Bij BA nu: 4 class 777-200 max ongeveer 230 pax - 11 cabincrew ( voorheen 12)


Geen idee wat de issues zijn, maar eindelijk eens een cabine die ballen toont!

Praat dan ook geen onzin!
 
Ik heb examen maar toch even in het kort een reactie en ja ik ben bevooroordeeld.

Een aantal maatregelen is wellicht niet zo onredelijk. Maar aan de cabin crew te vragen om permanent ongeveer 40% salaris in te leveren lijkt me wel reden voor actie.
De vakbond had een voorstel gedaan dat veel verder ging dan wat de directie voorstelde maar daar is niets mee gedaan.
Een vergelijking met de salarissen van Easy en Virgin gaat niet op. Je zou moeten vergelijken met LH of KLM. Die zijn qua service gelijkwaardig. Ik vergelijk een BA f.c. salaris toch ook niet met die van X,Y,Z. Anders zou toch niemand de overstap maken naar een major carrier? Dus ook bij f.c. is er verschil. Waarom zou dat bij c.c. niet mogen?
Inmiddels ben ik een aantal keren met BA op reis geweest en ik ben echt onder de indruk geraakt van de inzet van alle c.c. en dan heb ik het over die tov andere passagiers dan mijzelf. Ze zijn trots op BA en houden vaak van hun werkgever.

Prima Donna's? Man hoe kom je er bij? Bovendien je zit 14 uur in een cockpit dus ik ben heel benieuwd hoe je zo'n oordeel kan geven. Ik durf zelfs te zeggen dat men daar vaak puzzelt, de krant leest of iets dergelijks. Niemand en ik dus ook niet, die zegt dat je voor ongeveer 14 uur cockpitmanagemnt overbetaald krijgt. Maar wel oordelen over andere collega's die permanent een jet lag hebben. Wie zorgt er voor dat als jij de kist heeft geland de passagiers zsap de kist verlaten, de c.c., dus zo onverantwoordelijk is het baantje ook weer niet.
Misschien zou het wel eens zo kunnen zijn dat de c.c. jullie niet zo belangrijk vindt als bepaalde piloten zichzelf vinden en tsja dan baal je natuurlijk als een stekker als je 150K hebt betaald en denkt dat je een hele piet bent en men je niet als zodanig behandelt.
Erg symphatiek ook om zo over je collega's te praten bovendien.


Ook salarissen vergelijken met andere functies is populistisch zonder het aantal dienstjaren er in te betrekken, de carriereperspectieven, ed.

Ik vraag me af wat f.c. zou doen als ze 40% zouden moeten inleveren.

Ik ben er van overtuigd dat het laatste wat de c.c. wil is staken maar men vindt dat men door het beleid van WW geen keuze meer heeft.

Voor alle duidelijkheid ik heb niets tegen piloten, maar wel tegen dit soort ongenuanceerd commentaar.

:biertje:
 
LH 747; 16 first, 80 bus, 234 eco 15 in de cabine (incl purser die supervisor rol heeft).
 
goh vertel eens?

staken doet geen enkele debiel zo maar. zeker niet in deze tijden. dus er is blijkbaar alle reden voor. of ben je zo´n nerd die ook denkt dat de cc niets hoeft te verdienen?
 
Ik ben ook bevooroordeeld... moet ook mijn hypotheek kunnen blijven betalen.

40% erop achteruit? Leg eens uit dan?

Wat ze nu doen is helemaal geen ballen tonen. Ze tonen alleen een gebrek aan hersencapaciteit aan. Zelfmoord is niet perse dapper. Je dupeert niet alleen jezelf maar ook een hoop anderen (pax, collega's etc). Daarbij is het idd zo dat er een hoop CC bij zitten die zelf geen idee hebben waar ze nou precies voor staken. Kijken of ze op de 22e nog altijd 'ballen' hebben of toch maar voor een sick day gaan.....

Als ze dan perse willen staken doe dat dan lekker in de 2e week van januari ofzo.....

Ik realiseer me heus wel dat dit een welles - nietes verhaal blijft. Iedereen heeft zijn eigen waarheid. Feit is dat BA financieel in een historisch dieptepunt zit en een X bedrag moeten bezuinigen om te overleven. Is het niet linksom dan maar rechtsom en wat de CC nu flikken is mijns inziens buiten proporties. BA overleeft het wel horen ze van UNITE en ja, er is genoeg cash om die 12 dagen te overleven. Maar dan? Probleem blijft de goodwill bij het publiek. Een groot deel van de overlevingsstrategie hangt ook af van toenemede pax cijfers maar op deze manier hoef je daar ook niet op te rekenen....
 
Last edited:
Kom op zeg, beetje praatjes hebben als er eigen onderhandelingen bezig zijn, maar als de anderen vechten voor hun own good, dan kan dat opeens niet. Of het zijn opeens hersenlozen geworden (erg lekker als een cockpitmember me zo zou noemen). Ik vind dit zeer tekenend.
Als je al wilt staken dan pak je natuurlijk je baas bij de ballen in de tijd dat je ze het meeste raakt. Management is nu aan zet, weet je. Eens kijken of zij het bedrijf naar de kloten laten gaan zoals jij het nu ziet.
 
goh vertel eens?

staken doet geen enkele debiel zo maar. zeker niet in deze tijden. dus er is blijkbaar alle reden voor. of ben je zo´n nerd die ook denkt dat de cc niets hoeft te verdienen?

Inderdaad, zo'n nerd ben ik nou. Helemaal niets mogen ze verdienen. Noodzakelijk kwaad zijn ze. Happy now?
 
Back
Top