Cabinepersoneel BA staakt tijdens Kerstdagen

Ik heb al een bod gedaan op de filmrechten.....wat een verhaal is dit uiteindelijk geworden met een Cliffhanger aan het einde ala 24/Prisonbreak!

On a serious note....Willie heeft de vakbond te pakken en vandaag in Crew Report centre twee CC zien huilen bij hun managers dat het leven niet eerlijk is.
Ik heb met ze te doen want de vakbond heeft ze nu echt compleet klem gezet.

"Stafftravel will be removed permanently & any strike costs will be added to the total saving that the CC will need to make....."

Strike day 1 is op mijn verjaardag in Dubai....neem de kitesurf spullen maar mee....

Wens mijn collega's in de cabine sterkte toe!
 
Hebbie zelfs al eigen kitesurf spul dan???


Pfff begint idd een beetje een soap opera te worden. Ga vrijdag voor een paar dagen naar BOM en zal maar een paar extra onderbroeken inpakken. Heb al een LHR-AMS ticket met KLM geboekt.........
Vandaag een beetje hierover met de crew op mij vlucht zitten praten en krijg ook de indruk dat de meeste ervanuit gingen dat het allemaal wel opgelost ging worden en dat het tot staken uiteindelijk nooit zou komen. Willie houdt nu zijn poot stijf en dat komt onverwacht......tsja wat nu. Staken betekent niet betaald worden en staff travel kwijt......

Ik zet m'n geld in op Willie.
 
OK, maar is scabben dan geen issue bij Cabinepersoneel? Als BA FlightDeck zou staken en Arke en Trans vrolijk voor BA vliegen zou ik mij de consequenties wel voor kunnen stellen..
 
Voorbeeld van 1,5 jaar terug toen Air France ging staken. SNPL vraagt steun aan o.a. VNV om geen extra vluchten of extra capaciteit uit te voeren van NL naar Frankrijk. VNV brengt de Nederlandse maatschappijen op de hoogte d.m.v een besmet werk verklaring.

Denk dat de cockpit bonden beter internationaal georganiseerd zijn dan cabin bonden, aan de andere kant heb ik toen met de Lufthansa staking jl. nooit iets gehoord over een besmet werk verklaring.
 
Sprak gister een 777 co van BA en die kwam met een verhaal dat de staking niet door iedereen in BA gesteund wordt.
Voornamelijk omdat BA voorgesteld had de salarissen te middelen, maar de hoger geplaatste pursers daar iets op achteruit zouden gaan. Basically, ze zouden iets harder moeten werken dan dat ze gewend waren. (zweep over de ouwe vodden zogezegd...hehe)
De juniors in de cabin hebben helemaal geen baat bij een staking.
Is hier iets van waar?
Althans, dit was zoals ik het verhaal interpreteerde in een Ierse pub op Paddy's Day ;-)
 
Dat hangt van de kant af waar je staat. Er is altijd iets van waar. Maar vaak is het minder kort door de bocht dan de mensen je doen geloven.
 
Waar het op neerkomt is dat BA geen salarisverlaging vroeg van het cabinepersoneel maar op bijna elke vlucht wordt nu minder cabin crew ingezet om de kosten te drukken. Op longhaul betekent dit dat de CSD (cabin service director) nu ook achter de trolley moet staan.

De union biedt een 2.6% salarisverlaging en wil de oude crewinglevels terug (kort door de bocht, er zijn nog wat andere kleine zaken die spelen).

De junior (longhaul) cabin crew verliezen met het voorstel van BA geen salaris en hoeven op long haul niet veel harder te werken aangezien de CSD wat meer meehelpt (de zweep over de ouwe vodden zoals onassis het noemt). Met het voorstel van de union gaan ze er wel in salaris op achteruit. Niet heel gek dat de meesten junior CC een staking niet steunen.

Dit gaat de komende weken nog heel erg nasty worden.
 
Ouwe vodden severance package aanbieden; jonge oosteuropese meiskes achter de trolleys en klaar is klara. Nog fijner om naar te kijken ook en lopen niet de godganse tijd te zaniken.
Oplossing?
 
Wat andere kleine zaken? Het is maar van welke kant je het bekijkt.

Eigenlijk heb ik geen zin om elke keer weer te posten dat sommige zaken genuanceerd liggen. Ik word zo ongelofelijk moe van algemene statements. In een paar regels samenvatten waar een conflict overgaat!

Ze doen totaal geen recht aan de problematiek van mensen die soms 10/20/30 jaar voor een maatschappij werken.
Daarnaast worden tegenargumenten soms volledig genegeerd.

Terwijl ik dit typ vraag ik me toch af waarom ik toch telkens mijn best doe om een andere kant van het verhaal te belichten. Ik laat het maar voor wat het is.

Nog even een wat cynisch bedoeld advies:
Vooral geen eigen onderzoek doen, de verhalen van elkaar/collega's klakkeloos overnemen, en posten dat de cc allemaal prima donna's zijn die overbetaald worden en vergeleken met andere maatschappijen leven in Shagri La. Als A k.t betaalt wordt, dan B ook!

Denk gerust dat mensen voor de lol gaan staken en als je denkt dat mensen er bewust op uit zijn om hun eigen bedrijf ten gronde te richten (waar ze misschien al werkten toen jij nog stiekum sigaretjes rookte in het fietsenhok op de middelbare school) dan zou ik er toch nog eens over nadenken.

Superpilot:
Ik denk dan ze jou net als WW (ook ooit piloot), CEO moeten maken. Wat een geweldig idee! Zou het niet de moeite waard zijn of het mogelijk om binnen alle geledingen van elk bedrijf de personen die relatief duur zijn te vervangen door goedkopere? Gewoon bestaande contracten openbreken. Een captain met 10 jaar ervaring vervangen door een goedkopere met 5 jaar?

Geluk!
 
Last edited:
maar Folberts, als jij het al niet uit wil leggen: wie dan wel?
Niet dat je een verplichting hebt tot informatievertstrekking, maar dat is toch zo ongeveer de bedoeling van dit board: onwetenden op de hoogte brengen met feiten hoe het nou echt zit?
 
SP: Ik hoop dat je begrijpt dat ik dat gezien de situatie liever niet doe. Maar ik weet zeker dat er genoeg bronnen zijn waar je informatie kan vinden over de argumenten van de cabin crew.

Er is geen enkel bezwaar om een mening te uiten maar ik heb er moeite mee dat mensen vaak nogal eenzijdige uitspraken doen terwijl ze zich slechts uit één kamp hebben laten informeren. Zeker als ze denigrerend voor anderen!
 
Buzzer, Geloof het of niet: ik ben het (ten dele) met je eens. Zowaar een lichtpuntje in deze soms schijnbaar oeverloze discussie. :)

De 2 punten die je aangeeft zijn precies waarom ik vind het begrijpelijk is dat je je als union harder opstelt dan je misschien aanvankelijk zou willen.
Het is toch van de gekke, dat je terwijl je deel uitmaakt van een legale staking, je staff travel rechten kwijt raakt!

Ik begrijp dat je als maatschappij maatregelen moet nemen om in deze tijden te overleven. Maar door het optreden van WW is de animo er niet groter op geworden. Iedereen moest inleveren en als gebaar wilde hij een maand salaris inleveren. Wat een schertsvertoning! Mijns inziens is de man continu uit op een conflict om daarna te vertellen hoe goed hij het voor heeft met 'zijn' customers.

Ik heb bij een aantal multinationals gewerkt en ik heb daar (ja echt waar ;)) wat geleerd. Je hebt twee categorieën: Personen en afdelingen die winst maken en zij die ondersteunend zijn en die kosten vaak helaas vaak geld. Bij vliegen is je product/dienst: een goed vliegtuig, fc, cc, bagage afhandeling, ed. Marketing, admin, ed moet je hebben maar is overhead en dat kost geld terwijl het in directe zin niet aan de winst bijdraagt.

Iha : Zou je mijns inziens dus moeten bezuinigen op overhead en je primaire product in tact moeten laten. De laagste prijs is nooit een langdurige USP. Er is altijd wel weer een ander de goedkoopste, dus (het vraagt wat fantasie) je moet je op een andere manier positioneren.
De tragiek is dat er helaas veel CEO's veel geld krijgen voor een korte termijn succes en als ze falen zijn ze alsnog binnen. Dat klopt wat mij betreft niet en dat terwijl ik mezelf toch aanhanger van het vrije marktsdenken wil noemen :).
Maar snel en resoluut kosten snijden is voor de bonus prima, maar het ondergraaft denk ik wel je brand value op lange termijn.

Laten we voor iedereen hopen dat het goed afloopt.
 
Last edited:
Back
Top