aanname van nls bij klm

?

?

Als je dan toch al 110K+ hebt neergetikt voor een vliegopleiding, waarom dan niet een extra 6K om die kans te proberen bij de KLM?

Ieder zn keus, maar als de KLM de deur op een kier zet ben je goed gek als je die niet keihard intrapt.

Het enige wat ik hoop is dat die jongens die KLM nu laten gaan, niet over 3 jaar lopen te mekkeren dat KLM niet geïnteresseerd is omdat KLM dan alleen maar KLSers aanneemt. En dat terwijl ze 2000 uur EMB op zak hebben.
:biertje:
 
Food for thought

Food for thought

TOF: Was die Bridge Course voor niet KLS-ers niet 12K, of mis ik hier iets?

Verder vind ik het voor afgestudeerden een vrij heldere situatie. Het is een keuze die je maakt, je weet alle consequenties. Dan is het toch niet moeilijk om een risico assessment te maken en kijken of het voor een specifieke situatie wel of niet economisch rendabel is om dat risico te nemen.

Daarnaast rekening houdend met de "blauw-faktor", dat je dus over een aantal jaar jezelf in de spiegel kan kijken en kan zeggen dat je het tenminste geprobeerd hebt als je het niet haalt, in plaats van te denken "Wat als ik het wel had geprobeerd?". Dat is voor sommigen ook wel wat waard denk ik.

Groeten,
deoostblokker
 
Last edited:
Wie zegt dat als men bij een andere club werkt daarna alsnog niet bij KLM kan of mag solliciteren???
KLM is een prima maatschapij maar lang niet de beste. Als KLM zo heilig is zoals een paar mensen denken waarom duurt elk keer de CAO overleg zo lang???

"Als je dan toch al 110K+ hebt neergetikt voor een vliegopleiding, waarom dan niet een extra 6K om die kans te proberen bij de KLM?"

Heb je enig idee hoeveel ben je per maand kwijt aan rente voor de 110K? plus het feit dat BC geen garantie biedt.
 
Jongens,

Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar heb het wel van dichtbij meegemaakt......

Als je net klaar bent met je opleiding, wil je zo snel mogelijk aan de bak. Als je dan net drie maanden lang de selectieprocedure van (bijvoorbeeld) Luxair hebt doorlopen en je bent uiteindlijk één van de vijf gelukkigen die aangenomen wordt (met vergelijkbare arbeidsvoorwaarden als de KLM), dan ga je geen onnodig risico meer nemen.

Leuk dat de KLM dan ineens op de stoep staat, maar dit geeft geen garanties dat je bij hen aangenomen wordt. Dat sommige de KLM heilig vinden en hier alles voor in werking zetten om dit doel te bereiken, kan ik respecteren......

Maar wat als je niet wordt aangenomen bij de KLM? Dan kun je weer achteraan aansluiten in de selectieprocedures bij meestal 'mindere' maatschappijen. Een maatschappij als Luxair is dan een hele goede keuze om wel voor te gaan!

Vergeet niet dat je ook een ton schuld op de bank hebt staan. Dan ga je geen gekke dingen doen. Onnodig risico nemen zodat je straks ook nog bij een flut-maatschappij je eigen type-rating moet gaan betalen is dan wel het laatste wat je wil gaan doen.

p.s. uiteindelijk wordt je toch piloot omdat je piloot wilt zijn? Als je vantevoren met je opleiding alleen het doel hebt om bij de KLM te komen, dan heb je je niet goed verdiept in de werkelijke wereld waar je niet altijd zelf de keuze in de hand hebt! Wees blij met wat je hebt!
 
Boyashaka,

is niet dom, weet waar ik het over heb (geloof me). Ook zijn de arbeidsvoorwaarden niet hetzelfde als de KLM en zijn de vooruitzichten niet te vergelijken. Waarom denk je dat er zwaar gereorganiseerd wordt, en er het afgelopen jaar 30 vliegers zijn vertrokken?

Je mag weer antwoorden als je weet waar je het over hebt, ok?

No offense.
 
aaaah, WW1 klinkt alsof ie weet waar ie het over heeft, heb inderdaad wel vernomen dat bij luxair niet alles koek en ei is. En als airline is het niet te vergelijken met KLM, waar je veel meer doorgroeimogelijkheden hebt. Lijkt mij een moeilijke keuze, aangezien je wel weer een gok dient te nemen met 12 K.
 
Chucky, KLM afslaan om bij Luxair op de Dash 8 of Emb 145 te gaan vliegen? Niet doen.

Wat weet jij daar nou van?:D

Wat natuurlijk erg verleidelijk is, is dat het startsalaris bij Luxair voor jongere vliegers aanmerkelijk hoger ligt dan bij KLM.
Overigens, als de markt al zo de goede kant opgaat kan je best een paar jaar bij Luxair vliegen en dan alsnog naar KLM als je dat dan graag wil. Hoef je die BC niet te betalen en heb je direkt een hoger startsalaris. De meesten van jullie zijn dan nog steeds begin 20, dus carrieremogelijkheden genoeg daarna.

WW1 heeft wel gelijk dat de arbeidsvoorwaarden niet gelijk zijn aan die van de Zwaan.
Niet slecht, maar nog steeds niet hetzelfde.
Er zijn er velen, inklusief ondergetekende, die het wel genoeg vonden na een tijdje.
 
Tja, als je het snel zegt is 12k inderdaad niet zoveel geld...
Als je in het buitenland gaat werken en er blijft raak je je aftrek studiekosten kwijt. Kost je weer meer dan 12K. Kiezen of delen. Ik denk dat de timing meestal roet in het eten gooit. Als Boya! 6 maanden later zou beginnen had hij misschien wel ff die BridgeCourse gedaan en gekeken wat de uitslag zou worden.
Nu was de keus om te gokken met 12K en misschien naar KLM of zeker aan de slag en een redelijk salaris.
Niet makkelijk, maar het leven is geen bitterbal.:biertje:
 
Je hebt ook weer belastingvoordelen in Luxemburg ;)

Hoe graag je je loopbaan ook wilt plannen, niet altijd komt de juiste aanbieding op het juiste moment. Weet nog wel de situatie van een paar jaar geleden waarbij je als KLS-er meer dan een jaar moest wachten op een bericht van de KLM om te mogen solliciteren. Wat doe je dan? Alvast gaan werken ergens anders met een (lange) opzegtermijn, of je schuld laten oplopen met de kans dat je alsnog niet aan de bak komt.

Gelukkig is de markt tegenwoordig weer een stuk beter!!
 
Ik was een van die mensen, en heb toen ook gewoon overal gesolliciteerd, had bijna op de embraer gezeten bij bmi, in principe wil je gewoon vliegen, en het is mooi als dat uiteindelijk bij klm kan, maar je pakt elke kans die je kan, en af en toe is het moeilijk, ken ook wat jongens die konden kiezen tussen KLM en BA, is ook niet makkelijk lijkt mij.............
 
Op het moment is het voor starters moeilijk aankloppen bij KLM; Mocht je afgewezen worden om weet ik veel wat voor reden, dan hoef je niet meer terug te komen. En dat is toch wel een redelijke gok als je kijkt naar het percentage afvallers in de selectie. Tuurlijk, je moet je niet blind staren op KLM maar ik zou ook niet zo vroeg al zulke deuren dichtgooien. Dan liever wat ervaring bij een andere airline opdoen zodat je na een paar jaar in ieder geval een sterkere uitgangspositie hebt.

Just my 2 cents.
 
@ Brasileiro

JA, ik heb wel een idee hoeveel rente je daarover kan afschuiven naar je bank ja. Ook ik heb een ton+ moeten halen.

Maar als ik de kans kreeg.....
 
De KLS en de KLM hebben nu een prefferd supplier contract tot begin 2010. Ik neem aan dat dat alleen invloed heeft op KLS studenten die voor 2010 geslaagd zijn.
Ik ben nu van plan om vier jaar HBO te doen en vervolgens (opnieuw) selectie te doen voor de KLS in het jaar 2013 (Wow dat klinkt ver weg). Dan ben ik 22 jaar oud, en als ik dan aangenomen word en de opleiding succesvol afrond is het 2015.
Wat is jullie visie op het aanname beleid bij de KLM rond 2015??? Zou er dan nog zo'n contract zijn of niet? Hoe zit het met de beschikbare functies rond die tijd als piloot? Of heb je aa dit contract zoizo weinig?
Dit is denk ik flink gis werk, maar laten we er ook van uitgaan dat er niet iets zoals 9/11 gebeurt (anders kan ik het zoizo wel vergeten).

DBX
 
Hou ook rekening met Air France? Je weet nooit...

Toch denk ik dat het aannamebeleid wel ongeveer hetzelfde zal blijven, aangezien zij het al lang zo doen en het vertrouwd is. Ik weet niet of het goed loopt daar, maar: don't change a running system?
 
Zolang de KLS de 'preferred supplier' is van de KLM >> hoeft de KLS zich niet druk te maken om de aanmeldingen >> hoeven ze de opleidingskosten ook niet te verlagen >> zal de KLS geen verliezen draaien >> maakt de KLM dus ook geen verlies op haar 'flight academy'

Zo is het cirkeltje weer rond.......

De VNV heeft een paar jaar geleden onderzoek gedaan naar de opleidingskosten van Nederlandse vliegscholen in vergelijking met omliggende landen. Als je dat rapport leest, zie je pas hoeveel 'financieel risico' wij tijdens de opleiding nemen. In andere landen zijn er maatschappijen die de opleiding financieren waarbij je minimaal vijf jaar voor hen moet werken, anders moet je 60K terug betalen. Dan heb je tenminste inkomsten, minder financiele risico, en zit je ook nog eens bij een maatschappij met goede arbeidsvoorwaarden!

De markt wordt transparanter, piloten internationaler, mogelijk dat de verschillen tussen nederlandse en buitenlandse vliegscholen kleiner wordt.... (met alle voor- en nadelen van dien)
 
Vanaf de zijlijn is het altijd makelijker praten. Ik begrijp die jongens en meiden die naar LUX air gaan wel. Ik zou ook niet LUX air afwijzen om een bridgecourse voor veel geld te gaan doen zonder enige garantie. Ik zou wel na 500 uurtjes meteen een brief naar Schiphol-oost sturen. Met wat ervaring op zak is het toch eenvoudiger solliciteren dan als ab-initio.

Ik heb paar jaar geleden ook niet bij KLM gesolliciteerd toen het niet zo lekker ging met de economie. Een andere vriend van mij wel. Hij staat nu paar honderd plaatsen voor mij. Toch heb ik er geen moment spijt van gehad, omdat het op dat moment voor mij de juiste beslissing was (vanwege zekerheid etc). Die keuze is heel persoonlijk en daarom ook best lastig.

Veel succes....
 
Jo fokkerkoning

En wat kozen ze toen? Out of interest...

En de KLM is momenteel niet super tevreden met de NLS, naar hun idee zijn er teveel mensen daarna gezakt voor de selectie. Heb het idee dat de schuld een beetje bij het Portugal traject werd gelegd. Hoe eerlijk dat is, geen idee.
 
Dat werd KLM, toen was BA dus voorlopig even klaar met de KLS, ben bij KLM nog twee jongens tegengekomen die van BA teruggekomen zijn naar NL naar KLM.
 
?

?

@ MD11-man

Ben het er niet geheel mee eens dat het aan het Portugal traject kan liggen. Uiteraard zit er verschil in opzet van de vliegfase, maar ik denk dat het succes (of juist niet) van deze zogeheten 'pilotprojects' ook wel met de NLS-VOORKEURSBEHANDELING te maken heeft. Ik wil geen discussie starten daarover maar je begrijpt wat ik bedoel...

De Wachtlijst:

nummer 11 mag wel...die niet, die niet, die niet..nee die ook niet. nummer 23? ja, die is wel aardig..die mag....etc etc..

Komop, er zijn mensen naar de KLM gestuurd die een 2nd go nodig hadden voor de initiele grading :confused:
 
Back
Top