aanname van nls bij klm

Bounty 53 said:
@ Essential Erick, okido, fair enough, iedereen recht op z'n mening !

Wat nu als de KLM een tekort heeft aan ervaren vliegers, denk aan senior FO's.... (F50)

Hoe los je dat dan op ? Dan moet je de KLS wel passeren.

Wat dat betreft kan je "preffered" dus omzeilen, het is een slimme term van de KLM. Over nagedacht zou ik zo zeggen.

Tjah wanneer de KLM ineens ervaren mensen nodig heeft kan je die natuurlijk niet zomaar van de KLS halen. Dus zullen er inderdaad mensen van buiten aangetrokken moeten worden.
 
Het heeft geen bal met de NLS te maken. Niks komma niks. De heren waren (ops) mederwerkers van KLM en konden intern solliciteren. Meer niet, minder niet.

Wanneer was trouwens de laatste keer dat de KLM echt mensen nodig had? 92? was dat die tijd dat al die Aussies ook kwamen? (voor mijn tijd nog allemaal)

FD
 
Toch niet helemaal..
vereiste om in aanmerking te mogen komen:

In actieve dienst geweest bij Flight Ops en NLS achtergrond. Er werkten nl ook andere vliegers bij Ops zonder NLS opleiding die niet deze mogelijkheid hebben gekregen.
 
Huh? dus de KLM zegt intern tegen medewerkers zwart op wit dat ze alleen intern naar een andere functie mogen solliciteren als ze van een bepaalde school komen?

Dat heet nou discriminatie en lijkt me heel, heel sterkt..

Sterker nog, ken iemand die niet op de NLS en/of KLS zat en intern inderdaad de mogelijkheid kreeg om naar de vliegdienst te gaan.. Dus het lijkt me sterk...
 
Ben ik met FD eens, ken genoeg niet NLS-ers die bij OPS werkten en nu vliegen. Oa ILS, OBS en vrije markt mensen. Verder zijn er de laatste twee jaar heel wat niet KLS-ers aangenomen. Minstens 20 maar ik denk veel meer, misschien wel een stuk of vijftig.
Overigens is het niet zo dat iedereen die al een baan heeft graag naar KLM wil. Ik ken veel mensen die dat als een stap terug zien, tenzij ze rechtsteeks op bijv een 737 kunnen beginnen en dat zit er niet in.
 
Flying Dutchman

Tuurlijk hebben er in het verleden vliegers met succes intern gesolliciteerd. Maar volgens mij gaat de discussie hier toch echt over het lijstje met +/- 5 NLS studenten die bij ops hebben gewerkt en nu als enige niet-KLSer de mogelijkheid krijgen om op gesprek te komen. (Misschien direct entry op de F50 uitgezonderd). Er stonden ooit meer mensen (NLSers van andere afdelingen) op het zelfde lijstje, alleen heeft Dhr de Haan toentertijd in al zijn wijsheid toch besloten om uitsluitend NLSers (dus geen OBS/ILS etc etc) die bij ops in actieve dienst zijn geweest een brief te sturen waarin de mogelijkheid werd geboden om voor sollicitatie in aanmerking te komen als de tijd daar was. En die tijd is nu gekomen En ja. dat heet idd discriminatie... Ik wens de heren overigens veel succes en gun het ze van harte.
 
Ben ik ook weer met 180 eens. Ik refereerde aan de situatie van een jaar of vier geleden. De mensen waar het in dit topic omgaat hadden weer een aparte deal die later is gesloten. Die was inderdaad alleen voor NLS-ers. Maar dat moeten ze hier zelf maar eens uit de doeken doen.
 
Het lijkt me ook dat ze voor DE F50 piloten liever mensen hebben met "stick en rudder" ervaring.

Verder ben ik het met jullie allebei eens, erg mooi voor die jongens dat ze nu een kans krijgen om lucht in te gaan :).

Verder inderdaad wat overload ook al aangaf, denk niet dat er veel (senior) f/o's een baan als 2e2e zouden willen.. Tenzij ze onder de 25 zijn misschien op moment van aanname.

Take care.
 
Ben benieuwd hoeveel NLS-ers gaan bellen of er nog een plaatsje bij OPS open is;)

Als we het dan toch over DE Fokker 50 hebben, hoeveel mensen bij Denim stromen er uiteindelijk door naar de KLM?
 
@RTO


Quote : Als we het dan toch over DE Fokker 50 hebben, hoeveel mensen bij Denim stromen er uiteindelijk door naar de KLM?

Op dit moment 0. Halverwege 2001 zocht KLC hard naar ervaren mensen om snel CPT FK 50 te kunnen worden. Er zijn toen veel "vrije markt" vliegers aangenomen. Bij mijn weten 8 van Denim en legio meer van VLM, Excel, etc. Ten tijde van D&K (01-01-2003) is dit stopgezet en is het officiele beleid alleen nog KLS vliegers.

.
 
Last edited:
Die 4 F50's waren al eerder aan exel gegeven i.v.m. afkoop contract ofzo. Die worden nu door exel al weer verder verkocht om wat geld in het laatje te brengen.
 
@geronimo,


Ik heb net het hele verhaal gehoord en here goes, de 4 FK 50 zijn nog steeds bij KLC. Er was een lease constructie waarmee IMCA gedeeltelijk eigenaar was van deze FK50's. Omdat IMCA mede "eigenaar" was van de lease en IMCA tegenwoordig wat problemen heeft met de belasting dienst ( niet zozeer IMCA maar EAG) heeft de belasting dienst geprobeerd beslag te leggen op deze kisten. Dit is in de minne geschikt door KLC. Dus voor alle duidelijkheid, deze kisten vliegen dus nog steeds bij KLC en blijven dat voorlopig ook doen.

Hoe IMCA aan de eigenaars rechten kwam is mij ook onduidelijk maar het lijkt mij niet onwaarschijnlijk dat de berichtgeving in de kranten hieromtrent accuraat was en KLM deze kisten heeft gebruikt om de naam KLM excel terug te kopen. Hier weet ik verder niks vanaf maar het is wel geconfimeerd dat deze kisten nog steeds voor KLC vliegen. Dit is een feit en niet open voor speculatie!!!

Geronimo ik hoop dat ik je zo voldoende geinformeeerd heb

GR.
 
Last edited:
@Geranimo
Dit stond op Luchtvaartnieuws

http://www.luchtvaartnieuws.nl/news/?id=7564

Het geld komt vrij door de verkoop van vier Fokker 50’s, weten de beide Telegraaf journalisten te melden. De bewuste vliegtuigen zijn vorig jaar aan AirExel geschonken als betaling in natura door KLM in ruil voor het laten vallen van de bedrijfsnaam KLMexel. De naamswijziging gebeurde op verzoek van datzelfde KLM, dat de donkere wolken toen waarschijnlijk al zag hangen boven Exel. De vier vliegtuigen worden nu nog gebruikt door KLM cityhopper. KLM bevestigt de Fokker-deal met AirExel.

en meer...

Groeten
 
Tot zover ik weet zijn er een aantal mensen van de NLS (9 als ik mij niet vergis) bezig met de bridge course.

Ik denk niet dat KLM ontevreden is over de kwaliteit van NLS want anders waren de heren van de KLS hier in Évora niet geweest.

cheers
 
in totaal..

Meeste niet KLS-piloten komen naar mijn weten altijd nog via andere maatschappijen.. Die bridgecourse van een soort test geloof ik.
 
Back
Top