Oooo KLM / vliegers tekort jaja

Nee, BA is absoluut geen slechte maatschappij. Zoals jij al zegt, daar kun je het zelfs 3x proberen. Maar dat kun je ook bij de KLS/NLS doen.
Zoals iemand hier al een hele poos terug zei, als dit de eis van KLM is, moet je KLS/NLS doen wil ja later een kans krijgen er te komen werken, dit weet je van te voren en kun je het bij wijze van 3 x proberen
 
Ik sta ervan te kijken dat KLM piloten afwijst omdat de opleiding niet in hun straatje past, voor mij als niet piloot zijnde is voor mij een vliegbrevet een vliegbrevet, je voldoet dan aan de eisen en word je beschouwd als een geslaagd vlieger anders krijg je dat papiertje niet uiteraard.. Ook als je niet voldoende blauw bent heb ik ook al voorbij zien komen.

Ik zie het al voor me dat een transport bedrijf kijkt naar de rijschool die je gehad hebt voor je roze papiertje.

KLM discrimineerd bij het leven als ik zo de berichten ziet ? Schieten zichzelf in hun voet.
 
Ik sta ervan te kijken dat KLM piloten afwijst omdat de opleiding niet in hun straatje past, voor mij als niet piloot zijnde is voor mij een vliegbrevet een vliegbrevet, je voldoet dan aan de eisen en word je beschouwd als een geslaagd vlieger anders krijg je dat papiertje niet uiteraard.. Ook als je niet voldoende blauw bent heb ik ook al voorbij zien komen.

Ik zie het al voor me dat een transport bedrijf kijkt naar de rijschool die je gehad hebt voor je roze papiertje.

KLM discrimineerd bij het leven als ik zo de berichten ziet ? Schieten zichzelf in hun voet.
Discrimineren is niet helemaal het juiste woord natuurlijk. KLM heeft nu eenmaal (absurde) eisen, waaraan je moet voldoen om te mogen soliciteren. Elke maatschappij heeft eisen, de meeste gelukkig wwat minder strict. Die eisen hebben een bepaalde reden van ontstaan (RLS/KLS) en een bepaalde reden waarom ze nu nog bestaan (pensioensleeftijd). Voor de rest moet je ermee leren leven, hoe oneerlijk je het ook vind. Uiteindelijk zullen ze wel veranderen, mits er een reden voor is.
Neem aan dat het VNV deze truc wel doorheeft als het op het ophogen van de pensioensleeftijd aankomt en een bedrijf mag niet zomaar buitenlanders in dienst nemen, daar moet wel wat voor gedaan worden....
 
Ik zie het al voor me dat een transport bedrijf kijkt naar de rijschool die je gehad hebt voor je roze papiertje.


Dit vind ik persoonlijk een hele goede vergelijking. Geeft meteen aan hoe krom dat het allemaal is. Vreemd ook dat de overheid dit toestaat!
In het gewone bedrijfsleven mag je bij een vacature toch ook niet selecteren op ras, geslacht en leeftijd. Nu is het natuurlijk zo dat het hier de opleiding betreft, maar feit is natuurlijk wel dat eenieder die het brevet haalt bekwaam is om als gezagvoerder op te treden van een vliegtuig.
Dat er wel verschil in kwaliteit aanwezig is, uiteraard! Maar daar doe je de grading voor. Heel vreemd dat dat allemaal zomaar kan. En dat is toch een arrogante werkwijze als je het mij vraagt.
Begrijp me niet verkeerd, ik sta positief tegenover KLM als matschappij, maar deze manier van werken verdient op zijn zachtst gezegd niet de schoonheidsprijs. En voor mezelf betekend dit automatisch dat ik nooit voor de KLM aan de bak kan, hoe goed mijn vliegkunsten ook moge zijn. En dat alleen maar omdat ik niet in staat ben om de integrated opleiding op Eelde te volgen. En nee, ik heb het niet over afvallen tijdens de voorselectie...
Is toch jammer? En dan kan ik wel arrogant roepen: "Jammer voor hun ja!", maar eigenlijk jammer voor mij. En daarmee is eigenlijk ook meteen de kous af. Het aanbod is groot zat. Het is niet voor niks dat niet alle studenten van de KLS bij de KLM aan de slag kunnen. Wat wel jammer is is dat die flauwekul berichten in de Televaag blijven verschijnen!
Het lijkt er derhalve sterk op dat de KLM inderdaad op deze manier probeert om de pensioenleeftijd omhoog te krijgen. Erg jammer, ik zou zeggen, geef de nieuwe generatie ook een kans!
Maar ja, wie ben ik in dit geval?! :niet_bli:

Greetz,
PH-FLY
 
KLM is geen liefdadigheids instelling.

1 zin: lees de post van altimiter. Die snapt het.

Voor de rest:

Ik heb er totaal geen problemen mee als de KLM haar deuren open doet naar buitenlandse piloten. Echter staat in dat geval uiteraard de deur ook open naar alle Nederlandse piloten.

Ik wil naar de KLM als Overload met me mee gaat en ik 1 plek boven hem op de lijst kom te staan :grijns:

Blijft overigens een mooi verhaal dat in 2003 nog wat mensen van MP en Schreiner zijn aangenomen bij de KLM zonder kls/nls/navy/epst etc etc.

Om maar te zwijgen over alle buitenlanders begin jaren 90 bij de KLM zijn aangenomen zonder Nederlands en/of Europees brevet. Stuk of wat Amerikanen, Canadezen en Australiers.

Nog mooier verhaal is dat ze in Eelde staan te springen om instructeurs, iedereen met een VO mag solliciteren naar die baan, ook al heb je je CPL en VO gehaald bij een school in timboektoe, en je vervolgens baangarantie hebt bij de KLM na 6 jaar in dienst. (dit laatste is trouwens een hint voor de 20-jarigen onder ons die bijna met hun CPL klaar zijn en naar de KLM toe willen)

Amstelveenseriaanse logica voor je.

Voor het overige, mocht je echt zo graag KLM passagiers willen vliegen kun je altijd bij NWA solliciteren. Daar zijn ze op zoek naar talent, niet naar vliegscholen.

http://flight-nwa.icims.com/nwa_flight/jobs/candidate/job.jsp?jobid=1009&mode=view

Arnold -

Dit geen leuk verhaal voor je? voor 5000 Euro (4000 op vrijdag) heb je me een half uur aan de telefoon.

FD
 
Last edited:
Ik zie het al voor me dat een transport bedrijf kijkt naar de rijschool die je gehad hebt voor je roze papiertje.

KLM discrimineerd bij het leven als ik zo de berichten ziet ? Schieten zichzelf in hun voet.

Het blijft wel bedrijfsleven. De KLS is 100% dochter en dat heeft gevolgen (ik praat dus niet over kwaliteit maar over de boeken aan het eind van het jaar).
De directeur van Pepsi drinkt/schenkt ook geen coca cola op feestjes, dat is pas jezelf in de voet schieten. Hij roept liever dat hij zoveel pepsi verkoopt dat zijn flessen fabriek het niet meer aan kan.
 
Burton -

De kls moet 100% zelf geld generen en krijgt geen cent meer vanuit Amstelveen !
Ze hebben mazzel dat ze hun product kunnen verkopen daar ze nog KLM kool-aid mogen verkopen en ze inderdaad (nog) preferred supplier zijn. Meer niet, minder niet.

Gaat niet lang meer duren voordat baas Frans zich ermee gaat bemoeien en er het een en ander gaat veranderen. Waarom denk je dat alle new hires op o.a. een joined seniority list staan met Air France new hires ? ooit komt er van dat die lijsten samengaan en het aanname beleid in Parijs uitgestipeld gaat worden.

Dacht dat het vnv en de franse bonden al een paar richtlijnen/protocolen zwart op wit hebben staan aangaande bovenstaande.

Laat het nou zo zijn dat mijn oogjes daar op zijn gevallen een tijdje terug. Aardig dik boekwerkje vakbondstaal.
 
FD, je begrijpt me verkeerd. Ik beweer ook niet dat Amstelveen mee betaalt aan de KLS. Ik bedoel dat als de KLS weer verlies zou gaan draaien dat een negatief effect heeft op de balans van KLM. Als ze daar winst blijven draaien zoals de laatste paar jaar dan hebben ze zelfs een positief effect.
Als enige aandeelhouder wil je gewoon een gezond bedrijf. Als je dat bedrijf daar kosteloos bij kunt helpen door zijn product te promoten en af te nemen, dan doe je dat zo veel mogelijk.

De gezamelijke lijst is niet iets van AF of de KLM, maar iets van de bonden onderling. Het bedrijft heeft nog geen enkele inmenging gehad in deze lijst of een mening over deze afspraak gegeven. Ik zie dus niet in hoe het iets kan zeggen over toekomstig beleid van het bedrijf.
 
correct me if im wrong (meen het), maar dacht de de KLM (financieel) compleet haar handen van de KLS heeft afgetrokken? in dat geval maakt verlies in Eelde niet veel uit voor de mensen in Amstelveen....
 
Ik meen dat je je vergist. De KLS legt nog steeds verantwoording af aan "raad van Commisarissen" Ype de Haan.
 
Heeft toch niet veel te maken met de financiele kant van het plaatje ? lijkt me logisch dat ze dit blijven doen daar ze preferred supplier zijn. Dacht echter de de KLM geen geld meer stopt (en/of krijgt) van de KLS.

Thanks for the update. Living under a rock here.
FD
 
Toen ik aan mijn opleiding wilde beginnen stond het er met de NL luchtvaart erg slecht voor. KLS en NLS hadden mega lange wachtlijsten geproduceerd en dit zou jaren duren voordat die helemaal weggewerkt zouden worden.

Ik heb daardoor voor een Engelse school gekozen met het oog in de UK aan de bak te komen. Want het uitzicht voor een baan was en is hier gewoon beter. Hierdoor heb ik eigenlijk nooit de KLS of NLS selectie gedaan. Die KLS / NLS eis bij de KLM is niet van gisteren. Die lieden in de selectie commisie die het aanname beleid bepalen komen bij de RLS / KLS / NLS vandaan. Hierdoor wordt die eis in stand gehouden. Heel begrijpelijk want dit is een product wat ze kennen en met iedere KLS / NLS sollicitant hebben ze wat gemeen.

Toen ik mijn opleidings contract bij British Aerospace ondertekende wist ik dat ik nooit meer bij de KLM aan de bak zou kunnen komen. Dit was mijn eigen keus dus helaas kan ik me er hier niet over beklagen dat ik niet bij de Blauwe zwaan mag solliciteren.

Echter als de KLM nu zou zeggen we hebben een tekort en de KLS kan niet leveren. Dan denk ik niet dat de hele Nederlandse piloten community in de UK massaal gaat solliciteren. Het is moeilijk om ineens jaren seniority weg te gooien om vervolgens weer aan het eind van de rij aan te sluiten met 15 jaar to command.
 
en met een best aantal uren op jet dan F/O gemaakt te worden op zo'n truttenklutserd...
 
@ First Choice

Hee ouwe pik!!!!! Hoe is het bij je nieuwe werkgever, beetje naar je zin??
Wanneer komt die reunie er nou eens een keer? Ciao dude.
 
Gister ben ik bij de inloopdag van de nls geweest en vertelden ze dat er dit jaar al 9 mensen van de nls bij klm zijn aangenomen. Klinkt goed toch? Ik kan iedere werkloze piloot begrijpen die zo reageert, maar bij klm zitten ze in de luxepositie dat er veel piloten naar klm willen en kunnen ze van die hoge eisen stellen, logisch. Maar dat ze van deze berichten naar buiten brengen..... Ze willen gewoon alleen het beste van het beste hebben denk ik.
 
Ze willen gewoon alleen het beste van het beste hebben denk ik.
Als ze werkelijk de besten willen hebben, dan moeten ze iedereen een selectie laten doen.

De school die je gevolgd hebt, hoeft niets te zeggen over je skills als piloot, mogelijk alleen iets over de kwaliteit van de opleiding en de eisen waaraan je hebt voldaan. Als je de NLS/KLS gedaan hebt, voldoe je blijkbaar aan de eisen die de school aan je stelt. Blijkbaar is dat ook de kwaliteit die KLM van je vraagt. Maar als je die scholen niet gedaan hebt, dan kun je nog steeds aan die kwaliteitseis voldoen, of mogelijk zelfs beter zijn. (ervaring, andere inzchten)
 
Als ze werkelijk de besten willen hebben, dan moeten ze iedereen een selectie laten doen.

De school die je gevolgd hebt, hoeft niets te zeggen over je skills als piloot, mogelijk alleen iets over de kwaliteit van de opleiding en de eisen waaraan je hebt voldaan. Als je de NLS/KLS gedaan hebt, voldoe je blijkbaar aan de eisen die de school aan je stelt. Blijkbaar is dat ook de kwaliteit die KLM van je vraagt. Maar als je die scholen niet gedaan hebt, dan kun je nog steeds aan die kwaliteitseis voldoen, of mogelijk zelfs beter zijn. (ervaring, andere inzchten)


Ik zag Eikie voor President! (van de KLM)
 
Back
Top