Oooo KLM / vliegers tekort jaja

Wilde niet happen maargoed. Hang een spekje voor het bekje van een hond en hij hapt..

Anyway -

Heb een hoop vrienden bij de KLM zitten... Aantaal in het midden van de sen. lijst (f/o en bazen europa + fo's ica) die uit de VM komen. Een aantal van hen hebben nooit nederlandse examens moeten doen! regelrecht uit canada/australia aangenomen en gelijkstelling gekregen. Inclusief sommige nederlanders.

Qua vliegen zijn het (uiteraard) gewoon voor het grootste deel prima vliegers. Sommige beter dan anderen. Het lijk net op een normale maatschappij wat dat aan gaat :grijns:

Paar vrienden van me zijn coco en komen regelrecht uit de piloten brouwerij in Eelde. De mensen die ik ken hebben een zeer goede menatliteit, en hebben zodra ze bij de klm kwamen (daarvoor hadden ze er meer last van, zie je ook vaak hier op het forum) enige arrogantie die ze allicht hadden verloren daar ze erachter kwamen dat het niet een grote kls club is maar dat er mensen (van 2x hun leeftijd) uit alle hoeken en landen komen die daar werken met alle soorten achtergronden van dien.

Nou wil ik niet mn vrienden op de schouders kloppen, maar die (low time) kls gasten die ik vrienden noem hebben een zeer goede mentaliteit, zijn scherp en weten dat ze niks weten.

Met die instelling begon ik ook (en 95% van ons ook). en gun ik het beste die gasten.

Ja ik denk dat de KLM tekorten heeft, maar meer van het nivo "laten we dit eens gebruiken om reclame voor de kls te maken". Zodra er kisten aan de grond structureel moeten blijven staan zal de deur voor ons B merken weer wagenwijd opengaan.

Een alle KLM piloten die ik ken vinden dat ook niet meer dan normaal dat ze de deur open gooien voor ons.

Maar wat ik hier boven lees, of het klm'ers niet pissed off maakt.... Waarom zou het?? kan hun het nou schelen? die gasten werken daar en boeit het verder weinig. Zo denk ik er zelf ook over.

Wat "wij" ons echter als echte piloten ehh bedoel ervaren piloten moeten afvragen is of je op een gegeven moment nog wel naar de klm wilt... Als je onder de 25 bent met 2000+ uur kan het het waard zijn. Maar voor een 33 jarige A320 baas.........

Alles is al gezegd in dit topic eigenlijk. Ik weet dat er een hoop ruwe diamentjes rondlopen wereldwijd waar de KLM van in haar handjes mag wrijven om die aan te mogen nemen. Dat die uiteraard meer in te brengen hebben als een coco die net 20 is voor wie het nog allemaal een grote vliegende natte droom is allemaal lijkt me vrij duidelijk.

Loop echter ook een hoop onkruid rond op de wereld. Echter, zeg ik dan, laat iedereen mee doen aan je keuringen.... blijken ze te voldoen aan je A-merk profiel :grijns: neem je ze aan, zo niet niet.

Zo, nu een groot groot biertje naar binnen werken.

Underload.
 
Loop echter ook een hoop onkruid rond op de wereld. Echter, zeg ik dan, laat iedereen mee doen aan je keuringen.... blijken ze te voldoen aan je A-merk profiel :grijns: neem je ze aan, zo niet niet.


Zo simpel is het inderdaad! Het lijkt wel alsof er angst heerst dat bijvoorbeeld afgestudeerde piloten van SAA ook bij de KLM aangenomen worden, waardoor de machtspositie van de KLS komt te vervallen.

Wie wil er dan nog afreizen naar het hoge noorden om het maximale bedrag neer te leggen voor hetzelfde papiertje als dat je elders voor veel minder geld (lees: schuld) bij elkaar kunt krijgen?!

Ik hoop maar dat de KLM ooit in gaat zien dat er ook elders in het land/de wereld talent rond kan lopen welk geschikt KLM materiaal kan zijn. Nu lijkt het er haast op dat wanneer je een schuld van 1,5 a 2 ton Euri kunt/wilt dragen, dat je dan kans maakt om binnen te komen bij de KLM. Kan je dit niet, dan is de KLM een gepasseerd station.

Dat laatste geldt voor mij en dat vind ik uiterst spijtig! Maar goed, op deze manier doe je er weinig aan. Aan de andere kant moet ik misschien wel denken, dat is het gemis van de KLM dat ze niet van mijn kwaliteit als verkeersvlieger gebruik mogen maken! ;)

Weet iemand eigenlijk of je zonder de "juiste" vooropleiding wel bij de KLM binnen kunt komen m.b.v. een KLM medewerker die je introduceerd bij de KLM? Dat je dan wel aan de grading mag deelnemen om aan te tonen dat juist jij wel geschikt KLM materiaal bent?

Greetz,
PH-FLY
 
Weet iemand eigenlijk of je zonder de "juiste" vooropleiding wel bij de KLM binnen kunt komen m.b.v. een KLM medewerker die je introduceerd bij de KLM?

Ik heb dit een dik jaar geleden geprobeerd. Toen trof ik in Venetië toevallig een klm tri/tre op de 737. Ben samen met hem, co en purser lekker de bar in gedoken. Na een tijdje vroeg hij, waarom ik niet bij de klm werkte. Ik vertelde dat ik niet eens op selectie mag komen omdat ik niet aan de juiste eisen (vooropleiding) voldoe.
Hij vond het zo'n onzin en vroeg me om mijn cv, hij zou deze afgeven.
Heeft hij ook daadwerkelijk gedaan, maar het heeft niets mogen helpen......
Geen uitnodiging voor een selectie.
 
tuurlijk lezen wij de telegraaf.. das toch de enige manier om de pennen-vruchten van Arnold Burlage te lezen,. wij willen ook graag weten wat Ype aan Arnold door geeft ;).
 
Ik heb een vraagje wat gerelateerd is aan dit topic:

Hoe zit het met het aannamebeleid bij de KLM wat betreft afkomst van (toekomstig) piloten? Het is namelijk zo dat mijn vader van iemand schijnt te hebben gehoord dat na 11 September de KLM vrijwel geen mensen aanneemt met mensen met bijv. een islamitische achtergrond. Kennen jullie veel piloten bij westerse maatschappijen die afkomstig zijn uit islamitische landen? ( Dus niet per se gelovig zijn)

(uiteraard komt hier bij dat je je niet moet blindstaren op een specifieke maatschappij. Hier ben ik me heel erg van bewust, het gaat mij puur en alleen om bovenstaande kwestie)
 
Zo simpel is het inderdaad! Het lijkt wel alsof er angst heerst dat bijvoorbeeld afgestudeerde piloten van SAA ook bij de KLM aangenomen worden, waardoor de machtspositie van de KLS komt te vervallen.

Wie wil er dan nog afreizen naar het hoge noorden om het maximale bedrag neer te leggen voor hetzelfde papiertje als dat je elders voor veel minder geld (lees: schuld) bij elkaar kunt krijgen?!

Ik hoop maar dat de KLM ooit in gaat zien dat er ook elders in het land/de wereld talent rond kan lopen welk geschikt KLM materiaal kan zijn. Nu lijkt het er haast op dat wanneer je een schuld van 1,5 a 2 ton Euri kunt/wilt dragen, dat je dan kans maakt om binnen te komen bij de KLM. Kan je dit niet, dan is de KLM een gepasseerd station.

Dat laatste geldt voor mij en dat vind ik uiterst spijtig! Maar goed, op deze manier doe je er weinig aan. Aan de andere kant moet ik misschien wel denken, dat is het gemis van de KLM dat ze niet van mijn kwaliteit als verkeersvlieger gebruik mogen maken! ;)

Weet iemand eigenlijk of je zonder de "juiste" vooropleiding wel bij de KLM binnen kunt komen m.b.v. een KLM medewerker die je introduceerd bij de KLM? Dat je dan wel aan de grading mag deelnemen om aan te tonen dat juist jij wel geschikt KLM materiaal bent?

Greetz,
PH-FLY
Is toch ook gewoon erg dit, dat mensen deze woorden al gebruiken, dan werkt het systeem van de KLM toch. Toekomstige vliegers kijken tegen de "klm-vliegers" op.

Ik walg echt van deze berichtgevingen, misschien moet KLM een samenwerkingsverband aangaan met Stella, kunnen ze samen mediageil zijn en achterlijke berichten in de media laten verschijnen.

Het is zo dat de grote nationale carriers toch altijd gemiddeld wel wat meer uren ervaring en hogere vooropleidingen eisen dan de wat kleinere carriers, neem bv BA, LH, AF etc. Maar dit systeem van de KLM slaat echt alles, degene die dit bedacht heeft na het afschaffen van de RLS mogen ze van mij echt aan de hoogste boom ophangen.
 
Wordt het niet eens tijd dat ze bij de KLM er eens flink de bezem doorhalen en al die vrije markt prutsers die in het verleden door de mazen van het net zijn doorgegaan er uithalen. Lijkt me een levengevaarlijke en onhoudbare situatie.

Elke dag dat de KLM met deze prutsers doorvliegt is er één te veel!

Ontstaat er wel een enorm tekort in het korps maar dat lijkt me binnen twee jaar wel op te vangen...
 
wah wah wah wah.....

sneu en onnodig dit

Dus als iemands pappa die 150 rooien niet kan neertellen omdat ie geen blazertje en choker draagt kan ie niet vliegen?
Denk dat je ten eerste bij het verkeerde topic zit en het moet zoeken bij: 'Hoe haal ik met CRM het beste uit de CREW'

Dit topic gaat erom dat er weer een gecamoufleerde reclamecampange wordt gestart terwijl dr zat jongens en meiden rondlopen die voldoen aan het profiel van vlieger en hopeloos op zoek zijn naar een baan (of willen switchen met tig-duizend uur)

En ja dr loopt een hoop vullis rond, maar dat heb je overal
 
Last edited:
Wordt het niet eens tijd dat ze bij de KLM er eens flink de bezem doorhalen en al die vrije markt prutsers die in het verleden door de mazen van het net zijn doorgegaan er uithalen. Lijkt me een levengevaarlijke en onhoudbare situatie.

:grijns:
 
Is toch ook gewoon erg dit, dat mensen deze woorden al gebruiken, dan werkt het systeem van de KLM toch. Toekomstige vliegers kijken tegen de "klm-vliegers" op.

Ik walg echt van deze berichtgevingen, misschien moet KLM een samenwerkingsverband aangaan met Stella, kunnen ze samen mediageil zijn en achterlijke berichten in de media laten verschijnen.

Het is zo dat de grote nationale carriers toch altijd gemiddeld wel wat meer uren ervaring en hogere vooropleidingen eisen dan de wat kleinere carriers, neem bv BA, LH, AF etc. Maar dit systeem van de KLM slaat echt alles, degene die dit bedacht heeft na het afschaffen van de RLS mogen ze van mij echt aan de hoogste boom ophangen.


EENS!
 
Grappig, op het moment in mijn carriere dat ik 1000 uur en een type had voldeed ik aan de eisen.
Nu zijn we 6 jaar, 5000 uur en 2 types verder en opeens ben ik geen geschikte kandidaat.. :)
Cursusje Frans doen en naar AF toe, zit je nog beter ook.
 
Ik denk dat hier erg veel over 1 kam geschoren word. Als ik het zo hoor zijn er bij de KLM genoeg vliegers die het ook niet helemaal met deze eisen eens zijn. Maar waarom die eisen voor aanname zo zijn. Ik denk dat dit gebeurd om de KLS te beschermen. Op deze manier kunnen ze andere mensen afwijzen en sowieso bijna iedereen van de KLS aannemen. Als je dit bekijkt vanaf de andere kant dan dat de meeste doen: Hier verdien je geld mee. Als je mensen van andere luchtvaartscholen eerst aanneemt dan kost het je alleen maar geld.

Wanneer de nood echt hoog is dan zal de KLM ook wel kandidaten van andere scholen uitnodigen maar zoals ik het nu zie is het gewoon uit economisch oogpunt gezien veel beter voor ze. En ik bedoel als het je eigen bedrijf is dan zullen 99 van de 100 mensen ook voor het winstbedrag gaan ook al zeggen ze van niet.
 
Het is volgens mij al eerder gezegd en de primaire drijfveer achter dit belachelijke beleid is het verhogen van de pensioenleeftijd. KLM knijpt op eigen initiatief de instroom van vliegers, gaat dan een tekort (jaja) krijgen aan vliegers, voedt dit met publieke persberichten en interne rapporten over crewsterkteproblemen en gaat vervolgens naar de VNV toe om te klagen dat de pensioenleeftijd wel omhoog MOET.

Ik beloof je, als de pensioenleeftijd van 56 naar 62 is gegaan (ik noem maar iets), dan gaan de aannameeisen ook weer omlaag. Ik hoop alleen dat de VNV voet bij stuk houdt (die zijn voorlopig nog tegen het verhogen van de pensioenleeftijd), al is het alleen maar om flauwe politieke spelletjes zoals deze in de toekomst te voorkomen.

P.S. Uiteraard speelt er een factortje KLS mee, maar dat is echt geen primaire drijfveer. Als de KLS een echt probleemgevalletje wordt, dan stoten ze die gewoon af. Geen core business, want het gaat puur om het geld. Het excuus dat de studenten daar op KLM standaard worden opgeleid is wederom een excuus om gewoon zakken te vullen.
 
Idd enerzijds een poging om draagvlak voor een pensioen leeftijd verhoging en anderzijds een reclame praatje voor de KLS. Onder de meeste KLM/KLC vliegers heerst ook schaamte en verontwaardiging over het huidige arrogante aanname beleid. Volhouden dat ze geen geschikte mensen kunnen vinden terwijl Lufthansa de Nederlandse markt leeg plukt.
VNV zal iig proberen om z;n poot stijf te houden vwb pensioenleeftijd. Hopelijk gaat er binnenkort toch nog iets gaat veranderen mbt aannamebeleid.
 
En dan nogmaals, welk deel van de "ervaren" (ahum) vliegers gaat er happen??? die onder de 2500 TT onder de 25 jaar oud die terug naar het vanderland willen !? ja die misschien.... Voor die groep (onder de 30 trouwens) is het het waard om 3 stappen terug te zetten om lange termijn 4 vooruit te zetten.

Die ouder zijn als 25/30 die goed/goud geld verdienen linkerstoel airbus/boeing die niet in NL meer willen wonen???? Succes daarmee.

Het zal de KLM vies tegenvallen, ze zullen honderden CV's krijgen van NLS, EPST, Martinair vliegschool en vliegclub Zeeland studenten met 180 uur en 15 uur Seneca, die elke avond liever met een 747 poster in bed liggen in plaats van met hun vriendin, maar wat er zich aan ervaring gaat aandienen in Amstelveen en in de hoofdstad des vaderlandsch? denk minder als dat ze lief is.

PS: Arnold, we weten dat je vrolijk meeleest, als je nou eens echt ballen hebt schrijf je de andere kant van het verhaal op. Het is een beetje saai voor je geworden op het KLM/VNV forum voor je, so what do you think buddy? Kon je ook een beetje verwachten na wat je een groot deel van de KLM vliegers geflikt hebt, maargoed dat is een ander onderwerp... Doe eens gek, schenk een goede mok DE in je bekertje en begin te tikkken......
 
Last edited:
Jaloers;
een ander zijn geluk, bezit enz. benijdend; afgunstig


Kom op jongens doe gewoon lekker rustig en maak je niet druk om dit soort zaken. We moeten nog tot onze 56ste en dit help dan niet mee.
Mijn advies, gewoon lekker chill doen, er zijn nog genoeg mogelijkheden.

En als die eis dan toch verdwijnt, denk ik dat iedereen er beter van wordt,
- dan kan iedereen solliciteren,
- er zijn dan geen stomme anti aannamebeleid discussies op dit forum en,

- de huidige KLM vliegers gaan meer verdienen omdat er meer mensen achter hun op de lijst komen, :grijns:hahahaha

so for de next time, take care of yourself, and each other
Bowstring
 
Jaarlijks terugkerend ritueel

Meneer de haan wordt wakker, begint te kraaien en "kok" Arnold begint te koken....

Dit keer misschien een sausje "pensioen leeftijd" en ingredienten "vliegveiligheid", "buitenlandse en vrouwelijke piloten" maar altijd als hoofdgerecht "vliegers te kort".
Zoooooooooo voorspelbaar!!! Gaaaaaaaap

Laten we over gaan tot de orde van de dag.........
 
@FD,

Ik denk dat je je nog weleens kunt vergissen in de hoeveelheid mensen die altijd heel hard roepen dat ze niet naar de KLM willen, dat KLM-vliegers arrogant zijn, salaris ruk is, puddingklutsers vliegen saai is etc etc..maar uiteindelijk toch zullen solliciteren als ze eenmaal de mogelijkheid krijgen..
Voorlopig draait recruitment volop en dat is dan niet alleen voor ab-initio's maar vooral ook mensen met uren die graag 40K achterlaten bij bijvoorbeeld Trans om naar KLM te kunnen. Ook zijn er natuurlijk behoorlijk veel mensen die op dat apeneiland Engeland vliegen (en voldoen aan de aanname-eis, nietszeggend over mijn mening daarover overigens) en terugwillen en daarvoor wél een paycut willen incasseren.

Voor de mensen die niet geïnteresseerd zijn, teveel achteruitgaan in salaris of strepen, je hoeft niet te solliciteren.:D
 
Back
Top