Oooo KLM / vliegers tekort jaja

Als je de NLS/KLS gedaan hebt, voldoe je blijkbaar aan de eisen die de school aan je stelt. Blijkbaar is dat ook de kwaliteit die KLM van je vraagt.

Maar dat is dus ook geen garantie. Deze winter is nog een persoon van 1 van deze scholen tijdens de type rating bij ons eruit gegooid vanwege gebrekkige basic flying skills... Zonde, maar kwaliteitsverschil houd je altijd, en soms schieten ook mensen van goede scholen er aan de onderkant uit.
 
Als ze werkelijk de besten willen hebben, dan moeten ze iedereen een selectie laten doen.

De school die je gevolgd hebt, hoeft niets te zeggen over je skills als piloot, mogelijk alleen iets over de kwaliteit van de opleiding en de eisen waaraan je hebt voldaan. Als je de NLS/KLS gedaan hebt, voldoe je blijkbaar aan de eisen die de school aan je stelt. Blijkbaar is dat ook de kwaliteit die KLM van je vraagt. Maar als je die scholen niet gedaan hebt, dan kun je nog steeds aan die kwaliteitseis voldoen, of mogelijk zelfs beter zijn. (ervaring, andere inzchten)

Ja daar heb je gelijk in. Mijn redenering klopt dus niet helemaal. Het is gewoon echt de school die de doorslag geeft.

@ Mike5: Wat heb je aan zo'n reactie van jou? Daar kan je toch niks mee? Antwoord dan niet.
 
Hier nog een quote van een vacature juni 2005 (telegraaf volgens mij):

...KLM wil bij de beste airlines ter wereld horen. Een aspiratieniveau dat er niet om liegt. In die zin heb je als vlieger bij KLM een naam hoog te houden. We stellen dan ook hoge eisen aan je opleiding en ervaring: een geldig en volledig ATPL (A), valid IR en RT, vooropleiding NLS/KLS ab-initio of MLD (Orion)/klu (fixed wing), geldig JAA Medical Class I, minimale opleiding HAVO/VWO met Nederlands/Engels/Wiskunde/Natuurkunde, goede kennis van de Engels en Nederlandse taal, in bezit van een EU paspoort, maximale lengte van 2.03 (vanaf 1.90m gelden specifieke eisen) en een minimale lengte van 1.52m. Bij voorkeur typerating Fokker 50. Instructie bevoegdheid is een pre. De juiste mentaliteit is essentiëel. Dus voordat je solliciteert: check again of het hoogst haalbare voor jou wel haalbaar is. Solliciteer, uitsluitend als je aan de gestelde eisen voldoet, voor 28 juni 2005....

De arrogantie van deze vacature druipt er vanaf....
De Orion-eis (eerst stond er alleen MLD) is er trouwens sneaky ingezet nadat bij een eerdere vacature mensen reageerden die op de Dornier 228 hadden gevlogen (kustwacht). Die voldeden wel dus wel aan de eerdere vacature, maar waren om een of andere reden toch niet gewenst... Zou dit iets te maken hebben gehad met het verdwijnen van de Orion destijds?
 
Gister ben ik bij de inloopdag van de nls geweest en vertelden ze dat er dit jaar al 9 mensen van de nls bij klm zijn aangenomen. Klinkt goed toch? Ik kan iedere werkloze piloot begrijpen die zo reageert, maar bij klm zitten ze in de luxepositie dat er veel piloten naar klm willen en kunnen ze van die hoge eisen stellen, logisch. Maar dat ze van deze berichten naar buiten brengen..... Ze willen gewoon alleen het beste van het beste hebben denk ik.
gast je maakt een grap hoop ik:dozey:
 
Even vermelden:

Alle studenten die van EPST sellectie hebben gedaan bij KLM zijn aangenomen (9/9 dacht ik).
Zou dus wel eens goed kunnen dat het een vast traject wordt...
 
Even vermelden:

Alle studenten die van EPST sellectie hebben gedaan bij KLM zijn aangenomen (9/9 dacht ik).
Zou dus wel eens goed kunnen dat het een vast traject wordt...


Captain, dat is inderdaad een net resultaat, maar het enige dat ik aan wil geven is dat het hier om 9 vliegers gaat. In welke verhouding staan deze 9 personen tot het totaal aantal opgeleide vliegers?!
Sommige personen die niet verder kijken dan hun neus lang is zien dit en denken dan, ik ga naar EPST, dan kan ik naar de KLM. Lijkt me een niet geheel juiste conclusie! :dozey:
 
Gister ben ik bij de inloopdag van de nls geweest en vertelden ze dat er dit jaar al 9 mensen van de nls bij klm zijn aangenomen. Klinkt goed toch? Ik kan iedere werkloze piloot begrijpen die zo reageert, maar bij klm zitten ze in de luxepositie dat er veel piloten naar klm willen en kunnen ze van die hoge eisen stellen, logisch. Maar dat ze van deze berichten naar buiten brengen..... Ze willen gewoon alleen het beste van het beste hebben denk ik.

**laat maar**
 
Last edited:
Maar dat is dus ook geen garantie. Deze winter is nog een persoon van 1 van deze scholen tijdens de type rating bij ons eruit gegooid vanwege gebrekkige basic flying skills... Zonde, maar kwaliteitsverschil houd je altijd, en soms schieten ook mensen van goede scholen er aan de onderkant uit.

En niet iedereen die KLS heeft gedaan wordt aangenomen bij de klm.

En voor de 1000ste keer klm heeft geen tekort aan vliegers:
de kls levert gewoon niet meer voldoende omdat ze nu weer wat groeien dus wat meer dan normaal genomen vliegers nodig hebben.

hoe lossen ze dit op: bridge course in het leven roepen; verdienen ze zelf ook nog iets aan. en ja er zijn genoeg die het geld er voor over hebben alleen maar
om de moegelijkheid te hebben om te mogen solliciteren.

denk voor jezelf even na: als een maatschappij echt een tekort heeft aan vliegers, betekent dat dat ze de vliegers ergens vandaan moeten halen......
dus de denktank moet aan de slag om iets te bedenken hoe ze meer vliegers kunnen aantrekken.
de klm is met de bridge course gekomen. het effect ervan is dat vliegscholen als kls,mvvl,nls, epst etc etc....meer aanmeldingen krijgen omdat men nu niet alleen naar de kls hoeft om bij de klm binnen te kunnen komen. en voila: probleem opgelost genoeg mensen na 2 jaar die nog wat over hebben om voor die bridge course te betalen.
voor de klm werkt dit(tot nu toe)

alle andere maatschappijen pakken het anders aan die zetten gewoon een uren eis neer and that's it. Voldoe je daar aan dan solliciteer je zo niet nog even doorvliegen tot je de uren hebt.

Die lieden die in aanname commissie zitten bepalen het aanname beleid niet dat is nog steeds dehaan die al is verhuisd maar zich nog steeds hiermee bemoeit.

my 2 pence

Peace en vlieg veilig!
 
Captain, dat is inderdaad een net resultaat, maar het enige dat ik aan wil geven is dat het hier om 9 vliegers gaat. In welke verhouding staan deze 9 personen tot het totaal aantal opgeleide vliegers?!
Sommige personen die niet verder kijken dan hun neus lang is zien dit en denken dan, ik ga naar EPST, dan kan ik naar de KLM. Lijkt me een niet geheel juiste conclusie! :dozey:

Je hebt gelijk, die conclusie is niet geheel juist. Na EPST probeer mag je eerst nog bij BA solliciteren, als het feest daar niet door gaat dan ga je pas naar KLM :grijns:

Ps. het betreft alleen EPST studenten die Oxford hebben gedaan.
 
En dan nogmaals, welk deel van de "ervaren" (ahum) vliegers gaat er happen??? die onder de 2500 TT onder de 25 jaar oud die terug naar het vanderland willen !? ja die misschien.... Voor die groep (onder de 30 trouwens) is het het waard om 3 stappen terug te zetten om lange termijn 4 vooruit te zetten.

Die ouder zijn als 25/30 die goed/goud geld verdienen linkerstoel airbus/boeing die niet in NL meer willen wonen???? Succes daarmee.

Het zal de KLM vies tegenvallen, ze zullen honderden CV's krijgen van NLS, EPST, Martinair vliegschool en vliegclub Zeeland studenten met 180 uur en 15 uur Seneca, die elke avond liever met een 747 poster in bed liggen in plaats van met hun vriendin, maar wat er zich aan ervaring gaat aandienen in Amstelveen en in de hoofdstad des vaderlandsch? denk minder als dat ze lief is.

Eh.. je vergeet alle piloten van Denim Air, VLM, Arke Fly. En een beetje Transavia.com.
 
Van Luchtvaartnieuws:

KLM zal ook eerder sollicitanten van buiten de eigen opleiding aannemen. De luchtvaartmaatschappij is niet van plan om te toelatingseisen te versoepelen. .


....en gebeld met de KLM Vliegdienst.

Ook al in bezit van Rating en uren het huidig beleid blijft zoals het is, enige waar het artikel over gaat is dat mocht er in de toekomst inderdaad een tekort ontstaan, wat ze verwachten, dat dan wellicht de eisen worden verlaagd.
.


EEhhh hoe zat dat ook al weer met de linker en rechterhand die niet van elkaars bestaan afwisten...:stapelge:


Mzzl
 
Last edited:
Zijn er dan vliegers die aangenomen zijn bij de KLM, zonder dat zij KLS/NLS/EPST hebben gevolgd???
Zo ja, willen zij zich dan melden en even aangeven hoe ze bij de KLM aan de bak zijn gekomen?

Greetz,
PH-FLY

A long long time ago...

"Slechts" met USA uren en brevetten, NL gelijkstelling, zijn er mensen aangenomen door de koninklijke franse blauwe trots.

Maar dat was in een tijd dat toelatingseisen of waren het nou ervaringseisen of veiligheidseisen (pff dat zijn heel veel eisen ;)) van een andere tijdsgeest waren.....a long long time ago :passed:

Mzzl
 
Last edited:
Ik denk dat hier erg veel over 1 kam geschoren word. Als ik het zo hoor zijn er bij de KLM genoeg vliegers die het ook niet helemaal met deze eisen eens zijn.

Ach wel, chiefs en indians, ook wel management en werkvolk genoemd...

Sterker nog zoals Staat en Kerk gescheiden zijn in NL is het ook bij de vliegdienst en recruitment, simpelweg een company policy.

Mzzl
 
Last edited:
Heb een vriend die nog op de kls zit, wel apart dat ik van hem hoorde dat de kls nu zelfs mensen gaat opleiden bij martinair vliegschool en dfa (!)
 
en bowstring:
Bij BA mag je zover ik weet meerdere keren solliciteren.
Ik lees soms berichten van jongens die daar voor de 3de keer de selectie in gaan.
Aan jou de vraag: staat BA bekend als een slechte maatschappij?

Hallo ouwe ILS-collega..;) tis waar er zijn nog mensen die geloven in het vingertje van jantje brinkers en dat NL nog steeds het beste jongetje van de klas is je hoeft alleen de krant te lezen om ervan overtuigd te geraken...:grijns:

Groetjes daar in LUX

Mzzl
 
Die lieden in de selectie commisie die het aanname beleid bepalen komen bij de RLS / KLS / NLS vandaan. Hierdoor wordt die eis in stand gehouden. Heel begrijpelijk want dit is een product wat ze kennen en met iedere KLS / NLS sollicitant hebben ze wat gemeen.

Misschien wel de spijker op z'n kop, tenslotte als je technisch directeur bij een grotere onderneming wilt worden moet je TU-Delft hebben gedaan, Eindhoven of Twente ....wat is dat. Het hemd en rok verhaal.

Maar ja met een grijns op m'n typebord...er was eens een tijd dat de RLD bevool dat KLS/NLS geen school examens voor de B1 vakken meer mochten doen. Net als iedereen de staatsexamens in Nieuwegein.
Het slagings niveau lag zwaar onder het vrijemarkters gemiddelde...deze exercitie heeft dan ook 1 examenronde geduurt...:haha:

Mzzl
 
Last edited:
Back
Top