Tja,
lang heb ik gewacht om hier eens te reageren, maar nu doe ik het maar want die speculaties die hier in de rondte gaan, moeten maar eens worden recht gezet.
Een aantal mensen hier gaan altijd uit van het negatieve; waarom denk je nou dat ze eerst een soort stage aanbieden (Note: een stage contract is ook een contract, dus wat op het internet staat, is geen leugen) en niet meteen een contract voor onbepaalde tijd?
Niet om geld uit de zakken van jeugdige vliegers te kloppen, maar om in eerste instantie te kijken of die nieuwelingen wel binnen het (kleine) bedrijf passen. Tot nu toe heeft ook niemand die stage-periode afgemaakt en heeft iedereen (ik na ongeveer 75 uur) een vast contract gekregen. Ook heeft iedereen een tweede type-rating gekregen als duidelijk wordt dat ze de maatschappij niet op een korte termijn willen verlaten.
IZ schreef:
Sorry hoor, maar ik kan toch niet anders denken dan dat dit een scam is. Hoe kunnen ze nu vliegers voor 250 uur nodig hebben? Het goedkoopste is om je huidige vliegers in dienst te houden. Geen nieuwe rating, geen certificaten regelen, geen lijntraining, wel meer ervaring en veiligheid. Daar kiezen ze dus niet voor.
Ten eerste gaat Silod nieuwe vliegtuigen opereren, dan heb je dus nieuwe piloten nodig, niet zo moeilijk dacht ik zo.
Als je mijn stukje hierboven hebt gelezen, zie je duidelijk dat ze weldegelijk hun vliegers willen behouden. Maar omdat ze ervaring hebben en weten dat er ook mensen zijn die gewoon uren willen maken op zo'n jet en daarna alsnog de grote luchtvaart in willen, is er besloten om op zo'n stage-basis te beginnen. Bedrijfsmatig gewoon een verstandige keuze, voor buitenstaanders lijkt dat raar, maar na een uitleg snappen die het ook wel, in de zakenwereld krijg je ook in eerste instantie een contract voor bepaalde tijd (1 of 2 jaar) er is dus niks raars hier.
Ik heb ook opmerkingen gezien over hoeveel uur ga je per jaar GEGARANDEERD maken, in deze business is dat nooit te zeggen, het enige wat ik je kan vertellen is dat je erg veel vliegt, niet qua uren, maar wel qua dagen dat je weg bent. Wij vliegen bijvoorbeeld wel eens op een vrijdag in de ochtend naar zwitserland om de volgende avond weer terug te komen. Dan vlieg je dus niet veel, maar ben je wel 2 dagen van huis en kun je nog van de omgeving genieten ook. Op andere dagen maken we wel weer veel vlieguren, dat is iedere dag weer anders...
Je kunt dit dus niet vergelijken met het vliegen voor een airline waar je het maximale uit je wrr haalt en dat zonder nachtstops op out-stations.
Het feit dat ze geen eigen vliegtuigen in bezit hebben maakt het risico dat het bedrijf draagt alleen maar kleiner. Dus dit moet ook niet in een negatief perspectief worden gezet, zoals hierboven gebeurde. Als laatste, zoals VCC hiervoor al zei, zeer binnenkort wil Solid een eigen AOC hebben en daar zijn ze nu erg druk mee bezig.