Ringvaart Akkoord opgezegd

Wacht even, ik heb de MP vlieger niet ratterig genoemd. De MP vlieger valt helemaal niets te verwijten. Ik noem de SCBers ratten. Dat zijn ex-Martinair vliegers bij KLM, die al veilig hun blauwe pas hebben. De blauwe pas die nu voor de rest van de MP vliegers verder buiten bereik is. Met dank aan SCB. Je zou best de KL en MP lijsten in elkaar kunnen schuiven. Maar omdat de MP productie niet zoveel meer voorstelt, is dat een groot nadeel voor de KL vlieger. Die hoeft daar niet voor op te draaien. Dat is destijds wel gebeurd met Cityhopper. En daar is nog steeds gedonder van, ruim tien jaar na dato. Daar hebben we onze les geleerd.
Sorry. Dan heb ik jouw post verkeerd gelezen vwb ratterig. Overigens zijn bij mijn weten lang niet alle SCB vliegers intussen over naar de KLM. Uiteraard kan ik me vergissen.

Overigens vervallen we weer in diezelfde discussie over het waarom de MP productie niet meer zoveel voorstelt. Dat alles was op verzoek van de directie van KL, dezelfde directie als waar jij nu voor vliegt. Het heeft naar mijn idee geen zin om deze discussie opnieuw te voeren :biertje:

Mijn persoonlijke mening is: jij vind dat door beslissingen van jouw directie jij geen nadelen mag ondervinden maar de ander, die onder hetzelfde bewind in de positie is gekomen waarin hij zich nu bevindt, wel nadelen mag ondervinden. Vergeet even niet dat jouw baas door zijn beslissingen MP zo klein heeft gemaakt als dat het nu is en dat de situatie zoals die nu is voor zowel de KL als de MP vlieger is veroorzaakt door diezelfde baas. Diezelfde baas zal dat dus op moeten lossen en daarbij kan je niet alle partijen het hoogste eisen.

Ik blijf van mening dat beide partijen water bij de wijn moeten doen. Ook de KL vlieger. Maar ook de MP vlieger.

Wanneer is de uitspraak in de OVO zaak? Die van Cabine is 3 februari geloof ik?

Met het Ringvaart akkoord heeft de KLM vlieger al aardig wat water bij de wijn gedaan. Namelijk het risico dat men naar de rechter zou stappen als men éénmaal binnen is. Dus op basis van vertrouwen is het Ringvaart akkoord aangenomen. Voor de zekerheid was daarvoor artikel 18 ingebouwd. Dat bleek erg verstandig, achteraf.

Behoud van baan, van salaris en van pensioen. Leg dat eens uit aan een Amerikaanse vlieger die net overtollig is geworden. Ik denk dat hij z'n handen dichtknijpt en tekent bij het kruisje. Maar nee, in NL wordt er verwacht dat er ook nog horizontaal wordt ingestroomd. Zo zit de wereld niet in elkaar.

Laten we inderdaad niet discussieren over de waarde van de MP productie. In de ogen van de KL vlieger is die van weinig toegevoegde waarde in elk geval. Vandaar de zienswijze van de KL raad en het handelen van het bestuur.

In principe 3 februari uitspraak voor cabine, ergens halverwege februari voor cockpit. Maar uitloop is mogelijk.

Stel dat SCB zich terugtrekt uit de rechtszaak en zichzelf opheft. Stel dat AVB zichzelf opheft. Dan is er weer vertrouwen en dan is de blauwe pas ineens weer bespreekbaar. Maar dat gaat niet gebeuren, want daar is te weinig vertrouwen voor.

Men zal redelijk snel moeten kiezen of men zich door VNV of door AVB wil laten vertegenwoordigen. Want anders kiest de VNV.

Behoud van baan, van salaris en van pensioen. Leg dat eens uit aan een Amerikaanse vlieger die net overtollig is geworden. Ik denk dat hij z'n handen dichtknijpt en tekent bij het kruisje. Maar nee, in NL wordt er verwacht dat er ook nog horizontaal wordt ingestroomd.
Prima. Met die insteek kunnen de papieren (schaduw sen lijst AF/KLM) uit de kluis zoals hierboven genoemd ook door de versnipperaar. Ben benieuwd of de KLM vlieger dan nog steeds dezelfde mening is toegedaan. En ga nou niet zeggen dat dat anders is want het is echt exact hetzelfde... Tekenen bij het kruisje Need for Speed.
En dan kan er nog zon mooie schaduwlijst bestaan, als dat in oraktijk betekend dat jij bij een definitiefe Franse overname ook een functie moet accepteren beneden de functie die je nu vliegt, zou je dan ook meteen tekenen bij het kruisje??

Overigens is Horizontaal instromen in alle branches de normaalste zaak van de wereld in soortgelijke gevallen.

BTW. Kan iemand mij vertellen waarom heeft de VNV zich wel hard gemaakt in het verleden voor een schaduw sen lijst bij AF/KLM en niet bij KLM/MP? Aangezien het eenzelfde casus is. Laat me raden, omdat het belang van de KL vlieger voor het VNV veel belangrijker is dan die van de MP vlieger. Dacht dat het VNV voor Nederlandse Verkeersvliegers was. Kennelijk ligt dat toch anders als de belangen van de grootste groep opeens op het spel komen te staan... Dan trekt de VNV opeens maar naar 1 kant..... Niet voor niets dus dat ik al ergens de naam VKV vliegers voorbij heb zien komen. Vereniging KLM Vliegers. Niks meer en niks minder.....

Mijn mening, om je vraag te beantwoorden: alle MP vliegers zijn beter af zonder het VNV. KL vliegers hebben geen vertrouwen in de MP vliegers. (Nooit gehad!) Aangezien het VNV niet de ballen heeft elke partij voor 50% aan te zien kiest VNV voor KLM en kan MP zich beter elders verenigen.

Welterusten.....

De schaduwlijst die met de AF vliegers is afgesproken bestaat er uit dat vanaf ik meen 2002 elke AF en KLM vlieger op het moment van aanname op die lijst wordt gezet. Een natuurlijke manier dus, waarover tzt geen discussie zal zijn met de Franse collega bond.

Toen AF destijds KLM over nam, waren de Franse vliegerbonden versnipperd. Zij waren net zo bang dat er productie richting Schiphol ging als dat wij bang waren dat er productie richting Parijs ging. Bovendien zagen ze dat wij in NL niet versnipperd waren. Op aandringen en na veel masseren van VNV is er nu veel minder verdeeldheid onder de Franse vliegers.

De Franse vliegers waren en zijn op de één of andere manier allergisch voor rode vrachtvliegtuigen. Ze zien dat als bedreiging.

KLM draait beter dan AF.

Met bovenstaande vier aspecten in het achterhoofd heeft VNV de Fransen zover weten te krijgen om alle Martinair vliegers per 2011 op de schaduwlijst te zetten. Tenminste, dat was de bedoeling bij indienst treding KLM via Ringvaartakkoord.

Maar het is altijd en overal hetzelfde: De minderheid heeft last van het Calimero effect.

En nee, de schaduwlijst hoeft voorlopig niet in de versnipperaar.

Maar goed, als jij denkt dat een zelf opgerichte vakbond dit allemaal ook voor elkaar kan krijgen bij AF en KLM, dan moeten ze misschien maar jouw advies opvolgen en van de AVB een vakbond maken. Kijken wat ze kunnen regelen voor de mannen, als er een rood vrachtvliegtuig uit gaat...

Laatst bewerkt:
En om de discussie zuiver te houden geef ik bij deze aan dat ik op een bepaalde deelnemer hier niet ga reageren. Omdat deze persoon een lichte persoonlijkheidsstoornis heeft die kennelijk licht genoeg is om telkens de profcheck te halen.

NFS, jammer dat je op 1 van mijn vragen totaal geen antwoord geeft (ga jij dan ook tekenen bij het kruisje) en waarom je niet uitlegt waarom de schaduwlijst jouws inziens niet in de versnipperaar hoeft.... Mijn inziens namelijk exact dezelfde casus. Overigens is het heel makkelijk voor KLM/MP alsnog zon schaduwlijst te maken, dat hoeft niet per se van te voren te gebeuren. (Al maakt het het wel makkelijker). Overigens is het wel grappig om te zien hoe de KL vlieger het VNV altijd zo ophemelt. Niet zo raar natuurlijk

Over het Calimero gedrag, dat is nu juist het probleem. Voor het VNV zouden in deze casus KL en MP exact gelijke partijen moeten zijn, echter door de manier van handelen van de VNV wordt de MP vlieger in het Calimero hoekje neergezet. En om als KL-er dan vervolgens de MP-er van Calimero gedrag te betichten. Overigens doe Jij exact hetzelfde in je laatste alinea. (Het ga je eigen clubje oprichten, doordat jullie zo klein zijn ga je toch niks voor elkaar krijgen). Wie plaatst wie nu in het Calimero hoekje NFS?

Pas als de VNV (en de KL vlieger) gaan inZien dat de belangen van de MP vlieger net zo zwaar wegen als die van de KL vlieger, ga je een evenwichtige discussie krijgen waarbij Iedereen (Blauw en Rood) water bij de wijn zal moeten doen om een eerlijk resultaat te krijgen.
En vooralsnog is daar totaal geen sprake van en kan ik de moves van het AVB en het SCB wel begrijpen (al ben ik het lang niet met alles eens)

Iedereen water bij de wijn betekend: Tekenen bij het kruisje. Allemaal!

Of de KLM vlieger ook bij het kruisje zou tekenen ligt er natuurlijk aan wat er allemaal voor het kruisje zou staan voor voorwaarden. Zo is het in dit geval namelijk ook gegaan. De VNV is rondd te tafel gaan zitten en zijn met het RVA gekomen. Er moet niet vergeten worden dat er toen ook enorme kritiek en scepsis was over dit akkoord. Het is echter serieus bekeken, er is over nagedacht, extern advies ingewonnen (AVB) en uiteindelijk de balans opgemaakt. Op dat moment hebben alle vliegers bij het kruisje getekend! Hoewel er de nodige kritiek was uit verschillende kampen, (Geef jezelf niet de illusie dat alle KL vliegers hier even blij mee waren. Ook van die kant waren er genoeg het niet met het RVA eens) werd het wel als een reeel en acceptabel compromis gezien.
Pas toen er een aantal mensen besloten om zelf, buiten alle partijen om, een rechtzaak te beginnen begon het mis te gaan. Hoewel het natuurlijk je recht is om iets aan te vechten, is het binnen een vereniging als de VNV natuurlijk wel erg lastig. Zeker doordat deze actie direct zorgde voor het opzeggen van het RVA, waardoor de (voor het overgrote deel welwillende) MP vlieger de dupe is geworden.

Tja, wat betreft het Calimero gedrag kom je wat mij betreft veel te veel in een emotionele discussie waar gevoelens de boventoon hebben. Voor zover ik het zie zijn de KL en MP partijen gelijk. Echter zijn de uigangspunten in de onderhandeling wel iets anders. Het bestuur probeert zich zo neutraal mogelijk op te stellen, maar heeft natuurlijk wel te maken met de diverse ledenraden waar een akkoord doorheen moet. Ten tijde van het RVA zat de MP vlieger in een slechtere situatie dan de KL vlieger. De vracht liep niet lekker en door het stopzetten van de passage was er boventalligheid die niet snel opgelost kon worden. Bij KLM was deze situatie een stuk gunstiger. Dit was een situatie die deels door het AF-KLM management en deels door het economische tij gecreeerd was. Of de KL vlieger hier mede voor moet opdraaien is volgens mij de grootste reden voor het hele argument. De MP vlieger vindt van wel en verwacht dus dat ook de KL vlieger een significante hoeveelheid water bij de wijn doet, de KL vlieger vindt dit in veel mindere mate. Door het eindigen van het RVA kijkt men weer naar de uitgangs situatie, en momenteel lijkt die voor de MP vlieger nog slechter. (Meer freighters er uit)

Hoe nu verder??? De hamvraag. Volgens mij is het belangrijk om een deel van de oorzaak weg te halen uit de discussie. Niet zo zeer omdat deze onbelangrijk is, maar omdat er nooit overeenstemming over gaat komen. Er over doorhameren lijkt dus weinig zinvol omdat het de emoties alleen maar doet oplopen. De huidige situatie is dat de MP vlieger in een onwenselijke situatie zit en dat er een lange termijn oplossing moet komen. Dit kan in de vorm van een SBA achtig iets, een AirUK achtige constructie, een plek op de KLM lijst (onder diverse mogelijke voorwaarden) of noem maar op. De MP vlieger heeft aangegeven niets te zien in het SBA. De KL vlieger gaat op dit moment nooit akkoord met een plek op de KL lijst. Het zal dus iets anders moeten worden. Vertrouwen moet hersteld worden. Iemand moet een 'leap of faith' nemen. Dit hoeft niet enorm dramatisch te zijn. Je kan niet verwachten dat morgen de AVB wordt opgeheven of de MP vliegers opeens op de KL lijst komen. Een toenadering.

Ik denk dat een van de beste manieren is om als MP vlieger eens goed naar elkaar te kijken, lang te vergaderen en vervolgens een geschikte kandidaad in het bestuur te plaatsen. Natuurlijk zal het bestuur niet klakkeloos iedereen accepteren, maar binnen redelijkheid moet dit toch kunnen. Door deze actie moet het vertrouwen van de MP vlieger in het VNV bestuur toch op zijn minst verbeteren, en mogelijk hersteld worden. Van daar kan er met iets meer vertrouwen gewerkt worden aan een oplossing op de enige juiste plek. Bij de VNV!

ALS KLM door AF in een sterfhuisconstructie wordt gezet en ALS er vervolgens veel meer vliegers bij KLM vliegen dan de productie rechtvaardigt, dan teken ik bij het kruisje als mijn baan, salaris en vooral pensioen behouden blijven.

Het 'probleem' bij de KL kant van de VNV is dat de grootste salarisstap pas helemaal op het eind komt. Daarom is de doorstroming zo ontzettend belangrijk en daarom wordt ook zo hard aan 56 pensioenleeftijd vastgehouden. Als dit nu eens veranderd zou worden en bovendien het salaris zou worden losgekoppeld van het formaat vliegtuig, dan zou je een loopbaanregeling hebben waar makkelijker 'ingeschoven' kan worden. Dan kun je Trans ook inschuiven als dat opportuun zou worden.

Maar dit gaat niet veranderen.

Een ander aspect is, is dat er vele subgroepen in de KL groep zitten. Er was destijds bijna oorlog tussen de junioren en de Cityhopper vliegers. Die zijn in elkaar geschoven en men is morrend akkoord gegaan, maar vindt het nog steeds onterecht. In de regio van de ranglijst denkt men: Dit gaat me niet nog eens gebeuren.

Daaronder zit de groep die lang heeft moeten wachten om in dienst te treden en met een opleidingsschuld. Aan deze mensen is altijd verteld dat senioriteit in beton is gegoten. En ook deze groep voelt zich niet geroepen om 'de MP klap' op te vangen.

En zo hebben we het over ruim 1000 collega's.

Ook al is er geen vertrouwen, ik hoop dat de MP vliegers op tijd inzien dat VNV de beste vertegenwoordiging is.

Laatst bewerkt:
Tja, wat betreft het Calimero gedrag kom je wat mij betreft veel te veel in een emotionele discussie waar gevoelens de boventoon hebben.

Wat ik hiermee bedoel is dat men makkelijk als vanzelfsprekend aanneemt dat het bestuur uitsluitend in belang van de KLM vlieger zal handelen. Dit wantrouwen was er al bij de eerste onderhandelingen over het Ringvaartakkoord. Deze gevoelens zijn zeer begrijpelijk, maar werken uiteindelijk toch averechts. Het bestuur stond vanaf begin in een spagaat en heeft met het Ringvaartakkoord het maximum haalbare weten te bereiken voor de MP vlieger. (Ja, dat ziet de MP vlieger anders. Ja, dat was het maximum haalbare vanwege de insteek van genoemde 1500+ KLM vliegers).

Nogmaals: De MP vlieger valt niets te verwijten. De handreiking van zowel KLM als de KLM vlieger was een blauwe pas en een plek op de lijst vanaf begin 2011, ingaande 1-1-2014. Op voorwaarde dat niemand een rechtszaak zou aanspannen. Heel erg jammer dat dit niet gewerkt heeft.

' Ook al is er geen vertrouwen, ik hoop dat de MP vliegers op tijd inzien dat VNV de beste vertegenwoordiging is.

Even de advocaat van de duivel spelen in deze:
Stel jij en je vrouw zitten in een echtscheiding en komen er samen niet uit. Schakel je dan ook samen 1 advocaat in die de belangen van beiden behartigd, waarvan zijn salaris voor 90% door de man wordt betaald en 10% door de vrouw? Of neemt ieder een eigen advocaat?
Terug naar het KL MP verhaal: vervang het woord advocaat door VNV.

Ik denk namelijk oprecht dat het VNV niet in staat is de belangen van beide partijen gelijkwaardig te behandelen. Dus of men bij het VNV het beste af is als MP vlieger durf ik te betwijfelen. Als dat wel zo zou zijn, betekend dat de andere opties dus nog slechter zijn. Ik betwijfel dat. Ik vraag me af of de MP-er echt wordt geholpen door het "hier tekenen of anders een bord in de tuin" manier van doen bij de VNV. Zeker als een en ander niet (blijkt) te stroken met de NL wetgeving.

Ik vraag me af of de MP-er echt wordt geholpen door het "hier tekenen of anders een bord in de tuin" manier van doen bij de VNV.

Dit is dus het dilemma waar de MP vlieger mee zit en waarover grote onenigheid was binnen de laatste Martinair ledenraadsvergadering. Ik wens de Martinair vliegers en hun ledenraad veel wijsheid en sterkte. Zonder cynisme voor de duidelijkheid.

Even de advocaat van de duivel spelen in deze: Stel jij en je vrouw zitten in een echtscheiding en komen er samen niet uit. Schakel je dan ook samen 1 advocaat in die de belangen van beiden behartigd, waarvan zijn salaris voor 90% door de man wordt betaald en 10% door de vrouw? Of neemt ieder een eigen advocaat?

Dan ga je er wel van uit dat beide partijen het beste resultaat voor zichzelf willen halen zonder enige vorm van afweging of het resultaat wel eerlijk is of niet. Ik vind dat in deze situatie niet aan de orde. In mijn optiek is het overgrote deel van de mensen op zoek naar een oplossing die redelijk en acceptabel is voor alle vliegers. Enkel de anonieme SCB leden/donateurs zijn uit op het maximale zonder dat ze zich hier bekommeren om de rest. MP of KL.
Om in dezelfde metaforische omgeving te blijven zou ik het meer als volgt omschrijven. Als je ruzie met je vrouw hebt. Ga je dan eerder samen praten met elkaar/een mutual friend/relatietherapeut, of regel je beide een advocaat om alles er uit te halen. Bij een echtscheiding misschien, maar zo ver is het nog niet. Het gaat nu nog om een discussie over schoonmaken/ carriere vs kinderen/ nieuwe auto of wat dan ook. Kan escaleren, maar hoeft niet. Zou dus nietnu naar het uiteindelijke middel grijpen.

Dan ga je er wel van uit dat beide partijen het beste resultaat voor zichzelf willen halen zonder enige vorm van afweging of het resultaat wel eerlijk is of niet. Ik vind dat in deze situatie niet aan de orde. In mijn optiek is het overgrote deel van de mensen op zoek naar een oplossing die redelijk en acceptabel is voor alle vliegers. Enkel de anonieme SCB leden/donateurs zijn uit op het maximale zonder dat ze zich hier bekommeren om de rest. MP of KL. Om in dezelfde metaforische omgeving te blijven zou ik het meer als volgt omschrijven. Als je ruzie met je vrouw hebt. Ga je dan eerder samen praten met elkaar/een mutual friend/relatietherapeut, of regel je beide een advocaat om alles er uit te halen. Bij een echtscheiding misschien, maar zo ver is het nog niet. Het gaat nu nog om een discussie over schoonmaken/ carriere vs kinderen/ nieuwe auto of wat dan ook. Kan escaleren, maar hoeft niet. Zou dus nietnu naar het uiteindelijke middel grijpen.

Good point.

Echter Niet alleen de SCB leden zijn uit op het maximale. Lees het "Grote MP"-topic nog maar eens terug. Daar uit zich een 2 tal jaren geleden een flink aantal KL vliegers toch ook heel duidelijk om vooral geen centimeter toe te geven. Dit was nog voor het tot stand komen van het RVA als ik het me goed herinner. Men zag als KL vlieger alleen maar de nadelen van MP en niet de voordelen die ze er in de voorbije jaren al van gehad hebben. Dat deed allemaal niet terzake. Dus on alleen de SCB de zwarte piet toe te spelen is niet correct.

Ik kan me niet aan de indruk ontrekken dat mede die houding, sommige MP ers er wel een beetje klaar mee zijn cq waren en dientengevolge het stadium van "echtelijke ruzie" wel zon beetje voorbij is en dat het meer op een scheiding begint te lijken. Vanaf beide zijden wel te verstaan.

Nogmaals. Ook ik ben van mening dat iedereen water bij de wijn moet doen en dat er samen uitkomen een betere oplossing is dan de rechter. Echter moet de mediator wel zo ingesteld zijn dat het belang van de MP vlieger minstens zo zwaar meeteld als het belang van de KL vlieger. En daar zijn we op dit moment nog lang niet gezien de "macht" van het blauw binnen net VNV. Een aantal MP vliegers voelt zich niet serieus genomen door het VNV en gezien de insteek van dat VNV kan ik daar toch wel een groot eind in meekomen.

Waarom heeft het VNV zich in het verleden wel hard gemaakt voor de KL vlieger bij AF, maar niet voor de MP vlieger bij KL? 2 exact dezelfde gevallen...... Of is het dan toch ondat in in geval 2 een groot gedeelte van de leden van het VNV er niet mee eens zou zijn en hrt VNV de KLM sn MP vlieger niet als gelijkwaardig ziet?

Kleine toevoeging aan Von Richthofen. Je had het erover dat oo dit moment iedereen nig steeds een oplossing voor allen wil. Zover ik weet wil een gedeelte van de MP vliegers dat niet en ook de VNV en KL wil voorlopig nog niet verder praten totdat de OVO uitspraken er zijn.

Beste B767-300ER, in je laatste post doe je m.i. de VNV ernstig tekort. Het Ringvaart Akkoord was een huzarenstuk, waar jaren werk in heeft gezeten. Dat hele akkoord was voornamelijk bedoeld voor de MP vlieger. Het Steigenberger akkoord was wederom een enorme berg werk, waarbij de VNV al een stuk zwakker stond, omdat ze met hangende pootjes terug moesten. En voor een eventueel derde akkoord staat de VNV nog zwakker.

Maar goed, verschil van inzicht. Moet kunnen. Als de MP vliegers geen voordeel meer zien in VNV, dan heeft iedereen daarmee te dealen.

Ik blijf van mening dat het zeer moeilijk zal blijken om met een nieuw op te richten club evenveel voor elkaar te krijgen als VNV gedaan heeft. Ook al lijkt dat laatste te weinig.

In het grote MP-topic en overigens ook op het VNV forum zijn inderdaad dingen geroepen die in het beste geval als onhandig zouden kunnen worden beschreven. Ook op de route heb ik dit regelmatig met verbazing aangehoord. Het kostte dan best wat overredingskracht om uit te leggen dat de situatie toch wel wat genuanceerder was. Maar ook aan de MP kant was de meninung niet altijd genuanceerd. 'Ze moeten me maar een baas A330 positie geven', of verwijten dat de KL er enkel de 'alles is voor Bassie' of 'ikke en de rest kan stikke' instelling hadden werden ook regelmatig gehoord. Het roepen van extreme dingen op een forum, in de bar of op de bok is vaak uit frustratie en emotie, en kan erg dom zijn. Dit vind ik echter heel wat anders dan eerst akkoord gaan met een afspraak, daar je voordeel uit halen, en vervolgens via een rechtzaak proberen het volle pond te halen, en daarbij totaal negeren dat je een ravage achter laat. Echter in de periode dat de achterban rollend over straat gingen was er nog wel een redelijke mate van vertrouwen in het bestuur en zij bleven zich ook inzetten voor een goede oplossing. En ook het RVA werd met een ruime mate van scepsis ontvangen. Echter na een uitvoerige behandeling werd er wel mee akkoord gegaan. Zelfs de 'onafhankelijke' AVB adviseerde er voor. Dat lijkt me toch een indicatie dat hoewel het bestuur grotendeels uit KL mannen bestaat, ze echt wel iedereens belangen gelijk behartigen. Het gevolg van de SCB rechtzaak is dat het RVA werd opgezegd. Iets waar de weleillende MP begrijpelijk woest over was, maar ook een zeer te verwachten stap. De MP raad (en AVB) hield zich toen voornamelijk bezig met het aanvechten en terugdraaien van deze beslissing. Het bestuur werd van alles verweten. Maar ondertussen waren zij al lang bezig om op de achtergrond te onderhandelen voor een nieuwe deal. Uiteindelijk bleek in 2 rechtzaken dat het bestuur juist gehandeld had, en conform het oorspronkelijke RVA kwamen ze binnen een korte tijd met een nieuw akkoord. Dat dit nieuwe akkoord niet perfect was moge duidelijk zijn, maar er was dan ook zeker de mogelijkheid tot verbeteringen. De keuze van de MP vlieger om dit akkoord volledig te negeren is mijns inziens een misser geweest, voornamelijk gevoed door frustraties. Ze hadden het beter kunnen behandelen, alles kritisch kunnen bekijken en weg kunnen stemmen. Dan was er in ieder geval meer duidelijkheid. Over die lijst met AF weet ik gewoon niet. Ik was er ten tijde van de fusie niet bij. Misschien was het wel een wens vanuit de AF kant? Wat ik er wel van begrepen heb is dat je het moet zien als een lijst met 2 bovenkanten en een onderkant. Voor de fusie dus 2 lijsten en vanaf de fusie datum 1 gecombineerde lijst. (Ik heb dit overigens alleen gehoord, en nergens officieel gezien. Mocht het onzin zijn hoor ik dit graag) onderlinge senioriteit zou dan eigenlijk alleen geregeld zijn na de fusie. Met het stoppen van aannames bij MP was dit een nutteloze exercitie.

Edit-Nog even een toevoeging op je laatste post. Ik denk dat het merendeel nog steeds een gezamelijk akkoord wil. Echter is het op dit moment denk ik het beste om even op de handen te zitten. De OVO rechtzaak gaat niet weg, en kan dus een nieuw akkoord achterhaald, uit balans of onzinnig zijn door een uitspraak in deze zaak. Verspilde moeite. Daarbuiten lukt het toch niet om voor die tijd een akkoord te maken, toe te lichten en ratificeren in beide ledenraden. Werk nu maar even aan een opbouw van vertrouwen. Vorige ledenraad was een goede stap op weg. Dan kunnen we na de uitspraak rustig alles overzien en dan de volgende stap maken.

OVO of niet

OVO of niet

Wat aan de Rechtbank is voorgelegd is niet de vraag of er sprake is van OVO -hoewel dat wel als argument is gebruikt door advocaat van SCB-, maar of de afspraken, die zijn gemaakt tussen partijen rechtsgeldig zijn. En dat zijn ze.

VNV leden hebben met hun werkgever een afspraak gemaakt binnen het kader van statuten en wetgeving, dus die afspraken staan.

Daarbij heeft SCB de statistieken tegen zich: VNV verliest nooit een rechtszaak en geen rechter kiest positie tegen een organisatiegraad van 99%.

Dus voor alle duidelijkheid: VNV heeft alle macht en zij kan daarmee doen wat ze wil.
Daar kunnen partijen niet blij mee zijn. Jammer dan.
Het is echter de arrogantie van de macht die tegelijk kwetsbaar maakt op lange termijn. De vraag is dan ook of een overwinning in deze MP/KLM kwestie niet een Pyrrusoverwinning zal blijken te zijn op termijn. De logische oprichting van een andere vakbond betekent een verzwakking van de positie van alle vliegers.

Tegelijkertijd krijgt MP een koekje van eigen deeg: Air Holland vliegers waren toen ook VNV lid en konden onderaan de lijst aansluiten bij MP.

Het zal niet erg gezellig worden in die cockpit....

eeuuhh Murph...enlighten me; wat heeft AH met MP te maken?

Er hebben destijds idd wat AH personeels leden bij MP gesolliciteerd, en werden gelukkig aangenomen.
Vliegers, Cabine en TD. Volgens mij was iedereen blij.

Zelfde toen de MLD stopte met MARPAT. Ook hier was divers ex-MLD personeel en MP blij; Goedkope ervaren Vliegers en TD in de pocket. De overige MLD Vliegers en TD die naar de KLu zijn over gegaan zijn echter niet als SOLDAAT begonnen...

Terug
Bovenaan