Of de KLM vlieger ook bij het kruisje zou tekenen ligt er natuurlijk aan wat er allemaal voor het kruisje zou staan voor voorwaarden. Zo is het in dit geval namelijk ook gegaan. De VNV is rondd te tafel gaan zitten en zijn met het RVA gekomen. Er moet niet vergeten worden dat er toen ook enorme kritiek en scepsis was over dit akkoord. Het is echter serieus bekeken, er is over nagedacht, extern advies ingewonnen (AVB) en uiteindelijk de balans opgemaakt. Op dat moment hebben alle vliegers bij het kruisje getekend! Hoewel er de nodige kritiek was uit verschillende kampen, (Geef jezelf niet de illusie dat alle KL vliegers hier even blij mee waren. Ook van die kant waren er genoeg het niet met het RVA eens) werd het wel als een reeel en acceptabel compromis gezien.
Pas toen er een aantal mensen besloten om zelf, buiten alle partijen om, een rechtzaak te beginnen begon het mis te gaan. Hoewel het natuurlijk je recht is om iets aan te vechten, is het binnen een vereniging als de VNV natuurlijk wel erg lastig. Zeker doordat deze actie direct zorgde voor het opzeggen van het RVA, waardoor de (voor het overgrote deel welwillende) MP vlieger de dupe is geworden.
Tja, wat betreft het Calimero gedrag kom je wat mij betreft veel te veel in een emotionele discussie waar gevoelens de boventoon hebben. Voor zover ik het zie zijn de KL en MP partijen gelijk. Echter zijn de uigangspunten in de onderhandeling wel iets anders. Het bestuur probeert zich zo neutraal mogelijk op te stellen, maar heeft natuurlijk wel te maken met de diverse ledenraden waar een akkoord doorheen moet. Ten tijde van het RVA zat de MP vlieger in een slechtere situatie dan de KL vlieger. De vracht liep niet lekker en door het stopzetten van de passage was er boventalligheid die niet snel opgelost kon worden. Bij KLM was deze situatie een stuk gunstiger. Dit was een situatie die deels door het AF-KLM management en deels door het economische tij gecreeerd was. Of de KL vlieger hier mede voor moet opdraaien is volgens mij de grootste reden voor het hele argument. De MP vlieger vindt van wel en verwacht dus dat ook de KL vlieger een significante hoeveelheid water bij de wijn doet, de KL vlieger vindt dit in veel mindere mate. Door het eindigen van het RVA kijkt men weer naar de uitgangs situatie, en momenteel lijkt die voor de MP vlieger nog slechter. (Meer freighters er uit)
Hoe nu verder??? De hamvraag. Volgens mij is het belangrijk om een deel van de oorzaak weg te halen uit de discussie. Niet zo zeer omdat deze onbelangrijk is, maar omdat er nooit overeenstemming over gaat komen. Er over doorhameren lijkt dus weinig zinvol omdat het de emoties alleen maar doet oplopen. De huidige situatie is dat de MP vlieger in een onwenselijke situatie zit en dat er een lange termijn oplossing moet komen. Dit kan in de vorm van een SBA achtig iets, een AirUK achtige constructie, een plek op de KLM lijst (onder diverse mogelijke voorwaarden) of noem maar op. De MP vlieger heeft aangegeven niets te zien in het SBA. De KL vlieger gaat op dit moment nooit akkoord met een plek op de KL lijst. Het zal dus iets anders moeten worden. Vertrouwen moet hersteld worden. Iemand moet een 'leap of faith' nemen. Dit hoeft niet enorm dramatisch te zijn. Je kan niet verwachten dat morgen de AVB wordt opgeheven of de MP vliegers opeens op de KL lijst komen. Een toenadering.
Ik denk dat een van de beste manieren is om als MP vlieger eens goed naar elkaar te kijken, lang te vergaderen en vervolgens een geschikte kandidaad in het bestuur te plaatsen. Natuurlijk zal het bestuur niet klakkeloos iedereen accepteren, maar binnen redelijkheid moet dit toch kunnen. Door deze actie moet het vertrouwen van de MP vlieger in het VNV bestuur toch op zijn minst verbeteren, en mogelijk hersteld worden. Van daar kan er met iets meer vertrouwen gewerkt worden aan een oplossing op de enige juiste plek. Bij de VNV!