Metrodriver,
Ondanks het feit dat je tot voor kort nog nooit van het Ringvaartakoord gehoord had, doe je wel hele stevige uitspraken.
...Het eenzijdig opzeggen van een akkord door een vakbond zou niet mogen kunnen, tenzij er een beter alternatief op de tafel komt. En van wat ik lees, is dat niet het geval...
Het RVA is een complex akkoord. Dit is geen CAO tussen tussen één werkgever en de daarbij behorende werknemersgroep, maar een wijd omvattend akkoord tussen twee werkgevers (MP en KLM), hun twee werknemersgroepen en de VNV. In dit akkoord is sprake geweest van geven en nemen van alle groeperingen. Men kon dus spreken van een gebalanceerd akkoord. Nu zat er een clausule in het akkoord om het akkoord op te kunnen zeggen als er geprocedeerd zou worden waarbij het risico bestond dat het akkoord uit balans zou worden gebracht. Deze clausule is geaccordeerd door alle partijen.
Er is een groepering (SCB) die grotendeels bestaat uit donateurs die hebben geprofiteerd van dit akkoord door over te stappen naar KLM. Nadat ze de vruchten van dit akkoord hebben geplukt, hebben ze besloten om te gaan produceren om het onderste uit de kan te halen. Dit zou het akkoord uit balans kunnen brengen en zeer veel mensen kunnen benadelen. Precies voor dit geval is dus die opzeggingsclausule geïmplementeerd en er vervolgens ook gebruik van gemaakt. Dat dit rechtsgeldig was hebben zelfs de rechters in twee onafhankelijke rechtszaken geoordeeld.
Ik begrijp dus niet welk alternatief je bedoeld en voor wie dat alternatief voordeliger zou moeten zijn, misschien kun je dat nog toelichten. 2 weken na het opzeggen lag er een nieuw akkoord zodat de MP vlieger niet zonder CAO het nieuwe jaar in zou gaan (wat dus wel het geval is 76-er omdat de oude MP CAO is opgezegd). Het alternatief lag er dus...
...Gaat AF of KLM nu beslissen om Mp op te heffen, dan is er volgens mij maar een juiste oplossing: de Martinair vliegers horizontaal laten instromen met behoud van senioriteit en een salaris dat gelijk zou zijn als wat die vlieger bij de KLM bereikt zou hebben, en daarna het Mp contract laten vervallen.
Zou dit een aantal KLMers benadelen? Zeker, maar die rode vliegers zijn voor zeer lange tijd ook een inkomstenbron geweest voor de blauwe mama en zouden nu dan ook met gelijke rechten behandeld moeten worden.
MP wordt niet opgeheven, ik weet niet waarom je dat denkt. Ik geef toe dat er de afgelopen jaren beslissingen zijn genomen die er voor gezorgd hebben dat MP minder slagkrachtig is geworden. Of de economie de reden is, of toch een ander plan, zullen wij als buitenstaanders nooit te weten komen.
Zoals je zelf volgens mij ook aan de levende lijve mee hebt gemaakt is de vrachtmarkt erg slecht geweest de laatste jaren. Ik hoef denk ik niet de vele vrachtoperators die de laatste tijd failliet zijn gegaan op te noemen. Bij elk ander bedrijf staan mensen op straat als het bedrijf krimpt. Hier krijg je de kans om met behoud van salaris en een verbetering in pensioenopbouw je carrière voort te zetten bij het moederbedrijf.
Dankzij het RVA werd er al sinds het begin van het akkoord sinds september 2011 senioriteit opgebouwd ondanks het feit dat het merendeel van de MP vliegers nog gewoon hun oude vertrouwde baan bij MP hadden. Mocht er in de toekomst gekrimpt worden dan hadden ze al meerdere jaren KLM senioriteit. Er werd dus niet onderaan de lijst aangesloten. Bij hoeveel bedrijven heb je de mogelijkheid F/O europa te worden voor de fun tegen een ICA salaris? Of als je overtollig bent bij het ene bedrijf meteen gezagvoerder op de regio vloot te worden bij het moederbedrijf tegen een ICA salaris?
Ik snap daarom niet je uitspraak dat de MP vlieger nog eens extra gecompenseerd moet worden in ''werkgenot'' (die ICA stoel), terwijl voor elke MP vlieger die een ICA plek claimt 4 KLM vliegers benadeeld worden. Kunnen deze KLM vliegers iets doen aan deze situatie? Waarom is het minder erg als zij zowel in ''werkgenot'' als arbeidsvoorwaarden benadeeld worden?
Iedereen heeft bewust gekozen voor de maatschappij waar hij vliegt. Er zijn zat MP vliegers die ook ''vroeger'' naar KLM hadden kunnen gaan maar voor een snellere carrière bij MP hebben gekozen of juist niet naar KLM durfden te wisselen in 2005-2008 omdat ze dan juist onderaan moesten beginnen. Er zijn MP vliegers die deze stap wel hebben gemaakt naast vliegers die ergens anders reeds een carrière hadden maar er bewust voor hebben gekozen hebben onderaan de ladder bij KLM te beginnen. Is het dan fair dat zij gestraft worden terwijl zij er bewust voor gekozen hebben onder aan de ladder te beginnen in ruil voor baanzekerheid?
Daarbij is het grappig dat een groot deel van deze jongens van 4 strepen op de Fokker 50 ''gedemoveerd' zijn naar Coco toen deze werd uitgefaseerd. Weer hebben diezelfde personen zich neergelegd bij fenomeen anciënniteit. Is het dan fair dat er mensen van (plat gezegd) een ander bedrijf niet het spel volgens de regels wil spelen omdat dat hen beter uitkomt? Ik weet 100% zeker dat de MP vliegers hetzelfde hadden gereageerd als de KLM vlieger nu als de zaak omgedraaid zou zijn.
Senioriteit is een vloek en tegelijkertijd een zegen. Daarbij ben ik de eerste die toegeeft dat de Regeling Vlieger Loopbaan een draak van een carrièreplanning is waarbij je bent overgeleverd aan externe factoren. Is het dan zo raar dat je met huid en haar je eigen carrière verdedigt?
Stop whining, een aantal van jullie klinken als een JT-3D. And do the right thing.
Waar ik werk hebben we geen vakbond, geen contract en geen senioriteitslijst. Wat we wel hebben is een BAAN. En zoals een heleboel Nederlanders reeds hebben uitgevonden: vandaag heb je een baan, morgen sta je voor een dichte deur.
Ik denk ook niet dat iemand hier op dit forum tegen jou ''stop whining' heeft gezegd toen jouw carriere een tegenslag moest verwerken. Ik vind het dan ook jammer dat je dit wel zegt tegen iemand die mogelijk een behoorlijke tegenvaller in zijn carrière tegemoet kan zien. Daarbij haal je exact het probleem aan die de MP vlieger zonder de vakbond of bijbehorende senioriteit had gehad.
Als laatste wil ik graag opmerken dat niemand van ons in zijn of haar contract heeft staan dat hij of zij het recht heeft een bepaalde operatie of vliegtuigtype te vliegen. Je bent verkeersvlieger en vliegt op de kist die het bedrijf wilt. Zelfs al heb je een CAO, dan kun je never nooit niet claimen dat je perse een bepaalde functie wilt hebben. Vraag maar aan de ex Fokker 50 boys of zelfs de ex Trans 757 vliegers. Dan met droge ogen vertellen dat je passage vlieger bent en geen vracht wilt vliegen grenst voor mij aan het ongelofelijke...