Oh wat leuk om te horen! Goed dat het zo bevalt. Ik, en ik denk elke vlieger, ben het met je eens. De workload is hoog, zeker omdat dingen niet 'ingebakken' zitten en wij als studenten nog over elke stap na moeten denken.
Wat mijn instructeurs heel fijn doen, is dat ze bewust taken weg laten. Als ze merken dat ik druk ben, doen zij de communicatie of de checklist. Bijvoorbeeld met de eerste touch&go's, communiceerden zij en vertelden zij wat ik moest doen. Nu zijn we 10 T&G's verder merkte ik dat ik wat lucht kreeg, ruimte voor een nieuwe taak, en nu met 20 T&G's verwachten ze dat ik zelf de checklists en communicatie doe. Dus er zit bij mij wel een zekere opbouw in, waardoor de workload altijd hoog blijft. Rust = ruimte voor nieuwe taken erbij.
Overigens leuk die landingen, er staat hier altijd wind. Laatst een aardige crosswind en gisteren een 20kt wind schuin van voren. Prachtig!
Ik merk dat ik per vlucht relaxter ben, lekker van het uitzicht geniet en al kan nadenken over andere zaken als tijd management etc.
Ik heb 2 vaste instructeurs, die behoorlijk strikt zijn en hoge eisen stellen, maar waar ik me heel fijn bij voel. Soms vlieg ik met een andere instructeur, vanwege planning dingen of om even te kijken of ik op de goede weg ben. Ze leren ook dingen al aan als het neuswiel omhoog houden tijdens de landing en het verdraaien van heading en altitude bugs voordat je deze wijzigt. Dat soort dingen vind ik mooi, ga ik goed op.
Ik merk dat 4-5 keer per week lessen voor mij heel prettig is! Hoe het er uit ziet, is dat ik de avond van tevoren een briefing samenstel:
- operationeel vliegplan (welke koers, afstand, brandstof mee etc)
- ATC vliegplan indienen
- W&B berekening
- NOTAMS
- SIG WX kaarten, METAR/TAF bekijken en interpreteren, windkaarten etc.
Dat upload ik dan, dan wordt ik 1.5u voor de vlucht op het veld verwacht, heb ik een half uur voor de laatste wijzigingen en weer etc, en dan een uur van tevoren met de instructeur de briefing doorspreken. Dat combineren ze vaak met theorie, bij onderdeel 'bochten' zijn ze wel benieuwd naar de formule van lift, kijken of je snapt hoe die krachten werken etc.
Dan lekker de walkaround, vliegen in het oefengebied om de hoek via de zee, terug over de bergen en dan nabespreken.
Ze werken met een mooi systeem, genaamd FlightLogger. Daarin staat per vlucht wat de leerdoelen zijn, en achteraf wat mijn score is geweest en eventuele opmerkingen. Op die manier kan ik me heel goed voorbereiden met theorie en de vlucht in mijn hoofd vast gaan doen.
De 29e staat de eerste solo-vlucht al gepland! Daarvoor moet ik nog wat andere velden aan doen en de simulator in. Volgende lessen gaan we ons concentreren op circuits en landingen, daarna alternate en dan emergencies in het echt en in de sim. Het tempo zit er lekker in. De instructeurs zijn gelukkig ook over mij te spreken. Ze vonden het tof dat ik tijdens les 2 met crosswind al mijn eerste zelfstandige T&G maakte. Ik trouwens ook haha.