Europe-American
Legend
Dit heeft wat uitleg nodig, het komt een stuk vervelender over dan dat ik het bedoeld heb.Als beginnende bestuurder heb je solo niets te zoeken in die uithoeken van de performance envelope.
De kritiek daarop is terecht.
“Als beginnende bestuurder” - op je verjaardag wordt je geen jaar ouder maar een dag ouder. De dag voor je examen vlucht ben je leerling met allerlei restricties en de dag na je examen vlucht ben je “piloot” terwijl je ervaring niet is toegenomen.
Dat hoor je als trainings instituut in de gaten te houden dat zo’n persoon niet ineens door iedereen genegeerd wordt en qua vlucht planning en bestemmingen ineens aan hun lot overgelaten.
Direct na je brevet moet je je beseffen dat de verantwoordelijkheid nu nog meer op jou valt en minder op de school.
Dat je een aantal keer de hoeken van de performance envelope met een instructeur gevlogen hebt betekent niet dat het wijs is om dit direct alleen te doen.
- Minimaal zicht
- Lage wolkenbasis
- Sterke wind
- Korte baan
- Nieuw type vliegtuig
Er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk maar de discussie van ‘Max demonstrated’ in een PPL georiënteerd onderwerk zou eigenlijk alleen academisch moeten zijn; wat is de definitie, hoe wordt het berekent of bepaald enz enz.
Mijn opmerking was erop gericht dat je van een safety standpoint daar gewoon vandaan moet blijven. Niemand verwacht van je dat je die grenzen van weer en performance aan kan of op gaat zoeken.
Ik verwacht zelfs dat in clubverband daar corrigerend op gehandeld wordt als een nieuwe brevethouder gaat vliegen met minimaal zicht en maximale wind.
We hebben bij de school waar ik werkzaam was een handvol mensen weg moeten sturen die te veel risico’s namen met te weinig ervaring en niet vatbaar waren voor het advies om dat niet te doen of om een instructeur mee te nemen.
In any case, excuses als het bot en arrogant overkwam, het kwam van de ‘instructeurs hoek’.
Laatst bewerkt: