Lage Rentes voor studielening!!!

boeterente

boeterente

Het berekenen van de boeterente is niet zo eenvoudig als het lijkt. Want welke rente wordt als huidige rente gezien?

Hoe is dat te controleren en ook belangrijk, is de berekening juist uitgevoerd?

In het contract met de bank geeft deze berekening behoorlijk wat ruimte voor de fantasie.

GreetZzz
 
Ik vraag mij zelf af hoe boeterente berekent wordt als men te veel af lost.
Als ik in het eerste jaar nou twee maal zo veel aflos als toegestaan, betaal ik dan de rente van 1 jaar over het te veel terug betaalde bedrag?
 
Hoi Ray,

Nee je betaald niet die rente geloof ik, maar een andere boete. Is wel minder hoog.
Ligt ook nog eens aan de kleine lettertjes in het contract...
Ja, "same old story"...
Moet je dus aan bank vragen.


Mzl
 
Laatst bewerkt:
@119.47

Het berekenen van de boeterente is niet zo eenvoudig als het lijkt. Want welke rente wordt als huidige rente gezien?
De geldverstrekker kijkt tegenwoordig naar de resterende looptijd en de daarbij behorende rente stand. Ze nemen dan het verschil tussen de afgesproken rente en huidige rente.

Nb. Ze gebruiken deze methode sinds een aantal jaar, dus wanneer je nog in het oude "regime" de rente periode hebt afgesproken, is het nog op de manier zoals ik boven geschreven heb.
 
In MIJN offerte van Van Lanschot staat anders maar max 10% per jaar aflossen voor mij, daarboven boetrente.
Jij mag dat dus wel?
 
Heren, heren,

Even voor de duidelijkheid.....

Ten eerste, Flame out verdient in mijn ogen de Airwork Finance Award 2005 .

Ten tweede, wat is nu de garantie die v L wil zien.

Ik heb 100000 euro openstaan tegen variabele rente 3,75% bij de ABN, heb een persoonlijke ongevallen verz. welke de lening dekt ingeval van overlijden en that's it. Ik hoef dus geen boeterente te betalen als ik weg zou willen.
Is in dit geval van Lanschot nog steeds gunstig??

Daarnaast, moet je niet in NL ingeschreven zijn om klant bij ze te worden?? Is er een minimaal saldo dat je bij ze moet hebben staan op een betaalrekening of hebben jullie puur en alleen een lening bij ze geregeld? Je moet ook zaken als een eventuele hypotheek in de toekomst ook bekijken. v L is misschien exclusief maar horen daar voor andere transacties ook geen exclusieve premies bij? Ik geloof niet gauw in een bank voor rijken die nog eens goedkoper is dan een ordinaire bank voor jan en alleman.
Desalnietemin ga ik dit zeker eens onderzoeken.

Thanks

:D
 
Een 'bank voor rijken' lijkt me JUIST goedkoper.
behalve dat rijke mensen vaak gieriger zijn zijn ze ook wat daadgerichter. Ze gaan eerder grote finacniele verplichtingen aan met minder rompslomp en-dan-toch-maar-niet-doen. Alleen door dezelfde inkomsten te hebben met minder handelingen heb je al minder overhead. Daar zit al een grote besparing die men kan omzetten in lagere tarieven. Wat denk je wat al die filialen open houden voor steuntrekkers met hun pinpasjes kost? Daar blijft weinig van aan de strijskstok hangen volgens mij.

Typical banks lenen het liefst geld aan mensen die het niet nodig hebben en vragen de hoogste rente aan de mensen die het het moeilijkst kunnen opbrengen.

And then again, what do I know... :grijns:
 
Ray,

Ik begrijp wat je bedoelt maar waar het mij even om ging was dat exclusievere banken vaak exclusievere spaar rekeningen / internationale transacties en bepaalde garanties bieden die een bijv. ABN niet doen.
Voor die exclusiviteit moet men misschien daarom wel meer voor die service betalen? Ik ben ook geen bank-expert maar ik vroeg het me gewoon af.

Alles wel als we de studielening kunnen verlagen en die alleen bij bijv. een van Lanschot onderbrengen. Ik kijk even iets verder als ik bijv. mijn hele ABN pakket (hypotheek / effecten / spaarekeningen) zou onderbrengen bij van L.

:D
 
Wat is NU de huidige rente? Waar kan ik dat controleren? Wie bepaalt de huidige rente?
De geldverstrekker bepaald de rente voor een lening, daarom moet je dus ook gaan "shoppen".

... dat exclusievere banken vaak exclusievere spaar rekeningen / internationale transacties en bepaalde garanties bieden die een bijv. ABN niet doen.
Dat wordt voor die bank pas interessant bij de excusievere bedragen (lees minimaal een paar miljoen bijv.).
 
Om de boeterente te bepalen moet je de huidige rente weten. Door te gaan shoppen weet je niet wat de bank die de boeterente gaat berekenen als huidige rente hanteerd.
Je hebt alleen een indicatie of het de moeite loont.

Dus hoe bepaalt de bank die de boeterente berekend het huidige rentepercentage?


Greetz
 
Basic T.

BOUNTY en Basic T check PM

Verder:

Heb bij van L 3,4%. Bijna geen oversluitings provisie.
Verder hypotheek voor dezelfde bedragen.
Als je goed gaat shoppen krijg je ergens anders vast wel lagere hypotheek rentes. Maar krijg je ook goed vermogensopbouw advies???
Voor mij is dit een openbaring gegeweest waar de "oude 3" niet aan konden tippen. Goed advies en simpele uitleg.
Vooral een hoop dure verzekeringen en constructies de deur uit en simpel aflossen.
Heb er alleen een verpande levensverzekering tegenover staan... Niets dus eigenlijk.
Normaal moet je een gezinsinkomen hebben van 100000 of meer. Maaaaaaaaaar vliegers bij goede cluppies MEER dan welkom. Als ik je posts lees denk ik dat je bij EASY of Ryan zit, dus dat komt goed.

De reden waarom ik deze post ben begonnen is simpel. Ik was de RUKKERS van ING, Rabo en ABN zat. Ze hebben gewoon jarenlang de rentes HOOG gehouden. Hoezo prijsafspraken.
Dat was het eerste wat van L zei: "gelul dat het niet lager kan, dat is gewoon niet willen"!!!
En bewezen is het. Opeens matchen ze of proberen ze offertes van van L te matchen. Kon toch nooit heb ik ze gevraagd???!!!
Misselijkmakend!!!
Weet jij nog de tijd dat de Rabo een "slagveld" heeft aangericht met jongens megaleningen te verschaffen??Weinig kregen een baan en hadden wel een lening tegen 8%!!! Ik moet er niet aan denken!!! Die gasten zitten in de shit...

Ergens vind ik dus dat we een morele verplichting hebben om over te gaan. Dat is mijn idee. Heb jarenlang TE VEEL betaald en nu wilden ze mijn offerte wel matchen.
"Sorry, maar het kon toch ECHT niet"???? Jammer dus jongens, maar jullie hebben me jarenlang te veel laten betalen.
Eigenlijk is het TE ongelooflijk dat ze nu gewoon met matchende offertes komen. Dat laat maar zien wat voor een uitzuigers het zijn....EN zijn geweest...

Ik ben overgegaan. Vond het bijna een morele verplichting. Het is me heel duidelijk dat de rente tarieven bij de Rabo, Ing en ABN
zakken. Maar voor mij hebben ze aardig afgedaan op dit moment.
Ze verliezen nu bosjes klanten en alleen op deze manier gaan de tarieven blijvend omlaag.
Die verplichting hebben we namelijk wel ergens. Althans zo zie ik het. Ben geen "father Theresa" of zo, maar ben niet vergeten dat ik wel een (zeer goede) vliegbaan heb gekregen. Op veel punten van mijn carriere had het anders kunnen lopen... Dat liep het niet en nu heb ik die baan bij die goede clup.
Jongens die dat niet hebben omdat het hun tegen heeft gezeten zouden altijd met hoge tarieven blijven zitten en dus geen leven meer hebben. Omdat ik en een aardige groep anderen. Geloof zo'n 20+ over zijn gestapt naar van L gaan de oude 3 omlaag en profiteren zij mee.

Oh ja en wat ik al eerder zei: je vindt vast nog wel een goedkopere bank voor je hypotheek. Maar voor mij is advies en service ook belangrijk. Goed advies levert me een hoop op en is me die tiende procent echt wel waard.
Heb trouwens ook een hoop transacties te doen met buitenland en zo vanwege nevenactiviteiten... Gewoon keurige tarieven b ij van L.
Ze waren trouwens "DE BESTE ONLINE BANK VAN NEDERLAND".
Handel ook veel af vanuit de verre oorden... Gaat top!
Goedkoper dan bij ABN trouwens.
Hun creditcard pakket met pasjes is wel iets duurder, maar daar zit ook reisvezekering bij die je evt uit pakket kan laten halen en dan scheelt het niet veel.

Bijkomend grappige, maar ook zo nietszeggend, is dat als je afrekend bij bijv. een kledingzaak met je van L pas de winkliers je ineens koffie aanbieden, op willen nemen in klanten bestanden etc etc. Want zij denken dat je 100K verdient. Lach me dood! Verdien wat meer dan de helft en heb een goede schuld.
Dit is natuurlijk slap gelul en doet er niet ECHT toe, maar het laat wel zien dat van L een gerespecteerde bank is waar je blijkbaar de vruchten van kan plukken.

Ga nu genieten van mijn AWARD... haha bedankt.
:)

mzzl en succes
 
119.47,

Als je rente variabel is werkt het boete systeem dan niet anders?
Kortom je mag boetevrij veranderen?

:D
 
Volgens mij boetevrij, of minimale boete.

Gewoon bellen en vragen. Je kan ook van L bellen. Die kunnen je vast ook precies vertellen wat de meest gangbare aflossing is voor variabele rente.
Heb je offerte en vraag in 1 keer...

succes!
 
Zijn er ook al mensen hier die contact hebben gehad met van Lanschot in Rotterdam? Zo ja zou ik dan de naam van de contactpersoon aldaar ge-PM'd kunnen krijgen. Ga ze sowieso bellen maar als je gericht naar een naam kan vragen helpt dat altijd weer een beetje.

Thanks!
 
Ik heb gebeld, die 10% boetevrij aflossen is bovenop je lineaire aflossing, ofwel 10% EXTRA boetevrij aflossen, komt op een looptijd van 15jaar voor 100K euro neer op 16500 euro boetevrij aflossen per jaar ong. Ofwel na 6jaar klaar, mwah..

M.
 
@ flame out

@ flame out

misschien een domme vraag, ik ben niet zo bekend met al die constructies:

Verwacht Van lanschot ook dat je heel je lopende rekening handel etc. ook bij ze gaat doen, of is de grote bulk lening voldoende?

daar ik in het buitenland werk is het namelijk ook niet zo lucratief voor ze om mijn NLse lopende rekening over te nemen. Tevens heb ik niet zo'n zin in die rompslomp.

Maar het is natuurlijk heerlijk als je de ABN de rug kan toekeren! groot gelijk Flame out!
 
Net de heer Giesbertz gesproken,

Klinkt bijna te mooi om waar te zijn.
Zekerheden zou fijn zijn maar niet echt noodzakelijk, etc.

Alleen als je dus een pakket neemt met credit card / internet bankieren etc betaal je wel 40 euro per kwartaal.
Minimaal saldo is niet nodig.

Zoals flame out al zei het is wel afhankelijk van jouw persoonlijke situatie. Ik zou dhr Giesbertz zeker bellen, aardig & behulpzaam en duidelijke info.

Hij vertelde me dat er al heel wat Ryanair en Easy mensen zijn overgestapt....nog achter verrassing gekomen?? Werkt de ABN een beetje mee? Cancellen van polissen etc?


:D
 
Terug
Bovenaan