Lage Rentes voor studielening!!!

Bert brutus, bel gewoon dhr. Giesbertz op.

Ik heb hem zelf gebeld en weet dat hij wel interesse heeft om vliegers van de kleinere maatschappijen te helpen. Verdere informatie krijg ik nog.

Hoe het zit met beginnende vliegers, geen idee. Bel hem op en let us know. Ben benieuwd.
 
Ik ga in augustus beginnen aan de KLS.

Van de Frieslandbank heb ik nu bericht gekregen dat ik dinsdag a.s. op bezoek kan komen voor een gesprek.

Wat is voor beginnende studenten de meest voordeligste bank?

En wat is het verschil tussen 1 jaar of 15 jaar vast? Wat heeft de voordelen.

Ik heb mijzelf hier nog niet echt in verdiept. Dus als iemand mij even kan inleiden, graag :)
 
Floating rate (dus niet vast) betekent dat je met de markt meegaat. Blijft de rente de komende jaren laag, dan heb je geluk.

Met een vaste rente weet je wat je de komende 10-15 jaar moet betalen. Is nu dus 5% (of meer) voor langere periode. Schiet de rente omhoog dan lach je de komende jaren om de vijf procent die je dan betaalt.

Denk niet dat wanneer de rente langzaam omhoog gaat je nog even snel voor 5 procent kan afsluiten. Banken houden dit dagelijks in de gaten en geven ook een offerte met zeer beperkte houdbaarheidsdatum. Als de rente omhoog gaat, gaat de prognose voor 10- 15 jaar ook mee omhoog.

Het is dus een "gok". Blijft de rente zo laag volgens jou , blijf dan bij floating, zie je de economie wel aantrekken en de rente mee omhoog ziet gaan, dan speel je op zeker en sluit je voor een langere periode een vast percentage af.
 
Goedemorgen,

Uit de berichten die over dit onderwerp gepost worden komt regelmatig de vraag naar voren wat nou verstandig is om te doen. De goedkope korte rente nemen of de wat duurdere lange rente.
Sta mij toe hier wat over te melden.

Allereerst een stukje theorie.
De rente in Europa wordt grofweg door 4 factoren bepaald:
- de ECB ( Europese Centrale Bank ) bepaalt de hoogte van de korte rente
- de economische ontwikkelingen in Europa
- de economische ontwikkelingen buiten Europa
- belangrijke gebeurtenissen met een grote impact.

Deze 4 factoren bepalen hoe de rentecurve er uit ziet. Wat is een rentecurve?
Heel simpel: op de X as staat de tijd en op de Y as de rente.
Op dit moment liggen de basistarieven voor banken op de volgende niveaus.
1 maand 2,10%, 3 maanden 2,12% 6 maanden 2,13% 1 jaar 2,16%, 5 jaar 2,80% 10 jaar 3,34% 15 jaar 3,65% en 30 jaar 3,90%
Deze tarieven zul je als particulier nooit te zien krijgen want de banken moeten op deze tarieven allerlei opslagen toepassen. Dat zijn opslagen voor kredietrisico.
Wat je wel kunt zien aan deze curve is dat kort geld goedkoper is dan lang geld. Da’s logisch want je hebt als uitlener over een korte looptijd minder risico dan over een lange looptijd.

Waar het nou om gaat is hoe de vorm van de curve zich ontwikkelt in de tijd.
Gaat de lange rente ook omhoog als de korte rente stijgt? Dit is een parallelle verschuiving van de curve.
Dat kan, alleen de curve verandert altijd wel iets van vorm maar normaal gesproken zal je zien dat als de ECB de korte rente verhoogt dat de lange rente daar al iets op vooruit is gelopen .

Je leent nu tegen 3% variabel ( voorbeeld) en de 10 jaars rente staat op 4. Als de korte rente nu verhoogd wordt naar 3,5% stijgt de lange rente ook. Hoeveel? Tja, da’s best moeilijk. Dat proberen dagelijks duizenden obligatiehandelaren in de financiële centra van de wereld te bespelen.
Feit is wel dat onder normale omstandigheden de lange rente dan ook stijgt.
Als je dan op een gegeven moment de variabele rente wil omzetten in een vaste rente dan moet je dus meer betalen dan op het moment dat je koos voor de variabele rente.
Nu is dat effect niet zo erg als de rentecurve redelijk vlak is zoals op dit moment. Maar er zijn ook tijden geweest dat die curve erg steil was.
De rentegap op dit moment tussen 3maands rente en 5 jaars rente is ongeveer 0,7%. Dat is in het recente verleden wel anders geweest. Ruim 2,2% heeft er wel eens tussen gezeten. Een bijzonder steile curve dus en daar wil je als variabele lener niet mee geconfronteerd worden. Zeker niet als die steile curve ook nog eens in zijn geheel naar boven verschuift.

Wat is nu de verwachting? Dat is heel gevaarlijk om daar wat over te zeggen maar ik probeer het toch.
Het ziet er niet naar uit dat we in Europa binnen 2 jaar een spetterende economie gaan krijgen met enorme groei en inflatie. Vanuit dat oogpunt hoeft de rente niet aangepast te worden. De ECB zal dus voorlopig niets doen maar zij heeft wel inzicht in ontwikkelingen die u en ik niet hebben. Je weet maar nooit. Moeten we dan grote invloeden van buiten de Euro zone verwachten? Ook dat kan maar de groei verwachtingen uit bijv. de USA en China worden ook wat neerwaarts bijgesteld.
Vorige week bij de bomaanslagen in London daalde de lange rente in 30 minuten met bij 0,2%. Aan het einde van de dag stond die rente weer op het niveau van net voor de aanslagen.
Het kan dus erg hard gaan.

Wat nu te doen. Een particulier heeft niet dezelfde informatie als een professionele marktpartij. Hij/zij is daardoor niet in staat de markt te bespelen. Een hypotheek of een financiering die lang loopt moet passen als een handschoen en je moet er geen nacht van wakker liggen. Ik heb in het verleden heel wat drama’s zien gebeuren toen de rente plotseling snel ging stijgen. Die stijging komt altijd op het moment dat niemand het verwacht. En als het dan gebeurt dan gaat men zitten wachten op een daling die dan vervolgens een jaar of wat uitblijft. Waarom zou je de gok dan nemen als het verschil tussen kort en lang historisch gezien redelijk laag is.

Groeten,
B.
 
Dat klopt, alleen dat effect was heel kortstondig. In zijn algemeenheid hebben aanslagen weinig effect op economieën.
9/11 had wel veel financiële schade tot gevolg maar de economie van de US heeft er niet of nauwelijks last van gehad.
 
Goed verhaal B!
Zie je maar dat banken kunnen ALS ze willen...

Ben met je eens dat je niet wakker moet liggen.
Alleen zekerheid kost wel geld. Heb je goede baan in luchtvaart, dan kan je met je jaarlijkse salarisstijging zeker schommelingen van 1-1,5 % hebben.
Dus ik zou op dit moment MAX aflossen! Nu kan je en straks wil je met nieuwe fiscale situatie lage rente hebben.
Die zekerheden is ook handig voor de bank en erg prettige verkoop truc. Zij weten zo nml wat ze wel en niet hebben op de lange termijn.
Geef je 100% gelijk wat betreft de voorspelling: Niet te doen!
Alleen te proberen.
Want anders zouden we vast wat anders doen als vliegen...
Dan kochten we namelijk van ons in de geldhandel verdiende wel een leuk vliegtuigje. Zoiets als die Travolta: Met vrouw en kinderen in je 707 de wereld over voor Qantas...

Ik ga weer dagdromen!!

mzzl
 
Heb net een afspraak gemaakt voor volgende week vrijdag voor een verkennend gesprek met van L.
Waar ze wel mee kwam was de mededeling dat ze niet de goedkoopste bank waren, dus ik ben benieuwd wat ze gaan bieden.

Iemand nog wat tips over wat ik moet meenemen en eventueel moet zeggen/aan moet denken?
 
Heren, ff tussendoor een vraagje:

Ik heb een krediet met een rente van 4.5% op jaarbasis. Om de rente op maandbasis te berekenen moet ik dan 4.5 tot macht 1/12???

Weet iemand iets meer over?

Gr. E.
 
Even een opmerking

Bongile heeft dit gepost: "9/11 had wel veel financiële schade tot gevolg maar de economie van de US heeft er niet of nauwelijks last van gehad."

De US heeft niet of nauwelijks last van gehad??? :1855: zeker een grap...
 
@Brasileiro

Het land heeft er uiteraard wel last gehad.
Economisch gezien is de impact beperkt gebleven.

Wat betreft je rente vraag
1,045 = ( 1+i)^12 of ( 1+i) = 1,045^ (1/12)
Waarbij i het percentage is
Dit komt dus neer op 0,3674809% per maand
 
Ben van de week op gesprek geweest;

Goed gevoel over, hebben alles bekeken en mijn gehele situatie besproken. Vooral het persoonlijke tintje en het met je meedenken (in de vorm van bijv. vermogensadvies) beviel me erg.

Enige wat ik heb kunnen ontdekken is dat van L graag de financiering overneemt maar dan wel met een looptijd van 15 jaar i.p.v. mijn huidige 20 jaar. (eigenlijk alleen maar voordeliger aangezien ik nu 5 jaar minder rente hoef te betalen).

Succes

:D
 
Niet gevraag aangezien ik mijn rente niet van plan ben vast te zetten voor 15 jaar. 1 jaar vast ging geloof ik voor 3,4%.

:D
 
Even voor de duidelijkheid, Basic T, jij hebt het over Van L. en niet over inflightfinance?

Is er iemand die al met Inflightfinance gesproken heeft over het overnemen van studieschuld?

Groeten
 
Inflight finance is een tussenpersoon...
Dus betaal je commisie???
En hoe onafhankelijk is deze...

Zoek en gij zult vinden...

Hoezo "Stichting wachtlijst" onafhankelijk??? Onafhankelijk voor KLS ers onderling dan toch...Niet????

MZZL
 
Terug
Bovenaan