De feiten zijn heel simpel. Het gaat AirFrance-KLM behoorlijk voor de wind. De groei zit er goed in, zo goed zelfs dat KLM de groei van haar vliegerkorps niet aan kan met haar "eigen" opleiding, de KLS. KLM gaat daarom ook buiten haar eigen vijver zoeken, in de eerste plaats dicht bij huis, maar wie weet als de groei zo blijft doorgaan ook weldra daarbuiten (er is al een A.I. van Martinair Vliegschool aangenomen!!!). De deur staat nu dus op een kier voor de vrije markt!! Dat lijkt me voor alle VM-ers goed nieuws en is een signaal dat de KLS wat dat betreft dus niet heilig is (Preferred Supplier, but not Exclusive Supplier!!!).
Dat KLM nu eerst dicht bij huis zoekt, i.e. KLS/NLS/MLD of KLu, komt goed overeen met hun preferred supplier gedachte. Zo werkt het nu eenmaal! KLM mag haar eigen aanname eisen stellen (eist immers ook dat je Nederlands spreekt, waarmee ze ook een grote pool van potentiele niet-nederlands sprekende vliegers aan de kant laten staan). Of je het daar nu mee eens bent of niet, those are the rules. Als je niet aan die eisen voldoet heeft het dan ook geen zin om de KLM daar de schuld van te geven!!! Ik snap de frustratie wel, maar dat kan je KLM niet kwalijk nemen. Geef ze eens ongelijk! Zolang er genoeg vliegers zijn die een baan bij KLM willen, kunnen zij eisen en vragen wat ze willen! Marktwerking heet dat. Het is geen liefdadigheids-instelling die tot doel heeft alle Nederlanders met een JAR-ATPL aan de bak te helpen.
Mocht je nu echt dolgraag bij de KLM willen vliegen, maar voldoe je niet aan de in de advertentie gestelde eisen, dan kun je slechts hopen dat de markt blijft aantrekken en dat binnenkort de deur nog verder open gaat. Je kunt dan ook maar beter je brief al gestuurd hebben, getuigt iig van motivatie en doorzettingskracht.
Op dit moment wordt er hier gereageerd op een manier die ik nooit naast mij in de linker of rechter stoel wil tegenkomen. Luchtvaart is een professioneel spel met professionele spelers. Wellicht kunnen we ook hier op het forum, en dan met namen mbt onderwerpen die KLM en KLS aangaan, iets meer van die professionele eigenschappen die wij als vliegers hebben laten zien!