KLM zoek weer ervaren vliegers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
5) Wie gaat dit naar het Europese Hof brengen? [/B]

Afgezien van de (on)zinnigheid van de eisen van de blauwe zwaan, waarom zou dit een gevalletje Europees hof zijn?

Voor zover ik weet heeft een werkgever het recht om bepaalde eisen te stellen aan eventuele sollicitanten.
Een aantal dingen zijn uitgesloten, namelijk:

* Godsdienst;
* Levensovertuiging;
* Politieke overtuiging;
* Ras;
* Geslacht;
* Nationaliteit;
* Hetero- of homoseksuele gerichtheid;
* Burgerlijke staat;
* Arbeidsduur (bij arbeidsverhouding)
Bron

Een vooropleiding valt daar niet onder en, afgezien van het nut, is dus volledig het recht van de KLM in dit geval.
 
De feiten zijn heel simpel. Het gaat AirFrance-KLM behoorlijk voor de wind. De groei zit er goed in, zo goed zelfs dat KLM de groei van haar vliegerkorps niet aan kan met haar "eigen" opleiding, de KLS. KLM gaat daarom ook buiten haar eigen vijver zoeken, in de eerste plaats dicht bij huis, maar wie weet als de groei zo blijft doorgaan ook weldra daarbuiten (er is al een A.I. van Martinair Vliegschool aangenomen!!!). De deur staat nu dus op een kier voor de vrije markt!! Dat lijkt me voor alle VM-ers goed nieuws en is een signaal dat de KLS wat dat betreft dus niet heilig is (Preferred Supplier, but not Exclusive Supplier!!!).

Dat KLM nu eerst dicht bij huis zoekt, i.e. KLS/NLS/MLD of KLu, komt goed overeen met hun preferred supplier gedachte. Zo werkt het nu eenmaal! KLM mag haar eigen aanname eisen stellen (eist immers ook dat je Nederlands spreekt, waarmee ze ook een grote pool van potentiele niet-nederlands sprekende vliegers aan de kant laten staan). Of je het daar nu mee eens bent of niet, those are the rules. Als je niet aan die eisen voldoet heeft het dan ook geen zin om de KLM daar de schuld van te geven!!! Ik snap de frustratie wel, maar dat kan je KLM niet kwalijk nemen. Geef ze eens ongelijk! Zolang er genoeg vliegers zijn die een baan bij KLM willen, kunnen zij eisen en vragen wat ze willen! Marktwerking heet dat. Het is geen liefdadigheids-instelling die tot doel heeft alle Nederlanders met een JAR-ATPL aan de bak te helpen.

Mocht je nu echt dolgraag bij de KLM willen vliegen, maar voldoe je niet aan de in de advertentie gestelde eisen, dan kun je slechts hopen dat de markt blijft aantrekken en dat binnenkort de deur nog verder open gaat. Je kunt dan ook maar beter je brief al gestuurd hebben, getuigt iig van motivatie en doorzettingskracht.

Op dit moment wordt er hier gereageerd op een manier die ik nooit naast mij in de linker of rechter stoel wil tegenkomen. Luchtvaart is een professioneel spel met professionele spelers. Wellicht kunnen we ook hier op het forum, en dan met namen mbt onderwerpen die KLM en KLS aangaan, iets meer van die professionele eigenschappen die wij als vliegers hebben laten zien!
 
Oorspronkelijk gepost door Hawker
KLM gaat daarom ook buiten haar eigen vijver zoeken, in de eerste plaats dicht bij huis, maar wie weet als de groei zo blijft doorgaan ook weldra daarbuiten (er is al een A.I. van Martinair Vliegschool aangenomen!!!).


Klopt dit wel?......of heb je dit van een ander forum? ;)
 
A.I. martinair vliegschool:
er is een proef van 2 jongens aan de gang. deze twee zijn (op verzoek van de klm, schijnt) horizontaal ingestroomd.
dit houdt in dat zij een verkort fnpt2 en baron traject volgen en daarna de complete kls mcc doen. hierna kunnen zij solliciteren bij de klm.

maar buiten dat..
met of zonder kls blijven we hier collega's! en de toon valt me hier afentoe een beetje tegen.

edited: snapte men eigen mp vliegschool toelichting niet ;)
 
Laatst bewerkt:
hehe

Heerlijk boys. Zat al te denken hoelang het zou duren voordat ik terug gebeten zou worden :grijns:

doe een search naar mijn mening over de KLM/KLS dan kun je zien dat ik overal en altijd heb gezegd dat mensen die graag een goede kans bij de KLM willen hebben niet (achteraf) moeten zeiken maar gewoon naar de KLS hadden moeten gaan. Een beetje wannabe weet waar hij aan begint eer hij 250.000 gulden gaat investeren.

Je weet dat het lijstje van de KLM is: 1) KLS 2)navy/marine/nls 3) b scale piloten met uren. Dus als KLM je doel is moet je naar de KLS. take it or leave it.

Okki -

Was aangenomen bij zowel de KLM FA en NLS destijds maar om o.a. financiele/familie redenen voor een andere weg gekozen.

en je andere punt. Het spijt me, maar ik kan niet echt jaloers zijn op een coco op de 74. Vloog op mn 19e links op turboprops en nu rechts op jets. Mij hoor je niet klagen.

Sterker nog, denk dat je je geen betere situatie kunt voorstellen voor een net afgestudeerde KLS'er om als coco te beginnen. Goed salaris, operationele (internationale) ervaring, en genoeg zakgeld om een rondje te geven in de bar. Waar ik echter van walg is die 'ik ben beter als de rest' mentaliteit van een aantal van (met name) pas afgestudeerde coco's.

Ik ken 2 jongens op de KLS, en dat zijn zeer goeie gasten en met mn hand op mn hartje hoop ik dat ze gelijk naar de 777 gaan. Bij de KLM zelf ook een aantal goede vrienden (toevallig of niet, allemaal geen KLS achtergrond). Dus ik heb niks tegen de KLM en/of KLS.

Waar ik niet tegen kan is misplaatste arrogantie van zowel een aantal van "jullie" als de mensen op het hoofdkantoor die denken dat het nogsteeds 1972 is. Voor mensen met ervarning (zoals basic T in bovenstaand voorbeeld) zouden ze tekengeld moeten geven.

FD
 
Oorspronkelijk gepost door Flash2002
Zo FD laat jij je effe kennen!


hap

Oorspronkelijk gepost door Flash2002 Dus iedereen die KLS heeft gedaan rijd in een beamer rond?????

Niet iedereen. Reden dat ik dit aanhaal is dat een tijdje terug wat mensen van het VNV richting Eelde zijn gegaan om eens te polsen of het echt zo erg is met al die studie schulden, en of mensen het echt zo krap hebben daar. Echter eenmaal aangekomen op Eelde zagen de heren van het VNV dat een hoop studeten gewoon in hun BMW en Audi's naar school toe kwamen.... Waarop de heren het idee kregen dat het helemaal zo zwaar nog niet is voor de meeste kls'ers om met een dergelijke schuld rond te lopen.

Oorspronkelijk gepost door Flash2002 Denk dat er heel veel mensen geen zin hebben om naast iemand te zitten die een ander (KLSers en andere lowtimers) het licht in de ogen niet gunt!

die zijn me met elkaar eens.

Oorspronkelijk gepost door Flash2002 Hoe ging dat ook alweer eh.. "Gear up, Flaps up, shut up"???:grijns:

jup dat was 'm. Echter moet er een "and" staan ipv die laatste komma. (geen zorgen, ik kan ook niet spellen)

Oorspronkelijk gepost door Flash2002 Gelukkig weet jij hoe de wereld moet draaien!!!!!!!!!!!!:grijns: !

Nope, maar weet wel welke kant ie aan het op draaien is.



Oorspronkelijk gepost door Flash2002 Iedereen wil terug naar Nederland en dat gaat nooit lukken! De markt is daarvoor gewoon te klein.

Ik kan je alleen op dit board al minimaal 10 man noemen die niet terug willen.

1 stap terug om 2 vooruit te zetten allah... Maar voor sommigen (we zijn niet allemaal 18) is het 6 terug. En verder zijn het personelijke keuzes... 300K hier (waar ik nu woon) is een vrijstaand huis met zwembad, 3 slaapkamers, 2 badkamers en een garage met plek voor 3 auto's. En (indien getrouwd) 19% belasting betalen.

300k in de randstad zit ik op 12 hoog boven op mn buurman geplakt met 2 slaapkamers en een kleine badkamer. thanks but no thanks buddy.
 
Laatst bewerkt:
Heren, heren......zo kan die wel weer.

Laten we het even normaal houden voordat we weer een klassiek gezeur krijgen.....

Wel even voor de duidelijkheid:

1) Basic T is niet desperate om bij de KLM te beginnen en
ik zit op dit forum uberhaupt niet te klagen omdat ik gefrustreert zou zijn dat ik niet naar de KLM zou kunnen of dat KLM mij aan had moeten nemen of wat dan ook.

Aangezien de KLM deze keer in hun advertentie een oproep doet voor ervaren vliegers maakte ik mijn verbazing over de afwijzing kenbaar aangezien ze ook hier een KLS/NLS/KLu/MLD achtergrond vragen en ik dus de connectie tussen ervaring en de opleiding niet versta en welke dus ook door o.a. de OR in twijfel is getrokken. Dit is ook precies waar ik in mijn eerdere posts naar verwees. Excuses als dit onduidelijk is geweest.


2) N-23PA wrote

Die regels zijn al jarenlang duidelijk. Dat de deur nu meer open staat is alleen maar mooi meegenomen. Wat de OR daarvan vindt (of 1 lid daarvan) maakt natuurlijk niets uit. Je denkt toch niet dat de OR vindt dat mensen met ervaring horizontaal kunnen instromen...

Neem even van mij aan dat in dit geval ik hier iets meer van weet aan de hand van de info die de OR over de case heeft opgevraagd. Het kostenplaatje van recruitment heeft namelijk wel degelijk de aandacht van de OR. (m.b.t. trainings/opleidings en aannamekosten afhangende van ervaring)

Nogmaals, we hebben het hier over het "aparte" aanname beleid mwb ervaren vliegers die ze, zou zeggen ze zelf voor alle typen binnen de vloot gezocht zouden worden.

Hoop dat we ons nu verder met het onderwerp kunnen bezig houden zonder persoonlijke aanvallen & Moddersmijt acties.

Mzzl :D
 
Laatst bewerkt:
hoe je alles ook draait of keert, het blijft een vicieuze cirkel.
Het nieuws dat KLM uitbreidt en dat de doorstroming van de KLS naar de KLM vrij groot is bereikt ook de oren van de toekomstige studenten. Jaren geleden waren er naar verluid klassen van rond de 10 studenten. Tegenwoordig is dit cijfer heel wat toegenomen.

Als je dan als student weet dat indien je goed presteert de kans groot is dat je kan doorstromen naar de KLM na enkele maanden nadat je bent afgestudeerd, dan is het ergens logisch dat mensen het financieel risico nemen en toch voor de KLS kiezen. Hierdoor stijgt het aantal studenten aan de KLS met als gevolg dat wie weet, de KLS binnen enkele jaren weer het aantal gevraagde piloten kan afleveren waardoor de deur voor buitenstaanders weer zal sluiten.
 
Inderdaad Basic T, de spijker op z'n kop!

En daarbij maakt het niet uit of het nu de KLM, BA of een andere maatschappij betreft.

Het betreft wellicht een onjuiste formulering in de advertentietekst.\

Beter zou zijn geweest "Low time KLS-ers, NLS-ers en MLD-ers gezocht"

GF.:o
 
Oorspronkelijk gepost door 49015
RTO, je hebt gelijk als je het over de ab initios hebt. Je hoort ook niemand hier klagen dat een EPST-er niet direct doorstroomt naar de KLM.

Waar ik op doel is dat iedereen weet waar hij aan toe was en op welke plaats zijn opleiding kwam indien de KLM weer ging aannemen het zij als A.I. maar ook met ervaring. Zo weet iedereen die bijv. EPST (willekeurig voorbeeld) heeft gedaan dat de KLM eerst KLS-ers en NLS-ers aanneemt, het zij met of zonder ervaring.

De post van Hawker slaat de spijker op z'n kop!
 
Ik geloof dat het arrogante karakter van de KLM door het hele bedrijf zit, niet alleen in de advertentie.
Goed voorbeeld: nog niet zo heel lang geleden zit in in een hotel in een niet zo plezierig tropisch oord en vraagt een KLM medewerker in het Engfels of de stoel naast me reeds bezet was. In gewoon nederlands zeg ik dus "nee, nog niet". "Oh, ook Nederlander?". " Ja". "Vliegt u ook voor de KLM of zit je hier voor Martinair?" "Geen van beide, ik vlieg voor een Amerikaans bedrijf". "Ohhh". Einde conversatie. Pogingen om nog iets van een conversatie te starten liepen op niets uit en het was gewoon duidelijk dat ik minderwaardig was omdat ik niet voor de KLM vloog.
Wil ik met dat soort volk de rest van mijn leven in een aluminium buis doorbrengen? Ik moet er nog eens goed over nadenken
 
Oorspronkelijk gepost door metrodriver
Ik geloof dat het arrogante karakter van de KLM door het hele bedrijf zit, niet alleen in de advertentie.
Goed voorbeeld: nog niet zo heel lang geleden zit in in een hotel in een niet zo plezierig tropisch oord en vraagt een KLM medewerker in het Engfels of de stoel naast me reeds bezet was. In gewoon nederlands zeg ik dus "nee, nog niet". "Oh, ook Nederlander?". " Ja". "Vliegt u ook voor de KLM of zit je hier voor Martinair?" "Geen van beide, ik vlieg voor een Amerikaans bedrijf". "Ohhh". Einde conversatie. Pogingen om nog iets van een conversatie te starten liepen op niets uit en het was gewoon duidelijk dat ik minderwaardig was omdat ik niet voor de KLM vloog.
Wil ik met dat soort volk de rest van mijn leven in een aluminium buis doorbrengen? Ik moet er nog eens goed over nadenken

Je weet het misschien niet, maar een van de eerste cursussen die "we" krijgen na aanname bij de KLM is de zogenaamde "superior feeling and acting course" (SFA-cursus).
In deze 5 dagen durende cursus krijgen we haarfijn uitgelegd waarom niet-KLM'ers niet op ons niveau kunnen opereren en wordt ons opgedragen zo weinig mogelijk met niet-KLM'ers te spreken, anders lopen we het risico ons te verlagen naar dat amateuristische niveau.


Of kregen we een cursus waarin mede uitgelegd wordt dat 1 ervaring niet de instelling weergeeft van de gehele groep vliegers?

Natuurlijk lopen er rotte appels in een KLM uniform rond, maar blijkbaar lopen er buiten de KLM ook appels rond die hun hele beeld van de medemens baseren op enkele voorbeelden...
 
Oorspronkelijk gepost door N-293PA
Is er ook iemand wel blij dat de deur van KLM open staat voor een bredere groep vliegers dan voorheen?
Dat gezeur hier altijd...

Als je geinteresseerd bent en voldoet aan de eisen, solliciteer!

Als je niet voldoet (ookal heb je 10.000 uur 777), jammer, wellicht heb je in de toekomst nog een kans of vind je elders een baan. Maar ga niet lopen zeuren over de KLM terwijl ze de deur open gooien.

Als je geen zin hebt in KLM om wat voor reden dan ook, prima, maar loop dan niet zo te miepen op dit forum.

Juist! En wat Eikie zegt dat ook....
 
He metro,

niet getreurd, overkomt mij ook redelijk vaak.
heb nu de stelling om alleen maar met de jongens van martinair op stap te gaan. want daar kan je echt mee lachen!! vooral in HKG.

vwb, klm en de mentaliteit, dat is nu eenmaal wat ze graag zien in amstelveen, elk bedrijf heeft een profiel. en schijnbaar begint de training daarvoor op de kls/nls. het heeft dus weinig met vliegervaring te maken. daarom begrijp ik die 300 uur eis niet.
want na 300 uur weet je nog steeds geen ene reet!! neem dan mensen gelijk van school aan, en vraag je ervaring vraag dan minimaal 2000tt of zo iets.

heb zelf nooit een briefje naar amstelveen gestuurd, omdat ik me daar toch niet thuis zou voelen. ieder voor zich:)

k.
 
Mwoah, ik kan de negatieve weerklank hier best begrijpen.

Daarbij moet ik zeggen dat ik nog geen enkele KLM-collega ben tegengekomen die de eisen niet belachelijk vindt (op N-293PA na dan). Het is gewoon flauw, punt.

Zelfs mensen van 100% dochterbedrijf HV worden alleen aangenomen als ze KLS/NLS/KLu/MLD hebben gehad. Heb je dat niet gedaan, krijg je gewoon hetzelfde verhaal: Je voldoet niet aan de eisen. Los van het feit dat je bijdraagt aan de winst van KLM, op KLM 737's vliegt (en soms nog blauwe ook), heel veel goede ervaring hebt. Daarmee zegt KLM dus eigenlijk ook dat ze het selectieproces EN de vliegstandaard bij hun eigen 100% dochter niet goed genoeg vinden!

En nee, ik ben niet gefrustreerd, ik zit niet te wachten om te "mogen" solliciteren voor de Fokker 50.
 
Gewoon een wilde gok hoor, volkomen speculatief, maar zou die 300 uur ervaringseis (NLS opgeleid) niet gewoon een truck zijn van KLM om toch (semi-)A.I.'s van de NLS binnen te halen, ondanks de preferred-supplier overeenkomst met de KLS?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan