KLM zoek weer ervaren vliegers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oxford staat inderdaad erg goed aangeschreven!....over de hele wereld bekend om zijn kwaliteit!....met een enorme staat van dienst.
Het is dus raar dat ze met deze vooropleidingseisen komen.
Of het legaal is weet ik niet.
KLS onderdeel van....dus dat begrijp ik wel.
KLU en MLD......moeten naar mijn idee net zo veel kans maken als vrije markters om in aanmerking te komen. Echter zal deze groep hoger scoren met een selectie.
NLS.....heeft bijna 10 jaar geleden voor het laatst iemand aan KLM afgeleverd, en teren op het succes van het verleden.
Laat de KLM maar eens een nieuw marktonderzoek doen naar scholen, eens kijken of de lijst er nog steeds zo uit ziet als 10-15 jaar terug. Er zijn aardig wat veranderingen, bijv. ILS, NAV, EPST.
Voldoen scholen nog aan het niveau wat de KLM verlangd?
Misschien dat de vliegdienst om de zoveel tijd langs gaat om bijvoorbeeld procedures en inhoud van een opleiding te controleren, maar ik heb hier nooit wat over gehoord en weet dus ook niet of het waar is. Overigens, lijkt me van wel!
De groeten.
 
@ Sierra Delta Mike

De KLM mag zelf uitmaken wie ze willen aannemen als piloot en wat voor vooropleidingseisen ze er aan stellen.
Als ze het ineens nodig zouden vinden dat je ook een TU Delft vliegtuigbouw voltooid moet hebben, dan mogen ze die eis ook stellen. Of ze dan nog veel kandidaten krijgen is uiteraard de vraag, maar het mag wel.

Het enige waar de wetgever naar kijkt, is of de persoon aan de wettelijke brevet eisen voldoet.

Voor de rest bemoeid de wetgever zich niet met de aanname politiek van een luchtvaartmaastchappij en ook niet met die van de KLM.
Ze moeten zich verder houden aan de algemene regels, zoals dat ze niet mogen discrimineren op huidskleur, geslacht, etnische afkomst etc.. Deze zaken zijn juist wel wettelijk geregeld.

Maar ze mogen gewoon rustig discrimineren op vliegschool.

Ik heb een vermoeden dat ze dit doen om het selectieproces makkelijker en daarmee goedkoper te maken.
Het levert een makkelijke filter op bij de selectie van de vele brieven die ze krijgen.
De verantwoordelijke personen die daadwerkelijk de kandidaten selecteren, laten door het lagere HRM personeel een voorselectie plegen op basis van eenvoudige criteria, om hun eigen werkzaamheden te verlichten. En anders moeten ze iedereen apart gaan bekijken en dat kost teveel tijd/geld. Blijkbaar kunnen ze nog voldoende kandidaten krijgen die aan die criteria voldoen.

Verder is er bij de KLS, NLS, Klu en de MLD een voor de KLM bekend selectie referentie kader aanwezig. Dus door gewoon te stellen dat kandidaten die opleiding gedaan moeten hebben, weet de KLM ook aan wat voor selectiecriteria die kandidaten hebben voldaan.

Een andere reden kan ik eigenlijk niet verzinnen.

Maar begrijp me goed, ik vind het volstrekt belachelijk dat er dan niet serieus gekeken wordt naar iemand met een Oxford opleiding en 3500 uur A319/B737.

In dat opzicht gedraagt de KLM zich als een ministerie in Den Haag. Het is een log ambtelijk apparaat. Vergis je daar niet in.
 
Laatst bewerkt:
Niks geen discriminatie op basis van scholen, leeftijd of nationaliteit

Je hebt je papieren van de erkende instantie, dus je voldoet conform de JAA eisen.

Iedereen moet gewoon een kans krijgen om zich te bewijzen.

Kans dat de kwalitieit van het vliegers corps van KLM dan omhoog gaat lijkt me dan redelijk. Er zijn tenslotte genoeg vrije markters die zich kunnen meten (of beter zijn) met de kwaliteits eisen van de KLM.
 
Zijn er nog veel KLS'ers?......lijst is toch leeg?
Zijn er nog vliegers van KLU/MLD beschikbaar?
Zijn er nog NLS'ers met ervaring?......en A.I.'s?

Zodra deze groepen niet meer te vinden zijn zal KLM andere markten gaan aanboren.
Het is overigens nog niet helemaal duidelijk hoeveel man KLM dit jaar nog gaat aannemen.
 
Ik ben zeker niet de enige geweest die de KLM heeft gebeld na zo'n "standaard" brief te hebben ontvangen.

Aan de hand van de reacties heeft de ondernemingsraad van KLM vragen gesteld aan de verantwoordelijke voor het aannamebeleid, welke in een brief aan de OR dit beleid weer heeft verdedigd. (Iemand die ik ken die in de OR zit heeft deze brief laten lezen nadat hij n.b. zelf verbaasd was over de reactie van KLM op mijn sollicitatie!) Het komt erop neer dat als eerst alle KLS/NLS/KLu/MLD mannen/vrouwen zijn aangenomen dat er dan pas naar vrije markers wordt gekeken. De KLS is de preffered supplier en dit is en blijft volgens de KLM zelf een legale en geldige procedure.

British Airways, net als vele andere "majors" nemen gewoon wel direct vrije markters aan als ze een ervarings-gat hebben in een expansie of vlootvernieuwing. Het blijft in dit geval apart dat de KLM maar stug blijft volhouden aan een aanname beleid uit het jaar 0. Het is ook nog eens een duur beleid door iedere vrije markter onderaan te laten beginnen als S/O of bij KLC op F50/70 en de eigen mensen maar nieuwe type-ratings te blijven geven.

Sinds een 12 maanden is er bij BA een ervarings-gat in het vliegerskorps ontstaan na expansie van de B777 vloot.
Ze kunnen zelf niet genoeg ervaren vliegers van hun short-haul vloot halen en besluiten dan ervaren vrije markters te zoeken.
De eisen mogen dan misschien wel hoog zijn, maar dankzij bedrijven als Ryanair, easyJet etc hebben ze het wel voor het kiezen en krijgen jongens als ik een mooie kans om ons te bewijzen en horizontaal bij een major in te stappen zonder eerst met veel jet-uren terug naar F50 of S/O te moeten.

Er valt misschien veel over de engelse luchtvaart te zeggen, maar hoe je er ook uitziet, welke nationaliteit je ook hebt, zolang jij je papiertje hebt gehaald bij een CAP509/JAR erkende opleiding en de juiste ervaring hebt en voldoet aan hun standaard/eisen voor de functie ben je de man for the job. Er vliegen in 2010 misschien wel meer NL-ers in de UK bij Ryanair, easyJet, Virgin en BA dan in de volledige Nederlandse luchtvaart!
 
Oorspronkelijk gepost door Basic T
Er vliegen in 2010 misschien wel meer NL-ers in de UK bij Ryanair, easyJet, Virgin en BA dan in de volledige Nederlandse luchtvaart!

nederlandse luchtvaart? die is er op de kleine - en zaken-luchtvaart toch niet meer? KLM is frans geworden , trans en martinair zijn eigendom van klm dus die zijn ook frans,Denim is dan de enige die nog nederlands is , alhoewel die nu onder een paraplu met vlm zit, semi-vlaams dus. Nah hebben die millieuterroristen van een millieudefensie toch hun zin , nl de nl-se luchtvaart om zeep!!

garoeten
 
Er valt misschien veel over de engelse luchtvaart te zeggen, maar hoe je er ook uitziet, welke nationaliteit je ook hebt, zolang jij je papiertje hebt gehaald bij een CAP509/JAR erkende opleiding en de juiste ervaring hebt en voldoet aan hun standaard/eisen voor de functie ben je de man for the job.

Getuige alleen al het feit dat je bij BA 49 jaar mag zijn bij datum indienst treding. Als ze bij trans al moeilijk doen over iemand van 30 dan zal het bij KLM - hoewel er niks over in de advertentie staat- toch zeker niet lukken met 35plus...
 
Wat zijn uberhaupt de opstapsalarissen? Gaat iemand die Co 777 wordt bij BA wel werken voor dit salaris?
Of maak je als zeer ervaren co snel de stap naar cpt F50? En weet iemand die salarissen?

Groet
 
Wie zetten waarschijnlijk dit beleid uit bij KLM voor aanname ? : ex-KLS'ers, ex-NLS'ers, en ex defensie vliegers.

Het is natuurlijk een beetje bekrompen gedacht, maar die vissen eerst hun eigen vijfers leeg. Dan pas gaan ze elders kijken. Een beetje menseigen......
 
Grappig dat ze in de Telegraaf adverteren, aangezien de meeste vliegers die niet als a.i. ergens kunnen beginnen, direkt de grens overgaan. Waafr zitten dus die KLSers/NLSers nu? Juist, in D of UK..

Gerenommeerde internationale kranten moeten ze in adverteren! Bild Zeitung voor de jongens in D; The Sun, of misshien the Daily Mirror in de UK. Hustler is natuurlijk ook mogelijk.

Of misschien toch Flight International?:)

Anyway, voor de jongens die voldoen aan de hoogste eisen: veel geluk, of beter gezegd: Bon chance..:D
 
Deze advertentie is niets anders als een herhaling van zetten met uitsluitend een verlaging van de ureneis, omdat ze nu over de gehele linie tekorten hebben.

Bij de KLC is het nog steeds één grote PUINHOOP.
Dagelijks vele geannuleerde vluchten wegens slecht onderhoud en crew-tekorten.
Die KLC-vluchten worden wel onder de vlag van KLM gevlogen.
Dat komt het krampachtig en moeizaam overeindgehouden KLM betrouwbaar imago bepaald niet ten goede.
 
De beste vliegers, pardon, de hoogste kwaliteit vliegers (hoe is dit te definieren?) willen hebben en dan in De Telegraaf adverteren????:eek: :eek: :eek:
 
Als je interesse hebt, zou ik maar gewoon een briefje sturen ipv de boel weer eens af te kraken. Op het moment kan KLM iedereen gebruiken, dus niet geschoten is altijd mis. Als de KLS/NLS/KLu/MLD vijver leeg is of niet voldoende oplevert zal KLM toch weer aan de oevers van die vijver moeten gaan zoeken ;)
 
Oorspronkelijk gepost door superpilut
Grappig dat ze in de Telegraaf adverteren, aangezien de meeste vliegers die niet als a.i. ergens kunnen beginnen, direkt de grens overgaan. Waafr zitten dus die KLSers/NLSers nu? Juist, in D of UK..


De Telegraaf is juist de Nederlandse krant die je bijna overal in Europa in elke toeristische plek/luchthaven in een kiosk kan vinden...

Misschien gaan ze er dus van uit dat al die vliegers die in het buitenland zitten bij gebrek aan beter de telegraaf gaan lezen ;)

Zelfs ik kijk er af en toe in... alleen al omdat het best lekker is een papieren krant in je handen te hebben!
 
Als de KLS/NLS/KLu/MLD vijver leeg is of niet voldoende oplevert zal KLM toch weer aan de oevers van die vijver moeten gaan zoeken.



Dat is wel zo, maar ik heb vanochtend begrepen dat die vijver nog lang niet leeg is. Het schijnt zo te zijn dat ze alleen diegene met ervaring benadert hebben. De NLS A.I.'s zijn nog niet eens in aanmerking gekomen.
Ik heb hier maar 1 bron voor. Misschien dat iemand anders dit kan beamen.

Ook zijn er nog genoeg KLS'ers die afgestudeerd zijn, wachten op uitnodiging, of in de selectie zitten, of wachten op een startdatum.

Ik ben benieuwd om hoeveel mensen het hier gaat en om hoeveel vacatures (in 2006).
Dan kunnen we welicht een beetje in kaart brengen of er uberhaupt vrije markters de kans gaan krijgen.
Zoals het er nu naar uit ziet niet namelijk.

De groeten.
 
Ergens wel lullig dat ze nèt een paar honderd uur vragen.
Meestal moeten die gekocht worden, waar iedereen natuurlijk weer voor naar de bank moet lopen. En pas dan mag je bij de KLM aan de slag. Ze kunnen dan net zo goed daar ook beginnen met SSTRs, aangezien dat op hetzelfde neerkomt.
Geef Nederlandse jongens een echte kans of niet, dit slaat nergens op.
 
Helemaal mee eens superpilot!

Het is toch van de zotte.
STEL (!!!) je hebt wel de juiste opleidingseis maar om uitgenodigd te worden bij KLM moet je eerst 39.000 euro betalen aan Denim, daar 300 uur vliegen en dan door naar de selectie van KLM.
Ik ken iemand die het betalen van een Type Rating niet gefinancierd krijgt, wel lullig in zo'n geval. Terwijl dat toch echt de tendens is. Daar sta je dan, aangenomen bij diverse airlines maar toch niet kunnen gaan vliegen.

Zo'n SSTS is inderdaad een uitkomst.

de groeten
 
Is er ook iemand wel blij dat de deur van KLM open staat voor een bredere groep vliegers dan voorheen?
Dat gezeur hier altijd...

Als je geinteresseerd bent en voldoet aan de eisen, solliciteer!

Als je niet voldoet (ookal heb je 10.000 uur 777), jammer, wellicht heb je in de toekomst nog een kans of vind je elders een baan. Maar ga niet lopen zeuren over de KLM terwijl ze de deur open gooien.

Als je geen zin hebt in KLM om wat voor reden dan ook, prima, maar loop dan niet zo te miepen op dit forum.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan