KLM zoek weer ervaren vliegers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Als je op de NLS kiest voor de MCC op de 737-300 studeer je inderdaad af met 'slechts' 21 uur FFS. Had er ook meer gezien;) Als je voor de A320 kiest in Madrid, krijg je 28 uur FFS. De KLM Flight Academy doet hun Bridge Course op de A310. Daar krijg je dan ongeveer 60 uur FFS. Corrigeer me als ik ongelijk heb...:rolleyes:
 
Cow On The Rwy zei:
Als je op de NLS kiest voor de MCC op de 737-300 studeer je inderdaad af met 'slechts' 21 uur FFS. Had er ook meer gezien;) Als je voor de A320 kiest in Madrid, krijg je 28 uur FFS. De KLM Flight Academy doet hun Bridge Course op de A310. Daar krijg je dan ongeveer 60 uur FFS. Corrigeer me als ik ongelijk heb...:rolleyes:

Het schijnt dat dit ook de reden is dat er vooralsnog geen NLS a.i.'s op
de KLM selectie mogen verschijnen. Er zijn meer vliegscholen in NL die met een
"weining MCC uren pakket" werken.
Komen er dan alleen nog maar ervaren mensen in aanmerking naast de KLS'ers?
Want 15 lui uit Beek naar KLM zie ik niet echt gebeuren.

De structuur van de Bridgecourse ziet er goed uit. Een gedegen afronding van de vliegopleiding. Veel commerciele schooltjes hebben niet zo'n eindtraject vanwege de hoge kosten.

Een trend van gerenomeerde vliegscholen is dat er gewerkt wordt met ultramoderne middelen. O.a. uitgebreide FMS scholing, of een X aantal uren op een Fixed Based B737 alvorens de FFS in te stappen. En zo zijn er nog meer verschillen in het eindtraject tussen de verschillende vliegscholen.

Mijn verwachting: MCC vervangen voor een Mix tussen een
MCC en Type Qualification Course.

We zullen zien.
 
Branson zei:
Mijn verwachting: MCC vervangen voor een Mix tussen een
MCC en Type Qualification Course.

We zullen zien.

De KLS/KLM is daar ook mee bezig geweest. Er zijn in elk geval studenten die hun Bridgecourse op de 747 en MD11 gedaan hebben en nu daadwerkelijk daar op vliegen als coco. :)
 
Bij AeroMadrid hadden we ook een uitgebreide course op het eind. Die bestond eerst uit ongeveer 60 uur turboprop (B200/B1900C sim). Vervolgens 32 uur A320 FFS. In mijn ogen was dit een hele goede bridgecourse die je zowel klaarstoomde voor het turboprop werk als het jet werk.
 
Volkskrant 14 juli

Volkskrant 14 juli

Na de Telegraaf doet nu ook de Volkskrant mee aan de onzin aangaande pilotentekort KLM.
Ook in dit artikel vertelt Y. de H. dat er een tekort dreigt aan gekwalificeerde vliegers.
Dit is gewoon een grote campagne.
Het is zeker niet het beleid wat ik voor ogen heb, maar ik heb hier helaas niks over te zeggen.
Misschien stappen ze nog wel een keer over van alleen KLS naar (ook) EPST
(of andere).
 
Een opleiding tot vlieger kost één à anderhalve ton. Dat is veel geld, maar daar staat een forse beloning en een gegarandeerde carrière tegenover.
vind ik toch de mooiste uitspraak van de hele advertentie voor de KLS
 
Heb begrepen dat het tekort op de Fokker 70/100 vloot zo neipend is dat de VNV toestemming heeft gegeven voor de tijdelijke inhuur van 8 spaanse piloten die zijn opgeleid door skyways, maar waar hun Spaanse maatschapij ze niet meer nodig had...

Het tekort aan cockpitcrew verschuift zich dus nu van de F50 naar de F70/100 vloot als ik dit goed lees?
 
Toch raar, zou het fantastisch vinden om op f70 en/of f100 te vliegen.

Zou mijn voorkeur dragen als ab-initio buiten 3 jaar wachten op 737
 
Cpt. Relax zei:
Toch raar, zou het fantastisch vinden om op f70 en/of f100 te vliegen.

Zou mijn voorkeur dragen als ab-initio buiten 3 jaar wachten op 737

Ab Initios hebben geen keus. Je wordt ergens op ingedeeld en dat ga je vliegen.

Overigens is elke instroomfunctie voor ab initio's super! Of het nou S/O MD11 is of F/O F70/100.
 
Okki zei:
Ab Initios hebben geen keus. Je wordt ergens op ingedeeld en dat ga je vliegen.

Overigens is elke instroomfunctie voor ab initio's super! Of het nou S/O MD11 is of F/O F70/100.


Als je daarna moet kiezen na je S/O op lange afstand, zou ik eerder na één jaar voor F/O op de F70 gaan dan 3 jaar te wachten voor de 737.

Dat bedoelde ik...

Prachtig toestel, en je doet er waarschijnlijk een pak take-offs en landings mee.
Ideaal voor een jonge piloot imo
 
RTO zei:
Heb begrepen dat het tekort op de Fokker 70/100 vloot zo neipend is dat de VNV toestemming heeft gegeven voor de tijdelijke inhuur van 8 spaanse piloten die zijn opgeleid door skyways, maar waar hun Spaanse maatschapij ze niet meer nodig had...

Het tekort aan cockpitcrew verschuift zich dus nu van de F50 naar de F70/100 vloot als ik dit goed lees?

Tekort cockpitpersoneel F70/100: Ja.
Dat er een paar spaans zijn wist ik niet.
Wel was er al een F100 met 8 man crew ingehuurd. Een kist werd d.m.v.
drylease aan Zweeds bedrijf (Skyways?...dacht ik) verhuurd. Om vervolgens wetlease aan KLC teruggehuurd te worden. Deze kist komt terug naar KLC, volgens mij vanwege onderhoud. In ruil daarvoor gaan er 2 F100 naar Skyways. Die 2 worden weer terug gehuurd met bemanningen.
Aparte constructie!
Dit allemaal vanwege tekort aan piloten. En dat weer door verkeerde planning en te weinig opleidingscapaciteit.
Volgens mij nu: 2 F50 wetlease, 2 F100 wetlease, 2 B738 wetlease.
Deze wil KLM uiteindelijk wel weer zelf gaan bemannen en opereren.
P.S. Even snel getikt.
 
Zeg, heeft iemand hier misschien nog een scan van die telegraaf en volkskrant advertenties? ben wel benieuwd hoe die er uit zien......(ben een verstokte parool lezer)
 
Uit de volkskrant:

AMSTERDAM - Wilde elke jongen vroeger piloot worden; tegenwoordig is het animo voor het vliegersvak flink afgenomen. Daardoor dreigt een flink tekort aan piloten bij KLM.


‘Mensen vinden hun sociale leven belangrijker. Ze willen niet meer zo vaak van huis zijn’, zegt het hoofd van de KLM-vliegdienst, Ype de Haan. Hij stelt dat het vak aantrekkelijker moet worden gemaakt om meer Nederlandstalige vliegeniers te werven. Gebeurt dat niet, dan komt KLM over enkele jaren honderden piloten tekort.

‘Er gaan momenteel te weinig jongeren naar de vliegscholen, met als gevolg dat er te weinig afstuderen’, zegt De Haan. Ook door de enorme opleving van de luchtvaart in Azië zijn er te weinig ervaren vliegers van elders om aan te trekken.

Het pilotenkorps van de KLM moet de komende tien jaar met bijna 50 procent groeien, van de huidige 2400 naar 3500 piloten. Voor KLM komt de vraag naar piloten op een moment dat juist extra veel piloten met pensioen gaan.

Daarnaast stijgt ook de vraag naar stewardessen explosief. Alleen al deze zomer moeten vijfhonderd extra mensen voor het cabinepersoneel worden aangenomen.

KLM gaat met reclamecampagnes en lokkertjes proberen piloten te werven. Zo krijgt een aankomend vliegenier die bij KLM in dienst treedt gedurende vier jaar een renteloos voorschot.

Een opleiding tot vlieger kost één à anderhalve ton. Dat is veel geld, maar daar staat een forse beloning en een gegarandeerde carrière tegenover.

Een beginsalaris ligt rond de zestigduizend euro, maar dat loopt snel op.

Op het einde van de loopbaan, als bijvoorbeeld captain van een Boeing 777, ontvangt de piloot twee à tweeënhalve ton. Maar het mooiste moet dan nog komen, zegt De Haan: een vliegenier van de KLM zwaait op zijn 56ste met 100 procent salaris af.

De Haan vraagt zich af of de pensioenleeftijd van piloten niet omhoog moet en meer in lijn moet komen met de pensioenleeftijd van buitenlandse maatschappijen, die gemiddeld rond de 60 jaar ligt. ‘Een verhoging van de pensioengerechtigde leeftijd zou de meeste lucht geven’, aldus het hoofd van de KLM-vliegdienst.
 
De eerste mensen van de NLS zijn gebeld en krijgen een "blauw spuit cursus" voordat ze mogen deelnemen aan de selectie van KLM. De eerste moeten deze komende zomer beginnen. Het gaat dan volgens de KLM voor mensen op de Fokkers voor F/o en als co co op de wide body's.

RR
 
jonge vliegers mogen nog een X gaan betalen

jonge vliegers mogen nog een X gaan betalen

RunningRabbit zei:
De eerste mensen van de NLS zijn gebeld en krijgen een "blauw spuit cursus" voordat ze mogen deelnemen aan de selectie van KLM. De eerste moeten deze komende zomer beginnen. Het gaat dan volgens de KLM voor mensen op de Fokkers voor F/o en als co co op de wide body's.

RR

Heb ik zojuist ook begrepen. Wat bedoel je met deze zomer beginnen?
Beginnen met cursus/selectie/vliegen voor KLM?
En bedoel je zomer 2006 en/of zomer 2007?
Je schrijft namelijk deze komende zomer.

Hoeveel zijn het er nou?...inderdaad 15 zoals eerder genoemd?

Schijnt wel weer een financiele strop aan vast te zitten.
NLS'ers die net als 2 Martinair vliegschool jongens een paar duizend euro extra op tafel mogen leggen om maar in aanmerking te komen voor KLM. Want garantie is er dan nog niet.

Ook heb ik gehoord dat Management NLS samen met KLM een lijst heeft opgesteld. Onzin. Dat heeft de KLM niet gedaan.
Ik weet dat de KLM, net als van de KLS, kandidaten heeft gevraagd zonder aanvullende eisen.

Branson.

P.S. ik spreek morgen waarschijnlijk een paar van die Zweedse
jongens (F100 wetlease), dan zal ik eens vragen hoe de vork in de steel zit.
 
En dat allemaal omdat de geachte heer EVPFO, beter bekend als Ype de H. niet-KLS en niet-NLS mensen niet sjiek zou vinden.

Tjsa...
 
Vandaag hebben de gelukkige NLS-ers bericht gekregen van mw. Cremers.

Het zijn 16 man oftewel 8 crews welke eerst een bridge course c.q. MCC zullen krijgen. Oftewel nog ongeveer 40 uurtjes FFS. Eerst zal deze bridgecourse met goed gevolg moeten worden voltooid alvorens een datum voor de selectie wordt geprikt...

De selectie is dus nog ''onder voorbehoud''.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan