Cone, ik kan er niks aan doen dat jij er maar drie kent!
Ik ken een heleboel mensen die op dit moment vanuit een andere baan bij KLM terecht zijn gekomen. Dus, het argument dat die groep mensen lekker kneedbaar is, gaat gewoon niet op.
Ik weet zeker dat ik meer met KLM te maken heb gehad dan jij, vlieg dan ook voor een 100% dochter op KLM kisten met KLM pax en deze zomer ook weer onder KLM vluchtnummers, train op KLM simulatoren word medisch gecheckt door KLM en de winst die ik meehelp produceren gaat in de pocket van de KLM. Iedere vlucht worden m'n passagiers afgehandeld door de KLM en krijg ik m'n pushback, brandstof, baggage en GPU van ... (you guessed it) KLM. Nu 3000 uur op Boeings van KLM gestuurd maar omdat m'n vooropleiding 10 jaar geleden niet in het rijtje past, ben ik niet goed genoeg en mag ik niet solliciteren.
Begrijp me niet verkeerd, ik heb het uitstekend naar m'n zin hier en slaap er ook geen seconde minder om, maar het idee dat je nu eenmaal beter geschikt bent als KLS'er bestrijd ik.
Gut joh, heb je een F60 vlieger ontmoet die een beetje moeite had met de procedures? Oooh, dan geef ik me gewonnen. Wat zijn KLM-procedures eigenlijk? Weet je dat zelf wel? Want die A310, wordt al LANG niet meer gebruikt en staat eigenlijk daar als afdankertje van KLM, volledig afgeschreven, waar de KLS nu mee kan pronken. De procedures op de 737 zijn anders dan die op de 767. En die zijn weer anders dan op de 747. En de MD11. En de A330. Aan de ene kant gebruiken ze op de Boeing vloot KLM-eigen procedures, maar op de nieuwste Boeing gebruiken ze weer Boeing procedures. De filosofie van de 737 cockpit design is heel anders dan de "bruine" Boeings (757/767/777/744) en met EICAS is vooral het omgaan met non-normals fundamenteel anders. De MD11 heeft weer een andere cockpitfilosofie en de A330 ook weer. Dus wat zijn nou "de" KLM procedures? Dat je in iedere kist "Cabin Crew, Prepare for landing" schreeuwt? Oh, vergeten, dat doen wij ook.
Je zegt: "als je begint aan een opleiding, weet je wat je erna kan verwachten." Kijk ook eens verder dan je eigen geschiedenis. Dat is helemaal niet zo dus. Ik ken genoeg KLM'ers die niet van de RLS/KLS zijn gekomen.
Ik probeer hier niet de KLS te bashen, want eigenlijk zeg ik niks negatiefs over de KLS. Ik wil alleen de KLS propaganda een beetje relativeren.
De reden waarom je bij de KLS grote kans maakt om naar KLM te gaan is omdat ze een contract hebben. Punt. Dus ja, ik onderschrijf volledig dat als je graag later bij KLM wilt werken, je nu KLS moet gaan doen!
En al die onzin over betere procedures en bla bla mag je bij deze vergeten. Als je zo rigide (on-flexibel) bent dat je niet met een nieuwe set procedures uit de voeten kan, dan hoor je misschien wel niet in de cockpit thuis.
En het te proberen te verdedigen van een aannamebeleid waar alle KLM'ers die ik ken zelf ook niet achter staan (om het maar even zacht uit te drukken), jouw (toekomstige?) collega's nota bene, is een beetje vreemd.