KLM zoek weer ervaren vliegers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Barberpole zei:
dat WIJ als hollanders gewoon volledig schuldig waren aan Tenerife. Ik krijg daar plaatsvervangend schaamte van als ik bij een flightsafety briefing tussen buitenlanders hier weer naar moet/mag kijken..

PARDON?? Ik ben ook een 'hollander' en ik weiger me op deze manier te identificeren met een ongeval dat 30 jaar geleden is gebeurd. Juist door het elke keer vertonen van schaamtegedrag komen we als 'hollanders'nooit af van dit stigma. De opstelling van de Nederlandse overheid en KLM na het ongeval verdienen idd geen schoonheidsprijs, maar het is wel het begin geweest van een compleet andere filosofie op gebied van flightsafety. Dat is volgens mij ook precies de reden dat je er elke keer weer naar moet/mag kijken.
 
Als je wilt leren van je fouten zul je eerst toe moeten geven dat het je fouten zijn. Daarnaast ben ik het met je eens dat er desondanks een hele safetyfilesofie uit voort gekomen is.
 
Barberpole zei:
Het punt waar het mij om ging is het feit dat de KLM bij elke andere school waar zulke dingen gebeuren de deur (terecht?) knalhard had dichtgetrokken

Doe me een plezier en geef even een voorbeeld zodat iedereen weet waar je dit op baseert.
 
Het gaat weer heerlijk los hier, hoe staat t eigenlijk met die aannames van ervaren vliegers........................... Daar ging deze thread over toch? Dit jaar worden er iig naar verwachting nog 160 man aangenomen klm-breed, weet niet hoe de verdeling KLM-KLC zal zijn.
En wat betreft die KLM procedures, we gaan gewoon naar BOP van boeing toe hoor, en bij KLC hebben ze weer andere procedures, kusje.............
 
Iedereen zit hier maar te koeken op het aannamebeleid van KLM, maar kijk eens naar andere maatschappijen zoals AF!!
Zij hebben ook zo hun regeltjes. In belgie zijn er heel wat piloten die bij AF hebben gesoliciteerd. Er zijn er enkelen bij die het slim hebben aangepakt: een brief opsturen vanuit belgie en 1 vanuit Frankrijk en raad eens...

jaja, enkel antwoord op de brief verstuurd vanuit frankrijk. Daarbij mag je naar het schijnt niet vliegen met een toestel met een franse registratie (heb ik ook maar horen zeggen!) Van chauvinisme gesproken!! Voor mij van gelijke aard als het beleid van KLM.

In Azie verkiezen ze dan weer piloten met een academische opleiding. Voor sommigen moet dit dan ook weer discriminatie zijn gezien het twee totaal verschillende opleidingen zijn (ok, je word er wel volwassener door, maar toch). Zoals al vaak aangehaald: universiteit maakt van een piloot geen betere piloot en toch kan het als een eis worden beschouwd

Je ziet maar, er zijn velen die hun eisen zelf kiezen, de ene al subtieler dan de andere
 
SAB330 zei:
Iedereen zit hier maar te koeken op het aannamebeleid van KLM, maar kijk eens naar andere maatschappijen zoals AF!!
Zij hebben ook zo hun regeltjes. In belgie zijn er heel wat piloten die bij AF hebben gesoliciteerd. Er zijn er enkelen bij die het slim hebben aangepakt: een brief opsturen vanuit belgie en 1 vanuit Frankrijk en raad eens...

jaja, enkel antwoord op de brief verstuurd vanuit frankrijk. Daarbij mag je naar het schijnt niet vliegen met een toestel met een franse registratie (heb ik ook maar horen zeggen!) Van chauvinisme gesproken!! Voor mij van gelijke aard als het beleid van KLM.

In Azie verkiezen ze dan weer piloten met een academische opleiding. Voor sommigen moet dit dan ook weer discriminatie zijn gezien het twee totaal verschillende opleidingen zijn (ok, je word er wel volwassener door, maar toch). Zoals al vaak aangehaald: universiteit maakt van een piloot geen betere piloot en toch kan het als een eis worden beschouwd

Je ziet maar, er zijn velen die hun eisen zelf kiezen, de ene al subtieler dan de andere

Het feit dat soorgelijke zaken bij andere maatschappijen ook voorkomen vind ik eerlijk gezegd niet zo'n sterk argument. V.w.b. Air France is dit inderdaad misschien eveneens wat dubieus in het kader van de "Europese gedachte".

Maatschappijen in Azië lopen niet echt te koop met een gelijkwaardig aannamebeleid als ik dat zo mag noemen. En in andere werelddelen zal je dat ook regelmatig tegenkomen. Een aardig voorbeeld is misschien het aantal vrouwelijke vliegers dat er in Aziatische landen rond vliegt (bij aziatische carriers uiteraard). En ik kan me niet voorstellen dat aziatische vrouwen niet kunnen vliegen terwijl Europese vrouwen dat prima kunnen.

Een bepaald opleidingsniveau eisen is een goed recht van een maatschappij. Al willen ze iemand die afgestudeerd arts is .... dat is hun goed recht. De discussie hier is dat we hier te maken hebben met opleidingen met een JAA stempel. Als het goed is .... allemaal gelijk dus!

De eis zou een diploma en een hoeveelheid ervaring moeten zijn. Andere voorkeursbehandelingen op basis van geslacht, ras, huidskleur of naam van de school waar het betreffende papiertje is gehaald, is irrelevant. Als er daadwerkelijk scholen zijn met een JAA predikaat en dubieuze kwaliteit dan komt dat er tijdens de selectieprocedure wel uit....
 
Ik denk dat o.a. de voorkeur voor KLM voor AI's ten opzichte van VM'ers is dat de AI's geen ervaring hebben en dat ze die nog compleet naar eigen wensen kunnen 'kneden'. Ik denk dat dat voor KLM o.a. een van de redenen is om AI's te verkiezen boven VM'ers. Daar tegenover staat dat VM'ers een boel meer ervaring hebben dan AI's. En zo zijn voor allebei voor- en nadelen te vinden...
 
Voor wat betreft AI versus VM. Vergeet niet dat het gros van de aannames bij KLM is bedoelt voor het vullen van een coco stoel. Voor 99 van de 100 net afgestudeerde KLS/NLS ers een droom baan (zelf vond ik het een fantastische tijd). Maar hoelang blijft iemand met 10 jaar ervaring in zijn rol als s/o. Ik denk dat deze functie alleen maar te behouden is als je mensen neemt die groen als gras binnen komen om dan 2 later blauw gekleurt door te laten stromen...
 
Wat betreft de KLS MCC: BA doet dat heel erg slim. Je wordt geselecteerd tijdens de laatste fase van je opleiding, en als je het haalt, doe je je MCC cursus bij BA, ipv bij anderen! Enige verschil is dat het bij BA Jet Orientation Course (JOC). Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen het heel erg veel uitmaakt of je MCC met blauwe boekjes of met pimpelpaarse boekjes doet. Het helpt een beetje, meer ook niet.

Wat betreft de aannames; ik heb vernomen dat de mensen die hebben gereageerd op de laatste advertentie nu allemaal selectie doen/hebben gedaan. Wat ik zachtjes heb horen fluisteren (in de wandelgangen uiteraard) is dat, god hoede ons, de VM-ers nu aan de beurt zijn.
 
Cow On The Rwy zei:
Ik denk dat o.a. de voorkeur voor KLM voor AI's ten opzichte van VM'ers is dat de AI's geen ervaring hebben en dat ze die nog compleet naar eigen wensen kunnen 'kneden'. Ik denk dat dat voor KLM o.a. een van de redenen is om AI's te verkiezen boven VM'ers. Daar tegenover staat dat VM'ers een boel meer ervaring hebben dan AI's. En zo zijn voor allebei voor- en nadelen te vinden...

Kijk en dat is dus flauwekul.

Vergeet niet dat er heel veel jongens naar KLM gaan die na de NLS/KLS bij één of meer andere maatschappijen hebben gevlogen. Alsof je na een paar jaar bij Ryanair of Denimair nog enig gevoel hebt met "de" KLM procedures.

Het argument van kneedbaarheid is natuurlijk volstrekt de deur uit.
 
Cow On The Rwy zei:
Ik denk dat o.a. de voorkeur voor KLM voor AI's ten opzichte van VM'ers is dat de AI's geen ervaring hebben en dat ze die nog compleet naar eigen wensen kunnen 'kneden'. Ik denk dat dat voor KLM o.a. een van de redenen is om AI's te verkiezen boven VM'ers. Daar tegenover staat dat VM'ers een boel meer ervaring hebben dan AI's. En zo zijn voor allebei voor- en nadelen te vinden...

Daar heb je misschien een punt, maar ik denk dat je van iedere professionele vlieger mag verwachten de company procedures van zijn nieuwe maatschappij te volgen. En volgens mij hoeft een aantal jaren ervaring bij een andere maatschappij daarvoor absoluut geen probleem te zijn. Uiteraard hebben mensen met "wat meer" achtergrond misschien bedenkingen bij sommmige company procedures die al jaren worden gevolgd.

Je mag verwachten dat een vlieger met achtergrond deze procedures gewoon volgt. Misschien zal hij of zij na verloop van tijd enige zaken ter discussie stellen. Mijns inziens alleen maar verfrissend!
 
Burton zei:
Voor wat betreft AI versus VM. Vergeet niet dat het gros van de aannames bij KLM is bedoelt voor het vullen van een coco stoel. Voor 99 van de 100 net afgestudeerde KLS/NLS ers een droom baan (zelf vond ik het een fantastische tijd). Maar hoelang blijft iemand met 10 jaar ervaring in zijn rol als s/o. Ik denk dat deze functie alleen maar te behouden is als je mensen neemt die groen als gras binnen komen om dan 2 later blauw gekleurt door te laten stromen...

Dat ligt ik denk ik heel erg aan de persoon. Mensen met veel ervaring op een s/o hoeft niet zo'n heel groot probleem te zijn. Misschien mag je hierbij verwijzen naar een maatschappij als Cathay Pacific die voor zijn s/o op de passenger fleet een minimale aanname eis heeft van een aantal duizend uren ervaring. En het gaat best goed met CX volgens mij....
 
Viper2 zei:
Dat ligt ik denk ik heel erg aan de persoon. Mensen met veel ervaring op een s/o hoeft niet zo'n heel groot probleem te zijn. Misschien mag je hierbij verwijzen naar een maatschappij als Cathay Pacific die voor zijn s/o op de passenger fleet een minimale aanname eis heeft van een aantal duizend uren ervaring. En het gaat best goed met CX volgens mij....

De vergelijking met CX is niet helemaal op z'n plaats. Na 18 maanden S/O bij deze club wordt je gelijk FO op een wide-body.
 
Hoi Bounty,

Het gaat mij om het feit dat mensen met veel ervaring best de rol van Second Officer kunnen vervullen. Misschien dat de weg naar F/O op een wide body bij CX wat sneller gaat omdat ze alleen maar widebodies hebben (of moet ik zeggen hadden :grijns: ). Het is nog steeds 18 maanden en dat is best een hele tijd.

Natuurlijk ligt het er ook heel erg aan hoe het bedrijf omgaat met de functie van S/O. Een bedrijf dat de S/O als volledig lid van de bemanning behanded hoeft m.i. niet per definitie meer problemen te verwachten met een ervaren vlieger dan iemand rechtstreeks uit de opleiding!
 
Men hoorde al een tijdje in de wandelgangen dat er nog een S/O positie bij zou komen, maar dit wordt een feit.
De eerste S/O's voor de A330 staan ingedeeld voor de opleiding.
Momenteel dus aardig wat beginfuncties bij de KLM.
Noem maar op: Coco 747/777/A330, F/O F50, C F50 en F/O F70/100.
Selecties lopen nog. Cova's worden zo nu en dan even uitgesteld of veranderd maar druk is het nog steeds.
Ik heb nog niet van iemand begrepen dat er ervaren vliegers als S/O beginnen.
NLS Ab Initio's zouden ook nog steeds niet uitgekozen zijn, terwijl KLS blijft leveren.
Iemand anders heeft het al gezegd, maar ik hoorde ook dat misschien de vooropleidingseisen van tafel worden geveegd nog voor het einde van het jaar.
(Let wel!....dit laatste is een gerucht wat ik overigens van verschillende kanalen heb gehoord)

Vliegers die nog opmoeten: Succes!
 
edit

Het ingevoerde bericht is te kort. Verleng het bericht tot minimaal 10 tekens.
 
Laatst bewerkt:
Cone, ik kan er niks aan doen dat jij er maar drie kent!

Ik ken een heleboel mensen die op dit moment vanuit een andere baan bij KLM terecht zijn gekomen. Dus, het argument dat die groep mensen lekker kneedbaar is, gaat gewoon niet op.

Ik weet zeker dat ik meer met KLM te maken heb gehad dan jij, vlieg dan ook voor een 100% dochter op KLM kisten met KLM pax en deze zomer ook weer onder KLM vluchtnummers, train op KLM simulatoren word medisch gecheckt door KLM en de winst die ik meehelp produceren gaat in de pocket van de KLM. Iedere vlucht worden m'n passagiers afgehandeld door de KLM en krijg ik m'n pushback, brandstof, baggage en GPU van ... (you guessed it) KLM. Nu 3000 uur op Boeings van KLM gestuurd maar omdat m'n vooropleiding 10 jaar geleden niet in het rijtje past, ben ik niet goed genoeg en mag ik niet solliciteren.

Begrijp me niet verkeerd, ik heb het uitstekend naar m'n zin hier en slaap er ook geen seconde minder om, maar het idee dat je nu eenmaal beter geschikt bent als KLS'er bestrijd ik.

Gut joh, heb je een F60 vlieger ontmoet die een beetje moeite had met de procedures? Oooh, dan geef ik me gewonnen. Wat zijn KLM-procedures eigenlijk? Weet je dat zelf wel? Want die A310, wordt al LANG niet meer gebruikt en staat eigenlijk daar als afdankertje van KLM, volledig afgeschreven, waar de KLS nu mee kan pronken. De procedures op de 737 zijn anders dan die op de 767. En die zijn weer anders dan op de 747. En de MD11. En de A330. Aan de ene kant gebruiken ze op de Boeing vloot KLM-eigen procedures, maar op de nieuwste Boeing gebruiken ze weer Boeing procedures. De filosofie van de 737 cockpit design is heel anders dan de "bruine" Boeings (757/767/777/744) en met EICAS is vooral het omgaan met non-normals fundamenteel anders. De MD11 heeft weer een andere cockpitfilosofie en de A330 ook weer. Dus wat zijn nou "de" KLM procedures? Dat je in iedere kist "Cabin Crew, Prepare for landing" schreeuwt? Oh, vergeten, dat doen wij ook.

Je zegt: "als je begint aan een opleiding, weet je wat je erna kan verwachten." Kijk ook eens verder dan je eigen geschiedenis. Dat is helemaal niet zo dus. Ik ken genoeg KLM'ers die niet van de RLS/KLS zijn gekomen.

Ik probeer hier niet de KLS te bashen, want eigenlijk zeg ik niks negatiefs over de KLS. Ik wil alleen de KLS propaganda een beetje relativeren.

De reden waarom je bij de KLS grote kans maakt om naar KLM te gaan is omdat ze een contract hebben. Punt. Dus ja, ik onderschrijf volledig dat als je graag later bij KLM wilt werken, je nu KLS moet gaan doen!

En al die onzin over betere procedures en bla bla mag je bij deze vergeten. Als je zo rigide (on-flexibel) bent dat je niet met een nieuwe set procedures uit de voeten kan, dan hoor je misschien wel niet in de cockpit thuis.

En het te proberen te verdedigen van een aannamebeleid waar alle KLM'ers die ik ken zelf ook niet achter staan (om het maar even zacht uit te drukken), jouw (toekomstige?) collega's nota bene, is een beetje vreemd.
 
Branson zei:
Men hoorde al een tijdje in de wandelgangen dat er nog een S/O positie bij zou komen, maar dit wordt een feit.
De eerste S/O's voor de A330 staan ingedeeld voor de opleiding.
!

dus dan moet men weer een crewrest inbouwen in de airbus.....
die hadden ze er toch niet bij besteld??
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan