KLM zoek weer ervaren vliegers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oorspronkelijk gepost door Okki




In plaats van BLIJ te zijn, dat er meer wordt aangenomen bij verschillende luchtvaartmaatschappijen, lopen een boel mensen alleen maar te kankeren.


daar zijn we toch Nederlanders voor? Zulke dingen gebeuren altijd, en trouwens op de hele wereld... misschien is het wel een menselijke eigenschap nr. 1 om op elkaar te kankeren... :rt:
 
Zucht, daar gaan we dan. (ik heb echt eerst tot 10 geteld)

Djanello mag best een mening hebben Okki, ook als hij pas net begonnen is bij de fameuze KLS met hun enorme hoge standaards en SOP’s. Maar het lokt wel reacties uit van andere als je na zelf net 3 maanden te zijn begonnen met een vliegopleiding te zeggen dat de VM vliegers een lagere standaard hebben. Ik voel me dan ook niet beledigd want ik weet dan wie het zegt. Het geeft mij wel meteen een indruk hoe er op de KLS gesproken wordt tegen hun studenten over andere scholen. Dat Djanello dit dan als hap klare brokken voor waarheid aanneemt zal zeer waarschijnlijk met zijn nog jonge leeftijd te maken hebben.
Dus beste meneer Djanello. Ik respecteer uw mening, maar ook op de KLS zitten wat mindere goden. Het is misschien nu moeilijk voor te stellen voor je maar ze zijn er echt. Net zo als op de NLS, MVVL, EPST, Stella, enz enz. Het is namelijk een statisch gegeven en dat heeft helemaal niets met de school te maken.

Welterusten allen,

Mike5
 
Dit alles geeft aan dat het een ieder-voor-zich kultuur is in de vliegwereld. We hebben het wel over collegialiteit, maar in de op het sociale vlak is die vaak afwezig. Misschien niet als jij en je collega eenmaal een goede plek hebben; maar een groep studenten die aan het eind van de opleiding komen en wachten op die eerste baan baan doet mij het meest denken aan een groep hongerige wolven.

Diegenen die maar wat slap lullen over die KLM-procedure voorbereiding van KLS begrijpen het idee van typeratings en operator courses niet.
Iedereen kan namelijk die procedures leren; daarvoor hoef je niet naar een school in Eelde.

En aan allen die nog in opleiding zijn:
Sterkte, en ik hoop voor jou dat je de beste bent, anders kan het misschien wel eens lang duren voordat je een baan krijgt. Oh, maar wacht eens even..
Er kunnen maar een paar de besten zijn. Dus als jouw gemiddelde score 90% is en die van je medestudenten 92%, ben je de sjaak. Inferieure vlieger. Geen plaats voor jou bij KLM of EZ.
Sterkte.
 
Okki, goed gesproken, MAAR
Let op je woorden, gebruik liever andere uitdrukkingen i.p.v. enge ziekten, dank je

Bowstring
 
Oei! Diana's post pas geleden m.b.t. cognitieve dissonantie op pagina 5 komt hier wel heel duidelijk naar voren!

Even wat recht zetten: Ik ben GEEN KLS'er.
Sterker nog, ik heb selecties voor de KLS gedaan en ben er, na alle selectie onderdelen gehaald te hebben, er bij de COVA alsnog uitgevlogen omdat ze de scores niet goed genoeg vonden.

Hierna ben ik pas geleden aangenomen bij de NLS, en ik volg daardoor dus o.a. ook erg geinteresseerd het aannamebeleid van de KLM en hoe de NLS dit behandeld. Dat mensen op de wachtlijst worden overgeslagen vindt ik zelf ook niet leuk om te horen, maar kan het vanuit NLS standpunt wel begrijpen. Of ik het er vervolgens mee eens ben of niet, doet er niet toe.

Zoals eerder gezegd, probeer ik niets of niemand af te kraken, alleen een standpunt naar voren te brengen waarom KLM en NLS zo handelen. Een andere kijk op de zaak zou duidelijkheid kunnen verschaffen waar velen zich afvragen waarom een dergelijk beleid bestaat.

En dan zeg ik niet of het een goed of slecht beleid is.
 
Laatst bewerkt:
Djanello, cognitieve dissonantie of niet, die "andere" post van je was dus toch iets minder genuanceerd dan je laatste post. Vandaar een aantal reacties.

Succes verder!
 
Oorspronkelijk gepost door Djanello
Of ik het er vervolgens mee eens ben of niet, doet er niet toe.
Het doet er wel toe. Jij bent klant; zij verlenen een dienst.
Jij bent door een selektie gekomen, ben dus één van de uitverkorenen met exakt die eigenschappen die de school zoekt.
Dan kunnen ze je aan het eind niet links laten liggen vanwege je scores. Dan was de opleiding niet goed, want een opleiding is slechts zo goed als haar studenten.
 
Oorspronkelijk gepost door superpilut


Diegenen die maar wat slap lullen over die KLM-procedure voorbereiding van KLS begrijpen het idee van typeratings en operator courses niet.
Iedereen kan namelijk die procedures leren; daarvoor hoef je niet naar een school in Eelde.


Afgelopen maand ben ik omgeschoold van coco T7 naar co fokker 70/100. Verschillende instructeurs zeiden dat opleidingen binnen de KLM, of van net afgestudeerden, vaak veel soepeler verlopen dan opleidingen van mensen die al veel ervaring elders hebben opgedaan. In het laatste geval moeten er vaak bepaalde gewoontes met harde hand worden uitgeslagen ;) en ik begreep dat het regelmatig spaak loopt.
Die "kneedbaarheid" verschilt per persoon, maar dus niet iedereen (zoals jij zegt) lukt dat.
 
Okki — blah. "Vrijheid van meningsuiting" is weer volkskreet nummer 1 hoor. Te pas en te onpas wordt het als argument of excuus ergens voor gebruikt.

Het voeren van een "discussie" zoals wel vaker gedaan wordt op een "discussieforum" houdt in dat je het niet eens hoeft te zijn met anderen. Dat betekent niet dat je hun "vrijheid van meningsuiting" de nek om wilt draaien. Sterker nog, wat heb je er aan als iedereen dezelfde mening heeft?

Red Baron — Het loopt "regelmatig" spaak? Vraag ik me af hoeveel vrijemarkters nu dan allemaal worden omgeschoold, het is al jaren geleden dat er grote groepen VM'ers zijn aangenomen. En die lui die er al langer werken zijn inmiddels "volledige KLM'ers" waarvan hun KLM-periode al veel groter is dan hun VM-periode daarvoor.
Wat dacht je van de dingen die je moet afleren als je bijvoorbeeld van de 737 naar de A330 gaat? Zelfde verhaal.
Maar er zit natuurlijk wel een kern van waarheid in. Het voordeel van andere invalshoeken en achtergronden is dat je niet als corps resulteert in één mening en navelstaarderij. Nèt als op een discussieforum. Als iedereen denkt dat het zus moet, en er is niemand die uit eigen ervaring eens stelt "ja maar als we het eens zo doen?" dan krijg je nooit verbeteringen. Tenzij je als corps zo arrogant bent dat je denkt dat je policy per definitie de beste is. Eigenlijk een lichte vorm van inteelt :)

Djanello — sorry, ik dacht dat je KLS deed. Ik hoop in ieder geval dat één van je redenen om hier op het forum mee te doen is om wat te leren (ik leer ook steeds weer wat nieuws en "a good pilot is never done learning").
Leer dan dit: Sta voor jezelf op. Je bent niet van een lager niveau omdat je geen KLS doet en als jouw school vindt dat ze zelf met de natte vinger hun studentjes voor voordracht aan een maatschappij mogen uitkiezen, dan MAG je het daar niet mee eens zijn! Wat is dat nou weer voor houding? De reden waarom een school zo handelt is puur eigenbelang. CASH! En de enige reden waarom ze jou of je klasgenoot proberen te plaatsen is om zo nog meer studenten te kunnen aantrekken. Want het is blijkbaar wel duidelijk dat als je eenmaal binnen bent, het ze geen bal meer uitmaakt. Je hebt al gedokt. Als het ze namelijk wel zou uitmaken, zouden ze iedereen gelijk en eerlijk behandelen.
Het lijkt er steeds meer in te komen: Het is normaal dat je als student pilot alles maar slikt. Dure opleiding. Hier en daar wat vertraging. Slechte nazorg. Veel geld. Betalen voor je type rating. Slecht contract. Slecht salaris.

Nee, anderen zijn niet beter dan jij of ik, zeker niet omdat ze een bepaalde opleiding hebben gedaan. Of je bent goed genoeg (met brevet en papieren) of je bent het niet. Punt.
 
Oorspronkelijk gepost door superpilut

Dan was die 300 uurs eis nog belachelijker.

Neehoor, heeft te maken met gebrek aan gezagvoerders op de fokker 50. In de huidige CAO is de overstap naar gezagvoerder Fokker 50 niet zo aantrekkelijk. Dus inplaats van die functie aantrekkelijker te maken (salaris/binding termijn), worden er mensen aangenomen met relatief veel uren. Zij worden dan direct, of zo snel mogelijk capt F50.

Oorspronkelijk gepost door Iz

Het loopt "regelmatig" spaak? Vraag ik me af hoeveel vrijemarkters nu dan allemaal worden omgeschoold, het is al jaren geleden dat er grote groepen VM'ers zijn aangenomen.

Het gaat hierbij niet per se over VM'ers. Vergeet niet dat KLC voor een deel bestaat uit het voormalige Air UK. Die mensen worden ook gedwongen zich aan de KLM procedures aan te passen.

Oorspronkelijk gepost door Iz

Wat dacht je van de dingen die je moet afleren als je bijvoorbeeld van de 737 naar de A330 gaat? Zelfde verhaal.

True. Helemaal waar nu binnen een aantal divisies nog volgens de "oude" KLM methodes wordt gewerkt, maar binnen de nieuwe divisies (B777 & A330) volgens de zgn. "Basic operating philosophy".
 
Ik noem 300 uur geen ervaring. Zeker niet voor een versneld gezagvoerder traject.

Hoe gaat dat nu overigens met die ex airUKers? Gaan die nu werkelijk proberen te staken?
 
300 uur is inderdaad geen significante ervaring, als je er van uit gaat dat iemand met zo'n 200 uur van school komt. Maar de eis was hoger. En volgens mij, zijn er sinds vorig jaar zomer veel mensen met ervaring aangenomen, want in de onderste regionen van "de lijst" staan veel capt's F50.

De details van het AirUK-integratie-verhaal ken ik niet. Dit schrijvende lees ik op een ander forum, dat er een gerucht is dat er op dit moment echt concrete plannen voor een staking worden gemaakt.
 
Oorspronkelijk gepost door Red Baron
volgens de "oude" KLM methodes wordt gewerkt,

Die van 1957 , bedoel je?Ik zag laatst de KLM-meiden, pardon,weledelgeboren jonkvrouwes trainen op de mock-up en die schieten in actie bij "Brace, brace , brace" en dat soort call-outs:haha: :haha: :haha:
De "Koninklijke"door de bocht...

Laat u allen toch niet zo frustreren als "VM-ers met jullie beroerde standaard" en zoek een plek waar je niet voor een schijntje een eierklutser moet vliegen...Ik bedoel BA ,LH,CX of dat soort mindere toko's, die kijken niet zo nauw:grijns:

Jaap

PS ,ben ex -OBS
 
"VM-ers met jullie beroerde standaard" en zoek een plek waar je niet voor een schijntje een eierklutser moet vliegen...Ik bedoel BA ,LH,CX of dat soort mindere toko's, die kijken niet zo nauw
:D :D :D :D :D

Goed punt, de nederlandse vliegwereld is klein en de rest van de wereld groot, elders liggen de banen, zeker op dit moment, voor het oprapen en ook niet onbelangrijk je wordt er passend voor betaald.

gjk

PPL vliegclub twenthe, ATPL theorie OBS (Opleiding Beroepsvliegers Schiphol), CPL/IR praktijk IAC een echte VM-er dus met een heeeel beroerde standaard ,werd o.a. daardoor gedwongen vliegers asiel te zoeken in het grote buitenland ;)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan