KLM zoek weer ervaren vliegers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oh Djanello toch...

Nauwelijks begonnen bij de KLS en nu al heb je het over "voldoen aan de KLS standaard" ?? Je geeft me wel een heel grote open deur, maar enkele jaren geleden heeft de Raad voor de Luchtvaart (zul je nog tegenkomen in Air Law) een vernietigend rapport uitgebracht over de slechte safety-cultuur op de KLS na een paar dodelijke (en onnodige) ongelukken.

Hoewel ik absoluut niet impliceer dat dat nu nog steeds zo is, zijn ook de studenten uit die periode aangenomen bij KLS. Wat voor "standaard" heb je het dan over?

Het komt allemaal hier op neer: Het recruitment proces bij KLM is een kwestie van dealtjes en bizarre aannameeisen (en iedere KLM-vlieger die ik ken zal dat beamen!).

En hoewel er niks mis is met dealtjes per se, kan het wel heel vervelend worden als het gaat om iets als de carrière's en toekomst van vele personen. Het verkopen van een stofzuigerzak voor 2 euro terwijl hij 1 euro waard is, is misschien wel goede verkoopkunst, maar het verkopen van een veel te dure vliegopleiding en loze beloftes vind ik niet kunnen, weer omdat de levens van personen daarmee ernstig in het geding kunnen komen.
 
Ahum, ik zal me even proberen in te houden.
Ik weet dat het een hele oude koe is, KLM/NLS/rest, maar dit ging me toch echt even te ver.

@Djanello, ik zie in je profiel dat je al een PPL hebt. Goed gedaan kerel! Maar wil je voortaan even je grote mond houden over KLS/KLM en kwaliteitseisen? Over goede en mindere studenten?

In jouw redenering is iedere KLS student een goede student en behoren sommige NLS'ers daar ook nog toe. De rest komt er zeker niet voor in aanmerking. Bedankt.

Jij hebt dus van de Nederlandse vliegerij echt helemaal geen ene snars begrepen. Noem het dom, achterlijk of naïef, het slaat helemaal nergens op.
KLS=KLM en de KLS moet gewoon geld opleveren. Erg logisch. Dus ga je als school iedereen binnenharken die naar de KLM wil gaan, jij bent tenslotte de preferred supplier. Als je dan meer mensen kan gaan leveren dan je beschikbaar hebt, word je creatief. En dan nodig je dus mensen van de NLS uit, die laat je 26.500 voor een cursus betalen en dan hebben die mensen ook een KLS stempel op het voorhoofd.

Beste Djanello, de KLS is een bedrijf en geen school. Begin je het te snappen? Als je het niet snapt, meldt het dan even, maar doe hier alsjeblieft niet meer posts waar ik boos van word!!

En is de KLM niet blij met vrije markters? Honderden KLM piloten zijn van de vrije markt gekomen. Via tientallen verschillende routes zijn mensen binnengekomen. En nu heeft de KLM er geen hoge pet van op? Ga even twee alinea's terug en lees de alinea nog maar een keer.

Beste, beste Djanello, ik wens je veel wijsheid toe.
 
Iz,

toen ik zei dat ik me in zou houden, bedoelde ik inderdaad de veiligheidscultuur binnen de KLS. Of misschien het zeer vernietigende rapport over de twee KLC'ers die een Saab340 in de grond hebben geboord met dodelijke gevolgen, omdat de piloten de systemen van hun eigen type niet kenden en de captain geen single engine go-arounds kon vliegen. (Zelfs niet na extra trainingen op dat gebied.)

Ach, het zullen wel vrije markters geweest zijn. ;)

Hmm, heb ik me toch niet in kunnen houden.
 
Laatst bewerkt:
@liftdumper.

dat ongeval heeft nix met vrije markt kls/nls etc te maken.
dat zijn de eisen om binnen te komen.

dit ongeval had nooit mogen gebeuren, heeft iemand problemen om een type te vliegen, hoort diegene niet in de cockpit thuis. punt uit. vrije markt,kls,nls etc. maakt nix uit.

k.
 
Dat snap ik ook kliko.

Het was pure ironie. Om de belachelijkheid van de discussie weer te geven.
 
Oorspronkelijk gepost door Mike5
Nou respect voor de co-co!! Ik heb 2 x 7 dagen op de jumpseat van de G550 moeten zitten omdat mijn lijntraining weer niet door ging omdat iemand anders nog ff afgetekend moest worden. Maar ik werd gek op die jump of ff op FL410 halverwege de plas met wat knopjes spelen. Heb toen ook vriendelijk gevraagd als het nogmaals voorkomt of ze me dan misschien stby thuis kunnen zetten. Dus als je dit werk (waar ik al gestoord van werd na 1 vlucht) 2 jaar of meer gedaan hebt, mag je van mij na deze ontbering meteen captain B747 worden.

Grtz Mike5
:biertje:

Om deze post heb ik heer-lik zitten lachen, bedankt (en hou de luchtigheid van dit top aub hoogh)!

JOE
 
Oorspronkelijk gepost door [email protected]
Ben toch nieuwsgierig of deze NLS mensen wel eerst selectie doen bij easyjet zoals iedereen moest doen, of dat ze gewoon na training worden binnengewandeld..ga daar toch eens ff over bellen met recruitment..

Selectie? HAHAHAHA. EZY vroeg om 12 mensen die aan een typerating konden beginnen die maand, en na het goed gevolg voltooien van die TQ zouden ze worden aangenomen. Omdat de NLS zoveel vertrouwen heeft in haar eigen product heeft ze 18 jongens opgebeld (6 reserve).
De eerste keer dat die jongens (en meisje) in het EZY kantoor waren is voor hun refresher course...

Op de aanname dat de beste jongens die net klaar waren naar EZY gestuurd zijn is onzin. De paar jongens die hun MCC op de A320 hebben gedaan en enkelen die hun MCC op de -800 i.p.v. -300 hebben gedaan werden uitverkoren. Ook werdt iemand uitgekozen die al 2 jaar klaar was en een tijdje bij OPS gewerkt heeft.

Complete willekeur dus...

En dan vind de NLS het raar dat ze zo weinig feedback krijgen van de jongens die naar de KLM zijn gegaan...
 
Óf je hebt een wachtlijst óf je hebt geen wachtlijst. Als een airline aan jou vraagt om een paar mensen op te sturen en je volgt je eigen wachtlijst NIET, dan gaan dus factoren spelen als vriendjespolitiek, rancunes, persoonlijke voorkeuren en dat soort dingen.

Ook vind ik het volkomen onterecht als een school bijvoorbeeld de mensen met de hoogste score voor hun examens opstuurt. De enige reden waarom een school dat zou doen, zou zijn omdat ze de school zelf willen profileren.

Het lijkt zo logisch: diegene die het beste presteert, verdient de baan. Maar dat vind ik in de cockpit dus niet zo. Zolang je geslaagd bent voor al je examens, je brevetten hebt gehaald en je opleiding hebt afgerond, ben je goed genoeg. Zo werkt het later bij die airline ook. Je krijgt geen cijfer voor je prof checks. Er komt geen ranglijst van wie het beste kan vliegen en wie het slechtste. Je bent goed genoeg, en zo niet, dan heb je misschien extra training nodig, en als dat niet helpt, hoor je niet te vliegen.

Promoties binnen een airline zijn ook niet gekoppeld aan hoe goed je wel of niet bent. Je wacht gewoon op je beurt!

Daarom dus: wachtlijst is wachtlijst en als daar door de school van af wordt geweken, dan vind ik dat schandalig.
 
Als de mensen die net klaar zijn de voorkeur krijgen boven mensen die al langer klaar zijn,
omdat die beter zouden zijn en dan mogelijk het beter zouden doen bij een selectie en dan mogelijk de deur voor anderen kunnen openen.
Maar ooit komt er toch een moment, dat de mensen bovenaan de wachtlijst (die dan zogenaamd minder zouden presteren in de ogen van de NLS) dat die ook op selectie moeten. Is de NLS dan niet bang dat zij het opkloten en dan de deur weer dichtgaat. Dus dan zouden deze mensen in hun ogen nooit aan de beurt komen.

Ik ga mezelf hier mogelijk tegenspreken.
Heeft de NLS eigenlijk al mensen geselecteerd voor de selectie,
volgens mij niet, dus wie zegt dat de mensen boven aan de wachtlijst helemaal niet aan de beurt komen.
 
Oorspronkelijk gepost door Bowstring
Ik ga mezelf hier mogelijk tegenspreken.
Heeft de NLS eigenlijk al mensen geselecteerd voor de selectie,
volgens mij niet, dus wie zegt dat de mensen boven aan de wachtlijst helemaal niet aan de beurt komen.

Bij het Easyjet project schijnt het zo te zijn geweest.
En kennelijk heeft het NLS management te kennen gegeven de 15 man voor KLM ook op een rare manier te selecteren.
Ik weet vanuit mijn omgeving dat het overigens niet alleen bij deze twee airlines is gebeurd maar dat de NLS meerdere malen
het afgesproken beleid aan zijn laars lapte.
Ook mijn ingangen zeggen dat die 15 man nog niet benaderd zijn, klopt dat?
Succes!!! en houd vol!!!... voor diegene die weinig succes hebben met het vinden van hun felbegeerde baan. De NLS kan niet eeuwig doorgaan met deze ongepaste werkwijze.

Iz, mooi gesproken.
 
Weer on topic:

Iemand enig idee of de COVA voor niet KLS-ers weer even op hold staat? Heb vernomen dat het waarschijnlijk na de zomer wordt...

Weet iemand hier meer van?
 
Oorspronkelijk gepost door Djanello
vanuit KLM oogpunt wil men gewoon zeker zijn dat men kwaliteit binnen haalt. (En ja, ze hebben daar geen hoge pet op van zogenaamde vrije markters. Dat is hun goed recht, ook al vinden sommigen van niet. Dat noem je vrijheid van meningsuiting.).

Of arrogantie? :confused:
 
Ik denk dat het een beetje pot verwijt de ketel is voor wat betreft die arrogantie.

Ik vind het een behoorlijk arrogante opmerking van Iz dat Djanello het niet mag hebben over de KLS standaard omdat hij, nog maar net begonnen is aan de KLS (kennelijk ongeacht of je het met DJanello eens ben of niet).

IK vind het een behoorlijk arrogante opmerking van Liftdumper om vinden dat DJanello niet mag mee praten over "de grote luchtvaart" omdat hij "alleen" nog maar zijn PPL brevet heeft.

Verder is het ook DJanello's goed recht om het met het KLM beleid eens te zijn of niet. Net als het goedrecht van Iz en Liftdumper om dat niet te zijn lijkt me.

Ook schopt DJanello zelf niemand tegen het zere been of probeert hij hier niet iemand te beledigen heb ik het idee, ookal interpeteren veel mensen dat misschien zo, hij zegt alleen dat de KLM mag vinden dat VM'ers van "mindere" kwaliteit zijn. Of het nou waar is of niet.

In plaats van BLIJ te zijn, dat er meer wordt aangenomen bij verschillende luchtvaartmaatschappijen, lopen een boel mensen alleen maar te kankeren.

In dit geval, KLM steekt een vinger uit, en men wil gelijk een hele hand. Ik zou zeggen, de deur staat nu op een kier, doe er je voordeel mee als dat kan. Kan dat niet, heel jammer, maar misschien komt die kans nog wel!

Je kan kun beleid arrogant vinden of niet.
Maar wat ik pas arrogant vind, is het niet tolereren van mensen die een andere mening blijken te hebben. Ook al wordt je met die mening tegen het zere been geschopt!

Vrijheid van meningsuiting heet dat!
 
Djanello -

Misschien maar eens praten met de bazen die rondlopen bij de klm die enkel amerikaanse papieren opzak hadden in tijden dat de klm niet aan genoeg man kon komen... buitenlands brevet was geen probleem, werkvergunning hielp de klm ze mee... Op die manier aardig wat Yanks, Canadezen en collega vliegers uit Australie binnengekomen bij de KLM.

dude heb je uberhaubt ook maar enig idee hoeveel vm'ers er bij de klm vliegen?

En ik vind zeker dat je mag zeggen wat je wil zeggen. Maar terwijl je zelf net komt kijken en nog met je basis opleiding bezig bent is het niet al te slim om met dergelijke domme opmerkingen te komen. Zeker als je niet weet waar je het over hebt.

Nu, terug de boeken in om je x-country naar EHMZ te plannen voor morgen.

FD
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan