KLM zoek weer ervaren vliegers.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Oorspronkelijk gepost door Iz
Diana!! Jaren 80? Zo'n veteraan ben ik nou ook weer niet, dit is eind jaren 90.

Klopt inderdaad. toen ik in '97 klaar was met de ILS was KLC zelfs met een delegatie op de ILS geweest voor een instroom regeling. Kwam er kort op neer dat als je met je VK2B (twee motorig) begon, je papieren meteen naar KLC gingen en je meteen in de molen kwam zodra je je examen haalde. Heb Keith Jim en Judith Soares nog een handje mogen geven :)

Je hoefde dus niet meer te soliciteren, alleen de selectie te doorlopen.

Toen was KLC wel wat minder verstrengeld met KLM als nu, maar toch, VM'ers kwamen zeker wel aan de bak daar..
 
Klopt, heb ook nog handjes mogen schudden en werd vervolgens zelfs op een wachtlijst geplaast om de opleiding te beginnen, waar ik vervolgens een paar jaar later (ondertussen met 1500 uur Fokker 50) weer vanaf werd gegooid omdat er opeens mensen waren die 'zoveel meer aan de eisen voldeden dan ik'.

Kan uit ervaring spreken dat het aanname beleid van onze
Nationale Trots zeer onvoorspelbaar is...

PS het werkt overigens beter als iemand je naar binnen trekt, dan maakt het opeens niets meer uit waar je je opleiding hebt gedaan...



:confused:
 
De laatsten die werden aangenomen in 97 waren ex IAC'ers die daarna 5 jaar moesten wachten tot een plekje in de cockpit. Ik was zo ongeveer de eerste die niet meer voor selektie in aanmerking kwam omdat de winstcijfers van de KLM iets lager waren uitgevallen dan verwacht en er maatregelen moesten worden getroffen om dit te corrigeren. Een revisie van het bemanngsbeleid was een van die maatregelen en dus werden er geen nieuwe selecties gestart. Selekties die reeds waren gestart werden voortgezet.
In de jaren tot aan 97 zijn er veel (een paar honderd) IAC-ers bij de KLM binnengekomen en die hebben volgens wat ik er van gehoord heb altijd goed voldaan. Ik begrijp dus niet waarom de KLM deze groep (en andere VM-ers) nu niet meer ziet staan.
 
Begin me nu steeds meer af te vragen of het aantal aan te nemen mensen echt wel zo hoog is. Waarschijnlijk kunnen ze het makkelijk af met de mensen van hun "Preferred supplier" (alsof ze het over een wijnleverancier van een 4-sterrenrestaurant hebben)
 
Ik begrijp al die ophef niet,

Feit is dat de KLM al sinds jaar en dag piloten werft volgens een bepaald aannamebeleid, d.w.z.:

1) KLS/RLS leerlingen, indien niet toereikend:
2) NLS/KLU/MLD (met uren), indien niet toereikend
3) vrije markt...whatever that will be.....

omdat nr 1. nu niet toereikend is, ze hebben vliegers nodig die sneller captain FK50 kunnen worden, nemen ze nu ook "vrije markters" aan. So what's the big deal? in hun volgorde zoeken ze het bij degene die onder nr.2 vallen en die zijn er nog steeds genoeg.....zodra die er niet meer zijn gaan ze naar nr. 3 . Lijkt me een positief verhaal...

Veel mensen zitten hier te zanniken over het onrecht dat KLM veroorzaakt, dit is natuurlijk bullshit, want het huidige aannamebeleid bestaat al jaren, het maakt niet uit of je er wel of niet mee eens bent, het is gewoon een gegeven. Ik ben het ook niet eens met een boete van € 130,- voor door rood licht rijden, maar dat is weer een heel ander verhaal.....

Kortom je hebt geen invloed op processen of wetten, dus je kan beter met de stroom mee roeien dan gefrustreerd op een bulletinboard je emoties kwijt te raken.

Groeten....
 
....over het onrecht dat KLM veroorzaakt....
Het allergrootste onrecht doet de KLM zichzelf aan.
Juist bij de vrije markters zitten er een groot aantal hooggetalenteerde collega's.
Het is doodzonde dat KLM door een dergelijk rigide houding geen gebruik kan maken van de kwaliteiten van deze mensen.
 
"Het allergrootste onrecht doet de KLM zichzelf aan.
Juist bij de vrije markters zitten er een groot aantal hooggetalenteerde collega's.
Het is doodzonde dat KLM door een dergelijk rigide houding geen gebruik kan maken van de kwaliteiten van deze mensen."

Ik wil geen olie op het vuur gooien....maar dergelijke teksten vertonen toch minstens zoveel sporen van arrogantie als beweerd wordt dat de KLM dat doet.

Daarnaast gaat de vergelijking "Uren = Kwaliteit" bij mij niet op. Ik heb met lieden gevlogen met 10000 uur plus, waar ik toch zo mijn twijfels bij had.

Het enige dat degene die bij KLM willen vliegen kunnen doen:

HOPEN DAT DEZE ENORME GROEI DOOR BLIJFT ZETTEN

En dat hoop ik heel hard met iedereen, die De Zwaan ambieert, mee! Want laat daar geen twijfel over bestaan, ik misgun niemand die baan!
 
Oorspronkelijk gepost door nonickname
Ik begrijp al die ophef niet,

Veel mensen zitten hier te zanniken over het onrecht dat KLM veroorzaakt, dit is natuurlijk bullshit, want het huidige aannamebeleid bestaat al jaren, het maakt niet uit of je er wel of niet mee eens bent, het is gewoon een gegeven.

Wat een flauwekul nonickname.

Als je niet mag discussiëren over iets waar je geen invloed op hebt, dan ben je gauw uitgepraat. Ik vind dat dit soort dingen juist op een forum als deze thuishoren!

Volgens jouw redenatie mag je dus ook niet discussiëren over de hoge benzineprijzen, het beleid van Den Haag, George W., de misstanden in Darfur, dat het 's winters koud is en dat Gerard Joling en Gordon nog steeds op de TV zijn. Want daar kun je toch niks aan veranderen.

En van vliegers mag je toch wel verwachten dat ze niet alles voor zoete koek aannemen, problemen of eigenaardigheden analyseren en proberen er wat aan te doen. Als morgen de recruitment baas van KLM van gedachten zou veranderen, zou het beleid meeveranderen. De advertentie waarin ze expliciet vragen om ervaren vliegers en vervolgens hele paradoxale ervaringseisen neerzetten is gewoon zeer vreemd, dat moge hopelijk duidelijk zijn. En daar mag best een woordje over gewisseld worden!
 
Hawker -

Z&G is baas bij de blauwen.....


Verder helemaal met vriend IZ eens. Die benzineprijzen draaien me de nek om! vanmorgen ver##### 25 dollar moeten lappen om mn auto vol te gooien, onderweg naar het vliegveld. Moet niet gekker worden.
 
Laatst bewerkt:
Oorspronkelijk gepost door Flying Dutchman
Hawker -

Z&G is baas bij de blauwen.....


Verder helemaal met vriend IZ eens. Die benzineprijzen draaien me de nek om! vanmorgen ver##### 25 dollar moeten lappen om mn auto vol te gooien, onderweg naar het vliegveld. Moet niet gekker worden.
25 dollar:grijns:
 
Hawker,
KLM is vanaf begin jaren 90 gegroeid van een dikke duizend naar ruim twee duizend piloten.
Aan het begin van die groei had KLM veel ervaren vliegers nodig voor direct entry f.o. op o.a. B747, MD11 etc.
In die tijd heeft KLM heel veel vliegers in dienst genomen die geen RLS/KLS//NLS/KLU/MLD vooropleiding hadden.
Ik heb het genoegen gehad om een flink aantal van die vrije markters te mogen opleiden en was vaak onder de indruk van hun kwaliteiten.
Mijn eerdere opmerking heeft dus niets met arrogantie te maken, maar alles met persoonlijke observaties.

Ik vraag mij af of KLM deze aanname-eis op een gedegen onderzoek heeft gebaseerd.
 
Z&G, dank voor de insight.

Wat het vaak is met vrije markters, is dat een zeer klein percentage er op negatieve wijze uitspringt. Je weet vantevoren niet goed wat voor vlees je in de kuip hebt, hoewel met een gedegen sim-grading met goede selecteurs rotte appels (qua persoonlijkheid en/of qua capaciteiten) vrij snel opgemerkt moeten worden.

Ik ken helaas ook wel een paar rotte vrije markters die nooit vlieger hadden moeten worden, vanwege hun (gebrek aan) capaciteiten. Maar om nu direkt de groep vrije markters af te schrijven op basis van een paar slechte ervaringen is hetzelfde als denken dat alle KLM'ers arrogant zijn omdat je daar een paar slechte exemplaren van bent tegengekomen.

Voor de rest zie ik alleen paar positieve elementen bij vrije markters, namelijk een diversiteit in filosofieen en kennis. Overigens bieden ook KLS/NLS'ers die eerst ergens anders hebben gevlogen dit voordeel. Maar ook het niet gedaan hebben van KLS/NLS biedt weer extra diversiteit. Zeker later in het instructeurscorps en de vliegdienstleiding, waar men continu met procedures en SOPs bezig is. Dan is het juist bijzonder ongunstig als alle neuzen dezelfde kant op staan en iedereen dezelfde mening deelt.

Een mooie mix is naar mijn mening het beste, inclusief KLS'ers, NLS'ers, luchtmachters, marinelui en alle andere vliegers die je kunt bedenken.
 
Heb ik vanacht ook gehoord.
Schijnt wel zo te zijn dat het bij die 15 man om net afgestudeerde
NLS'ers gaat. Of ze zitten in het eindtraject van de opleiding.
Een oud-NLS'er wist mij dit gisteravond te vertellen.
Wel oneerlijk als er zoveel mensen die al langer wachten/proberen een baan te zoeken, nu gepasseerd worden.
Op de KLS hanteert men toch ook een volgorde, op basis van datum van afstuderen. Was vroeger in ieder geval wel zo.
Wellicht gaat KLM binnenkort nog meer van de huidige eisen afstappen.
It's a start!

De groeten.
 
Damn, en dan idd te bedenken hoeveel vrije markters er nog thuis zitten of graag terug willen......
Wel leuk voor die nls gasten natuurlijk maar ja....

Hopelijk verlagen ze de eisen nog ietsje :D
 
Dus de advertentie wordt binnenkort veranderd naar: "KLM zoekt onervaren Seneca vliegers"....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan