KLCuk onenigheid - stakingsdreiging

KLCuk onenigheid - stakingsdreiging

  • Ik ben nog student, maar zou een tewerkstelling bij KLM accepteren, of er nou een recruitment ban is

    Stemmen: 16 32,0%
  • Ik ben nog student, maar zou een tewerkstelling bij KLM NIET accepteren, als er een recruitment ban

    Stemmen: 1 2,0%
  • Ik ben verkeersvlieger, maar zou een tewerkstelling bij KLM accepteren, of er nou een recruitment ba

    Stemmen: 18 36,0%
  • Ik ben verkeersvlieger, maar zou een tewerkstelling bij KLM NIET accepteren, als er een recruitment

    Stemmen: 15 30,0%

  • Totaal aantal stemmers
    50
KLIKO zei:
oh, vergeet niet dat het nu airfrance-klm is, maw, vroeg of laat wordt het spul geintregeerd, en zal dit ook weer interesante vakbond perikelen opleveren

k. [/B]

Ik meende dat er al lang één senioriteitslijst voor KLM en Air France is? Na een bepaalde datum komt iedereen die aangenomen wordt bij respectievelijk KL of AF onderaan die lijst. Hoe de ''oude'' senioriteitslijsten geintegreerd zijn weet ik niet...
 
Om met het laatste te beginnen: die oude lijsten zijn niet geïntergreerd, dus daar zal in de toekomst nog wel een keer een interessante discussie over ontstaan, wanneer er echt geïntergreerd moet worden.

Verder: zo'n recruitment ban komt er niet door het KLC UK gebeuren. Zoveel macht heeft de Balpa niet. Zij vertegenwoordigen maar 4% van de KLM vliegers, en de VNV zal ze niet steunen bij zo'n ban.

Verder moet me nog van het hart dat ik het woord discriminatie, dat door sommige UK-ers gebruikt wordt, veel te ver vind gaan. Ze worden niet gediscrimineerd. Ze werken nog altijd conform de CAO waar ze ooit bij Air UK voor hebben getekend. Dat betekent dat ze het op sommige punten slechter en op sommige punten beter hebben dan de KLC-ers. Maar je hoort ons ook niet klagen dat wij bijvoorbeeld geen flight-pay hebben. Laat staan dat we dat onze collega's persoonlijk kwalijk nemen, zoals sommige Engelsen dat doen.

Ik hoop wel dat ze uit dit verhaal een nette deal slepen. Lekker op hun eigen stoel kunnen blijven zitten hoort daar ook bij in mijn ogen, en dat wordt ze nu nog niet aangeboden.
 
Britse KLM-piloten stemmen voor stakingactie

20-06-2006

AMSTELVEEN – Vliegers van KLM cityhopper uk (KLCuk), de Britse tak van KLM, hebben gestemd voor een stakingsactie. Dat heeft de Britse pilotenorganisatie BALPA bekendgemaakt. Alle 128 vliegers die aan de stemming deelnamen stemden voor een eventuele actie. Ze voelen zich achtergesteld ten opzichte van de Nederlandse collega’s en eisen betere arbeidsvoorwaarden.

“In vergelijking met hun collega’s bij KLM mainline zijn de vliegers van KLCuk behandeld als tweedeklas burgers”, aldus BALPA in een verklaring. “Dit is een lang en behoorlijk ellendig verhaal van loyale en professionele werknemers die slecht zijn behandeld”, aldus Jim McAusland, secretaris-generaal van Balpa. Een datum voor een eventuele actie is door Balpa nog niet genoemd. Eerst worden nieuwe onderhandelingen met KLCuk afgewacht.

Volgens KLM–woordvoerder Hugo Baas is een dergelijke peiling een standaardonderdeel van de onderhandelingstactiek. Hij wilde tegenover Luchtvaartnieuws.nl niet inhoudelijk reageren op de beschuldigingen van BALPA aan het adres van KLM. De maatschappij rekent erop dat de partijen er met behulp van arbitragecommissie ACAS alsnog uitkomen en een staking niet nodig zal zijn.

Mochten de piloten gaan staken, dan zijn ze wettelijk verplicht dat binnen 28 dagen na 16 juni te doen.
 
Gaat KLM nu (zoveel mogelijk) Nederlandse piloten op die kisten zetten tijdens een eventuele staking ???
 
Wat is hier het gevolg van met betrekking tot selecties c.q. opleidingen?

Betekend dit nu dat er minder selecties gedaan gaan worden omdat de vliegers die bijv. de COVA doen in geval van staking de taken van hun KLC UK collega's moeten overnemen?
 
Britse KLM-piloten stemmen voor stakingsactie

Britse KLM-piloten stemmen voor stakingsactie

AMSTELVEEN - Vliegers van KLM cityhopper uk (KLCuk), de Britse tak van KLM, hebben gestemd voor een stakingsactie. Dat heeft de Britse pilotenorganisatie BALPA bekendgemaakt. Alle 128 vliegers die aan de stemming deelnamen stemden voor een eventuele actie. Ze voelen zich achtergesteld ten opzichte van de Nederlandse collega’s en eisen betere arbeidsvoorwaarden.

“In vergelijking met hun collega’s bij KLM mainline zijn de vliegers van KLCuk behandeld als tweedeklas burgers”, aldus BALPA in een verklaring. “Dit is een lang en behoorlijk ellendig verhaal van loyale en professionele werknemers die slecht zijn behandeld”, aldus Jim McAusland, secretaris-generaal van Balpa. Een datum voor een eventuele actie is door Balpa nog niet genoemd. Eerst worden nieuwe onderhandelingen met KLCuk afgewacht.

Volgens KLM–woordvoerder Hugo Baas is een dergelijke peiling een standaardonderdeel van de onderhandelingstactiek. Hij wilde tegenover Luchtvaartnieuws.nl niet inhoudelijk reageren op de beschuldigingen van BALPA aan het adres van KLM. De maatschappij rekent erop dat de partijen er met behulp van arbitragecommissie ACAS alsnog uitkomen en een staking niet nodig zal zijn.

Mochten de piloten gaan staken, dan zijn ze wettelijk verplicht dat binnen 28 dagen na 16 juni te doen.

Bron: Luchtvaartnieuws

* capt. Kebab, ik had je post zo snel even over het hoofd gezien. Sorry voor de dubbele post.
 
Geeft wel een lastige situatie als ze gaan staken. Gaat hun werk besmet werk worden? Nemen de Nederlandse vliegers het over?

Ben benieuwd...
 
Spanjaarden laten er geen gras over groeien...

Spanjaarden laten er geen gras over groeien...

Piloten Iberia gaan in juli week lang staken

21-06-2006

MADRID - De piloten van de Spaanse luchtvaartmaatschappij Iberia gaan in juli zeven dagen staken. Hiermee protesteren ze tegen de directieplannen om het aantal Iberia-routes vanuit Barcelona sterk in te perken en de participatie van de maatschappij in Catair, een nieuwe low cost carrier met de Catalaanse hoofdstad als thuisbasis. Dat heeft vakbond Sepla laten weten aan de directie van Iberia.

De staking is door Sepla gepland van 10 tot en met 16 juli. De vakbond meldt dat onderhandelingen met Iberia-topman Fernando Conte niets hebben uitgehaald. De bond denkt dat het schrappen van de Iberia-vluchten in Barcelona en tegelijkertijd de oprichting van Catair een deel van de vliegers bij de Spaanse luchtvaartmaatschappij hun baan verliezen.

De geplande staking komt voor Iberia op een zeer ongelukkig moment, namelijk het begin van de zomervakantie. Dat is de drukste tijd van het jaar voor de maatschappij.


Zo, da's nog eens een statement.
 
copy BALPA

copy BALPA

KLCuk Company Council
The British Air Line Pilots Association
81 New Road, Harlington,
Hayes, Middlesex, UB3 5BG
Tel: 02084764000
Email: [email protected] June 2006
Update 26th June 2006
Ladies and Gentlemen
At the constructive ACAS mediation meetings held in Amsterdam, between KLCuk
and Balpa, on the 21st and 22nd June 2006, agreements were made to resolve the
current collective grievance.
The agreements reached will, of course, be required to be ratified by the KLCuk
Balpa membership before they are finally accepted in settlement of this grievance. In
the meantime the current status remains.
The basis of the agreements proposed will allow the following:

• Mainline entry for KLCuk pilots, with seat, pay and career prospective
protection.

• Improved terms, conditions and protections for any pilot remaining within
KLCuk.

As a result of the positive moves of the company we also agreed that the next 2 instructor harmonisation courses will proceed as planned.
Certain issues agreed here may require the amendment of existing agreements between KLM and VNV. KLCuk endeavours to expedite the required negotiations between VNV and KLM. KLM have meetings planned with the VNV in course of this
week.
Whilst we fully appreciate that everyone will wish to have the full detail of the
agreements reached we wish to allow the company a period of time to enable unhindered discussions with other parties to reach full agreement on their side.
I ask therefore for your patience and understanding at this time, as soon as we are
able to present to you the full package then it will be released in the usual fashion.

KLCuk BALPA Company Council.
 
Ik snap 'm niet helemaal die recruitment ban.

Dus vliegers die al bij de KLM zitten, roepen "recruitment ban" en vervolgens moeten net afgestudeerde vliegers met 100k schuld voor HEN maar even geen baan accepteren, terwijl de heren met uren + baan hier geen last van hebben? Wordt er ook nog gestaakt anders lijkt me dit redelijk hypocriet anderen voor je wagentje spannen (Nogmaals als het volleeeeedig anders blijkt te zijn, beschouw dit dan niet als geschreven ;) )
 
Pil Oot zei:
Ik snap 'm niet helemaal die recruitment ban.

Meestal is een ban van toepassing op ervaren vliegers, die het verzieken voor de rest. Zie voorbeeld van Kliko een paar posts terug. En geloof me, dan is een "ban" zeker terecht !!

Een ban bij KLM is slechts een uit de hand gelopen gerucht geweest, niets meer, niets minder.
 
Pil Oot zei:
Dus vliegers die al bij de KLM zitten, roepen "recruitment ban" en vervolgens moeten net afgestudeerde vliegers met 100k schuld voor HEN maar even geen baan accepteren, terwijl de heren met uren + baan hier geen last van hebben?
Typisch! De gemiddelde snotaap van de K/NLS denkt (met 160 uurtjes) weer dat ie het beter weet en wil, over de rug/arbeidvoorwaarden van anderen, onmiddelijk aan de slag terwijl ´heren met uren´ (maar zonder K/NLS) niet tot de KLeM toegelaten worden.

Blijkbaar telt een ´recruitment ban´ alleen maar als het mensen die geen K/NLS hebben betreft, maar voor KLMuk piloten die door de KLeM in hun holletje worden genaaid geldt weer een andere moraal.

Wat is nou hypocriet? :rolleyes:
 
Cousin Avi zei:
Typisch! De gemiddelde snotaap van de K/NLS denkt (met 160 uurtjes) weer dat ie het beter weet en wil, over de rug/arbeidvoorwaarden van anderen, onmiddelijk aan de slag terwijl ´heren met uren´ (maar zonder K/NLS) niet tot de KLeM toegelaten worden.
Sorry hoor, maar in zijn vraag stond nergens zijn school vermeld. Sterker nog, hij zegt zelf dat hij het niet snapt, en geeft dus niet aan dat hij het beter weet.
Dit hele gedoe heeft niets met wel of niet van de KLS of NLS afkomstig te zijn te maken, hij maakt de opmerking dat een recruitment ban vooral de werkzoekenden treft, niet de mensen die beslissen over deze ban, de mensen die al een baan hebben. Over het nut van een ban zelf, heeft hij het niet eens.
Of je nu 1000 uur hebt, of net met 160 van de NLS afkomt, deze ban treft jou in beide gevallen even hard.
Wat is nou hypocriet? :rolleyes:
Zeg jij het maar, ik ben de draad kwijt.

PS. blijkbaar is de gemelde deal alweer afgeketst.
 
Cousin Avi zei:
Typisch! De gemiddelde snotaap van de K/NLS denkt (met 160 uurtjes) weer dat ie het beter weet en wil, over de rug/arbeidvoorwaarden van anderen, onmiddelijk aan de slag terwijl ´heren met uren´ (maar zonder K/NLS) niet tot de KLeM toegelaten worden.

Blijkbaar telt een ´recruitment ban´ alleen maar als het mensen die geen K/NLS hebben betreft, maar voor KLMuk piloten die door de KLeM in hun holletje worden genaaid geldt weer een andere moraal.

Wat is nou hypocriet? :rolleyes:

Excuses, met "de heren met uren" bedoelde ik natuurlijk piloten met een vaste baan, een x aantal uur onder de reet en dus al een stukje toekomstzekerheid tegenover mensen die totaal nog niet weten waar ze aan toe zijn.

Natuurlijk is het ook bijzonder vervelend als je met je duizenden uren niet bij de KLM aangenomen wordt, *MAAR* dan heb je tenminste die paar duizend uur al op zak! Dat opent ook deuren bij andere maatschappijen.

Misschien eens wat minder aanvallen en wat meer discussieren (beschaafd discussieren that is).
 
hallo,

ergens in het begin van het topic wordt gezegd dat -als je niet solidair bent- je als "scab" (of wat was de term weer?) bestempeld wordt, en nergens nog een job zal vinden. nu vraag ik mij af waarom ? als je een recruitement ban negeert, dan ben je toch bezig in het voordeel van de maatschappijen, waarom zou dit dan in je nadeel spelen bij een andere airline ? ik had eigenlijk het omgekeerde verwacht: "die persoon doet niet mee met staking en dergelijke, dus daar kunnen we altijd op vertrouwen, dus laten we hem maar aannemen".

greetings,
digits
 
Het hele 'scab' gedoe op zich vindt ik al grote onzin: Iemand die uberhaupt een woord als dat aktief gebruikt, mensen op deze manier bestempelt en behandeld vindt ik persoonlijk over het algemeen veel erger. Iemand die zijn brood probeert te verdienen kan en mag daar niet negatief op aangekeken worden.

Niks rechtvaardigt dat deze hardwerkende mensen in een hoekje worden gestopt.
 
Djanello zei:
Het hele 'scab' gedoe op zich vindt ik al grote onzin: Iemand die uberhaupt een woord als dat aktief gebruikt, mensen op deze manier bestempelt en behandeld vindt ik persoonlijk over het algemeen veel erger. Iemand die zijn brood probeert te verdienen kan en mag daar niet negatief op aangekeken worden.

Niks rechtvaardigt dat deze hardwerkende mensen in een hoekje worden gestopt.

Ik denk dat het er om gaat dat je dan je brood "over de rug" van de stakers heen verdient.

Vraag ik me dus alleen af of je dan geen andere stakingsvorm dan een aannameverbod kan nemen.
 
Djanello zei:
Het hele 'scab' gedoe op zich vind ik al grote onzin: Iemand die uberhaupt een woord als dat aktief gebruikt, mensen op deze manier bestempelt en behandeld vind ik persoonlijk over het algemeen veel erger. Iemand die zijn brood probeert te verdienen kan en mag daar niet negatief op aangekeken worden.

Helemaal mee eens. Er moet toch echt brood op de plank komen, en dus moet je een baan hebben. Of je nou 200 uur, of 2000 uur hebt. Ik vind die scab-listen schandalig en uit de tijd; je zou van professionele verkeersvliegers een andere instelling mogen verwachten.

Ik heb liever een SCAB naast me die gewoon z'n werk doet, dan een of andere geobsedeerde idioot die na een avondvlucht er snel vandoor gaat om nog ff wat bakstenen door het huis van een SCAB te gooien. Kom op, dat is toch belachelijk?

Ik ben niet principieel tegen staken, maar het moet wel een hoger doel dienen. Het moet ook een vrije keuze zijn of jijzelf gaat staken of niet. Solidariteit? Tuurlijk. Maar niet staken om het staken.

Een mooi voorbeeld: bij de laatste staking onder de vliegers van de KLM had de VNV moeite om meer dan 50% van de vliegers daadwerkelijk te laten staken. Waarom? Omdat veel vliegers het belachelijk vonden dat de vliegdienst ging staken om loonsverhoging te krijgen, in een periode dat er grondpersoneel werd ontslagen, en 2 jaar geen loonsverhoging had gekregen. Ben je dan als vlieger een SCAB omdat je niet meestaakt? Nee, juist niet, omdat je loyaal bent tegenover het grondpersoneel.

Desalniettemin leef ik mee met het KLC UK personeel. Wel vind ik dat de jongere FO's die toentertijd niet zijn overgestapt naar de Mainline, nu niet moeten klagen; die hadden kregen redelijk goede voorwaarden geboden, en een minimaal verlies van senioriteit. De mensen bovenaan de lijst, voor hen was de deal veel minder goed.

Het maakt ook weinig uit of ze gaan staken of niet; die F100's staan toch wel kapot aan de grond, met of zonder crew erin :grijns:
 
Helemaal mee eens. Er moet toch echt brood op de plank komen, en dus moet je een baan hebben. Of je nou 200 uur, of 2000 uur hebt. Ik vind die scab-listen schandalig en uit de tijd; je zou van professionele verkeersvliegers een andere instelling mogen verwachten.

Ik wil je dan toch echt ff verwijzen naar de post van KLIKO... die somde het toch helemaal goed op!!!!

dat is de nederlandse mentaliteit, kijk naar de poll en je ziet gewoon hoe naief men is. nederland is alles redelijk goed georganiseerd, wordt weinig gestaakt en is er goed overleg.

helaas in de rest van de wereld gaat het er wat harder aan toe.

stel je voor,

je gaat staken, voor betere of dezelfde condities voor jezelf maar ook collegas en toekomstige collegas.
down tools dus..
komen er een paar idioten, meestal van buiten, "wij vliegen wel voor jullie voor lager salaris"

resultaat: jij je baan kwijt, en de condities zijn veslechtert door de scabs.

bovenstaande is al redelijk wat keer gebeurt.

de jongens die hun baan kwijt zijn, gaan dan door diepe dalen, waar ze meestal wel uit komen, maar sommige ook niet.

Hierdoor maak je het niet alleen voor anderen slechter, maar ook uiteindelijk voor jezelf!!

Jij wilt wel lekker vliegen onder verslechterde condities... omdat het beter is dan wat je nu hebt... en als er nou iemand bereid is te betalen voor zn type.... ohhh wacht dat gebeurt al.... Wil je het nog slechter..... waar eindigen we dan als het beroep verkeersvlieger... Als hobbyist? en dan met de taxi rondrijden omdat we toch geld moeten verdienen?
 
Terug
Bovenaan