KLCuk onenigheid - stakingsdreiging

KLCuk onenigheid - stakingsdreiging

  • Ik ben nog student, maar zou een tewerkstelling bij KLM accepteren, of er nou een recruitment ban is

    Stemmen: 16 32,0%
  • Ik ben nog student, maar zou een tewerkstelling bij KLM NIET accepteren, als er een recruitment ban

    Stemmen: 1 2,0%
  • Ik ben verkeersvlieger, maar zou een tewerkstelling bij KLM accepteren, of er nou een recruitment ba

    Stemmen: 18 36,0%
  • Ik ben verkeersvlieger, maar zou een tewerkstelling bij KLM NIET accepteren, als er een recruitment

    Stemmen: 15 30,0%

  • Totaal aantal stemmers
    50
Iz zei:

Is dat niet luchtvaart eigen?

Kijk naar het KLM aanname topic, wordt over en weer geflamed over school, maatschappij, vooropleiding en keuzes.

Kijk naar dit topic, veel mensen hebben hun woordje al klaar tegen de KLM/VNV zonder enige kennis van zaken of persoonlijke betrekking.

En natuurlijk is er een kans dat er mensen als SCAB worden aangemerkt, maar niet in deze situatie. Daarvoor is het draagvlak bij de KLM'ers denk ik te klein en de betrokken groep ook.

En ja, zoals iemand al zei, waar geruzied wordt, hebben 2 schuld...
 
kan iemand me even 'recruitment ban'
uitleggen? hoe werkt t, wie treft t, wie organiseert t, wat zijn de voor en tegens?
bijvoorbaaddank
 
Iz zei:
At the risk of getting flamed:

Ik ken geen andere maatschappij waar het zo gewoon is dat collega's op andere collega's neerkijken als KLM.

Dat kunnen ze bij Lufthansa ook heel erg goed!!
 
denk dat ze dat wel bij iedere mega airliner hebben...

zou het niet!?...

;)
 
Eikie zei:
Kijk naar dit topic, veel mensen hebben hun woordje al klaar tegen de KLM/VNV zonder enige kennis van zaken of persoonlijke betrekking.
Persoonlijke betrekking heb je gelijk in, maar begin a.u.b. niet over "zonder enige kennis van zaken."

Als je naar de feitennnnnnnn kijkt (aannamebeleid, discriminering van KLMuk en HV piloten) dan kan men slechts concluderen dat veel vooroordelen over de arrogante/snobbistische KLM wel terdegen op waarheid gebaseerd zijn.

Sterker nog, veel KLM-ers (met "kennis van zaken?") knijpen graag een oogje dicht, wir habben es ja nicht gewusst.
Onder het mom van "waar gehakt wordt vallen spaanders" gaan zij er voor het gemak van uit dat je nooit iedereen happy kunt maken, in dit geval ´slechts´ 140 KLMuk-ers, so fcuk em!

Ach, a small price to pay voor een plekje hoger op de senioriteitslijst want de een zijn dood is andermans brood... :rolleyes:
 
Cousin Avi zei:
Persoonlijke betrekking heb je gelijk in, maar begin a.u.b. niet over "zonder enige kennis van zaken."

Als je naar de feitennnnnnnn kijkt (aannamebeleid, discriminering van KLMuk en HV piloten) dan kan men slechts concluderen dat veel vooroordelen over de arrogante/snobbistische KLM wel terdegen op waarheid gebaseerd zijn.

Sterker nog, veel KLM-ers (met "kennis van zaken?") knijpen graag een oogje dicht, wir habben es ja nicht gewusst.
Onder het mom van "waar gehakt wordt vallen spaanders" gaan zij er voor het gemak van uit dat je nooit iedereen happy kunt maken, in dit geval ´slechts´ 140 KLMuk-ers, so fcuk em!

Ach, a small price to pay voor een plekje hoger op de senioriteitslijst want de een zijn dood is andermans brood... :rolleyes:

Zeg toch niet dat niemand kennis van zaken heeft? Maar blijkbaar zijn er toch veel mensen, die niet de details weten, die meteen tegen de KLM zijn en alle KLM'ers daarbij betrekken. Zodra het om KLM gaat, staan een aantal mensen meteen met hun oordeel klaar, zonder kennis van zaken te hebben. (ja daar heb je 'm weer :) )

En discriminatie wegens het aanname beleid kun je moeilijk de vliegers aanrekenen, zelfde met de kwestie van HV. Dat er KLM'ers zijn die alleen hun eigen hachje voor ogen hebben, staat vast. Er zijn mensen binnen de KLM die KLC'ers minderwaardig vinden, maar aan de UK zijde heerst hetzelfde gevoel ten opzichte jet/prop vloot.
Maar die mensen vind je ook bij andere maatschappijen, hoe groter de club, hoe kleiner het "teamgevoel".
Plus dat sommige UK'ers zelf ook hebben bijgedragen aan het anti UK gevoel..

Persoonlijk wens ik die UK groep ook het beste, maar er moet wel eerlijk gekeken worden wat haalbaar is en wat eerlijk is tegenover de nederlandse groep.. Het is niet een simpele zwart-wit kwestie...
 
Laatst bewerkt:
Cousin Avi zei:
Die KLMuk gasten hebben groot gelijk als ze gaan staken want ze zijn op een schandalige manier in hun holletje genaaid door de KLM en VNV!

Het wordt tijd om die arrogante KLM n@zi´s (´heeft u wel blauwe ogen/blond haar en KLS/NLS?´) eens een koekje van eigen deeg te geven!

Strrrrrrrrrrrrrrrrrrrike!
[/i]Originally posted by Eikie
Kijk naar dit topic, veel mensen hebben hun woordje al klaar tegen de KLM/VNV zonder enige kennis van zaken of persoonlijke betrekking.

Cousin Avi zei:
Persoonlijke betrekking heb je gelijk in,

Wie ben jij dan om op te roepen tot een staking..ik denk dat die 140 KLMUKers dat prima zelf kunnen, daar hebben ze jou echt niet voor nodig hoor..
 
surfrules zei:
denk dat ze dat wel bij iedere mega airliner hebben...

zou het niet!?...

;)

Ik zeg zeker niet dat het een situatie uniek is aan KLM, maar ik weet bijvoorbeeld van seniore Air France vliegers dat zij behoorlijk verbaasd zijn door dat "ik ben beter dan jij omdat jij op een kleinere kist vliegt of bij een kleinere maatschappij vliegt" gevoel. (moet je nagaan, van Fransen!) Voor hun is als captain widebody een first officer ATR van de concurrent gewoon een collega, niets meer en niets minder. We/ze zijn allemaal ooit in diezelfde positie geweest!

Terugkomend op die recruitment ban, vind ik het wel een goede topic van Superpilut. Kijkend naar de poll vind ik het grappig dat velen toch de ban breken en die baan accepteren, maar aan de andere kant durven ze hun mond niet open te trekken om hun keuze te beargumenteren. Als je hier al bang bent om die mening toe te geven, moet je na gaan wat voor zorgen je mag maken in de maatschappij waar je straks als ban-breker wilt gaan werken. Onderschat het niet!

Dit geldt overigens voor iedere airline met een recruitment ban.
 
Ik zou het doen omdat ik mijn huidige baan 6 maanden geleden heb opgezegd en dadelijk ook nog mijn luxe leventje wil blijven financieren. Of denken jullie echt dat iemand zoals ik thuis blijft zitten? Ik heb/had van de problematiek niets gehoord en zou er nu niet meer op kunnen reageren.

Ik weet wel dat toen er 5 jaar geleden een stakings dreiging was bij CLH er van ons nieuwelingen niet werd van verwacht dat wij mee zouden staken.

Mzl
 
@642

ik ga ervan uit dat als je een baan opzegt, je ook al een startdatum hebt voor je niewe baan.
maw. je bent aangenomen voor de ban, het gaat om je contract datum.

mocht dit niet zo zijn, ben je een gevaarlijk mannetje, en betekent solidariteit nix voor je. maw, je naait graag je collegas. alleen omdat je naar je eigen situatie kijkt..

bij ons staat nu vast dat recruitment ban breken---> nooit command. daar gaat je "luxe leventje"..
 
Thx voor het compliment.

Redenen voor het breken van de ban door ab initio's kunnen zijn:
- eenmalige kans op die KLM carriere,
- weinig alternatieven als je nul uur hebt,
- verplichtingen tegenover de bank en diegenen die borg staan voor je kleine negetieve kapitaal,
- training duurt sowiezo een paar maanden, dus je kan niet als stakingsbreker worden aangezien.
- als ab-initio en je nog niet lid van een vakbond; officieel weet je hier helemaal niets van,
- de KLC uk situatie lijkt een éénmalig probleem te zijn, waar die vliegers werkelijk tussen de wal en het schip zijn geraakt.

Vliegers die al ergens werken, lid zijn van een bond en op het moment van de ban ontslag nemen van hun huidige werkgever om vervolgens aan de slag te gaan bij KLM mogen in de pek en veren.

642, er is nog helemaal geen sprake ven een ban; het werd alleen maar aangehaald op Pprune en ik vond dat nou werkelijk een fijn diskussie-onderwerp.
Niet in het minst omdat ik veel Nederlanders met hun ellebogen heb zien werken in binnen- en buitenland en ik ervan op zou kijken als iedereen zo'n ban zou respecteren. :)
 
Ik heb toch nog een paar vragen, wellicht kan FD of KLIKO daar een antwoord op geven

Wat zijn de (wettelijke) eisen om een ban te mogen instellen. Maw welke partijen moeten hiermee instemmen. Bijv in geval van KLM UK; Kan er een ban van kracht komen als alleen BALPA dit afkondigd terwijl VNV tegen is.

Als je niet lid bent van welke vakbond dan ook of je bent contractor, kun je dan ook als stakingsbreker of als scab worden gezien.


Wie houdt trouwens deze lijst bij en is deze wereldwijd erkend.

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
in dit geval ligt het denk ik wat anders..

normaal heeft een vakbond geen problemen met een andere bond. maar door de integratie loopt eea spaak.

vwb een ban.

gebeurt meestal als de onderhandelingen tusen management en de bond spaaklopen. de bond gebruikt dit als middel om de onderhandelingen weer op gang te krijgen.

de landelijke bonden zijn meestal aangesloten bij een overkoepelende bond bv IFALPA. mocht een ban aangekondig zijn, kan die overgenomen worden door ifalpa.
dit betekend dat de andere bonden de ban overnemen en in principe zijn we solidair.
dit houd weer in dat vakbondleden van elke willekeurige ifalpa bond de recruitmentban zullen steunen(lees niet solliciteren).

volgens mij zijn er geen wettelijke eisen, een recruitment ban is een oproep voor support. er zijn altijd mensen die toch een ban proberen te breken.

je bent pas een scab als je daadwerkelijk een ban probeert te breken. ongeacht of je wel of niet lid bent van een bond.

er zijn zgn, zwarte lijsten, sta je erop , ben je de l.u.l. en waarschijnlijk verdien je het ook.
in de usa wordt je gewoon van een kist getrapt door de capt. als je wil jumpseaten.

persoonlijk voorbeeld:
werd een gozer aangenomen die in 1989 in OZ, de ban heeft gebroken. en werd aangenomen bij de draak.
hij werd herkend, en 3 maanden later lag ie buiten, niemand wilde hem trainen of met m vliegen. mensen melden zich gewoon ziek...

moraal: denk goed na voor je een ban wil doorbreken; vroeg of laat wordt je teruggepakt. in dit geval was het 15 jaar later.

k.
 
@kliko

Ik had idd al een start datum, maar nog geen contract. Dan heb ik dat verkeerd begrepen voorheen.

Ben ik dus toch niet zo'n gevaarlijk mannetje

:rolleyes:
 
KLIKO zei:

mocht dit niet zo zijn, ben je een gevaarlijk mannetje, en betekent solidariteit nix voor je. maw, je naait graag je collegas. alleen omdat je naar je eigen situatie kijkt..

Kliko, ik vind je hier wel erg kort door de bocht.

Stel er zou bijvoorbeeld volgende week zo'n ban komen... die ban zou een maand of twee duren ongeveer. zouden dan alle VM'ers, KLS/NLS Ab initio's die bij KLM aangenomen worden (en waarschijnlijk nu al lang in de selectie zitten, en waarschijnlijk pas na dat die ban afgelopen is een startdatum/type krijgen) gevaarlijke mannetjes zijn?

Of zie ik het nou verkeerd? :confused:

Trouwens, misschien ook wel een ideetje om een zwarte lijst te maken met mensen die hun eigen typerating betaald hebben en die als "Scab" te gaan behandelen in de luchtvaart! Zij kiezen er namelijk ook zelf voor om dat te doen en helpen zo ook indirect mee aan het feit dat maatschappijen steeds vaker mensen laten betalen aan hun typerating. En dus naaien ze hun eigen collega's die een typerating niet kunnen of willen betalen keihard in hun holletje (om die inmiddels populaire term maar even te gebruiken).

Maar nee... Daar hoor je bijna niemand over "want die jongens hebben een ton schuld"..."Ze hebben geen keus!".. en het is allemaal de schuld van die gemene maatschappij!! dus die jongens valt niets te verwijten!

Dat is toch hier hetzelfde?! Die jongens die nu worden aangenomen worden letterlijk (mede)slachtoffer in een geschil tussen twee of drie partijen waar ze zelf op het moment van aanname niets mee te maken hebben of zelfs niets van af wisten. Ze nemen wel die baan omdat ze weinig andere alternatieven en meer dan een ton schuld hebben. Om ze dan als "scab" te gaan behandelen vind ik erg kort door de bocht!
Of ben ik nu zelf kort door de bocht? :confused: ;)

Ps. om de boze reacties maar even voor te zijn...
- Ik vind dat niemand als scab behandeld moet worden
- Ik vind dat de UK vliegers een eerlijke behandeling moeten krijgen
- Ik vind dat vliegers niet moeten hoeven betalen voor een TR
- Ik vind dat er GEEN zwate lijst moet komen voor mensen die betalen voor hun TR, dat was alleen maar een voorbeeldje ;)

Cheers! :biertje:
 
Laatst bewerkt:
jo,

lees effe mn voorgaande postjes

en vooral het gedeelte, omdat je naar je eigen situatie kijkt!!!!
ab initio,eigen rating,veel ervaring maakt voor mij nix uit een ban is een ban!!

ik weet niet wat precies het conflict bij klm/klc/klcuk/balpa/vnv is
als er al een ban komt bij klm, moet dat van beide bonden komen, want ik neem aan dat ze beide bij ifalpa aan tafel zitten.

bij mijn baas is het voor mij wat duidelijker, het bedrijf wil de condities voor een nieuw type naar beneden halen. direct enty capt. wat ten koste gaat van de huidige fo s carriere kansen.
en daarom is de ban..

vwb betalen voor rating..dat is een vrije keus. en er zijn nog geen vakbonden die er daadwerkelijk werk van gemaakt hebben.
iemand als scab betitelen is het laatste wat je wil.. maar toch gebeurt het nog steeds, en die mensen hadden een keus.

k.
 
okki -

Je TR betalen is appels en peren.

180 -

Niks aan kliko toe te voegen. In de VS heb je echter wel toestemming nodig om te mogen staken, en kan de president de CEO van een bedrijf bellen en zeggen; "haal je mannen van de straat af en geef ze wat ze willen". Kan is groot dat ie dit doet als bijvoorbeeld Delta piloten gaan staken omdat men niet wil in washington dat straks 12.000 mensen werkeloos zijn in Atlanta.

Hier verschillende captains gezien die indd de zgn 'master scab list' altijd bij zich hebben. Heb voor me neus gezien (memphis-denver) hoe een former Eastern scab de js werd geweigerd op NWA mainline. Das mooi, zat ik eerste klas (kidding, maar je snapt waar ik naartoe wil... en dat xxxx jaar na dato!!)

Ik vind het zelf een beetje gevaarlijk om te diep op het KLM conflict in te gaan, simpelweg omdat ik er niet het fijne van weet en het dus een beetje zinloos vind om er mn mening over te geven. Echter, als er een aanname stop wordt afgekondigd en jij (10.000 uur alpa member piloot, of 200 uur KLS'er geen vakbond lid) neemt toch een baan aan terwijl de stop is afgekondigd ben je indd de rest van je leven een scab. Dat neemt IFALPA over en je bent de lul. De lul bij je eigen collega's de lul bij andere maatschappijen etc etc.

FD

====

HERE IS A SUMMARY OF THE NUMBER OF SCABS FROM EACH AIRLINE:

Air North Summary AirNorth Both Scabs Listed
Australian Summary AFAP 89 85 America West & Braniff Scabs
Century Summary Century 1 Scab Identified Thus Far
Continental Summary CAL 83 1,996 Scabs listed
Eastern Summary EAL 89 2,253 Scabs Listed
National Summary NAL 48 101 Scabs listed out of 167 total
Northwest Summary NWA 78 34 Scabs listed
Pan American Summary PAA 85 139 Scabs listed
Prinair Summary Prinair 2 Scabs listed
Rio Airways Summary RIO 76 43 Scabs listed
Southern Summary SOU 60 205 Scabs listed
TWA Summary TWA 46 2 Scabs listed
United Summary UAL 85 837 Scabs listed
Western Summary WAL 58 3 Scabs listed
Wien Air Alaska Summmary WAA 77 82 Scabs listed
Comair Summary CMR 01 3 Scabs listed


TOTAL LISTED SCABS 5,799 (Century & NAL incomplete)








The SCABS listed above for airlines like Pan Am, Eastern, TWA, etc have gone to other airlines that are still operating like Delta, American, FedEx and others. To think any airline is free of SCABS is foolish.








Below are brief notes about legal strikes by organized pilots.





1. Century Airlines 1932: Pilots struck to resist wage reduction by E.L Cord, the patron saint of Frank Lorenzo.
2. TWA 1946: Pilots struck over pay on faster 4 engine aircraft, limited by the provisions of Decision 83.
3. National Airlines 1948: Strike over aircraft safety and repeated violations of the labor contract.
4. Western Airlines 1958: Qualifications of the Flight Engineer.
5. Southern Airways 1960: Strike over wage rates at regional carrier vs. larger airline.
6. Rio Airways 1976: Pilots represented by the Union of Professional Airmen, an ALPA affiliate, struck over issues of seniority, pay, safety and system
board neutrality after failing to negotiate first contract.
7. Wien Air Alaska 1977: Crew complement on B-737.
8. Continental Airlines 1983: Struck to resist Frank Lorenzo’s use of Bankruptcy Law to abrogate labor contracts.
9. Pan American 1985: Pilots MEC elected to honor TWU picket line. These people did not honor that strike.
10. United Airlines 1985: Forced by mgmt to strike over B-Scale pay rates and the company attempt to break UAL ALPA.
11. Eastern Airlines 1989: Pilots honored IAM picket lines against Frank Lorenzo’ s asset-stripping of EAL to favor Continental.
12. AFAP 1989: Australian Federation of Air Pilots at 4 domestic airlines quit to protect retirement after disputing government wage control program.
Some Americans, among others, happily filled in.
13 Comair 2001: Pilots struck over poor pay and work rules. They fought to end the second class treatment of all Small Jet pilots.
 
Laatst bewerkt:
Afgezien van de hele foutheid rond scabs etc. etc. etc. vind ik het toch wel triest dat het die scabs zoveel jaar na dato nog wordt nagedragen. Zelfs van een strafblad ben je na 8 jaar af.
 
JO D..

dat is de nederlandse mentaliteit, kijk naar de poll en je ziet gewoon hoe naief men is. nederland is alles redelijk goed georganiseerd, wordt weinig gestaakt en is er goed overleg.

helaas in de rest van de wereld gaat het er wat harder aan toe.

stel je voor,

je gaat staken, voor betere of dezelfde condities voor jezelf maar ook collegas en toekomstige collegas.
down tools dus..
komen er een paar idioten, meestal van buiten, "wij vliegen wel voor jullie voor lager salaris"

resultaat: jij je baan kwijt, en de condities zijn veslechtert door de scabs.

bovenstaande is al redelijk wat keer gebeurt.

de jongens die hun baan kwijt zijn, gaan dan door diepe dalen, waar ze meestal wel uit komen, maar sommige ook niet.

oh, vergeet niet dat het nu airfrance-klm is, maw, vroeg of laat wordt het spul geintregeerd, en zal dit ook weer interesante vakbond perikelen opleveren

k.
 
Voor de goede orde: Er komt geen recruitment ban bij KLM. Zoiets vindt alleen plaats als BALPA dit in samenspraak met de VNV doet en op dit moment is er geen aanleiding toe.

Vliegers die net in dienst zijn lopen het meeste risico bij een staking en krijgen daarom het fiat van de vakbond om door te mogen werken. Op die manier worden zij niet voor het blok gezet met het risico dat als ze meestaken ze op straat worden gezet en als ze vliegen, ze door de collega's scheef aan worden gekeken. Zo gaat het hier bij de VNV ook en lijkt me zeer correct.
 
Terug
Bovenaan