KLCuk onenigheid - stakingsdreiging

KLCuk onenigheid - stakingsdreiging

  • Ik ben nog student, maar zou een tewerkstelling bij KLM accepteren, of er nou een recruitment ban is

    Stemmen: 16 32,0%
  • Ik ben nog student, maar zou een tewerkstelling bij KLM NIET accepteren, als er een recruitment ban

    Stemmen: 1 2,0%
  • Ik ben verkeersvlieger, maar zou een tewerkstelling bij KLM accepteren, of er nou een recruitment ba

    Stemmen: 18 36,0%
  • Ik ben verkeersvlieger, maar zou een tewerkstelling bij KLM NIET accepteren, als er een recruitment

    Stemmen: 15 30,0%

  • Totaal aantal stemmers
    50
Wat ik meen te proeven is dat de heren piloten denken te kunnen uitmaken of iemand een baan aanneemt of niet.

(Overigens zou ik 'm ook niet aannemen hoor, maar om zo te dicteren over wat iemand anders mag of niet gaat mij te ver.)
 
De heren piloten dicteren dat helemaal niet: als jij een scab wil zijn moet je dat helemaal zelf weten.

Overigens zal je nog zeker leren wat het betekent om vakbroeders of nog sterker, vakbondsbroeders te zijn. Samen sta je sterk, in je eentje sta je zwak. Dat niet altijd alles positief uitvalt voor ieder individueel poppetje in de vakbond hoort bij die solidariteit. Zo kan het zijn dat captains een mindere salarisverhoging accepteren om de jongkies een grotere te kunnen geven. Als iedereen "ikke ikke ikke!" begint te roepen, is de werkgever (die ons het liefst voor pinda's ziet vliegen) de lachende derde, want dan worden we allemaal tegen elkaar uitgespeeld.

Het aannemen van nieuwe mensen onder een B-scale (=nieuwe, slechtere CAO voor nieuwe mensen, een belangrijk punt om een recruitment ban voor in te stellen) is misschien op het eerste gezicht voor de nieuwe jongens wel leuk omdat ze vliegen, ook al is het voor minder, maar uiteindelijk splijt je het corps daarmee en zet je de deur open voor nieuwe verslechteringsrondes. Je zult dan zelf als groentje later in je carrière ook nooit nee meer kunnen zeggen tegen een C-scale met nog slechtere voorwaarden.

Dus ja, in dàt opzicht vind ik wel dat de mensen die al tot 35 jaar bij die airline vliegen waar jij als rookie wilt binnenkomen, iets te zeggen hebben over wat wel en niet mag als het arbeidsvoorwaarden en hun boterham aangaat, óók als dat betekent dat de deur voor buitenstaanders even dicht zit.

Ik weet dat het heel moeilijk als solliciterende of aspirant vlieger is om te bevatten, omdat je in een heel individuele positie zit en je niet gebonden bent aan een groep, zeker niet voor de toekomst. Maar neem het maar van mij en de collega's hier op het board aan: zo werkt het wel.

Overigens nog een kanttekening: Bij kleine maatschappijtjes zonder fatsoenlijke vakbondsvertegenwoordiging (en ja dat kan ook de VNV zijn), ligt de zaak ook veel meer op individuele basis. Vooral bij maatschappijtjes die voor de meesten geen clubs zijn waar ze met pensioen willen gaan, zal de bescherming voor de arbeidsvoorwaarden een stuk minder heftig zijn dan bij de maatschappijen als KLM, MP, HV en alle andere grote airlines, waar dat wel zo is.
 
Och, zie mn avatar... Echter is een vakbond wel een noodzakelijk kwaad.. Samen sta je immers sterk!

Iz, serieus.... Ik kan er al niet meer op in gaan buddy. Over een paar jaar denken ze er anders over. (als ze niet meer current zijn inmiddels)

FD
 
Iz zei:
Guess what: Je hebt geen enkel recht op welke baan dan ook!

Ik (en jij, en FD, en Djanello en KLIKO, en ieder ander persoon die de moeite heeft genomen om een willekeurig vak te leren) heb het recht op elke baan waar ik geschikt voor geacht wordt. Punt.

Ik vind het echt frappant om te zien hoe fel sommige mensen hier op dit onderwerp reageren. Zoals iemand al zei, het lijken de jaren '30 wel. Ik ben heel, heeeeel lang geleden op m'n middelbare school naar het vakbonds museum geweest in Amsterdam. Daar kunnen jullie denk ik echt jullie harten ophalen! OP DE BARRICADES!

FF serieus; los van het feit of ik stakingsbrekers steun of niet; de methodes die jullie aanhalen zijn erg triest. Gezien het feit dat niemand mij op dat gebied tegensprak op m'n vorige post, denk ik dat de meeste het daar stiekum wel mee eens zijn. 't Lijkt wel een middeleeuwse heksenjacht.

We hebben hier in Europa nog 1 groot voordeel; dit soort dingen zijn allemaal wettelijk geregeld. In de VS, Midden-, en Verre Oosten lopen ze op dat gebied nog heel ver achter. Daar ben je een stuk minder beschermd als werknemer, en dus kan een staking veel meer effect hebben. Hier geldt dat een stuk minder.

Ik vind ook dat de meeste mensen hier 'binnen' zijn bij een goede maatschappij, en over een paar jaar (nouja, over 20 jaar dan) een jaarsalaris verdienen dat eindigt op 5 nullen, en sommige dat zelfs in Ponden (!), geen enkele reden hebben om te gaan staken. Als we allemaal voor hongerloontje en 6 dagen per week werken, maar dat doet (bijna) niemand hier!

Terug naar de kern van het onderwerp: ik blijf erbij dat de KLC UK-ers een 'redelijk' fatsoenlijk aanbod toentertijd hebben gekregen. Er is 1 'maar': ze konden kiezen voor BUZZ, wat ondertussen al verkocht was aan Ryanair, dus daar zijn ze goed ge.aaid. Voor de rest was de aanbieding niet zo heel erg slecht.

Als we het omdraaien: als BA KLM had overgenomen, dan waren die eilandbewoners een stuk minder aardig geweest voor de KLM-ers dan dat wij nu zijn voor de KLC UK-ers. Ik denk dat er geeneen land ter wereld is dat zo sterk is qua vakbonden, en op dat gebied ook zo op zichzelf gericht.

Terug naar de aktualiteit: Ik hoorde dat de mannen van KLC-UK een zeer goed aanbod hadden gekregen: doorstroming naar de Mainline, met behoud van senioriteit, pay etc. Als een groepje van 130 vliegers dat voor elkaar kan krijgen, ben ik benieuwd wat de rest (2500 man) van het KLM Corps voor elkaar kan/gaat krijgen!

Ik ga slapen, de ruk! :grijns:

P.S.: KLIKO, ben jij toevallig de KLIKO uit Bergen op Zoom en based op MAN?
 
Huu... Nou als je reactie wilt op je post, komt-ie dan.

Welke methodes worden aangehaald die triest zijn? Bedoel je de reacties die je kunt krijgen als je als scab wordt behandeld? Zeker, ik zou ook met een stakingsbreker gaan vliegen en misschien wordt het nog wel heel gezellig, maar daarom kan ik het nog wel zwaar niet met die persoon eens zijn. Ik ga niet mee in extreme pesterijen, maar als jij een andere automobilist afsnijdt, kun je een middelvinger verwachten. Terecht of niet, die krijg je gewoon. Zelfde met als jij een staking gaat breken. Dat weet je dus vantevoren.

De 'kern van het onderwerp' is er niet echt: Er is geen sprake geweest van een opleidingsban bij KLC en die zal er ook niet zijn.

Ik weet niet of jij met de vakbond wel eens een stakingsdreiging van dichtbij hebt meegemaakt (ik wel) en dan bedoel ik niet dat je je stem op een papiertje hebt uitgesproken, maar echt actief in het traject, dat is niet niks. Er speelt heel veel en de emoties, oa. bij collega's kunnen zéér hoog oplopen. Ook juridisch gezien is het een heel heftige zaak, laat staan hoe ingrijpend het is binnen je bedrijf. Een staking heeft enorme implicaties.

Daarom denk ik dus absoluut niet dat staken een geintje is en een stakingsbreker gewoon iemand met een andere mening. Dat solidariteit zeer belangrijk is op zo'n moment, dat is geen jaren-30 flauwekul! En dat je niet mag staken als je salaris boven een bepaald niveau is, kom nou jongen, je hebt het niet begrepen. Met een salaris van een ton zou ik gaan staken voor mijn collega's onderaan de lijst die een kwart van mijn salaris vangen. En voor nog veel meer dingen.

Vergeet niet dat vakbonden ervoor hebben gezorgd dat onze arbeidsvoorwaarden zo hoog zijn als ze nu zijn. En ook als bij jouw bedrijf nauwelijks vakbonden zijn omdat het een jong bedrijf is, dan nog is het zo: De startsalarissen zijn ooit geijkt naar bestaande maatstaven.

Als je vervolgens zegt dat het allemaal niets waard is en rustig tegen de stroom in gaat, dan is dat hetzelfde als een vrouw die het liefst achter het aanrecht gaat staan en vindt dat ze niet mag stemmen en ondergeschikt is aan de man, nadat jarenlang voorgaande vrouwen hebben gestreden voor hun rechten. Of de rechten van de zwarten uit slavernij in de USA. Om je dan te profileren als slaafje en alles wat berijkt is, waar mensen bloed, zweet en tranen voor hebben gelaten, te ondermijnen.

Misschien vind je "vakbond" een vies woord en maak je lekker gebruik van een CAO die door hun is uitonderhandeld, zonder contributie te betalen (dat is je goed recht!), maar ga niet openlijk tegenwerken, blijf ze dan gewoon uit de weg.

Sorry, FD, couldn't help myself!
 
Terug
Bovenaan