Iz zei:
Guess what: Je hebt geen enkel recht op welke baan dan ook!
Ik (en jij, en FD, en Djanello en KLIKO, en ieder ander persoon die de moeite heeft genomen om een willekeurig vak te leren) heb het recht op elke baan waar ik geschikt voor geacht wordt. Punt.
Ik vind het echt frappant om te zien hoe fel sommige mensen hier op dit onderwerp reageren. Zoals iemand al zei, het lijken de jaren '30 wel. Ik ben heel, heeeeel lang geleden op m'n middelbare school naar het vakbonds museum geweest in Amsterdam. Daar kunnen jullie denk ik echt jullie harten ophalen! OP DE BARRICADES!
FF serieus; los van het feit of ik stakingsbrekers steun of niet; de methodes die jullie aanhalen zijn erg triest. Gezien het feit dat niemand mij op dat gebied tegensprak op m'n vorige post, denk ik dat de meeste het daar stiekum wel mee eens zijn. 't Lijkt wel een middeleeuwse heksenjacht.
We hebben hier in Europa nog 1 groot voordeel; dit soort dingen zijn allemaal wettelijk geregeld. In de VS, Midden-, en Verre Oosten lopen ze op dat gebied nog heel ver achter. Daar ben je een stuk minder beschermd als werknemer, en dus kan een staking veel meer effect hebben. Hier geldt dat een stuk minder.
Ik vind ook dat de meeste mensen hier 'binnen' zijn bij een goede maatschappij, en over een paar jaar (nouja, over 20 jaar dan) een jaarsalaris verdienen dat eindigt op 5 nullen, en sommige dat zelfs in Ponden (!), geen enkele reden hebben om te gaan staken. Als we allemaal voor hongerloontje en 6 dagen per week werken, maar dat doet (bijna) niemand hier!
Terug naar de kern van het onderwerp: ik blijf erbij dat de KLC UK-ers een 'redelijk' fatsoenlijk aanbod toentertijd hebben gekregen. Er is 1 'maar': ze konden kiezen voor BUZZ, wat ondertussen al verkocht was aan Ryanair, dus daar zijn ze goed ge.aaid. Voor de rest was de aanbieding niet zo heel erg slecht.
Als we het omdraaien: als BA KLM had overgenomen, dan waren die eilandbewoners een stuk minder aardig geweest voor de KLM-ers dan dat wij nu zijn voor de KLC UK-ers. Ik denk dat er geeneen land ter wereld is dat zo sterk is qua vakbonden, en op dat gebied ook zo op zichzelf gericht.
Terug naar de aktualiteit: Ik hoorde dat de mannen van KLC-UK een zeer goed aanbod hadden gekregen: doorstroming naar de Mainline, met behoud van senioriteit, pay etc. Als een groepje van 130 vliegers dat voor elkaar kan krijgen, ben ik benieuwd wat de rest (2500 man) van het KLM Corps voor elkaar kan/gaat krijgen!
Ik ga slapen, de ruk! :grijns:
P.S.: KLIKO, ben jij toevallig de KLIKO uit Bergen op Zoom en based op MAN?