En daar gaan we weer !

  • Onderwerp starter Onderwerp starter peut
  • Startdatum Startdatum
Mensen op het forum die mijn idee kunnen onderbouwen / danwel ontkrachten.....

Hoe zit het bij de KLM eigenlijk met leeftijdsopbouw?

Een beetje low-cost carrier heeft vrij jong personeel in dienst die op een gegeven moment mogelijk verder willen en proberen te solliciteren bij (bijvoorbeeld) de KLM.

De KLM zoekt mensen die een loopbaan bij hen blijven. Kunnen ze natuurlijk wel allemaal ervaren 30+ers aannemen, maar dan zitten ze mogelijk over tien jaar met een captainsoverschot. Lijkt me dan reeel dat de KLM een gelijkmatige leeftijdsopbouw wil hebben en zodoende de voorkeur heeft voor (jonge) KLS-ers boven ervaren 30+-ers met veel uren.

Brand maar los......................
 
Valt weinig op los te branden. Je hebt enigzins gelijk. Vraag een aanbod. Goeie maat van me was midden 30 toen ie werd aangenomen bij de KLM (met een doos Tprop ervaring in zn achterzak)
 
Gut, stoppen we nou al met deze discusie ? Kom op FD, je kwam net op gang !!

Dit past perfect in mijn plaatje van de KLM... maar ook duidelijk de manier waarop in NL nog steeds wordt aangenomen : op schoolpapiertjes, en de ervaring die je daarna opbouwt is niet echt relevant.

Zo, gaan we weer ???

Abaco-Air
 
Als de aanname eis nu alleen maar 200TT is, kan ik een KLS/NLS only beleid begrijpen, omdat ze nu eenmaal gebruik makend van KLM (of iets wat er sterk op lijkt) SOPs multicrew trainen tijdens de opleiding.

Nu er een eis is dat er meer dan 1000 uur (of wat is de eis "du jour") ergens anders gevlogen moet worden snijdt dat SOP verhaal natuurlijk geen hout meer, aangezien iedere vlieger geacht wordt de ballast van eerdere SOPs van buitenaf te dumpen tijdens de training.

Het kan goed zijn dat velen van ons "overqualified" zijn. Vele maatschappijen willen gewoon geen mensen met 3 typeratings en 5000 uur. Een command kan vaak zelfs meer een na- dan een voordeel zijn. Zit ook wel wat in natuurlijk.

Als je alleen 20 jarigen aanneemt, zijn ze makkelijk te kneden en in het blauwe vormpje te passen. In tegenstelling tot die gasten met ervaring die overal wel wat op aan te merken kunnen hebben.

Dit zal wel Ypes gedachtengang zijn.

Wat ff vergeten wordt, is dat ze met iedere 2 eetlepels KLM ook een theelepeltje VNV meekrijgen, wat de bedrijfsvoering ook niet helpt. Flexibiliteit uit het raam, SOPs erin.
Het is maar waar je je prioriteiten zet.
 
@ FD, bier in ATL,.. gezellig: enige route die ik doe. Dante's down the hatch?

AOM's op de 737? de klm heeft het licht gezien en is over op de FCOM's.

et gaat niet persé om beter of slechter: kls selecteren kost ze het minste, nls iets meer moeite, beetje luchtmacht erbij en t voldoet aan de vraag.
waarom meer geld uit geven?

KLM sops tijdens training op de kls gaat helaas niet meer op sinds de invoering van bop.. zo wordt op de A310 simulator nog gevlogen met de oude klm checklist die je stap voor stap (do list) door een approach voorbereiding heen sleurt en bijv de A330 volgens airbus (stel je voor, zonder de take off klaring in de C/L).
dus de oude klm sops werken misschien nu alleen nog maar tegen: op de klm manier kwam je op de kls wel thuis, bij de klm moet je nu ''ineens'' procedures en flows leren..

de gecancelde vluchten van de laatste tijd hebben niets te maken met een tekort aan aan te nemen vliegers maar met te krappe planning op de crew.

de kls besteed inderdaad training uit aan amerika, maar de instructeurs daar krijgen wel een jaa standaardisering. zo worden onder andere holdings vliegen anders geleerd onder faa dan jaa. en vfr gaat vfr zoals het hoort, op 500 ft zonder vor (en zonder gps, in tegenstelling tot de gemiddelde vfr vlieger van tegenwordig die nu ipv naar de kerktoren naar z'n gps scherm kijkt terwijl de F16's en zweefvliegtuigen hem om de oren vliegen).

trainingrecords zijn inderdaad privacy gevoelig en dus vind de klm de kls wel prettig: geen file opsturen is geen selectie.
 
Lars

Dat take off geval in de C/L; is het waar dat dat een direct gevolg is van het ongeval op Tenerife? (niet dat ik dat verder op enige manier bij de discussie wens te betrekken.. Puur uit interesse)

Het enige wat ik weet is dat de KLM niet tevreden is met de laatste groep NLS'ers die ze hebben gekregen, direct van school. Teveel zouden t niet gehaald hebben.

Aan de andere kant, de opleidingen bij KLM zitten zo vol, stel je voor dat ze nog eens een heel ander blik vliegers opentrekken, het lijkt wel alsof ze momenteel ietwat moeite hebben met de capaciteit, nietwaar!
 
Dat take off geval in de C/L; is het waar dat dat een direct gevolg is van het ongeval op Tenerife? (niet dat ik dat verder op enige manier bij de discussie wens te betrekken.. Puur uit interesse)


Yup.

On Topic dan maar. Kom op mensen, ik heb zin in een flinke Bash-sessie!
 
Laatst bewerkt:
On topic maar s.v.p. niet bashen/flamen etc. Dit topic is een jaarlijks terugkerend ritueel en nodigt duidelijk uit tot gal spuwen, maar houd het netjes en maak het niet te persoonlijk.

Dat overigens ook niet-Beroepspiloten deelnemen aan deze discussie ligt aan mij: twee andere threads over dit onderwerp heb ik gesloten om dat één thread mij genoeg lijkt.
 
md11man, de klaring ooit in de checklist komt daar inderdaad van,.
maar kan natuurlijk ook op een andere manier beveiligd worden dan ín een checklist.
nu is er een checklist voor ná de klaring vóór de take off..
 
Ik moet altijd wel lachen om die klm'ers als ik ze tegenkom in den vreemde. De ontsteltenis op hun gezicht als ik ze vertel dat ik geen interesse heb om voor de klm te werken. Maar iedere NL'er wilt toch voor de klm vliegen. Sorry jongens en meisjes, maar er is echt wel groener gras dan die vliegjob in dat overbevolkte kikkerlandje.
Later.
 
Was dan G*dv*rd*mme naar de KLS gegaan en niet naar een Stella of naar de USA. Ik weet wel bijna zeker dat degene die lopen te zeiken over de KLM-KLS dat deze allen meerdere malen zijn afgewezen bij de KLS, en dan zijn ze opeens niet goed genoeg meer.

De VM's kunnen prima vliegen alleen is mijn ervaring bij de blauwe dat deze mensen veel arroganter zijn dan KLS'ers!

RWY-36C: Met het aantal uren wat jij blijkbaar hebt zou je moeten weten dat in de tijd dat jij klaar was met de KLS, KLM een heleboel mensen van andere scholen aannam, USA vliegers, buitenlanders inclusief. Dus je argument gaat spaak, want jongens die ook in die tijd zijn opgeleid, vervolgens ergens anders 5000 uur Boeing/Airbus hebben gevlogen, en nu solliciteren, destijds GEEN ENKELE REDEN hadden om voor de KLS te kiezen als enige optie om later bij KLM te vliegen. Omdat KLM ook van andere scholen aannam.

Het lijkt wel alsof je jezelf aangevallen voelt door de discussie over het aannamebeleid van KLM. Waar jij NIETS mee te maken hebt. Beetje jammer, eigenlijk. Ik ben nog geen enkele KLM'er tegengekomen die me vertelde dat hij het helemaal eens was met het beleid. Maargoed, misschien ken ik teveel seniore captains, en zijn dat toch alleen maar van die eikels die je in de weg zitten op weg naar de top.

Red Baron, toevallig sprak ik laatst nog paar van je collega's (er zijn ook een aantal van m'n oud-collega's met wèl de goede opleiding 10 jaar geleden naar KLC gegaan), en die vonden het wel een beetje bizar dat er blijkbaar binnen KLM door sommige "echte" KLM'ers wordt neergekeken op de KLC'ers. Verbaast me niet zo, want al jaren werd op HV neergekeken als zijnde de "cowboys" (vind ik niet erg). Maar eigenlijk is dat toch wel een beetje triest. Kleine pikkies enzo. En dat neerkijken is blijkbaar nog steeds zo, want er zijn genoeg jongens die duizenden uren bij HV hebben gevlogen, maar niet de "goede" opleiding hebben gedaan, en dus niet goed genoeg zijn.

Jeetje, ik vraag me af of Ype z'n kinderen dan ook niet met HV laat vliegen, die onveilige rakkers!

Dus ja, geloof het of niet: Er zijn inderdaad mensen die geen behoefte hebben om bij KLM te werken. En dat zelfs zonder psychische aandoening.
 
@IZ: Wist je dan niet at jaren geleden de goeien direkt via KLs bij KLM kwamen, en de minderen via van den Sigtenhorst bij KLC? :)
 
Een ding wil ik wel even kwijt over de KLM hoor. Je komt niet zomaar bij de KLM en aan deze discussie te zien, zijn jullie volgens mij allemaal echt gefrustreerd dat jullie niet eens konden praten bij de KLM, ik heb ook niet op de KLS noch NLS gezeten, maar ik zit er toch.......het is een kwestie van je poot tegen de deur houden, stalken totdat ze eindelijk wat van je willen ! Dat maakt je een goede piloot als je wilskracht kunt tonen en niet dat je de KLS gedaan hebt !
 
Terug
Bovenaan