En daar gaan we weer !

  • Onderwerp starter Onderwerp starter peut
  • Startdatum Startdatum
Haha, de gezamenlijke reply van een volledige 4-mans bemanning toen bij de koffie het AD meekwam, AAAAAH PROPAGANDA!!!, dat zegt genoeg lijkt mij, kusje!
 
<quote>Ook snap ik nog steeds niet waarom mensen die graag bij de KLM willen vliegen, kiezen voor een andere opleiding dan de KLS. Als je weet dat de KLM (na genoeg) alleen KLS'ers aan neemt, dan ga je toch niet een andere vliegopleiding volgen om het tegendeel te bewijzen, en dan achteraf gaan klagen dat het niet eerlijk is......dat is raar....:confused: </quote>


Vroeger of te wel rond 1995 nam de KLM alles aan wat ze maar konden aannemen van Australiers tot Amerikanen. Het feit dat ze nu zeggen in deze tijd dat ze zat vliegers kunnen krijgen is dan ook enigszins raar te noemen. In de tijd dat ik begon met mijn CPL was er dus ook helemaal geen noodzaak om naar de KLS / NLS te gaan.

Ps. ben benieuwd wanneer we over gaan naar departure...of wat is de volgende stap na airborne
 
Ooit had de RLS een paar duizend aanmeldingen per jaar en daar konden ze dan de beste 20 uit kiezen en zelfs toen zat er wel eens een rotte appel tussen. Die situatie is niet meer zo, de KLM heeft meer dan 20 man/vrouw per jaar nodig en het aantal aanmeldingen is ingezakt. Vandaar een beetje propaganda, slim toch?

Dat ze geen vrije markt meer aannemen is ff jammer voor de goeie VM'ers maar het is gewoon gebleken dat vrije markt vliegers vaker problemen geven en daar hangt een kostenplaatje aan vast. Het blijft uiteindelijk gewoon een commercieel bedrijf en geen sociale werkplaats voor iedereen die piloot wil worden om het even cru te zeggen.
Als ze echt geen mensen meer kunnen krijgen en de productie zou gevaar lopen worden er echt wel weer VM'ers aangenomen. Zie begin jaren 90.
 
Tja alle andere maatschappijen dan de KLM zijn ook eigenlijk wel sociale werkplaatsen voor de minder bedeelden :grijns:

Als je echt bij de klm 737 vliegt weet je dat de KLM/KLC productie trouwens al een tijdje gevaar loopt vanwege het vliegerstekort
 
Wel grappig..

Velen van ons mogen niet bij de klm vliegen.
maar we mogen wel een enorm aantal vluchten van hun uitvoeren omdat ze zelf de productie niet kunnen rond krijgen.. Snap jij deze kronkel ?


Dat ze geen vrije markt meer aannemen is ff jammer voor de goeie VM'ers maar het is gewoon gebleken dat vrije markt vliegers vaker problemen geven en daar hangt een kostenplaatje aan vast. .

Waar baseer je op dat vm vaker problemen geven ? de KLM heeft al sinds de begin jaren 90 geen vm meer aangenomen ? hoe kun je weten wat de hedendaagse kwaliteit is?

En de KLM is geen sociale werkplaats. Laat me niet lachen.
Je wilt dus zeggen dat LH en BA dit wel zijn?

cheerio.
 
Ooit had de RLS een paar duizend aanmeldingen per jaar en daar konden ze dan de beste 20 uit kiezen en zelfs toen zat er wel eens een rotte appel tussen. Die situatie is niet meer zo, de KLM heeft meer dan 20 man/vrouw per jaar nodig en het aantal aanmeldingen is ingezakt. Vandaar een beetje propaganda, slim toch?

Dat ze geen vrije markt meer aannemen is ff jammer voor de goeie VM'ers maar het is gewoon gebleken dat vrije markt vliegers vaker problemen geven en daar hangt een kostenplaatje aan vast. Het blijft uiteindelijk gewoon een commercieel bedrijf en geen sociale werkplaats voor iedereen die piloot wil worden om het even cru te zeggen.
Als ze echt geen mensen meer kunnen krijgen en de productie zou gevaar lopen worden er echt wel weer VM'ers aangenomen. Zie begin jaren 90.

Smoke, hier ga je dus de mist in. De tijden van de RLS zijn voorbij, de KLS is minder goed (ik zeg het maar genuanceerd) geworden, en de andere Integrated opleidingen zijn beter geworden. Het niveau verschil tussen opleidingen is vrijwel genivelleerd. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan de JAA, die opleidingen allemaal heeft gestandariseerd.

10 jaar geleden was de RLS vele malen beter dan alle andere vliegscholen. Nu is dat echter niet meer; KLS-ers doen zelfs een deel van hun opleiding waar andere vliegscholen hun studenten ook opleiden! Zie Pan-AM in Deer Valley, en Sabena Flight Academy in Scottsdale.

Het enige waar de KLS zich nog mee onderscheidt is de uitgebreide Bridge Course, die meer omvat dan veel andere opleidingen. Misschien wel te veel, want het zijn meer beurtjes dan een gemiddelde TQ.

Als laatste wil ik kwijt dat de term 'Vrije Markt' niet meer correct is. Dit stamt uit de tijd dat de RLS nog een school van de overheid was, waarnaast enkele particuliere instellingen opereerden (inderdaad, vrije markt). Naar mijn weten is de KLS nu ook particulier bezit, dus ook 'Vrije Markt.' Dus, ik zou graag geen KLS en 'Vrije Markt' niet meer willen horen om onderscheid te maken tussen vliegers, omdat het uit de tijd is en simpelweg niet correct is.

Om af te sluiten; binnen afzienbare tijd zal er meer over het vertrek van Y. de Haan bekend worden. Misschien komende week al. Als hij is vertrokken naar Amstelveen, ligt de weg open voor een nieuw aannamebeleid.

Groeten,

Q-Nimbus (die overigeens niet een geval kent van niet-KLS-ers met problemen tijdens de T.Q.)
 
Hallo Jaap.

Over het algemeen kan ik me wel vinden in je vorm van berichtgeving. Vaak leuk, sarcastisch en met een kwinkslag

En ZO is vrijwel alles wat ik hier tik dan ook bedoeld.
En in dit topic was dat postje niet in de laatste plaats om aan te geven hoe makkelijk en goedkoop het vaak is om ten koste van anderen een beetje bot te gaan zitten doen...(het valt me nogal eens op dat daar vooral de... *Eskimo's , ok?, de Eskimo's*onder ons last van hebben)
Niks meer of minder , en al helemaal geen klm-nijd , het is vast een leuke werkgeverd.

(Voor er iemand begint : ik heb niks tegen Eskimo's , stripfiguren , politici .......
Wel tegen mensen die b.v."vermitsjelli" zeggen.Ben ook maar een mens)
 
Als je echt bij de klm 737 vliegt weet je dat de KLM/KLC productie trouwens al een tijdje gevaar loopt vanwege het vliegerstekort

Ja dat is een probleem, geen reden nog om het niveau van je aannames omlaag te stellen. Overigens is het probleem ook een beetje dat elke promotie binnen KLM voor een opleidingstreintje zorgt, daarvoor moeten weer veel instrukteurs ingezet worden die dus geen lijn-produktie meer kunnen vliegen.
 
Wel grappig..

Velen van ons mogen niet bij de klm vliegen.
maar we mogen wel een enorm aantal vluchten van hun uitvoeren omdat ze zelf de productie niet kunnen rond krijgen.. Snap jij deze kronkel ?

Kromme dingen hou je altijd, maar bekijk het ook eens van deze kant; als ze je aannemen zien ze in jou een potentiele 777/747 gezagvoerder. Zien ze dat niet dan word je niet uitgekozen maar dat wil nog niet zeggen dat je niet veilig produktie voor ze kan vliegen.


Waar baseer je op dat vm vaker problemen geven ? de KLM heeft al sinds de begin jaren 90 geen vm meer aangenomen ? hoe kun je weten wat de hedendaagse kwaliteit is?

Dat zijn gewoon de gegevens binnen een korps van ruim 2000 vliegers. Ik weet niet zeker wanneer de laatste VM'er is aangenomen. Zeker tot tweede helft jaren 90.

Maar he laten we niet te negatief over VM'ers praten. Ik ben er zelf ook een en ben er trots op. Ik wil alleen even aangeven waarom het aannamebeleid momenteel zo is. Die KLS/NLS ers zijn makkelijker in te schatten voor een bedrijf en kosten statistisch gezien minder.
 
Smoke, hier ga je dus de mist in. De tijden van de RLS zijn voorbij, de KLS is minder goed (ik zeg het maar genuanceerd) geworden, en de andere Integrated opleidingen zijn beter geworden. Het niveau verschil tussen opleidingen is vrijwel genivelleerd. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan de JAA, die opleidingen allemaal heeft gestandariseerd.
.....
Het enige waar de KLS zich nog mee onderscheidt is de uitgebreide Bridge Course, die meer omvat dan veel andere opleidingen. Misschien wel te veel, want het zijn meer beurtjes dan een gemiddelde TQ.

Minder goed, dat zijn jou woorden. Ik vind het wel jammer dat niemand nu meer leert navigeren boven NL met slecht zicht en allemaal CTR's die je moet ontwijken. Maar in NL vliegen is gewoon te duur, het zij zo.
Het voordeel van zo'n school is dat ze je van jongs af aan al lekker kunnen blauwspuiten. Afleren is vaak moeilijker dan aanleren.

Overigens is die bridgecourse juist wat er zo goed is aan die opleiding. Daar leer je het meeste om later makkelijk een TQ te kunnen doen. Dat is het echte airline werk. Gewoon single engine vliegen kan m'n buurman ook. Ooit lag het niveau van NLS ers hierdoor een stuk hoger dan de KLS ers. De NLS had geloof ik zo'n 737 bridgecourse in BRU.

Groeten
 
Laatst bewerkt:
Ja dat is een probleem, geen reden nog om het niveau van je aannames omlaag te stellen. Overigens is het probleem ook een beetje dat elke promotie binnen KLM voor een opleidingstreintje zorgt, daarvoor moeten weer veel instrukteurs ingezet worden die dus geen lijn-produktie meer kunnen vliegen.

Je gaat er dus al meteen vanuit dat iemand die geen KLS gedaan heeft, het nivo omlaag haalt.

Kromme dingen hou je altijd, maar bekijk het ook eens van deze kant; als ze je aannemen zien ze in jou een potentiele 777/747 gezagvoerder. Zien ze dat niet dan word je niet uitgekozen maar dat wil nog niet zeggen dat je niet veilig produktie voor ze kan vliegen.

Dat zijn gewoon de gegevens binnen een korps van ruim 2000 vliegers. Ik weet niet zeker wanneer de laatste VM'er is aangenomen. Zeker tot tweede helft jaren 90.

Maar he laten we niet te negatief over VM'ers praten. Ik ben er zelf ook een en ben er trots op. Ik wil alleen even aangeven waarom het aannamebeleid momenteel zo is. Die KLS/NLS ers zijn makkelijker in te schatten voor een bedrijf en kosten statistisch gezien minder.

En hoe kom JIJ aan die info? Ik dacht dat trainingrecords redelijk privacy-gevoelige info is?
Vooral die laatste zin is geleuter. Binnen iedere airline wordt er een file aangelegd van de vlieger in kwestie. Vaak is er dus over vele jaren te zien, hoe iemand presteert. We komen hier verder tot de kern van de discussie. Er lopen mensen rond die dus al jaren op een 777 vliegen, maar - omdat ze, in het prille begin, een andere school gedaan hebben - bij voorbaat niet goed genoeg zijn. je kunt dus voor een andere maatschappij cpt. 777 zijn, maar wederom, bij voorbaat, voor de KLM niet goed genoeg.

Minder goed, dat zijn jou woorden. Ik vind het wel jammer dat niemand nu meer leert navigeren boven NL met slecht zicht en allemaal CTR's die je moet ontwijken. Maar in NL vliegen is gewoon te duur, het zij zo.
Het voordeel van zo'n school is dat ze je van jongs af aan al lekker kunnen blauwspuiten. Afleren is vaak moeilijker dan aanleren.

Overigens is die bridgecourse juist wat er zo goed is aan die opleiding. Daar leer je het meeste om later makkelijk een TQ te kunnen doen. Dat is het echte airline werk. Gewoon single engine vliegen kan m'n buurman ook. Ooit lag het niveau van NLS ers hierdoor een stuk hoger dan de KLS ers. De NLS had geloof ik zo'n 737 bridgecourse in BRU.

Groeten

Als de 'KLS-standaard' zo hoog is, waarom doen zij dan een bridgecourse, in dezelfde tijd dat mensen bij een andere maatschappij een TQ halen? Vooral de zin 'dat is het echte airline werk' vind ik schitterend gevonden. Dit bewijst dat je jezelf tegenspreekt. Je vindt aan de ene kant dat het 'echte airlinewerk' belangrijk is, maar aan de andere kant dat iemand met het ECHTE airlinewerk niet goed genoeg is voor de KLM.

Zeg Smoke, hoeveel hydraulische systemen heeft de 737 eigenlijk, en op welke zitten de flaps en het landing gear?
 
smoke zal de boel hier wel lopen stangen en in de 'smoke' zetten. Want als hij het echt meent, en de KLM in hem dus wel een goede 777 captain denkt te zien.........:confused: ?????.

smoke, dus jij wil zeggen dat de KLM hun aannames omlaag stellen als ze een type-rated vlieger met ervaring van een andere maatschappij aannemen? Een KLS-ers sh*t doesn't stink? Joh, de persoon maakt de vlieger en niet perse de school. Zoals er al wordt aangegeven. Alle scholen liggen tegenwoordig dicht bij elkaar.

Die mensen die jij VM-ers noemt hebben waarschijnlijk nog wel leren navigeren in slecht zicht en met waypoint kerktoren, tijd, wind, track, waypoint brug, enz. En niet zoals ze in de States doen van VOR naar VOR.
En Bridgecourse; Ja handig, maar heeft wel een hoog gehalte van TQ voorbereiding voor dummies. Iemand met gezond boeren verstand loopt fluitend door een TQ heen. En goed SE vliegen is soms zeker lastiger dan het knoppen drukken in een Boeing. Zeker een 777 die alles toch bijna al volautomatisch doet. Getalenteerde buurman heb je dus misschien wel.

Het is klinklare onzin als je zegt dat een groene KLS-er zondermeer beter is dan een ervaren vlieger met type ervaring. Een nieuw iemand kun je wel helemaal kneden, maar met een ervaren vlieger met de juiste instelling kan dit ook en deze is veel breder inzetbaar. En selecties zijn er toch om die mensen juist te vinden?
 
Kon het niet laten, een 'Dit was het nieuws' rip-off:



Welke hoort er niet bij en waarom?

0022.jpg
 
Laatst bewerkt:
Die mensen die jij VM-ers noemt hebben waarschijnlijk nog wel leren navigeren in slecht zicht en met waypoint kerktoren, tijd, wind, track, waypoint brug, enz. En niet zoals ze in de States doen van VOR naar VOR.

Dit is toch standaard voor scholen onder de JAA? Zo heb ik het iig wel geleerd. koers, afstand, snelheid en rekenen maar met je windschijf.
 
Je gaat er dus al meteen vanuit dat iemand die geen KLS gedaan heeft, het nivo omlaag haalt.

Dat zeg ik niet en dat zou nergens op slaan. Wat ik wel vreemd vind is dat er een aantal mensen op dit forum zijn die het belachelijk vinden dat niet iedereen met een brevet kan solliciteren bij de KLM. Dat slaat natuurlijk nergens op, een bedrijf maakt zelf wel uit wie ze willen aannemen. Ook in tijdens van schaarste.

En hoe kom JIJ aan die info? Ik dacht dat trainingrecords redelijk privacy-gevoelige info is?
Vooral die laatste zin is geleuter. Binnen iedere airline wordt er een file aangelegd van de vlieger in kwestie. Vaak is er dus over vele jaren te zien, hoe iemand presteert. We komen hier verder tot de kern van de discussie. Er lopen mensen rond die dus al jaren op een 777 vliegen, maar - omdat ze, in het prille begin, een andere school gedaan hebben - bij voorbaat niet goed genoeg zijn. je kunt dus voor een andere maatschappij cpt. 777 zijn, maar wederom, bij voorbaat, voor de KLM niet goed genoeg.

Algemene trend heeft toch niets met privacy te maken? En ja diegene met jaren 777 ervaring zou heel waardevol kunnen zijn voor de KLM maar ze trekken een lijn op dit moment. In de jaren negentig namen ze zulke mensen wel aan.
Uberhaupt zou ik niet begrijpen waarom je weer coco 777 o.i.d. bij de KLM zou willen worden als je ergens anders al co 777 bent want het duurt weer 10 jaar voordat je je oude functie terughebt maar da's een hele ander discussie.


Als de 'KLS-standaard' zo hoog is, waarom doen zij dan een bridgecourse, in dezelfde tijd dat mensen bij een andere maatschappij een TQ halen? Vooral de zin 'dat is het echte airline werk' vind ik schitterend gevonden. Dit bewijst dat je jezelf tegenspreekt. Je vindt aan de ene kant dat het 'echte airlinewerk' belangrijk is, maar aan de andere kant dat iemand met het ECHTE airlinewerk niet goed genoeg is voor de KLM.

Zeg Smoke, hoeveel hydraulische systemen heeft de 737 eigenlijk, en op welke zitten de flaps en het landing gear?

Voor iemand zonder commerciele vliegervaring is zo'n bridgcourse toch een prima manier van opleiding? Vind jij dat niet dan?
Vervolgens val je mij aan alsof ik bepaal dat er momenteel geen VM'ers worden aangenomen. Maar dat heb ik niet verzonnen, ik probeer alleen uit te leggen waarom het momenteel zo gaat.

Hydraulisch vraagje zal ik 's opzoeken in m'n FCOM :)
 
Apoe, ik ook hoor. En niks om CTR's heen. Vluchtplannetje filen en er doorheen. Leuk toch juist. :)
 
1) Geregistreerd vandaag (of hoogstens 5 dagen geleden).
2) Op volgende vraag van Koning Lucht

Zeg Smoke, hoeveel hydraulische systemen heeft de 737 eigenlijk, en op welke zitten de flaps en het landing gear?




antwoorden met

Hydraulisch vraagje zal ik 's opzoeken in m'n FCOM :)

Gelieve gezamelijk conclusies te trekken.

* Relax haalt de bank boven en biedt iedereen een biertje aan die naast hem komt zitten :D *
 
Terug
Bovenaan