fokkerkoning!
Active member
Haha, de gezamenlijke reply van een volledige 4-mans bemanning toen bij de koffie het AD meekwam, AAAAAH PROPAGANDA!!!, dat zegt genoeg lijkt mij, kusje!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Opmerking: This feature may not be available in some browsers.
Dat ze geen vrije markt meer aannemen is ff jammer voor de goeie VM'ers maar het is gewoon gebleken dat vrije markt vliegers vaker problemen geven en daar hangt een kostenplaatje aan vast. .
Ooit had de RLS een paar duizend aanmeldingen per jaar en daar konden ze dan de beste 20 uit kiezen en zelfs toen zat er wel eens een rotte appel tussen. Die situatie is niet meer zo, de KLM heeft meer dan 20 man/vrouw per jaar nodig en het aantal aanmeldingen is ingezakt. Vandaar een beetje propaganda, slim toch?
Dat ze geen vrije markt meer aannemen is ff jammer voor de goeie VM'ers maar het is gewoon gebleken dat vrije markt vliegers vaker problemen geven en daar hangt een kostenplaatje aan vast. Het blijft uiteindelijk gewoon een commercieel bedrijf en geen sociale werkplaats voor iedereen die piloot wil worden om het even cru te zeggen.
Als ze echt geen mensen meer kunnen krijgen en de productie zou gevaar lopen worden er echt wel weer VM'ers aangenomen. Zie begin jaren 90.
Hallo Jaap.
Over het algemeen kan ik me wel vinden in je vorm van berichtgeving. Vaak leuk, sarcastisch en met een kwinkslag
Als je echt bij de klm 737 vliegt weet je dat de KLM/KLC productie trouwens al een tijdje gevaar loopt vanwege het vliegerstekort
Wel grappig..
Velen van ons mogen niet bij de klm vliegen.
maar we mogen wel een enorm aantal vluchten van hun uitvoeren omdat ze zelf de productie niet kunnen rond krijgen.. Snap jij deze kronkel ?
Waar baseer je op dat vm vaker problemen geven ? de KLM heeft al sinds de begin jaren 90 geen vm meer aangenomen ? hoe kun je weten wat de hedendaagse kwaliteit is?
Smoke, hier ga je dus de mist in. De tijden van de RLS zijn voorbij, de KLS is minder goed (ik zeg het maar genuanceerd) geworden, en de andere Integrated opleidingen zijn beter geworden. Het niveau verschil tussen opleidingen is vrijwel genivelleerd. Dit is voor een belangrijk deel te danken aan de JAA, die opleidingen allemaal heeft gestandariseerd.
.....
Het enige waar de KLS zich nog mee onderscheidt is de uitgebreide Bridge Course, die meer omvat dan veel andere opleidingen. Misschien wel te veel, want het zijn meer beurtjes dan een gemiddelde TQ.
Ja dat is een probleem, geen reden nog om het niveau van je aannames omlaag te stellen. Overigens is het probleem ook een beetje dat elke promotie binnen KLM voor een opleidingstreintje zorgt, daarvoor moeten weer veel instrukteurs ingezet worden die dus geen lijn-produktie meer kunnen vliegen.
Kromme dingen hou je altijd, maar bekijk het ook eens van deze kant; als ze je aannemen zien ze in jou een potentiele 777/747 gezagvoerder. Zien ze dat niet dan word je niet uitgekozen maar dat wil nog niet zeggen dat je niet veilig produktie voor ze kan vliegen.
Dat zijn gewoon de gegevens binnen een korps van ruim 2000 vliegers. Ik weet niet zeker wanneer de laatste VM'er is aangenomen. Zeker tot tweede helft jaren 90.
Maar he laten we niet te negatief over VM'ers praten. Ik ben er zelf ook een en ben er trots op. Ik wil alleen even aangeven waarom het aannamebeleid momenteel zo is. Die KLS/NLS ers zijn makkelijker in te schatten voor een bedrijf en kosten statistisch gezien minder.
Minder goed, dat zijn jou woorden. Ik vind het wel jammer dat niemand nu meer leert navigeren boven NL met slecht zicht en allemaal CTR's die je moet ontwijken. Maar in NL vliegen is gewoon te duur, het zij zo.
Het voordeel van zo'n school is dat ze je van jongs af aan al lekker kunnen blauwspuiten. Afleren is vaak moeilijker dan aanleren.
Overigens is die bridgecourse juist wat er zo goed is aan die opleiding. Daar leer je het meeste om later makkelijk een TQ te kunnen doen. Dat is het echte airline werk. Gewoon single engine vliegen kan m'n buurman ook. Ooit lag het niveau van NLS ers hierdoor een stuk hoger dan de KLS ers. De NLS had geloof ik zo'n 737 bridgecourse in BRU.
Groeten
Zeg Smoke, hoeveel hydraulische systemen heeft de 737 eigenlijk, en op welke zitten de flaps en het landing gear?
Je vindt aan de ene kant dat het 'echte airlinewerk' belangrijk is, maar aan de andere kant dat iemand met het ECHTE airlinewerk niet goed genoeg is voor de KLM.
Die mensen die jij VM-ers noemt hebben waarschijnlijk nog wel leren navigeren in slecht zicht en met waypoint kerktoren, tijd, wind, track, waypoint brug, enz. En niet zoals ze in de States doen van VOR naar VOR.
Je gaat er dus al meteen vanuit dat iemand die geen KLS gedaan heeft, het nivo omlaag haalt.
En hoe kom JIJ aan die info? Ik dacht dat trainingrecords redelijk privacy-gevoelige info is?
Vooral die laatste zin is geleuter. Binnen iedere airline wordt er een file aangelegd van de vlieger in kwestie. Vaak is er dus over vele jaren te zien, hoe iemand presteert. We komen hier verder tot de kern van de discussie. Er lopen mensen rond die dus al jaren op een 777 vliegen, maar - omdat ze, in het prille begin, een andere school gedaan hebben - bij voorbaat niet goed genoeg zijn. je kunt dus voor een andere maatschappij cpt. 777 zijn, maar wederom, bij voorbaat, voor de KLM niet goed genoeg.
Als de 'KLS-standaard' zo hoog is, waarom doen zij dan een bridgecourse, in dezelfde tijd dat mensen bij een andere maatschappij een TQ halen? Vooral de zin 'dat is het echte airline werk' vind ik schitterend gevonden. Dit bewijst dat je jezelf tegenspreekt. Je vindt aan de ene kant dat het 'echte airlinewerk' belangrijk is, maar aan de andere kant dat iemand met het ECHTE airlinewerk niet goed genoeg is voor de KLM.
Zeg Smoke, hoeveel hydraulische systemen heeft de 737 eigenlijk, en op welke zitten de flaps en het landing gear?
Zeg Smoke, hoeveel hydraulische systemen heeft de 737 eigenlijk, en op welke zitten de flaps en het landing gear?
Hydraulisch vraagje zal ik 's opzoeken in m'n FCOM