Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

na 24 uur is de vloer open voor een ieder die iets zinnigs wil plaatsen. Dat is nu dus. Open vloer. Ik denk ik zeg het even. Ojjo is een beetje druk met andere zaken.
 
Na 5 x 24 uur is de vloer nog steeds open. Daar zal ik dus maar eens even iets aan gaan doen.

rp14062011.jpg


  1. Wie zien we hier in dit wel heel erg hippe motorpak?
  2. Hij heeft een aantal 'firsts' op zijn naam staan. Noem er minstens 2.
  3. Hij wordt op verschillende plaatsen geëerd. Noem er in elk geval 3.

Succes!
:radar:
 
Glenn H. Curtis
Hij is begonnen met wielrennen in zijn jeugd.
In 1902 begonnen met het bouwen van motor fietsen waaronder de "Hercules" V8.
Op 23 Jan 1907 werd hij de "fastest man on earth" met 136.3 mph in Ormond Beach Florida.
In 1904 ging het eerste Amerikaanse luchtschip airborne met een Curtiss motor.
In 1908 won Curtiss een long distance flight van 5090' met "June Bug"
In 1910 de eerste demonstratie (letterlijk) bommenwerpen.

Ook de developer van Miami en Opa Locka trouwens in de jaren 20.
National Aviation Hall of Fame in 1964, the Motorsports Hall of Fame of America in 1990, the Motorcycle Hall of Fame in 1998, and the National Inventors Hall of Fame in 2003.
 
Laatst bewerkt:
joost.gif


Excuseer, heer Imo. Hier heerst een klein misverstand, met uw goedvinden. U heeft de vloer gekregen, dat heb ik begrepen. Ik verstout mij het onbevredigend te noemen dat er geen nieuwe raadplaat is verschenen en dat de vloer evenmin officieel is vrijgegeven. Na 2 x 24 uur is hij echter vrij dus.... zal ik hem maar eens krachtig stofzuigen, zodat hij extra uitnodigend is voor gebruik!
 
De indolentie van de patatjeugd is affreus!

Nu dan, niet getreurd en vooruit met den geit -

m7vqja.jpg


1. Wie is deze mijnheer?
2. Welke beroepen oefende hij uit
3. Hoe is hij bekend geworden?
 
sikbok.jpg


Ei, ei, hier ben ik. De wetenschap staat voor niets maar voor Airworkers gaat dat niet op waar het almaar op wachten is. Zij behoeven een tip, waarde RW, maar misschien kunnen zij hier ook een tipje van de sluier oplichten of zij toe zijn aan een rustpauze in deze materie. Toen ik sliep heb ik hier veel over nagedacht en ei, ei, de animo kan wel eens op een licht pitje geraken want dat gebeurt in een flits als men de buik vol heeft van patat.
 
1. Elrey Borge Jeppesen
2. Luchtfotograaf en postvlieger
3. De 'Jepp-charts'

Als het goed is open floor, aangezien ik eind van de week pas weer thuis ben en over plaatjes kan beschikken.
 
waggel.jpg


Hihi, het is intussen weekend. Wil je ons dan toch verrassen met je plaatjes, V C C? Intussen luister ik de boel hier wel op met een muziekje, het is wat dat aan gaat alweer zo lang zo stilletjes in de crewroom, helemaal niet leukjes.
 
Goh ik had verwacht dat er inmiddels al een nieuwe zou staan. Hier een nieuwe, hij is niet al te moeilijk denk ik.

airw2.jpg


1. Wat zien we hier? (makkie)
2. Waar is dit?
3. Wanneer was dit?
4. Wat was hiervan de reden?
 
Zoals je vast wel weet, V C C, komen verwachtingen niet altijd uit en daarbij had ik het het er graag voor over om voor een door jou geleverde raadplaat te wachten tot in of na het weekend :biertje:

  1. Wat zien we hier? "Een (verplichte) samenscholing van" 6 x DC-10
  2. Waar is dit? Ik houd het op Schiphol.
  3. Wanneer was dit? Ik gok 1979.
  4. Wat was hiervan de reden? Ik denk dat de DC-10 aan de grond werd gehouden vanwege het verongelukken van een toestel van dit type van American Airlines omdat er een motor vanaf was gevallen. Aanvankelijk werd gedacht aan een volgende ontwerpfout (al eerder was er een DC-10 van Turkish Airlines gecrasht als gevolg van een ondeugdelijk sluitingsmechanisme van een van de deuren van het vrachtruim). Dat de motor van dit toestel afviel was echter te wijten aan het volgen van een verkeerde onderhoudsprocedure door AA. De DC-10 kon weer los en de aanvankelijk slechte pers van dit toestel werd in de jaren die volgden ongedaan gemaakt.
 
Toch heel wat leuker om een raadplaat voor te schotelen nu ik er eentje heb geraden :yeehaa:
Let’s go on :radar:

rpkukeleku04072011tokto.jpg


  1. Wie zien we hier?
  2. Wat voor soort motor vond hij uit?
  3. Welke uitvinding deed hij op het gebied van flightcontrol?
  4. Waarmee begon hij zijn eerste experimenten?
  5. Hoeveel patenten verdiende hij bij benadering?

Succes :)
 
rpkukeleku04072011tokto.jpg



Ah, waar haal je ze vandaan! Een zeer interessant heerschap, die ons van zeer veel nuttige zaken heeft voorzien. Zo heeft deze heer ons onze rolroeren bezorgd, die nog steeds ook bekend zijn als 'ailleron' nietwaar.

  1. Wie zien we hier?
    Dhr. Robert Esnault Pelterie
  2. Wat voor soort motor vond hij uit?
    Radiaal moter, maar ook veel op het gebied van raketmotoren.
  3. Welke uitvinding deed hij op het gebied van flightcontrol?
    De joystick, zeg maar stuurknuppel.
  4. Waarmee begon hij zijn eerste experimenten?
    Met de Wright Glider, hoewel dat geen succes was ...
  5. Hoeveel patenten verdiende hij bij benadering?
    Ongeveer 120 ...

http://en.wikipedia.org/wiki/Robert_Esnault-Pelterie
 
Helemaal goed, Geff, the floor is yours :yeehaa:

Wat betreft antwoord 3 nog dit: een stuurknuppel is natuurlijk altijd een joystick, of het nou een centerstick/sidestick of een yoke betreft :).
Maar yes, de vinding van Robert Esnault Pelterie betreft dit vernuft bouwsel:

m1eypjgwken6.gif


Waar ik de raadplaten vandaan haal?
Doorgaans uit mijn boekenkast.:kerst:
 
Laag vliegen is niet landen

Laag vliegen is niet landen

Zie bijgaand. Mooi hé :airforce:

watisdah-1.jpg


De vragen:
1. Wat zien we hier?
2. Wanneer, waar, waarom? Hint: het was NIET omdat iemand gezegd had dattie de boom in kon. Of, nu ik er over nadenk, toch wel een beetje eigenlijk ...
3. Bonuspunten voor de registratie, en andere kenmerken ...

Succes!
 
Terug
Bovenaan