Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

In dit geval ben ik het met Smarty eens:

Uit de Van Dale: wiens vrag vnw (genitief van wie, m en o ev) van wie: ~ auto staat daar?

"Wiens" betekent "van wie". De vraag "Wiens postzegel is dit?" zoals gesteld bij de raadplaat zou dus duiden op de wens van de vragensteller om te weten aan wie de postzegel toebehoort. Dit laatste is alleen te achterhalen als er van deze postzegel slechts 1 exemplaar zou bestaan, wat tot op heden nog niet is komen vast te staan, dan wel dat de bron van het plaatje bekend zou zijn, waarvoor helaas dezelfde conclusie moet gelden.

In dit geval ben ik het met Smarty eens:

Uit de Van Dale: wiens vrag vnw (genitief van wie, m en o ev) van wie: ~ auto staat daar?

"Wiens" betekent "van wie". De vraag "Wiens postzegel is dit?" zoals gesteld bij de raadplaat zou dus duiden op de wens van de vragensteller om te weten aan wie de postzegel toebehoort. Dit laatste is alleen te achterhalen als er van deze postzegel slechts 1 exemplaar zou bestaan, wat tot op heden nog niet is komen vast te staan, dan wel dat de bron van het plaatje bekend zou zijn, waarvoor helaas dezelfde conclusie moet gelden.
Kijk even goed naar betekenis 2 van postzegel. Ik gebruikte die ('gezicht') in de verschijningsvorm van betekenis 1. 't Was een woordgrapje. Oh well..

Laatst bewerkt:
Hahahahaha, toch fijn om te weten dat onze oer-hollandse taal nog genoeg problemen oplevert :grijns: :biertje:

P.s. zijn we er al over uit of het een lelijk gezicht betreft of het in eigendom zijn van het lelijk gezicht?

Hahahahaha, toch fijn om te weten dat onze oer-hollandse taal nog genoeg problemen oplevert :grijns: :biertje:

P.s. zijn we er al over uit of het een lelijk gezicht betreft of het in eigendom zijn van het lelijk gezicht?

'Wat een lelijke postzegel' was een voorbeeld van Van Dale. Ik heb het woord 'postzegel' nochtans niet pejoratief gebezigd.

En maar weer terug naar de postzegels. Een hint:

MorckDelSwedenBalticBirdsPane10392.jpg

Korte aanvulling dan. Kennelijk is Lilienthal goed.
Voor mij was de AGP hint doorslaggevend. Lilienthal maakte voor het eerst een zweefvlucht in 1891 van 25 meter. Een monument van hem staat in Berlijn.
Wat Zweedse postzegels met hem te maken hebben, weet ik niet. Het is een postzegelserie uit 1992 "Mare Balticum".

Heb nu even geen tijd om te googelen. Als anderen me willen helpen.
You're welcome.

Eclipse

Die Zweedse postzegels snap ik ook niet helemaal:

514px-DBPB_1952_92_Otto_Lilienthal.jpg

Feit is dat Otto heel jong gefascineerd door de vlucht van vogels (daarom die postzegels met die afbeeldingen van vogels, RW?) Otto bestudeerde in ieder geval uitgebreid het vliegen van ooievaars en de vorm van hun vleugels. Daar maakte hij honderden tekeningen van.

ooievaars.jpg

En tja, we zullen doorgaan, doorgaan ...
Er zijn dus nog wat vragen die een antwoord verlangen:
  1. 2 'firsts' die Otto op zijn naam heeft staan;
  2. 3 plaatsen waar hij wordt geëerd.

Knorren met de geit, dus maar ff wat gegoogeld:

Wat betreft de firsts:
  1. Hij wordt gezien als de uitvinder van de vliegkunst: de Engelsen zeggen dat hun George Cayley de vader van de luchtvaart is, maar Otto Lilienthal leerde de mensen echt vliegen. George Cayley liet in 1853 zijn koetsier een vluchtje van 300 meter maken, maar niemand kent de naam van die koetsier en er zijn geen foto's van. Otto maakte zo'n 2000 vluchten en daar zijn meer dan 138 foto's van gemaakt.
  2. Samen met zijn broer Gustav ontwierp hij speelgoed in de vorm van (Anker) bouwdozen.

En dan nog die drie plaatsen waar hij wordt geëerd:

1. Het monument te Berlijn dat Eclipse al noemde:
    401px-Lmom.jpg
  2. In Aviodrome:
    350px-Lilienthal_aviodrome.JPG
  3. Op meerdere postzegels ;)
    DR_1934_538_Luftpost_Otto_Lilienthal.jpg
  4. En er is ook nog een museum aan hem gewijd:
    http://www.lilienthal-museum.de/olma/ehome.htm

Eindelijk. Een 10 met een griffel, Boeing747 :yeehaa:

De Zweedse postzegels: Otto bestudeerde inderdaad vogels. In 1873 publiceerde hij "Theorie des Vogelflugs". Otto's voorouders komen uit Zweden.

Hij was ook de eerste die vliegtuigen in serie ging produceren. Hij zette de eerste vliegtuigfabriek ter wereld op.

Het engeltje (man met vleugels) staat op een tegel. En Berlin Tegel is naar Lilienthal vernoemd.

2008-06-26-xxl--Berlin-Tegel.80933504.jpg

Welnu. Gooi je haar los en leef je uit! :biertje:

Next!

Heineken%20Bier%20Blik%2024x33cl.jpg

vingerhoedskruid.jpg

1. Wat hebben bovenstaande dingen met een voorval in de geschiedenis van de luchtvaart te maken?
  2. Wanneer?
  3. Luchtvaartmaatschappij?

Laatst bewerkt:
ok, hier is zoals ik het interpreteer:

een blikje bier aan boord was voor passagiers altijd gratis. Nu moeten ze ervoor betalen (munten). De luchtvaartmaatschappij denkt: dikke opgestoken middelvinger naar alle passagiers (vingerhoedskruid), jullie gaan lekker betalen (munten) voor het bier. Het gaat alleen maar om geld (munten). En dus spannen de passagiers een proces aan tegen de luchtvaartmaatschappij (vrouwe justitia) om het bier weer gratis te maken.

How am I doing so far? :biertje:

Geniale interpretatie, Ojjo, maar toch mis(tom)poes! :biertje:

De gebeurtenis waar het in deze raadplaat om gaat vond plaats in het jaar waarin onder meer:
  1. Griekenland het tiende volwaardige lid werd van de Europese Gemeenschap;
  2. Het jeugdjournaal voor het eerst werd uitgezonden;
  3. De veertigste president van de USA beëdigd werd;
  4. De ontwerper van de DC-serie overleed.

:radar:

Weten jullie het jaartal al??? :radar:

Nog maar een tip ertegenaan:

15_dec_olvarit.jpg

Eigenlijk heeft dit plaatje helemaal niets te maken met de gebeurtenis in de luchtvaartgeschiedenis waar het in deze raadplaat om gaat :eek: maar toch... er is wel degelijk een link.

Omdat het vandaag zondag is nog maar een tip ertegenaan.

Bij mijn laatste tip staat een afbeelding van een potje met babyvoeding. De kleur van de deksel op dit potje komt vrij aardig overeen met de kleur die de luchtvaartmaatschappij waarnaar gevraagd wordt, in die dagen voerde.

Terug
Bovenaan