Een raadplaat over waar wanneer hoezo waarom en wie

Petje af voor Kliko, ik dacht dat het wat moeilijker zou zijn.
Allemaal types " high Performance" auto's gebruikt als chase car voor de landing van de U2.

[YOUTUBE]http://www.youtube.com/watch?v=hHaFHfbVMoA&feature=related[/YOUTUBE]

Open vloer................

haantje.jpg

Tonnere. Ge ziet de goede inbreng van Cpt. Oveur geheel over het hoofd, Europe-Americain. Ge kunt dit toch echt niet zo maar laten gebeuren, dat past niet bij ons soort mensen. Ik ken de vloer toe aan Cpt. Oveur want die had de raadplaat direct al deur, a vous l'honneur, Cpt. Oveur. Kukeleku, kukelekeur!

Ehhh ik heb alleen een extra plaatje verlinkt, ik hou helemaal niet van spelletjes :1855:

Haha, ik ook niet, met uitzondering dan van dit spelletje :biertje:
Maar no problem, we gaan gewoon vrolijk verder met de volgende plaat:

rp160711toktok.jpg

1. Wie zien we rechts op de foto?
2. Waarom werd persoon in kwestie vooral zo beroemd?
3. Op welke wijze vond deze persoon de dood?

Bessie Coleman, de eerste vrouwelijke 'Afro-American' piloot en de eerste met een internationaal brevet. Ze gaf het manicuren eraan om zich met grote energie op het vliegen te storten.
Dat laatste deed ze op 't end wel heel letterlijk want op 30 april 1926 vloog ze samen met haar monteur William Wills een zojuist aangeschafte Curtis JN-4 Jenny boven Jacksonville, Wills vloog en Bessie zat achterin. Ze had haar riemen niet vastgemaakt omdat ze goed over de rand wilde kijken als voorbereiding op de parachutesprong die ze voor de volgende dag had gepland, ze wilde een goed plek voor die sprong uitzoeken.
Het vliegtuig raakte echter in een spin waarbij Bessie eruit werd geslingerd en op slag dood was. Wills kreeg de zaak niet meer onder controle en crashte met fatale afloop. Onderzoek aan het wrak bracht aan het licht dat er na onderhoud een sleutel in de kist was achtergebleven en vast was gaan zitten tussen de controls.

De foto bij de raadplaat is genomen in Berlijn waar ze met een cameraman van Pathé nieuws een vlucht maakte boven het paleis van de voormalige Duitse keizer.....

[YOUTUBE]HPmMHuO5XSY[/YOUTUBE]

OK, back in business zullen we maar zeggen.

Hieronder een ietwat gefotoshopt plaatje:
tail.png

Dat het een KLM Connie was is wel duidelijk, maar het gaat ergens anders om:
Eerst de obligate vragen:
1 - Waar?
2 - Wanneer?
3 - Naam vliegtuig

Belangrijker is echter:
4 - Wie werden door dit vliegtuig vervoerd en wat hadden ze gedaan?
5 - Welke speculatie ontstond na deze crash en wat was de reden daarvoor?

Light 'm up!

OK, back in business zullen we maar zeggen. Hoera! :biertje:

Dat het een KLM Connie was is wel duidelijk, maar het gaat ergens anders om:
Eerst de obligate vragen:
1 - Waar? Bombay bij de 225 meter hoge heuvel van Ghatkobar
2 - Wanneer? 12/07/1949
3 - Naam vliegtuig PH-TDF, "Franeker"

Belangrijker is echter:
4 - Wie werden door dit vliegtuig vervoerd en wat hadden ze gedaan? Dertien Amerikaanse journalisten hadden op uitnodiging van de Nederlandse regering een rondreis van een maand door Nederlands Indië gemaakt met als doel om hen door eigen observatie tot een positiever beeld te brengen ten opzichte van de naoorlogse Nederlandse politiek in Nederlands Indië.
5 - Welke speculatie ontstond na deze crash en wat was de reden daarvoor?
In het licht van de behoorlijk omstreden koloniale politiek van Nederland ten opzichte van Nederlands Indië ontstonden er allerlei speculaties over sabotage: De verkeersleiding zou het KLM vliegtuig opzettelijk door het slechte weer naar een verkeerde landingsbaan hebben geleid. Uit het logboek dat men tussen de wrakstukken had gevonden, bleek later de laatste bladzijde te ontbreken. De Amerikaanse journalisten vlogen naar Batavia met de KLM Lockheed Constellation L-749, PH-TER, "Roermond" en zouden daarmee ook terugvliegen. Op deze geplande thuisreis stortte dit vliegtuig drie weken eerder voor de kust bij Bari, Italië in zee. De journalisten waren echter niet aan boord van de vlucht, omdat zij hun verblijf in Nederlands Indië hadden verlengd. Uit aantekeningen van de verkeersleiding van het vliegveld Santa Cruz zijn passages veranderd en verwijderd. De Amerikaanse journaliste Dorothy Brandon was in Manilla uitgestapt, omdat zij overtuigd zou zijn dat het vliegtuig door de Indonesische vrijheidsstrijders gesaboteerd zou zijn. De luchtramp met deze Lockheed Constellation is altijd met geheimzinnigheid omgeven gebleven. De geconstateerde toevalligheden en ontbrekende informatie gaven voeding aan speculaties dat Soekarno en zijn organisatie er totaal geen belang bij hadden dat men in de Verenigde Staten ineens positief ging berichten over de Nederlandse politiek in haar kolonie Nederlands Indië.

Light 'm up!

Is ie goed????

Bronnen:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Lockheed_Constellation
http://www.aviacrash.nl/paginas/franeker.htm

Zou me overigens niks verbazen als die speculaties juist bleken te zijn.

Nee, mij ook niet. Doet me aan een boek denken dat weliswaar over een psychologisch onderwerp gaat, maar in dit verband wel een zeer toepasselijke titel heeft: 'Gij zult niet merken'.

Op naar de volgende raadplaat.

rp180711kukeleku.jpg

Dat we hier de jammerlijke restanten van een ooit zo fraaie Lockheed Tristar zien is wel duidelijk maar:
  1. Welke maatschappij vloog het toestel en welk registratienummer had het?
  2. Waar en wanneer is de kist verongelukt?
  3. Wat was er zo bizar aan deze luchtvaartramp?
  4. Waar wordt deze ramp nog altijd herdacht?

Een makkie denk ik zo maar. Ben benieuwd ;)

Nee, mij ook niet. Doet me aan een boek denken dat weliswaar over een psychologisch onderwerp gaat, maar in dit verband wel een zeer toepasselijke titel heeft: 'Gij zult niet merken'.

Op naar de volgende raadplaat.

rp180711kukeleku.jpg

Dat we hier de jammerlijke restanten van een ooit zo fraaie Lockheed Tristar zien is wel duidelijk maar:
  1. Welke maatschappij vloog het toestel en welk registratienummer had het?
  2. Waar en wanneer is de kist verongelukt?
  3. Wat was er zo bizar aan deze luchtvaartramp?
  4. Waar wordt deze ramp nog altijd herdacht?

Een makkie denk ik zo maar. Ben benieuwd ;)

Saudia Flight 163

Lockheed L-1011-200 TriStar, registered HZ-AHK

Riyadh International Airport

Na brand aan boord netjes geland maar ipv direct evacuatie beslist de
gezagvoerder om verder te taxien en is iedereen 2:40 min later aan
de giftige gassen bezweken. Na openen eerste deur, komt er een flash-over
die het hele toestel in een mum van tijd in brand zet.

Dit accident is een grote drive geweest om kunstoffen met giftige uitstoot
bij brand uit de cabine te gaan weren.

Herdenking: Geen idee, maar gezien dat er veel Pakistani aan boord waren,
zou dat wel eens daar kunnen zijn.

Zie:
http://en.wikipedia.org/wiki/Saudia_Flight_163

Laatst bewerkt:
Helemaal goed, Dutch M :biertje:
Maar ja, die plaats waar deze ramp nog altijd wordt herdacht... Ik zal het verklappen zodat jij ons kunt trakteren op een nieuwe raadplaat :yeehaa:
Het was een instinker, namelijk in de top-10 van de grootste luchtvaartrampen.

Zo mooi was de HZ-AHK toen hij nog vloog:

0306998.jpg

Zie ook:http://www.securiteaerienne.com/node/29
(Even lekker vertaalwerk doen ;)

Girl power!

Girl power!

racaza.jpg

1. Wie is dit?
2. Welke prestaties heeft ze op haar naam staan? Noem er 3.
3. Tot wanneer heeft ze haar brevet gehad?

En ja, er is een postzegel van haar :yeehaa:

Hebbes! :radar:

1. Wie is dit?

220px-DPAG_2010_39_Elly_Beinhorn.jpg

2. Welke prestaties heeft ze op haar naam staan? Noem er 3.

* 1931 Alleinflug über 7000 km nach Afrika
* 1932 Weltumrundung mit dem Flugzeug
* 1933 Transafrikaflug
* 1934 Rekordflug: Weltumrundung ohne Begleitung
* 1935 Rekordflug: Zwei Kontinente in 13,5 Stunden
* 1936 Rekordflug: Drei Kontinente in 24 Stunden

3. Tot wanneer heeft ze haar brevet gehad?

Ihren 100. Geburtstag feierte sie dort am 30. Mai 2007 im kleinen Familienkreis, wobei man ihr noch einmal Gelegenheit gab mit einem Flugzeug vom Flugplatz Oberschleißheim aus in die Lüfte zu steigen. Die Vereinigung Deutscher Pilotinnen (VDP), zu deren Gründungsmitgliedern sie 1968 gezählt hatte, ermöglichte den halbstündigen Rundflug über das Alpenvorland.

1dc976688a1b4cf0d5c85c29ce9f73f3_image_document_large_featured_borderless.jpg

Hint: Flying girl:
The foreword of her book, Flying Girl (1935), was written by Richard Halliburton; it includes a photo of Moye Stephens repairing her plane.

Bronnen:
http://de.wikipedia.org/wiki/Elly_Beinhorn
http://en.wikipedia.org/wiki/Elly_Beinhorn

Laatst bewerkt:
Bijna goed. Ze heeft haar brevet ingeleverd toen ze 72 werd (1979). De hint keurig geduid, dus bonuspunten :biertje:

Jouw beurt weer. Gooi je haar los en leef je uit :yeehaa:

Ze heeft haar brevet ingeleverd toen ze 72 werd (1979).

You're right :biertje:
Leuk om er nog even bij aan te halen wat ze zei bij die gelegenheid (ze had inmiddels 5000 vlieguren op haar brevet):

"Es gibt heute so viele tüchtige Fliegerinnen, die genauso viel und noch mehr können, als ich einst gekonnt habe", schrieb sie. Mit dem Unterschied, dass sie "das große Glück" hatte, "in einer Zeit fliegen zu dürfen, als das wirklich noch ein Abenteuer war."

Gooi je haar los

Voor de verandering maar weer eens een kek staartje :kerst:

Op naar de volgende raadplaat:

rp22072011.jpg

Voor een toestel van dit type zou je toch heel wat meer dan een cent willen geven. Toch leverde een dergelijk muntstuk een legendarische prestatie in relatie met een Connie.
  1. Noem het vluchtnummer?
  2. Wat was er aan de hand?
  3. Op welke manier deed het muntstuk dienst?
  4. Welke namen zijn hieraan verbonden?

Roept u maar :radar:

Tip 1

In het door mij geplaatste plaatje van de Connie was al een tip op zich: het gaat om een toestel van dit type van TWA.

Tip 2
Behalve het muntstuk kwam er ook koffie aan te pas. En urine. :yeehaa:

Terug
Bovenaan