Banen, banen, en nog eens banen...

Mijn beslissing: ik doe het niet!!!!! Betalen en gebonded worden is een brug te ver voor mij. Het is voor mij een "en en en" verhaal in voordeel van de werkgever. Het enige jammere van de zaak: op mijn huidge baan is het wat onzeker naar de toekomst toe. Plus de kans dat ik nu nog in een airline geraak is echt wel klein. Ik hoor ook van outsiders, heb je nu al die jaren zo hard gewerkt om zo sh@tcontract te krijgen?? Het is zoals firstchoice zegt: ik zit nu in een goede positie: geen schulden, goede soc zekerheid en kan elk maand sparen. En heb vast salaris ongeacht het aantal uren of dagen ik vlieg. En dit allemaal opgeven voor een airbusrating??? Ok mijn marktwaarde zal nu niet stijgen. Wizz kwam uit het niets, mss dat er opeens iets anders ook het niets komt maar dan met betere condities.
 
Laatst bewerkt:
Mijn beslissing: ik doe het niet!!!!! Betalen en gebonded worden is een brug te ver voor mij. Het is voor mij een "en en en" verhaal in voordeel van de werkgever. Het enige jammere van de zaak: op mijn huidge baan is het wat onzeker naar de toekomst toe. Plus de kans dat ik nu nog in een airline geraak is echt wel klein. Ik hoor ook van outsiders, heb je nu al die jaren zo hard gewerkt om zo sh@tcontract te krijgen?? Het is zoals firstchoice zegt: ik zit nu in een goede positie: geen schulden, goede soc zekerheid en kan elk maand sparen. En heb vast salaris ongeacht het aantal uren of dagen ik vlieg. En dit allemaal opgeven voor een airbusrating??? Ok mijn marktwaarde zal nu niet stijgen. Wizz kwam uit het niets, mss dat er opeens iets anders ook het niets komt maar dan met betere condities.

Chappeau! Laat door hun eigen stront zakken!!
 
Je moest de eerste 15 maand na linecheck elke maand 1000 eur van je loon afstaan. Daarna moest je de voor de resterende 21 maand bij de maatschappij blijven voor een bedrag gelijk aan 15000 eur. Dus betalen en bond tekenen. Eerst dacht ik weg tegaan na de eerste 15 maand, tot ik mijn contract zag.
 
@Dassault Ik weet niet of ik je moet feliciteren vanwege je huidige job (onzekerheid) maar de voorwaarden zoals je die beschreef bij Wizz zijn wel heel erg triest. Idd de en en. Ik hoop dat je een beetje mazzel hebt bij een andere werkgever. Zandbak een optie?

@ 19 of 77

In het hogere segment van managers of directie zijn "opleidingen" van een maandje ook al snel € 50.000,- per stuk. Zit je ook meteen vast met een bond van minimaal 3 jaar. Willen ze dat je er 3 doet kom je al vlot op de 10 jaar bond en anders zelf terugbetalen.
Wanneer de toko failliet gaat in de tussentijd zonder dat jij er wat mee te maken hebt komt de curator ook bij jou aankloppen... Sad but true.
 
Mijn beslissing: ik doe het niet!!!!! Betalen en gebonded worden is een brug te ver voor mij. Het is voor mij een "en en en" verhaal in voordeel van de werkgever. Het enige jammere van de zaak: op mijn huidge baan is het wat onzeker naar de toekomst toe. Plus de kans dat ik nu nog in een airline geraak is echt wel klein. Ik hoor ook van outsiders, heb je nu al die jaren zo hard gewerkt om zo sh@tcontract te krijgen?? Het is zoals firstchoice zegt: ik zit nu in een goede positie: geen schulden, goede soc zekerheid en kan elk maand sparen. En heb vast salaris ongeacht het aantal uren of dagen ik vlieg. En dit allemaal opgeven voor een airbusrating??? Ok mijn marktwaarde zal nu niet stijgen. Wizz kwam uit het niets, mss dat er opeens iets anders ook het niets komt maar dan met betere condities.

Goede keuze! Probeer gewoon maximaal van je leven te genieten.
Een rating is maar een rating.
 
Dassault : Felicitaties zijn op z'n plaats!

Een hele verstandige keuze , die je niet moet berouwen.
Wizz wél...maar die zoeken dan maar een ander slachtoffer!
 
Aviation is the only place I am aware of where these kind of things take place. I am not familiar with similar practices anywhere else. I've never heard family or friends mentioning this. Other professions seem to pay a liveable wage and don't involve E150000+ debts.

Inderdaad, mijn opleiding heeft mij geen anderhalve ton gekost en ik had dus een zeer beperkte studieschuld, die ik vervolgens in een jaar of twee heb terugbetaald. Echter het is ook op andere plekken heel gebruikelijk dat je een contract onder je neus geduwd krijgt als je een opleiding gaat doen. In de IT is het vrij gebruikelijk om studie/opleidingskosten in drie jaar af te schrijven. Je zou het een bond kunnen noemen, maar in het contract dat wij tekenen staat die term niet. Wel staat er in dat als je voor die drie jaar weg gaat, je de kosten van de opleiding naar rato van de afschrijving moet betalen.

In sommige gevallen kan je overigens je nieuwe werkgever wel zo gek krijgen om die kosten over te nemen.

Anders gezegd bij ons heet het geen bond, maar het bestaat wel. De kosten zijn vaak wat lager, maar die kunnen ook aardig oplopen. Commerciele cursussen in mijn veld kosten vaak al 500-1000 euro per dag. Een opleiding tot technisch SAP expert bevat een aantal verschillende cursussen en duurt in totaal iets van 2-3 maanden, afhankelijk van het niveau dat je wilt bereiken. Maar in totaal heb je het dan dus ook al snel over 20.000 tot 60.000 euro.
Niet echt een bedrag dat je makkelijk ophoest van een salaris van rond de 50.000 euro brutto per jaar.
 
500 euro per maand... :-$

Ik weet 1 ding zeker met Wizz air vlieg ik nooit in mijn leven ...

Wat krijgen stewardessen ?? 100 euro per maand ?
 
Wat heeft je loon te maken met hoe ze vliegen?

Met Ryanair zul je zeker ook niet vliegen? Of met andere oost-europese maatschappijen?

Ook niet als ze een goed product leveren voor een klant?
Waar ik werk krijg ik ook "betaald". Minimumloon is 4,06, ik krijg 4,0583, want afgerond is dat 4,06. Kun je beter niets aan mij vragen als je in de winkel loopt.
 
Verstandige keuze, maar evengoed zal het ondanks de t's & c's toch een moeilijke beslissing zijn geweest. Chapeau!

Wizz komt en gaat, en zo komt er misschien nog wel iets onverwachts. (flydubai neemt non-rated aan en er komt een grote reqruitment drive aan, nog dit jaar)
 
Terug
Bovenaan