Banen, banen, en nog eens banen...

Ik vond het meteen niet kloppen. Het gedeelte dat ik moet ondertekenen is 1) agreement of training 2) het eigenlijke employment contract. De beruchte clausules staat in n1. Ik was aant denken om mijn contract te onderteken maar niet mijn agreement of training. Benieuwd hoe ze dan gaan reageren.
 
Het is zeker niet abnormaal naar mijn mening.
Bij mijn oude maatschappij werd de TR gesponsord door middel van een bond maar stond ook de clausule erin dat als ik de TR niet zou halen door gebrekkige prestaties ik de gemaakte kosten terug moest betalen.
Dat was een kleine regionale maar wel met hele degelijke arbeidsvoorwaarden.
Dus dat heeft niet persé iets met boevenclubben te maken hebben.
 
Bij mijn vorige werkgever stond deze clausule ook in het contract.
Bij mijn vorige NIET luchtvaart werkgever ook.

Lijkt mij niet zo'n groot probleem, gewoon goed je best doen en de TR halen.
 
Ik was aant denken om mijn contract te onderteken maar niet mijn agreement of training. Benieuwd hoe ze dan gaan reageren.

That's an easy one to answer - they will replace you with one of the legions of people ready to "fly at any price".

As a low time Pilot you have no leverage. This looks like a simple "take it or leave it" proposition.

Judging by the terms of the contract and the previously posted salary they don't care about their staff.
 
Of het normaal is moet je zelf beoordelen - ik vind van niet.

Maar ik begrijp dat je de TR betaald krijgt? Ter vergelijk: ik mocht hem zelf betalen, met de volgende clausules:
- bij falen geen geld terug
- bij falen tijdens betaalde lijntraining mocht ik terugbetalen.
- geen Keiharde garantie op contract, wel een soort intentieverklaring.

Vraag eens rond wat er met voorgangers is gebeurd: is dit een makkelijke manier van Wizz om geld te verdienen of een stok achter de deur dat jij echt de ballen uit je broek studeert?

Sterkte met je keuze, ik vond het toen ook erg moeilijk (en ik had een goede, niet-vliegende baan).
 
Bedenk je ook dat je later weleens spijt kan hebben dat je het niet hebt gedaan, omdat juist die eerste paar duizend uur zo belangrijk zijn om in de toekomst een degelijke baan te landen.. en die eerste duizend uur zijn nou juist het moeilijkst om te halen..
Ik zou zeggen wees verzekerd van je kunnen en ga er 100% voor. De realiteit is namelijk dat zelfs dit soort kansen (het klinkt wellicht gek) tegenwoordig erg schaars zijn, dit rechtvaardigt een dergelijke clausule absoluut niet, maar welke (andere) (betere) opties heb je tegenwoordig.. ?
 
@AIR, ik begrijp je. Maar heb ondertussen 2500h op privejet. Dat hele bizjet gedoe komt mn oren uit. Maar de realiteit is dat een beter salaris heb, een heel goed sociaal zekerheidssysteem, en kan elke maand goed sparen. Alleen is het bij mn huidige werkgever heel onzeker en de kans op een andere baan te vinden met mijn rating is bijna nihil. Heb me ondertussen gek gezocht en het enigste wat ik kon vinden is......Wizz. Ja ik zou de eerste 19 maand kunnen overleven door mn spaartegoeden aanspreken, maar ben daar niet happig op. Enfin, morgen de beslissing.
 
Volgens mij is het in het normale bedrijfsleven ook de ewoonste zaak van de wereld dat als een werkgever een opleiding betaald voor de werknemer en de werknemer haalt de opleiding niet, hij dit dient terug te betalen.

Ik zie dit niet als een P2F. De werkgever betaald immers. Echter als WN het niet haalt, dan betaald WN.
 
Succes, Dassault. Persoonlijk zou ik er denk ik wel op in gaan, maar alles hangt van de context en details af.
 
Je zegt dat je 2500h hebt op een bizzjet. Dan lijkt het me dat de TR geen probleem gaat opleveren. De standaard is schoolverlaters met < 200h SEP/MEP. Het blijft een boeven-deal maar momenteel een van de weinige kansen om relevante uren te maken op een medium jet.
 
Volgens mij is het in het normale bedrijfsleven ook de ewoonste zaak van de wereld dat als een werkgever een opleiding betaald voor de werknemer en de werknemer haalt de opleiding niet, hij dit dient terug te betalen.

Ik zie dit niet als een P2F. De werkgever betaald immers. Echter als WN het niet haalt, dan betaald WN.

Aviation is the only place I am aware of where these kind of things take place. I am not familiar with similar practices anywhere else. I've never heard family or friends mentioning this. Other professions seem to pay a liveable wage and don't involve E150000+ debts.

Since the salary associated with this position is too low to survive on I would say it is a P2F scheme. I'll bet the Type Rating costs are included in the differences between this salary and a "normal" F/O salary.
 
Vanaf je training tot linecheck krijg je 1000 eur gross. Daarna 15 maand lang 533eur brut plus 30 eur sectorpay. Wat men in principe doet is in die 15 maand is telkens je oorspronkelijk salaris verminderen met 1000 eur. Maw jij betaalt een stuk van die typerating. Na die die 15 maand (en dan zijn we al 19 maand verder) krijg je je je oorspronkelijk salaris van 1666 eur gross plus die 30 eur sectorpay. Je tekent voor 36 maand te beginnen vanaf je linecheck. Na die 15 maand moet je nog 21 maand blijven. Die overige 15000 eur wordt door hen betaald verdeeld over 21 maand. Bij mij komt erop neer dat ik de eerste 19 maand aan mn spaartegoeden moet zitten om te overleven. Ik ken de condities niet by ryan, maar ik denk dat je zelfs daar beter zit.
 
Dus je bent bonded voor 36 maanden maar eigenlijk houdt het in dat wanneer je eerder weg wilt of kan (met 3000TT en 500 A320 moet dat echt lukken), dit niet gaat lukken omdat je niet genoeg bij elkaar kunt sprokkelen om je bond af te betalen? Klopt dit?
 
Dus op de keper beschouwd :

Je kan in je huidige baan afbetalen , sparen en je hebt sociale zekerheid!

Maar je overweegt om nog meer schulden te maken , een TR zelf te betalen ( want dat doe je dus in feite ) bij een schimmige club als Wizz , een paar uurtjes te boren op een link contract , en dan sta je qua relevante uren even ver als nu?
En je vreet in die tijd je spaarcenten op???

Er zijn honderden jonge collega's met een 320-type en een paar honderd tot duizend uur , en daar ga jij dan bijhoren.
Over dat schofterig lage salaris wil ik het niet eens hebben.

Als je een TR doet om in een betere situatie te komen , haal dan een widebody-rating.
Of blijf zitten waar je zit en denk er nog eens heel goed over na......
 
Laatst bewerkt:
Klopt, ik was het idd aant denken om na 500 uur het af te bollen, maar je zit dan met die resterende bondperiode.

And go where?

The job market for F/O is not great.

I suggest you plan to be stuck here for a number of years - plan your finances accordingly.

E30000 is the total cost of the Type Rating (on the high side - probably closer to E20000). This is divided by 2 so you should only be liable for 1/2 costs. Explains the E15000.

Risk to Wizzair - zero.

This almost makes Lionair look good :rolleyes: :rolleyes:

@ Peer

You said what I was thinking!
 
Laatst bewerkt:
dassault

Je zit nu in een situatie dat je kan sparen en iets (financieel) opbouwd. Een situatie waar veel (beginnende) vliegers jaloers op zijn.

Dit wil je gaan verruilen voor een positie waar je 500 euro per maand gaat verdienen en je spaargeld straks als sneeuw voor de zon ziet verdampen?

EasyJet en Aer Lingus zijn aan het recruiten voor non-type rated pilots. Die rating voegt naar mijn mening weinig waarde toe, zeker tegen deze condities.
 
Niet doen.

Je kan sparen nu, je vliegt, en je hebt goede sociale zekerheid.
Als je bedrijf ooit failliet gaat, dan zie je dan wel verder.

Voor nu, gewoon genieten van het feit dat je kan sparen, vliegen en een normale sociale bescherming hebt.

Dan wil je echt niet inruilen om te vliegen bij een ondermaatse vliegclub vol veredelde pay to flyers...
En in Oost Europa gaan leven vrijwillig, ik zou het niet doen.
Genoeg argumenten om te blijven waar je bent, het is misschien niet perfect, maar dit is voor jou alles behalve een verbetering.
 
Terug
Bovenaan