Banen, banen, en nog eens banen...

Straks leent geen enkele bank meer geld en dan kunnen zoals vanouds alleen de jongens met een rijke pa en ma vlieger worden.

Liever een werkloze Ab-Initio met 150K schuld bij zijn ouders, dan een werkloze Ab-Initio met 150K schuld bij de bank die hem de jaren erna leeg trekt...... toch?

Momenteel voldoende overschot aan Ab-Initio's, dus ik vind het wel prima als er de komende jaren geen enkele bank meer een vliegopleiding wil financieren. Die paar dare-devils die het op pappa's geld willen proberen zijn denk ik niet te merken op die reeds 1500 werkloze Ab-Initio's in Nederland....

En als daarna het overschot weg is, en er ooit (wellicht nooit..) tekorten dreigen te ontstaan, dan moeten de maatschappijen misschien zelf maar weer eens in de buidel tasten om nieuw personeel te vinden. Als dan de TR door de werkgever wordt betaald en een 'normaal' salaris wordt geboden, dan hebben we het niet meer over 200K schuld, maar eerder 100K....

Naja, zielige verhalen van maatschappijen die roepen dat ze geen mensen kunnen vinden zijn puur krokodillentranen. Als je een beetje competatief salaris en arbeidsvoorwaarden biedt, dan zijn er echt wel genoeg westerlingen te vinden die vanuit alle hoeken van de wereld met uren/TR/ervaring die rechterstoel komen bezetten... Dat gejammer van bedrijven is er alleen omdat ze bang zijn dat ze te weinig animo/sollicitaties/kandidaten hebben in relatie tot slechte arbeidsvoorwaarden en P2F....
 
Momenteel voldoende overschot aan Ab-Initio's, dus ik vind het wel prima als er de komende jaren geen enkele bank meer een vliegopleiding wil financieren. Die paar dare-devils die het op pappa's geld willen proberen zijn denk ik niet te merken op die reeds 1500 werkloze Ab-Initio's in Nederland....

En als daarna het overschot weg is, en er ooit (wellicht nooit..) tekorten dreigen te ontstaan, dan moeten de maatschappijen misschien zelf maar weer eens in de buidel tasten om nieuw personeel te vinden. Als dan de TR door de werkgever wordt betaald en een 'normaal' salaris wordt geboden, dan hebben we het niet meer over 200K schuld, maar eerder 100K....

Naja, zielige verhalen van maatschappijen die roepen dat ze geen mensen kunnen vinden zijn puur krokodillentranen. Als je een beetje competatief salaris en arbeidsvoorwaarden biedt, dan zijn er echt wel genoeg westerlingen te vinden die vanuit alle hoeken van de wereld met uren/TR/ervaring die rechterstoel komen bezetten... Dat gejammer van bedrijven is er alleen omdat ze bang zijn dat ze te weinig animo/sollicitaties/kandidaten hebben in relatie tot slechte arbeidsvoorwaarden en P2F....

Kan iemand deze man een lintje geven? :biertje:
 
Het gemak waarmee er over de WSNP gepraat wordt vind ik onbegrijpelijk naïef...

Er schijnt een idee te zijn dat je het 'effe' aan kan vragen en dat je het 'eventjes drie jaar' wat rustig aan moet doen met de centen.

Lees de pagina waar SAC naar linkt eens goed door: daar staat een aantal voorwaarden waarvan ik me afvraag of veel van de betrokkenen eraan voldoen (wie heeft er al bij de schuldhulpverlening van de gemeente aangeklopt?, wie heeft al een advocaat in de arm genomen om een minnelijke regeling te treffen?, hoe ga je aantonen dat je de schuld onopzettelijk hebt gemaakt?). Wat er niet op die pagina staat is dat je effectief onder bewind wordt gesteld. AL je post gaat in ieder geval dertien maanden via de bewindvoerder, die opent alles eerst voordat jij het zelf te zien krijgt. Tot je eigen bankrekeningen heb je geen toegang meer, de bewindvoerder bepaalt hoeveel leefgeld je krijgt. Als paps en mams hebben meegetekend met huis als onderpand voor de lening kan de bank dat huis gewoon executeren, ook als je in de WSNP zit. Zakcentje van de Bank of Mom and Dad: als je bewindvoerder erachter komt wordt het geld ingehouden (beste geval) of hij kan het hele saneringsplan beëindigen en je valt weer terug in de oude situatie. "Meneer, ik zie dataverbruik op uw mobiele telefoonrekening. Heeft u een smartphone en zoja: waarvan heeft u die aangeschaft?", enzovoort.

Dat lijkt me allemaal geen feest, en even een tafje erger dan menigeen hierboven zich voorstelt. Daarnaast vraag ik me dus oprecht af of de WSNP voor een grote groep mensen in deze situatie wel van toepassing gaat zijn. Ja, het is ruk als je een baan hebt (niet als vlieger) en je de helft van je salaris kan inleveren voor rente en (eventueel) aflossing, maar zolang je daarmee door kan gaan denk ik niet dat een rechter een WSNP-verzoek zal toewijzen want dat is geen onhoudbare situatie...

Op deze pagina staat iets meer over de gevolgen van in de WSNP zitten:

http://www.wsnp.rvr.org/faq.cfm?cat_seq=6554ABCC-CD43-2758-DE5568006C7063AB&section=burger

Lees maar eens goed en denk nog maar eens na. Klein voorbeeld: Erfenisje tijdens je WSNP-traject? Inleveren maarrr!
 
Laatst bewerkt:
Liever een werkloze Ab-Initio met 150K schuld bij zijn ouders, dan een werkloze Ab-Initio met 150K schuld bij de bank die hem de jaren erna leeg trekt...... toch?
Nee, niet mee eens. Waarom niet? Als je je schuld niet af kunt betalen dan heb ik liever dat de bank z'n centjes verliest dan dat je ouders met een gat van 150K in hun pensioen blijven zitten. Zo on-principieel ben ik wel :)
Momenteel voldoende overschot aan Ab-Initio's, dus ik vind het wel prima als er de komende jaren geen enkele bank meer een vliegopleiding wil financieren. Die paar dare-devils die het op pappa's geld willen proberen zijn denk ik niet te merken op die reeds 1500 werkloze Ab-Initio's in Nederland....
Mee eens
En als daarna het overschot weg is, en er ooit (wellicht nooit..) tekorten dreigen te ontstaan, dan moeten de maatschappijen misschien zelf maar weer eens in de buidel tasten om nieuw personeel te vinden. Als dan de TR door de werkgever wordt betaald en een 'normaal' salaris wordt geboden, dan hebben we het niet meer over 200K schuld, maar eerder 100K....
Dat zou inderdaad mooi zijn, maar voor die 100K heb je nog steeds een bank nodig, want slechts de rijken onder ons kunnen aan zo'n bedrag komen.
Naja, zielige verhalen van maatschappijen die roepen dat ze geen mensen kunnen vinden zijn puur krokodillentranen. Als je een beetje competatief salaris en arbeidsvoorwaarden biedt, dan zijn er echt wel genoeg westerlingen te vinden die vanuit alle hoeken van de wereld met uren/TR/ervaring die rechterstoel komen bezetten... Dat gejammer van bedrijven is er alleen omdat ze bang zijn dat ze te weinig animo/sollicitaties/kandidaten hebben in relatie tot slechte arbeidsvoorwaarden en P2F....

Ik hoor ze niet jammeren. In tegendeel, het is een feest als je tegenwoordig airline recruitment manager bent. :yeehaa:
 
Het gemak waarmee er over de WSNP gepraat wordt vind ik onbegrijpelijk naïef...

Er schijnt een idee te zijn dat je het 'effe' aan kan vragen en dat je het 'eventjes drie jaar' wat rustig aan moet doen met de centen.

Lees de pagina waar SAC naar linkt eens goed door: daar staat een aantal voorwaarden waarvan ik me afvraag of veel van de betrokkenen eraan voldoen (wie heeft er al bij de schuldhulpverlening van de gemeente aangeklopt?, wie heeft al een advocaat in de arm genomen om een minnelijke regeling te treffen?, hoe ga je aantonen dat je de schuld onopzettelijk hebt gemaakt?). Wat er niet op die pagina staat is dat je effectief onder bewind wordt gesteld. AL je post gaat in ieder geval dertien maanden via de bewindvoerder, die opent alles eerst voordat jij het zelf te zien krijgt. Tot je eigen bankrekeningen heb je geen toegang meer, de bewindvoerder bepaalt hoeveel leefgeld je krijgt. Als paps en mams hebben meegetekend met huis als onderpand voor de lening kan de bank dat huis gewoon executeren, ook als je in de WSNP zit. Zakcentje van de Bank of Mom and Dad: als je bewindvoerder erachter komt wordt het geld ingehouden (beste geval) of hij kan het hele saneringsplan beëindigen en je valt weer terug in de oude situatie. "Meneer, ik zie dataverbruik op uw mobiele telefoonrekening. Heeft u een smartphone en zoja: waarvan heeft u die aangeschaft?", enzovoort.

Dat lijkt me allemaal geen feest, en even een tafje erger dan menigeen hierboven zich voorstelt. Daarnaast vraag ik me dus oprecht af of de WSNP voor een grote groep mensen in deze situatie wel van toepassing gaat zijn. Ja, het is ruk als je een baan hebt (niet als vlieger) en je de helft van je salaris kan inleveren voor rente en (eventueel) aflossing, maar zolang je daarmee door kan gaan denk ik niet dat een rechter een WSNP-verzoek zal toewijzen want dat is geen onhoudbare situatie...

Op deze pagina staat iets meer over de gevolgen van in de WSNP zitten:

http://www.wsnp.rvr.org/faq.cfm?cat_seq=6554ABCC-CD43-2758-DE5568006C7063AB&section=burger

Lees maar eens goed en denk nog maar eens na. Klein voorbeeld: Erfenisje tijdens je WSNP-traject? Inleveren maarrr!

Nee, tot aan je dood op een houtje bijten en je eventuele vrouw en kinderen alle leuke dingen in het leven moeten ontzeggen is een prettig voorruitzicht !
Tot aan je dood een slaaf van meneer ABN AMRO zijn, das lachen ! Dit in het geval de vlieg ellende voor AI's met -150K nog zo lang duurt dat alles verloopt en ze moeten stoppen en de persoon in kwestie helaas voor hem of haar door gebrek aan ervaring en opleiding in andere branche nooit een baan zal vinden met meer dan modaal inkomen.
Keus tussen drie jaar heel erg afzien of 30(?) jaar behoorlijk afzien is een makkelijke.

Ik zeg in elk geval nooit dat het zo maar kan en een lachtertje is, natuurlijk is het zwaar k*t maar met bak voorwaarden maar voor sommigen van die 1000+ lieden die al jaren thuis zitten kan het de escape zijn .

Stel voor dat we hier verder niet over debatteren maar er zal ongewtijfeld een keer een apart topic over komen en dan sparren we daar verder, het moet hier immers over banen gaan !!
 
Tsja, een slaaf van de bank zijn is ook geen feest en dat heb ik ook niet ontkend. Mijn punt was dat de WSNP door veel mensen als een mogelijkheid en een soort 'get out of jail free card' wordt gezien. Je moet eerst maar eens zien of je er überhaupt voor in aanmerking komt, en de pagina waar jij naar linkte geeft al een paar voorwaarden aan waarvan ik me afvraag of het gros van de piloten-met-schuld-en-zonder-vliegbaan eraan voldoet.

Of jij en ik vinden dat dertig jaar kromliggen voor je lening k*dt is doet voor de wet niet ter zake, als je de rente kan betalen met een andere baan is dat voor de wet en de rechter geen onhoudbare situatie -> verzoek WSNP afgewezen. Dat wilde ik maar aangeven.

Vanuit een menselijk perspectief zuigt dat inderdaad apenballen, maar tegelijk gelden daar ook de volgende principes:

Bezint eer ge begint.

Wie zijn gat brandt moet op de blaren zitten.

Het valt me op dat het merendeel van de mensheid weigert om de eigen verantwoordelijkheid en de mogelijke consequenties van eigen keuzes te aanvaarden. Als iets niet gaat zoals men wil moet iedereen te hulp schieten, en is het de schuld van de overheid/vliegschool/bank/luchtvaartmaatschappij (doorhalen wat niet van toepassing is) maar zeker niet van jezelf. Niemand hield een pistool tegen je hoofd toen je tekende voor die lening, inclusief de daarbij van toepassing zijnde voorwaarden.
 
Laatst bewerkt:
Regional Airlines sterven uit.

Regional Airlines sterven uit.

The number of regional airlines in Europe has dropped by more than a third over the last five years. More than 12,000 people have lost their jobs. These are the results of the latest study that ch-aviation has conducted in cooperation with the Hamburg-based consulting firm PROLOGIS.

According to the results of the study, between 2008 and 2013, there were 195 regional airlines in Europe. In February 2013, there were only 130 left. The situation is currently particularly difficult for regional airlines that do not fly on behalf of a large airline group like Lufthansa or Air France-KLM, for instance. More than every third one of these independent regional airlines was forced out of business in the last 5 years.

Of the 44 new regional start-ups that were founded in Europe since 2008, only half, 22 to be exact, are still flying today. The external operating conditions remain extremely challenging. Rising fuel costs, a lack of political support and a shaky economy will hardly improve this tense situation any further.

The number of regional aircraft that are currently in operation in Europe has dropped by more than 24% since 2008. This decline has been particularly severe for the aircraft segment of 19 to 50 seaters. Here, more than 370 aircraft have been decommissioned over the last 5 years; a 50% cut in capacities in this market segment. Only a partial shift to larger regional aircraft has taken place. The number of aircraft with a seating capacity between 50 and 100 seats has increased by only 23 airplanes since 2008 in Europe.

Quelle: ch-Aviation
 
Airlines nemen drastisch af, maar aantal kisten is licht toegenomen?

Augsburg is ook aan het omvallen, kist gaan naar Cityline. Dolomiti is next in line...
 
Nosig: The number of regional aircraft that are currently in operation in Europe has dropped by more than 24% since 2008.

Een enorme teruggang in de omvang van de regionale vloot en dus de werkgelegenheid voor piloten. Het is structureel. De regional jet bubble loopt leeg. En snel ook net als een explosive decompression.

In Duitsland (de sterkste economie in Europa) is het dramatisch slecht op dit moment. Augsburg, ContactAir, OLT noem maar op. Allemaal weg. Vooral de ticket tax hakt er hard in.
 
Captain base: Same as FO + 500E net "captain's premium" 23/Feb/07

FO top Mix fleet premium on top of basic salary => Cpt=1050 E FO=520 E 23/Feb/07

FO base 3500 E BEFORE TAX (tax in belgium around 50%) basic per month and approx 200 E per month extra per year of seniority, or: contractor: EUR4500 + accommodation

Ik nam dit ff als voorbeeld van ppjn. Aangezien daar staat dat deze club aan het recruiten is.

Mag ik op maken uit dit verhaal dat een Captain: 2500-2700 euro netto verdiend ? Is dat average of is dat due to the economy/overload aan supply of was dit altijd al zo 'laag' ?
 
Nosig: The number of regional aircraft that are currently in operation in Europe has dropped by more than 24% since 2008.

Een enorme teruggang in de omvang van de regionale vloot en dus de werkgelegenheid voor piloten. Het is structureel. De regional jet bubble loopt leeg. En snel ook net als een explosive decompression.

In Duitsland (de sterkste economie in Europa) is het dramatisch slecht op dit moment. Augsburg, ContactAir, OLT noem maar op. Allemaal weg. Vooral de ticket tax hakt er hard in.

Je zou denken dat de Duitse regering dit soort dingen niet te lang wil zien gebeuren... Nu gaat men maar met de auto, wordt het milieu bepaald niet beter van. Maar ik raak in de war van deze zin: " The number of aircraft with a seating capacity between 50 and 100 seats has increased by only 23 airplanes since 2008 in Europe."
 
...dan moet je de laatste alinea van dat artikel nog eens goed lezen: een grote drop in aantal 19-50 zitters die niet wordt gecompenseerd omdat er maar ten dele wordt geswitcht naar 50-100 zitters.

Er zijn dus wel iets meer 50-100 zitters in de vaart genomen, maar in totaal is de capaciteit zwaar afgenomen door het grote aantal kleinere kisten dat is verdwenen.
 
Terug
Bovenaan