Banen, banen, en nog eens banen...

B767. Dat is niet helemaal waar.

Ze heel hard op zoek naar piloten. Zon beetje alle recruitment agencies zijn hard bezig met het zoeken naar OOK expats. En de eisen voor niet turk zijn zelfs minder zwaar waar een turk een universitaire opleiding moet hebben.

Dat begrijp ik. Maar is het niet zo dat per november aanstaande het totale Turkse vliegercorps voor maximaal 10% uit niet -turken mag bestaan? Of heb ik de klok horen luiden en... Want dan hoor ik het graag.
 
Yupz. En daar zitten ze nu ver boven toch in Turkije?
Waarom zoeken ze nu buitenlanders daar? Om ze per november er weer uit te schoppen?
 
Dat verschilt per bedrijf.

Bij SunExpress zitten ze er fors boven, bij Turkish Airlines zitten ze er ruim onder.
Bij SunExpress worden nu inderdaad contracten tot november aangeboden, men tracht nu de regels te veranderen door de regel ipv alleen FO's op de gehele crew inclusief cabin crew te laten gelden.
Een ander gerucht is dat men een aantal buitenlanders gaat overzetten van SunExpress naar Turkish airlines zoals eerder dit jaar al is gebeurd.

Uiteindelijk willen ze natuurlijk helemaal geen buitenlanders hebben, probleem is dat ze niet genoeg FO's kunnen vinden in Turkije. Er zitten een hoop dames en heren werkeloos thuis in Turkije maar die halen de selecties niet van de airlines hier.
Helaas denkt de DGCA dat ze het probleem van werkeloze Turkse FO's kunnen oplossen door het relatief grote aantal buitenlanders aan te pakken ipv de kwaliteit van de lokale vliegscholen op te krikken.
 
Jullie zeggen FO, zijn er geen expat Captains bij turkish?
Ik ben zo nog nooit een buitenlandse THY piloot tegengekomen, maar ze zullen er vast wel zijn, gezien de vacatures.

EDIT:

Er blijken 188 CAP's en 32 FO's te zijn :)
Dus totaal 220 buitenlandse piloten @ THY

YERLI KPT = Turkse CAP's
YABANCI KPT = Buitenlandse CAP's

HDNZAuy.jpg


Totaal aantal Turkse piloten in Turkije: 3877
Totaal aantal buitenlandse piloten in Turkije: 596
 
Laatst bewerkt:
Ik ben zo nog nooit een buitenlandse THY piloot tegengekomen, maar ze zullen er vast wel zijn, gezien de vacatures.

EDIT:

Er blijken 188 CAP's en 32 FO's te zijn :)
Dus totaal 220 buitenlandse piloten @ THY

YERLI KPT = Turkse CAP's
YABANCI KPT = Buitenlandse CAP's

Totaal aantal Turkse piloten in Turkije: 3877
Totaal aantal buitenlandse piloten in Turkije: 596

Is dit alleen THY of heel Turkije?
Laat maar ik zie het al. Kan nu de bijlage openen
Totaal aantal vliegers bij Turkish zit al op 10%
 
Er zijn ong 1 a 2 jaar geleden ook een aantal Transavia captains (pensionados) naar Turkish gegaan. Die zijn overigens op meen 1 na allemaal weer weg daar en doorgegaan naar o.a. Arke. (te veel werken voor niet heel goed salaris daar)
 
Er zijn ong 1 a 2 jaar geleden ook een aantal Transavia captains (pensionados) naar Turkish gegaan. Die zijn overigens op meen 1 na allemaal weer weg daar en doorgegaan naar o.a. Arke. (te veel werken voor niet heel goed salaris daar)

Waar te hard werken voor te weinig geld? TK of OR?
 
Er zijn ong 1 a 2 jaar geleden ook een aantal Transavia captains (pensionados) naar Turkish gegaan. Die zijn overigens op meen 1 na allemaal weer weg daar en doorgegaan naar o.a. Arke. (te veel werken voor niet heel goed salaris daar)

Salaris piloten THY (2012):

F/O: 13.169 TRY = €5593
Captain: 24.129 TRY = €10248

Oordeel zelf maar of het veel of weinig is.
Voor Turkse begrippen is het in ieder geval niet weinig ;)
 
Engine, wat heb je aan dat salaris als je je hele leven om moet gooien door in Turkije te gaan wonen na een carrière in Nederland? Leuk voor een jonge avonturier, maar iemand met een familie, (klein)kinderen zie ik het niet zo snel doen.

Maar het is geen slecht salaris. Tenminste, als het inclusief pensioen en dergelijke is.
 
Engine zou je mischien kunnen verduidelijken waar jij die getallen voor het salaris vandaan hebt?

Ik kreeg hele andere bedragen van PARC Aviation 4 maanden geleden voor de A330..
En het ziet er zo wel leuk uit 5.500 Euro (bruto naar ik aanneem) Maar heb je ooit ook wel eens gedacht dat je geen AOW of pensioen opbouwt in Turkije? Dan is het eigenlijk maar een mager salaris tenzij je natuurlijk inderdaad gepensioneerd bent.
 
hallo,

Voor de geinteresseerden onder ons: Wizz zoekt mensen want daar gaan velen weg omwille van het salaris. Ik ben onlangs op selectie geweest en zal hieronder een klein verslag van weergeven. Integenstelling tot pprune heb ik geen telefonisch gesprek moeten doen noch een atpl quiz online. Ik heb gewoon een uitnodiging gekregen voor een 2 daagse selectie. De eerste dag waren 2 gesprekken: met HR en een technical interview 2 piloten. Je moet wel geslaagd zijn voor dit onderdeel vooraleer de volgende dag een simcheck mag doen. De sim was straight forward. Klimmen volgens bepaald profile, steep turn, ils, klimmen met 1000'/min aan 250 kt. Op zich niets moeilijk. Ik was samen met 2 andere kandidaten nie typerated. De overgrote meerderheid was wel typerated, maar de meesten waren mensen die zelf een type hadden gekocht en dan was er nog een gedeelte bij die 500h extra hadden bijgekocht.
Er was de eerste dag een korte bedrijfpresentatie door de HR dame, alleen ging dit zo snel dat ik nog met veel vragen zit. Wizz zit nu in volle uitbreiding en zoekt dringend volk. Het bedrijf promoot zichzelf door aan te geven dat je mag/kan commuten. (naar horen zelfs kosteloos, maar dit moet bevestigd worden). Verder lijkt het me een tof bedrijf om voor te werken. Maar dan komt nu een grote MAAR: het salaris voor een niet typerated piloot zal ongeveer 1500 a 1700eur net per maand bedragen. (alles inbegrepen). Omdat je niet typerated bent houdt men de eerste 15 maand zomaar liefst 1000eur in van je 'riant' salaris. Maw je moet rondkomen met-+600 a 700 eur per maand!!!. Daarbovenop moet je een contract tekenen van 3 jaar. Meestal is het een"of dit, of dat' verhaal. Hier is het een "en-en" verhaal. Als typerated piloot krijg je 5000eur per jaar meer en wordt er de eerste 15 maand niets afgehouden. Je mag zelf ook kiezen of je selfemployed bent of onder een vast contract gaat werken. Ik heb ondertussen te horen gekregen dat ik geslaagd ben in de selectie en één dezer een foon ga krijgen van HR. De vraag is of ik deze deal wel ga aanvaarden, mss dat er variaties mogelijk zijn.
 
het salaris voor een niet typerated piloot zal ongeveer 1500 a 1700eur net per maand bedragen. (alles inbegrepen). Omdat je niet typerated bent houdt men de eerste 15 maand zomaar liefst 1000eur in van je 'riant' salaris. Maw je moet rondkomen met-+600 a 700 eur per maand!!!. Daarbovenop moet je een contract tekenen van 3 jaar. Meestal is het een"of dit, of dat' verhaal. Hier is het een "en-en" verhaal. Als typerated piloot krijg je 5000eur per jaar meer en wordt er de eerste 15 maand niets afgehouden. Je mag zelf ook kiezen of je selfemployed bent of onder een vast contract gaat werken. Ik heb ondertussen te horen gekregen dat ik geslaagd ben in de selectie en één dezer een foon ga krijgen van HR. De vraag is of ik deze deal wel ga aanvaarden, mss dat er variaties mogelijk zijn.

Ik begrijp het niet helemaal:

1500 a 1700 net Euro per maand (alles inbegrepen) Of is toch niet alles inbegrepen, bijvoorbeeld de 1000 Euro die ze inhouden?

Op zich is 1700 Euro net (is gemiddeld genomen denk ik toch zo'n 2,5 a 3 mille bruto) in het geheel niet verkeerd om als low-timer, zonder type-rating en met een vast contract aan de slag te gaan. Let wel: in deze tijd, het blijft slecht, maar tussen alle kwaden is dit denk ik een van de betere opties.

Verder betaal je nu dus uiteindelijk 15 keer 1000 Euro (maandelijkse inhouding) plus 5000 Euro (die je non-typerated minder verdiend) 20 mile bruto (netto een stuk minder) voor je type-rating inclusief alles en vast contract. Ook niet duur, vergelijk dit eens met zelf een type-rating betalen, uren kopen en dan nog maar afwachten wat je daarna krijgt, de tijd die je onbetaald spendeert nog niet eens meegrekend.
 
het is in ieder geval beter dan 30K+ te betalen voor een type en werken met een seizoens contract tot november `13
 
Terug
Bovenaan