Banen, banen, en nog eens banen...

Hallo

Die 1500 a 1700 eur is ruwweg het gemiddelde salaris dat je hebt als je per maand 30 a 40 sectoren vliegt. Vlieg je minder, heb je ook minder. Maar dit wordt verminderd met 1000eur per maand. Dus hou ongeveer 500 eur over. Hoe moet ik daarop overleven? Komt daar bovenop dat ik minstens 3 jaar moet blijven. Zij spraken over een totaal trainingsbedrag van 30000. Eur. Wetende dat ik bij cockpit4u in duitsland een a320 rating heb voor 17000 eur.
 
Zij spraken over een totaal trainingsbedrag van 30000. Eur. Wetende dat ik bij cockpit4u in duitsland een a320 rating heb voor 17000 eur.

Absoluut, schandalig! Maar zoals ik reeds schreef, in deze tijd denk ik een van de beste opties.

Poster heeft het verhaal overigens anders verteld. Hij had het over de eerste 15 maand inhouden van 1000 Euro per maand. En de inhouding gaat van je bruto salaris, dus betaal je netto minder dan 17 mille voor de type-rating. 30 mille heb ik nergens gelezen.
 
Als je echt 500 tot 800€ netto overhoudt op het einde van de maand, moet je je echt afvragen hoe je gaat overleven. Dit is in de praktijk zo goed als onmogelijk.

Vergeet ook niet dat dit best een zware job is, en dat je geen financiële middelen hebt om jezelf het leven makkelijk te maken.
Je hebt netto minder dan een werkloze die hulp van de overheid krijgt.

Oost Europa is ook maar een depressieve omgeving, en in combinatie met dit loon is je levenskwaliteit onbestaande.
Is dit het wel waard om 3 jaar van je leven te gaan verkwisten in zo'n omgeving?
 
Wel doen, niet doen. Wat is het alternatief? De al vliegende collega's hebben vaak natuurlijk makkelijk praten door alles af te doen als onacceptabel. Begrijp me niet verkeerd, vaak zijn de arbeidsvoorwaarden dan in een normale situatie ook echt onacceptabel. Het probleem van nu is echter allen bekend. Er zijn veel te veel werkloze piloten en een groot deel is ook nog bereid te betalen voor een seizoenscontract. Voor velen zit er uiteindelijk niets anders op dan een van deze voorwaarden te accepteren. Het alternatief is je droom laten varen, uit deze branche stappen en iets anders gaan doen. Helaas komt er dan ook al snel een persoonlijk faillissement om de hoek kijken...
 
maar de meesten waren mensen die zelf een type hadden gekocht en dan was er nog een gedeelte bij die 500h extra hadden bijgekocht.

Heerlijk zo gewoon als dergelijke teksten nu zijn....:eek:

Los van de discussie over hoe slecht de voorwaarden zijn en of je je moet lenen voor dergelijke praktijken zou je Wizz kunnen overwegen. Ik sluit me geheel aan bij PH-TIM
Als ik het goed begrijp hoef je dus niet vooraf in een keer je type te lappen ?

Dan moet je je goed verdiepen in het contract wat je tekent. Hoe waterdicht is dat ? Als je voortijdig vertrekt zal er gelapt moeten worden, maar als de gemiddelde Nederlandse rechts-bijstand advocaat de vloer aanveegt met dat contract sta je alweer iets sterker. Die verzekering sluit je natuurlijk af voordat je aan een dergelijk avontuur begint. Niet chique, maar dat zijn de low-cost ook niet. If you can't beat them, join them.....
Bovendien vertrekken er nu blijkbaar veel vliegers wegens de slechte financien. Misschien heeft Wizz nu wel de absolute bodem bereikt en kan er op korte termijn onderhandeld worden. Dan zien ze wellicht in dat ze voor een paar honderd euro meer per maand wel rust in het corps krijgen. Stoelendans kost Wizz ook (veel) geld, zeker als ze TR blijkbaar tegen kostprijs weggeven en daar niet flink op cashen zoals andere clubs doen.

Kiezen tussen enerzijds niet vliegen met "vervangend" werk in Nederland voor 1200 netto en "afzien" in Oost-europa maar wel uren schrijven voor 800 euro netto is niet eens een hele makkelijke.

En geef svp nog even duidelijkheid over de getallen. 15 maanden 1000 EUR inhouding is 15 mille bruto voor de type, dat mogen we gerust een koopje noemen. Als je al na anderhalf jaar naar 1700 netto gaat, wordt de deal minder duister. Valt er met belasting-trucs misschien nog wat te bij te schrapen ?

Kortom, het blijft allemaal uber-ruk en droevig dat het zo gaat, maar ik heb (veel) slechtere deals voorbij zijn komen de laatste jaren !

Overigens een keer met Wizz gevlogen en vond het hele plaatje geen onprettige ervaring.

Edit: als je die drie jaar in Oost-Europa kunt combineren met het drie jaar durende schuldsanerings traject in nederland ben je natuurlijk na die drie jaar helemaal het heertje ! :)
 
@seppe approach control: wat de getallen betreft. Dit heeft men mij verteld op de selectiedag maar ik ga dit de komende dagen laten bevestigen. Zij spraken over een opleidingskost van 30.000eur. Je tekent een contract voor 3 jaar. De eerste 15 maand trekt men 1000 eur af van je nettosalaris. Het nettosalaris bedraagt 1500 á 1700 netto. Dus per maand hou je 6 a 700 eur over. Na 15 maand houd men niets meer in. Dus behoud je de 1700. Eur, maar je mag niet vertrekken want je hebt nog 21 maand te gaan. Ik wil dit nog wel bevestigd zien als ze me gaan opbellen. Maar dit steekt. Je betaalt 15 maand en moet bovenop nog eens blijven voor de resterende periode. Nogmaals ik wil het fijne daarvan weten bij het volgende telefoongsprek. Voordeel is wel dat je bij club mag commuten.
 
Engine, wat heb je aan dat salaris als je je hele leven om moet gooien door in Turkije te gaan wonen na een carrière in Nederland? Leuk voor een jonge avonturier, maar iemand met een familie, (klein)kinderen zie ik het niet zo snel doen.

Maar het is geen slecht salaris. Tenminste, als het inclusief pensioen en dergelijke is.

Hoi 49015 en reach52, nogmaals ik geef nergens mijn mening he. Ik heb mijn post juist in het "Piloten-in-opleiding" deel gedaan omdat die mensen vaak niet midden in het gezinsleven zitten en ik dacht dat ze er misschien iets aan hadden ;)

Deze bedragen heb ik overigens van verschillende Turkse luchtvaart websites/fora:
http://www.airnewstimes.com/thy-de-kim-ne-kadar-maas-aliyor-15986-haberi.html
http://www.sanalinsaat.com/2012/01/pilot-ve-hostes-maslari-2012/
http://www.airporthaber.com/havacilik-haberleri/thy-az-ucuruyoruz-cok-para-veriyoruz.html
etc....

Het zijn waarschijnlijk wel betrouwbare bedragen (2012) aangezien elke website de tekst letterlijk van elkaar gekopieerd hebben.
Verder staat er ook dat de bedragen netto en inclusief 4 jaar bonus zijn.
Sociale kosten en vlieg premies zijn niet inbegrepen.

Er staat ook dat het gemiddelde salaris van piloten bij THY 12k TRY bedraagt.

Ik hoop dat het allemaal wat duidelijker is, zo niet hoor ik het graag.
 
In media land gaat het meestal zo:
Henk, heb jij al gehoord dat er een aap is ontsnapt?
Volgende dag in de krant, aap ontsnapt.
Ondertussen heeft een andere krant het ook gehoord, maakt er maar een gorilla van.
De 3de pakt dus maar 2 gorilla's EN een stokstaartje.

Tenzij het info is uit het bedrijf zelf, kun je er eigenlijk niet vanuit gaan.
 
Ik weet wat ik zou doen: onmiddelijk tekenen. Vervolgens meteen een verzoek indienen om de schuldsanering in te gaan. Laat ABN Amro maar bloeden. Hoewel ik het verschrikkelijk immoreel vind, is dit de enige manier waarop de praktijken van vliegscholen en banken gestopt kunnen worden.

ABN MOET stoppen met het financeren van werkloosheids... herstel vliegopleidingen.
 
In media land gaat het meestal zo:
Henk, heb jij al gehoord dat er een aap is ontsnapt?
Volgende dag in de krant, aap ontsnapt.
Ondertussen heeft een andere krant het ook gehoord, maakt er maar een gorilla van.
De 3de pakt dus maar 2 gorilla's EN een stokstaartje.

Tenzij het info is uit het bedrijf zelf, kun je er eigenlijk niet vanuit gaan.

Ik heb het nogmaals opgezocht en het blijkt door THY zelf vrijgegeven te zijn.
Als je geinteresseerd bent en het 100% zeker wilt weten zou je het THY kunnen vragen.
 
In media land gaat het meestal zo:
Henk, heb jij al gehoord dat er een aap is ontsnapt?
Volgende dag in de krant, aap ontsnapt.
Ondertussen heeft een andere krant het ook gehoord, maakt er maar een gorilla van.
De 3de pakt dus maar 2 gorilla's EN een stokstaartje.

Tenzij het info is uit het bedrijf zelf, kun je er eigenlijk niet vanuit gaan.
Als zelfs captains met een Frans easyContract naar THY gaan, dan zal het wel min of meer kloppen!
 
Het alternatief is je droom laten varen, uit deze branche stappen en iets anders gaan doen....

Wat is precies die droom :

Tegen een k*tsalarisje jezelf hoereren op een tijdelijk contract met diensten van ( straks ) 20 uur?
Die schuld die je van je leven nooit meer aflost?
Of drie-hoog achter moeten wonen , in een achterbuurt van Sofia ?

Persoonlijk faillissementje lijkt me dan inderdaad het verstandigst.
Schuldsanering eroverheen en dat hele vliegverhaal snel vergeten.
 
Ik weet wat ik zou doen: onmiddelijk tekenen. Vervolgens meteen een verzoek indienen om de schuldsanering in te gaan. Laat ABN Amro maar bloeden. Hoewel ik het verschrikkelijk immoreel vind, is dit de enige manier waarop de praktijken van vliegscholen en banken gestopt kunnen worden.

ABN MOET stoppen met het financeren van werkloosheids... herstel vliegopleidingen.

Ben het met Koning Lucht eens. Het aanvragen van de wet schuldsanering is in veel gevallen de oplossing als je nog een beetje wat van je leven wil gaan maken.

Ik vind dat mensen die al een paar jaar thuis zitten dit zeer zeker moeten gaan overwegen. De wet schuldsanering is niet iets slechts, maar een geschenk als je met 150 000+ euro schuld thuis zit.

Bedrijven doen het soms ook, doorstarten. Soms bloeit er dan iets, zoals bij DAF. De wet schuldsanering is een soort chapter 11 voor natuurlijke personen en stelt je dus in staat om je financiele situatie te herstructeren. Ik zou zeker advies inwinnen. Een paar jaar sappelen is nog altijd beter dan je hele leven naar de klote ...
 
Ik weet wat ik zou doen: onmiddelijk tekenen. Vervolgens meteen een verzoek indienen om de schuldsanering in te gaan. Laat ABN Amro maar bloeden. Hoewel ik het verschrikkelijk immoreel vind, is dit de enige manier waarop de praktijken van vliegscholen en banken gestopt kunnen worden.

ABN MOET stoppen met het financeren van werkloosheids... herstel vliegopleidingen.

Pas je wel op dat je het kind niet met het badwater weggooit?
Straks leent geen enkele bank meer geld en dan kunnen zoals vanouds alleen de jongens met een rijke pa en ma vlieger worden. Ik had bijvoorbeeld nooit de NLS kunnen volgen omdat ik geen rijke pa heb. Wel EPST juist vanwege de destijds goede en unieke regeling met de ABNAMRO. En hoewel ik aan die laatste een schurfthekel heb gekregen, ben ik ze nog steeds dankbaar dat ze mij die kans hebben geboden.

Als het vliegen en het verstrekken van vliegleningen niet meer rendabel is dan houdt het allemaal vanzelf op. Immoreel is het echter, zoals je zelf al zegt, om een faillissement in de hand te spelen omdat je erachter komt dat je financiële planning wat krapjes was.
 
Wat is precies die droom :

Tegen een k*tsalarisje jezelf hoereren op een tijdelijk contract met diensten van ( straks ) 20 uur?
Die schuld die je van je leven nooit meer aflost?
Of drie-hoog achter moeten wonen , in een achterbuurt van Sofia ?

Persoonlijk faillissementje lijkt me dan inderdaad het verstandigst.
Schuldsanering eroverheen en dat hele vliegverhaal snel vergeten.

De situatie zoals jij hem nu omschrijft is inderdaad niet de droom maar de bittere realiteit tegenwoordig. Ik denk echter dat velen hopen/verwachten eerst door de zure appel heen te moeten bijten voor ze bij een maatschappij kunnen solliciteren waar de arbeidsvoorwaarden wel zijn zoals het hoort. Of dit een realistische verwachting en/of een verstandige zet is, daar kan je natuurlijk eindeloos over discussiëren. Ik denk echter dat niemand de droom heeft bij zo'n maatschappij te eindigen. Persoonlijk faillissement is natuurlijk in bepaalde gevallen het verstandigst, maar denk ik een erg zware beslissing.
 
Volgens google heb je in hartje Budapest een prettige studio voor 250 knopen de maand. Das al een stuk minder afzien dan die ghetto in Sofia van Peer :)
Geen idee of Budapest base nu optie is bij Wizz, maar das wel echt een hele toffe stad, paar keer geweest, horeca zeer betaalbaar ook!

schuldsanering is hier al vaak voorbij gekomen, maar nooit info van iemand of het haalbaar is. Misschien kan het niet hoor of zijn er belemmeringen voor deze categorie schuldenaars maar het traject verdient hier op airwork op z'n minst een eigen topic met tips en trics! Makkelijk lullen, i know, maar ik zou t wel weten!
Zeker in het geval van ouders die nu al meehelpen met de onbetaalbare rentelasten, die kunnen zwart dan ook meehelpen de 3 jaar minder karig te laten zijn toch! ?

Stel nou dat het kan al dan niet icm met 3 jaar Wizz, dan lach je je daarna toch helemaal suf?
En nogmaals, ik ken een kerel die geen rente meer betaalt aan ABN, dus er zijn opties! Serieus schriftelijk en mondeling (onderbouwd!) dreigen met schuldsanering was genoeg!
 
Terug
Bovenaan