Je noemt de jongens die noodgedwongen in het M.O. aan de slag zijn gegaan en voor hen zou Virgin inderdaad een oplossing kunnen zijn, daar heb je alle gelijk in maar ik ga er van uit dat de meeste M.O.-ers er bewust en vrijwillig naar toe zijn gegaan.
Yup, ik ben het met je eens dat er ook een hoop vrijwillig (met roze bril op!) naar het MO gaan, maar ik denk ook dat er velen na een paar jaar weer weg willen. De realiteit is dan toch anders dan de mooie verhaaltjes in de reisbrochure. Zoals we allebei zeggen, het MO is niet ieders cup of tea maar als je dan 5, 6, 7000 uur jet in je logboekje hebt dan is er bitter weinig keus in Europa mocht je terug willen. De low costs willen goedkope P2F/P4T cadets en voor de meeste majors (KL, LH, AF) ben je dan te oud. Dan is het een kwestie van prioriteiten zetten en harde keuzes maken.
Om weer effe on topic te komen, dat is ook de kern van het probleem wat ik voorzie voor een groot aantal mensen die nu nog zo stom zijn om met een opleiding te beginnen om dan in het Verre Oosten uren te bouwen. Waar moeten die mensen over 5-10 jaar in Europa een goed betaalde baan vinden om hun schulden mee af te lossen?
De trend is steeds duidelijker zichtbaar: eerst kocht je in Europa een baan/type en kon je doorstromen naar een fatsoenlijk betaalde baan, daarna moest men noodgedwongen naar Turkije en maar zien waar het schip strandt, en nu is men uit volledige wanhoop bij wat black listed airlines in Indonesië belandt.
De banen (zowel P2F als reguliere banen) schuiven steeds verder op richting Oosten die, met uitzondering van het MO, peanuts betalen, en de Europese markt wordt in toenemende mate een onneembare vesting. Het is een keiharde stoelendans geworden waarbij het aantal Europees stoeltjes minder wordt, terwijl de verliezers van de stoelendans en ab initio's op Oosterse stoeltjes plaats moeten nemen.