Banen, banen, en nog eens banen...

Gemiddeld 150.000 schuld lijkt me wat aan de hoge kant, ik ken geen MFA, stella en NLS-er die hiermee van school afkomt maar dat terzijde.

€150.000 gemiddeld is misschien iets hoog, maar er zijn zat mensen die met zo'n schuld van school komen. Niet alleen de opleiding, maar ook de "living" brengt (bracht) je bij de NLS op 154..Daarvan is de opleidingskosten 102K, de laagste van de drie die je noemt, dus kan me voorstellen dat bij de andere twee het totaal nog hoger uit kan komen.

Ik geloof dat de living tegenwoordig niet meer mee gefinancierd kan worden, of maar voor een deel ofzo(ergens anders in het BB gelezen), dus de ABN is al iets voorzichtiger geworden. Op hoeveel het nu max uitkomt zou ik niet weten.
 
52k for living? Toen ik HBO student je was kwam ik rond van <500gulden!!! Ik heb laatst nog een paar maanden ver van huis gewerkt maar meer als €15 per dag moet je mee rond kunnen komen....

...Maar tegenwoordig moet iedereen de levensstijl hebben voor de job.... Kijk maar naar de 'gewone' job... Zonder leasebak, mobiel, laptop en 36uur komt de gemiddelde 20er z'n nest niet meer uit.




Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Gemiddeld 150.000 schuld lijkt me wat aan de hoge kant, ik ken geen MFA, stella en NLS-er die hiermee van school afkomt maar dat terzijde.

NLS'ers die ~2jaar geleden begonnen zijn met de volle financiering van ABN komen van school af met ruim 150.000 EUR schuld. Elke 2 maanden in ieder geval een tiental dus. :rolleyes:
 
52k for living? Toen ik HBO student je was kwam ik rond van <500gulden!!! Ik heb laatst nog een paar maanden ver van huis gewerkt maar meer als €15 per dag moet je mee rond kunnen komen....

Probeer ik mensen nu ook duidelijk te maken, ook in ben er gewoon met roze bril ingestapt en te weinig research gedaan, dat was nog in de tijd dat het "relatief" goed ging (2007) maar ook toen had ik het nooit moeten doen.
Zelfs met een afgeronde HBO kom je niet ver nu.
Op het moment verdien ik 2200 euro per maand, 1500 bruto, en daar mag meteen 850 euro per maand van naar de bank. Nu is er gelukkig een mevrouw lima-lima die bijspringt. Maar please denk na voor je nog ergens begint, ik heb meerdere keren op het punt gestaan de schuldsanering in te gaan, ik ben echt wanhopig geweest en ik vraag me nog steeds af hoe ik de komende 15 jaar ooit een normaal bestaan op kan bouwen. Ook met 500+ vlieguren kom je nergens want ik heb ze op SEP gevlogen. Current blijven? Elke 3 maanden 2.40 uur bij Martinair voor een bedrag van over de 150 euro. ME/IR verlengen? 250+ euro. Verzekeringen? Liever niet maar ook dat moet.
Ja er zijn banen, zeker in duitsland soms, maar ook daar ben je niet eens zeker van op selectie mogen komen. En als je dan op selectie mag lijkt het me zwaar genoeg! Moet zeggen dat ik na 40 uur werken door de week en nog 1 dag per week rondvluchten verzorgen weinig ruimte laat voor EN een sociaal leven EN je theorie op pijl houden.
Kortom: Bezint eer ge begint. En ja, dat is makkelijk zeggen achteraf..
 
Als tijdens de eindexamenperiode zelfs de KLS niet meer adverteert dmv leugens over tekorten in kranten, tijdschriften en op TV kun je zien dat het pas echt slecht ervoor staat.
 
En Airbus of Boeing rating, maw goed voor ex-midden oosten mensen
Die dan weer onderaan de senioriteitslijst beginnen terwijl ze in het M.O. in of tegen de linkerstoel aan zitten?

Waarom zijn ze dan überhaupt naar het M.O. gegaan als ze weer terug bij af willen beginnen bij Virgin?
 
Die dan weer onderaan de senioriteitslijst beginnen terwijl ze in het M.O. in of tegen de linkerstoel aan zitten?

Waarom zijn ze dan überhaupt naar het M.O. gegaan als ze weer terug bij af willen beginnen bij Virgin?
Tja 49, misschien ben je nog een beetje jong maar niet iedereen staart zich blind op een linkerstoel of een kitscherige mall in het MO.

Er vliegen genoeg expats in het MO die daar door 'omstandigheden' (lees: ontslag wegens reorganisatie enz) terecht zijn gekomen en die misschien weer graag terug naar Europa willen.

Ben je wel eens in het MO geweest 49, of bekijk jij alles vanuit de optiek linkerstoel versus rechterstoel?
 
Nee, ik bekijk het realistisch, Jack Daniels. Het heeft carrieretechnisch absoluut geen zin om naar het M.O. te gaan om daarna weer bij een bedrijfje als Virgin opnieuw te beginnen.
 
Klopt, maar soms kun je niet altijd een "carrièretechnisch" goede beslissing nemen omdat de economische omstandigheden er simpelweg niet altijd naar zijn.

Iemand die een paar jaar geleden de pech had om bij bijvoorbeeld een Britse charterclub ontslagen te worden had toen geen keuze om naar VAA te gaan omdat Virgin ook mensen met sabbaticals naar huis stuurde. Hetzelfde geldt voor de jongens en meisjes van bijvoorbeeld Spanair toen die failliet gingen. (Of mensen die aan het einde zitten van hun 6e 500 uurs P2F contract. :D )

Een handjevol lucky few vinden op dit moment misschien een baan bij VAA, BA, EZY of RYR, maar voor het overgrote deel is er geen plaats en die zullen noodgedwongen (tijdelijk?) naar met MO moeten verkassen tot er weer openingen in Europa vrij komen. Van die groep zal misschien een gedeelte in het MO blijven omdat ze geilen op een linkerstoel op een 777 of omdat ze het fantastisch vinden om in een ijskoude mall midden in de woestijn naar Louis Vuitton tassen en Rolexen te staren, maar een andere groep zal het misschien belangrijker vinden dat men huis in Europa tijdens zijn vrije dagen lekker buiten op een terrasje met vrienden en familie kan zitten en neemt genoegen met een F/O baan onderaan op een senioriteitslijst bij VAA.

Ieder het zijne, maar het is niet alleen maar carrière, widebody en/of linkerstoel wat belangrijk is in het leven. Nogmaals, ben je wel eens in het MO geweest en zou je je kunnen voorstellen om daar permanent te moeten wonen?
 
Ja, ik ben er geweest en nee het is niet mijn plek. Althans, niet om er tot mijn pensioen te zitten. Vandaar dat mijn standpunt is dat het geen zin heeft om een paar jaartjes voor Emirates of iets dergelijks te gaan vliegen. Ik neem dus aan dat de jongens die dat wel doen hier goed over na hebben gedacht en dus geen enkele aanleiding hebben om weer terug bij af te beginnen bij een wankelende club als Virgin.

Je noemt de jongens die noodgedwongen in het M.O. aan de slag zijn gegaan en voor hen zou Virgin inderdaad een oplossing kunnen zijn, daar heb je alle gelijk in maar ik ga er van uit dat de meeste M.O.-ers er bewust en vrijwillig naar toe zijn gegaan. Vandaar dat ik zeg dat het carrieretechnisch een vreemde stap is om dan terug te gaan naar een FO-positie bij Virgin. Niet omdat ik geil op wat dan ook!
 
Je noemt de jongens die noodgedwongen in het M.O. aan de slag zijn gegaan en voor hen zou Virgin inderdaad een oplossing kunnen zijn, daar heb je alle gelijk in maar ik ga er van uit dat de meeste M.O.-ers er bewust en vrijwillig naar toe zijn gegaan.
Yup, ik ben het met je eens dat er ook een hoop vrijwillig (met roze bril op!) naar het MO gaan, maar ik denk ook dat er velen na een paar jaar weer weg willen. De realiteit is dan toch anders dan de mooie verhaaltjes in de reisbrochure. Zoals we allebei zeggen, het MO is niet ieders cup of tea maar als je dan 5, 6, 7000 uur jet in je logboekje hebt dan is er bitter weinig keus in Europa mocht je terug willen. De low costs willen goedkope P2F/P4T cadets en voor de meeste majors (KL, LH, AF) ben je dan te oud. Dan is het een kwestie van prioriteiten zetten en harde keuzes maken.

Om weer effe on topic te komen, dat is ook de kern van het probleem wat ik voorzie voor een groot aantal mensen die nu nog zo stom zijn om met een opleiding te beginnen om dan in het Verre Oosten uren te bouwen. Waar moeten die mensen over 5-10 jaar in Europa een goed betaalde baan vinden om hun schulden mee af te lossen?

De trend is steeds duidelijker zichtbaar: eerst kocht je in Europa een baan/type en kon je doorstromen naar een fatsoenlijk betaalde baan, daarna moest men noodgedwongen naar Turkije en maar zien waar het schip strandt, en nu is men uit volledige wanhoop bij wat black listed airlines in Indonesië belandt.

De banen (zowel P2F als reguliere banen) schuiven steeds verder op richting Oosten die, met uitzondering van het MO, peanuts betalen, en de Europese markt wordt in toenemende mate een onneembare vesting. Het is een keiharde stoelendans geworden waarbij het aantal Europees stoeltjes minder wordt, terwijl de verliezers van de stoelendans en ab initio's op Oosterse stoeltjes plaats moeten nemen.
 
@49015, Virgin Atlantic is Eker geen wankele club en hebben veel 50+ers als FO (Ex-RAF). En wel degelijk mensen die jaren geld hebben gespaard in het midden oosten en nu lekker zonder hypotheek/schuld rondkomen van een £50k salaris en werk als hobby zien. Ze hoeven zelfs de Tech Log niet te onderteken.

Er zijn zelfs ex Emirates captains die dagelijks happy een turboprop door de UK sturen.
Er is voor sommige veel meer to Life dan 4 ringen om je arm en een zwaar vliegtuig te vliegen. (dat is een persoonlijke manier van leven)





Sent from my iPhone using Tapatalk
 
.
Er is voor sommige veel meer to Life dan 4 ringen om je arm en een zwaar vliegtuig te vliegen. (dat is een persoonlijke manier van leven)
Voor sommigen wel, maar de meesten? Moet je eens zien tot wat een commotie het leidt bij onze blauwe broeders als enkelen van hen wat langer dan tot hun 55ste willen vliegen! Mensen ambieren een carriere. Hoe dan ook, als een EK-vlieger er blij van wordt om bij Virgin aan de slag te gaan, dan ben ik op mijn beurt blij voor hem ;)

Het is hoe dan ook positief nieuws dat Virgin recruiteert.
 
49015 dat zeg je juist ????. Nou ja, hopelijk komt er wat beweging in de markt, who knows not me in iedergeval....


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Terug
Bovenaan