Arbeidsmarkt voor ab initio's

Blijft altijd makkelijk zeggen als je al lekker aan de bak bent. Op het moment ìs er simpelweg geen andere optie voor dudes die net klaar zijn met de opleiding en je mag dit moment blij zijn dat je überhaupt een baan als vlieger hebt. Dat je daarvoor eerst moet investeren is jammer inderdaad. Achja wij hoeven gelukkig niet elke keer te smeken om een keer niet op die polderbaan te hoeven landen. ;-)
 
Blijft altijd makkelijk zeggen als je al lekker aan de bak bent. Op het moment ìs er simpelweg geen andere optie voor dudes die net klaar zijn met de opleiding

En daarom is het zo triest. Waar ligt de grens? Hoever zijn mensen bereid te gaan om aan een baan te komen? Veel te ver wat mij betreft. Begrijp me niet verkeerd hoor, ik schop niet tegen jullie aan. Ik schop tegen Ryanair aan.
 
Tja waar de grens ligt weet ik ook niet. Dudes van mijn klas zijn in Azië gaan vliegen om toch maar aan de uren te komen (niet bij Lion air, iets Chinees) en leven van een minimaal salaris wat onder de rente grens ligt.
Bij Ryanair/Brookfield wordt je wel goed betaald en je dus je lening kunt aflossen. Kijk wie A zegt moet ook B zeggen, dus als je 2/3 jaar geleden de keuze hebt gemaakt om vlieger te worden zit je daar nu min of meer aan vast. Vandaar dat er veel vliegers bereid zijn om tegen minder goede voorwaarden te gaan vliegen ipv vakken te vullen bij de C-1000/AH/whatever.

Ik begrijp je niet verkeerd ;-)
 
Er gaan nu een aantal onderwerpen door elkaar.

De TQ is niet tegen CAE kostprijs natuurlijk, maar Ryanair wil er (logisch wellicht) niet op inleveren. Voor zover ik weet is het bedrag dat zij vragen markt conform voor wat je normaal betaalt voor een TQ. Geen winst dus (behalve voor CAE dan).

Los daarvan heb je de discussie of een airline moet betalen voor jou type kwalificatie. Grotere legacy carriers nemen de kosten in het totaalplaatje van het bedrijf op, airlines zoals Transavia berekenen het alleen door als je er binnen een paar jaar vandoor gaat en weer anderen zoals LHC houden je binnen door een bonus te geven na een tijdje, mits je kan aantonen dat je nog een vliegschuld hebt, waardoor zij die kosten van de TQ er op termijn ook weer enigszins uit hebben gehaald.

En los daarvan heb je weer de discussie over gasten die alles maar aanpakken en slikken bij Ryanair en daarnaast ook nog te lui / egocentrisch (kost wel 20 pond per maand) of juist te bang zijn om zich behoorlijk te verenigen via BALPA, waardoor de aflopende (brookfield) helling steeds steiler wordt (naar beneden).

Voor wat betreft het tweede onderwerp (eigen TQ betalen), dat is op zich niet iets vreemds of nieuws. Maar de kosten daarvan verdien je bij Ryanair aardig snel terug, in tegenstelling tot andere urenprogramma's, bizjet bedrijfjes etc. Alles in perspectief, dus. Het betalen van een TQ is een extra investering die het wel waard is (bij Ryanair), maar het afwijzen van een degelijke vertegenwoordiging in een vakbond is natuurlijk het stomste wat je kan doen (voor jezelf, je collega's en andere airlines). Maar dat is een andere thread...
 
En door er zo makkelijk over te denken geef je mensen als MOL dus vrij spel! :biertje:

Kan zijn, helaas kwam ik dankzij mijn deelcertificaat niet meer in aanmekring voor de kls en zal ik dus niet zo snel bij een Nederlandse maatschappij binnenkomen. Als me dat wel lukt (Transavia of Arkefly), wil ik daar natuurlijk liever werken. Lekker in Amsterdam en alle voordelen van dien. Maar er liggen zo te horen nog zat mensen 'op de plank'. Met een nekkende rente ben ik straks al blij als ik een baan vindt in dit klimaat waar ik moet concurreren met mensen met veel meer uren en al eventuele type-ratings.

Gr
 
Als je nu nog moet beginnen is de kans aanzienlijk dat je straks blij mag zijn dat je in Europa kan werken. Elke maand is er wel een klas klaar met de opleiding en dat zijn super veel mensen aangezien je behoorlijk vliegscholen hebt.
 
Kijk, daarom attendeer ik piloten in spe er ook op om eerst op cadetships af te stormen. Dat is de enige kans dat je a) aanzienlijk minder studieschuld hebt, en b) baangarantie hebt (voorzover die bestaat). Dit zijn wat mij betreft twee factoren die echt wel in je besluitvorming tot piloot moeten komen. Vooral nu, maak een plan i.p.v als een kip zonder kop af te stormen op scholen die op je geld uit zijn.

Stel je eerst deze vragen.

1) Wat bezorgt me het snelst een baan om van te kunnen leven?
2) Welke school / cadetship levert me het minst aan studieschuld?
3) Wat als ik om wat voor reden dan ook niet de bak kom, hoe betaal ik mijn studieschuld af?

Dit zijn mijns inziens de meest cruciale vragen die je als aspirant moet stellen; als je als een kip zonder kop alle scholen af rent, ben je niet goed bezig.
 
Tsjongejongejonge. Der zijn altijd zoveel mensen die het zoveel beter weten. Komop man, hoor je iemand over maatschappijen waar je een bond tekent en daarna 5 jaar op een lager salaris zit...? Ik snap dat er personen zijn die het allemaal wat makkelijk hebben gehad. OF degenen die wat meer geluk hebben gehad door te solliciteren op het juiste moment.

De tijden zijn gewoon slechter op dit moment, en ja dan zal je iets meer je best moeten doen om aan een baan te komen. Ik denk dat elke abinitio op dit moment een gat in de lucht zou springen als hij/zij zou horen dat ze kunnen beginnen bij ryr. Zoals wS als zeg, op dit moment is ryr de enige die tenminste nog aannemen. Dus, waarom niet?
Omdat je een Type moet betalen?

Laten we even random 2 scenarios pakken:
1: Je bent klaar na je vliegschool en je wil gelijk aan het werk natuurlijk. Op het moment neemt geen enkele carrier/lowcost wat dan ook aan dus ga je verder rondkijken. Weinig kans dat je begint met de baan waar jij al jaren van droomde. Het vliegen op een Jet. Dus ga je naar afrika/azie (noem maar op) om voor artsen zonder grenzen te vliegen. Om mensen rond te vliegen. Om jungle flights te doen. Want je moet wat doen om je uren in de tussentijd op pijl te houden. Plus der moeten toch iets van inkomsten binnen komen om die lening af te betalen. Je krijgt per maand net genoeg om de rente te betalen, en van aflossing komt nog weinig. Daar komt bij dat je flink op een houtje moet bijten om de maand door te komen. Maargoed, het is een beter optie dan bij dat gekke bedrijf te vliegen waar ze je op een 737 (pff wat is dat nou voor kist:|) laten vliegen en ook nog eens betalen (WAT!?).

2: Je gaat werken bij een bedrijf met zo'n leuke bond. Je betaald welliswaar niet in een keer je typerating, maaaaar (de kleine lettertjes) je zit ondertussen wel in een lagere salaris schaal voor de komende 5 jaar. Puntje bij paaltje, je hebt aan het einde een typerating betaald van het geld wat je NIET verdient hebt. Maargoed, na die 5 jaar werk je wel nog steeds bij dat uitstekende bedrijf wat een stuk beter is dan dat gekke bedrijf blablabla (kopieer hier de zin van de laatste alinea)......

Dus, inderdaad, ryanair blinkt niet uit in secundaire arbeidsovereenkomsten. Je moet een type betalen, en je vliegt de ballen uit je broek (o nee...). Maar op het moment is er heel weinig keus. Dus wat helpt t dan om op dit forum berichten te gaan plaatsen dat die "mensen van nu" allemaal blind zijn om te beginnen bij een bedrijf waar ze inderdaad een investering moeten doen, maar daarna wel een superkist vliegen. Veel geld verdienen en ook nog eens HEEL VEEEEEEL ervaring op doen... Wie zegt het mij

P.S. Ik heb nog niemand zo slecht horen spreken over Demin. Daar moet je immers ook je eigen type moeten betalen. Krijg je een stuk slechter salaris. Vlieg je turboprop. Word je door heel europa/afrika gestuurd. En vlieg je ook nog eens een stuk minder uur.

P.P.S Jetblast, normaal hou ik niet van persoonlijk iemand aanvallen op z'n opmerkingen, maar bij deze: Ik snap inderdaad dat jij voor geen goud geld (of een typerating) wil werken bij ryr. Maar wat voegt dat nou bij aan dit topic? Jij hebt al een baan, jij hoeft je nergens zorgen over te maken en bij jou stroomt t geld al binnen. Daarbij vlieg je ook nog eens op een mooie jet en heb je vast een betere "Lifestyle". Aangezien vliegers bij ryanair dat volgens jou niet hebben.
In dit topic vragen startende vliegers hoe de arbeidsmarkt er op dit moment uitziet. Niet of ze wel of niet een investering moeten doen in een bedrijf wat voorlopig alleen maar aan het groeien is. Dus sta daar ook even bij stil. Beeld je even in dat jij in dezelfde positie als deze dames en heren zit. Geen kans op werk in de komende jaren (?), maar wel met een dikke schuld van 100k tot 150k. Jij zou liever bij de lokale AH aan de slag gaan dan te gaan vliegen?
Trouwens Jetblast, ik ben der helemaal niet op uit om jou persoonlijk de grond in te boren... Ik vind het alleen opmerkelijk dat je dit soort opmerkingen in dit topic plaatst. Der zijn volgens mij al genoeg Ryr-bash topics waar je helemaal los kunt gaan. Dus misschien niet helemaal de plaats hier.

Hier laat ik t bij voor vanavond. Spelfoutjes daargelaten maar heb net een hele lange dag achter de rug. Kutvogels....ow sorry :biertje:
 
Oké, misschien is dit inderdaad wel het verkeerde topic. Maar, beste unXpected, ik kan mij wel degelijk inleven in de situatie van de afgestudeerden zonder baan. Het stoort mij echter gewoon dat de arbeidsmarkt op dit moment (want daar gaat het over toch?) zodanig verziekt is, dat mensen zonder pardon veel te veel slikken om maar te kunnen vliegen:

Climb FL310 zei:
Ryanair: waar kan ik tekenen?

Zoals Nosig terecht opmerkt wordt er helemaal geen front gevormd om dit soort praktijken zoveel mogelijk de kop in te drukken. En dat zou wel zo moeten zijn.
 
Ben ik met je eens. Het vliegen is niet meer zoals t geweest is. En inderdaad zijn der mensen die een flinke investering moeten doen in een bedrijf waar je geen kopje koffie tijdens de vlucht krijgt.
Maar op t moment is het helaas niet anders. O'leary heeft gewoon een gat in de markt gevonden door in deze slechte tijden nog steeds een baan aan te bieden bij een maatschappij waarbij je veel vliegt op een mooie kist. En daar stelt hij dan enkele eisen aan door te zeggen dat je je eigen type moet betalen. Maar stel je even voor. Over 5 jaar ben je een groot deel van je lening kwijt, je hebt rond de 4500 uurtjes jet. Met eventueel zo'n 1000 uur PIC. Dus dan kan je overal naartoe waar je wil. En voorlopig lijkt t erop dat het er over 5 jaar misschien wel weer eens beter uit zal gaan zien. Maar we zullen wel zien!
 
Ryanair is misschien niet de beste werkgever om voor te werken. Maar als ik nu klaar was en de kans kreeg bij Ryanair te beginnen, ondanks dat ik mijn type moest bestalen, had ik dat gedaan. Zo snel mogelijk uit die als maar groter wordende groep van 200hrs en uren maken op een 737.

Maatschappijen maken inderdaad misbruik van deze situatie. Maar hoe wil je dat aanpakken? Welke vakbond beschermt actief de mensen die geen baan hebben? Moet iedereen weigeren dan te betalen? Makkelijk praten als jezelf een baan hebt en een paar duizend paar maand naar huis neemt. Het is vechten voor survival voor veel jongens en meisjes als ze klaar zijn.

Als je eenmaal 120.000 euro + hebt uitgegeven. Heb je A gezegd, en is er geen weg meer terug. De luchtvaart wordt niet verziekt door mensen die voor een type betalen. De luchtvaart wordt verziekt door de scholen die veel te veel mensen opleiden. Als je eenmaal in die grote kikkervisjes pool van 200hrs zit, is het vechten om te overleven. In de huidige economische crisis, zullen er ook heel veel kikkervisje zijn die het niet halen. Simpel weg omdat er niet genoeg te eten is.

Grtz Mike5
 
Laatst bewerkt:
Maar stel je even voor. Over 5 jaar ben je een groot deel van je lening kwijt, je hebt rond de 4500 uurtjes jet. Met eventueel zo'n 1000 uur PIC. Dus dan kan je overal naartoe waar je wil.
Probleem is: waar wil/kan je dan naar toe? De meeste bedrijven die DEC's accepteren komen uit dezelfde 'same shit different name' categorie: short haul & low-cost, dus daar schiet je weinig mee op IMHO.

Uitzondering is het Midden/Verre Oosten, maar dat is lang niet ieder's cup of tea, zeker niet als ik sommigen nu al hoor mekkeren als ze voor hun 1e baan wel eens >100km van NL moeten verhuizen. Als je dat wilt, prima, got for it, maar als je alleen binnen Europa kijkt dan zijn de kansen redelijk beperkt.

Dat "overal" is dus een erg beperkt begrip.

Ik stond een paar jaar geleden (737 en A319 rating in economisch goeie tijden) voor dezelfde keuze omdat ik dat low-cost wel redelijk gezien had. Toen ik in 2007 naar alle luchtvaartbedrijven in de EU keek die een reele verbetering in arbeidsvoorwaarden boden, bleef er erg bar weinig over. Gelukkig zit ik nu bij eentje daarvan! ;)

En dat brengt me tot dit controversieel puntje: is een 737/A320 series nog wel zo'n goeie rating? Aan ene kant natuurlijk wel, aangezien er erg veel airlines (met name low-costs) met die types vliegen. Je kunt er dus, theoretisch, bijna altijd werk mee vinden. Aan de andere kant is een 737/A320 rating redelijk standaard geworden. Dertien in een dozijn zeg maar, en je telt bijna niet meer mee als je niet minstens een van die twee in je brevetje hebt staan! :D
Puur als 737/A320 rating kunt er mee van de ene low-cost naar de andere, zie mijn mening boven: same shit different name. Verder is het is een jet rating, niks meer, niks minder en je kunt het zien als leuk opstapje voor een typische ex-pat airline in het Midden/Verre Oosten. Nogmaals, als je dat wilt tenminste...
 
Ben ik met je eens Jack Daniels. Maar ik denk dat als je de kans krijgt best veel opties kan nemen. Ik zeg namelijk niet dat je gelijk DEC wil gaan bij een bedrijf. En geef toe, met 25-30 jaar is het helemaal geen "must" om op die linkerstoel te blijven zitten. Een stap terug maken in salaris/type om er in de toekomst op vooruit te gaan lijkt mij geen slechte stap.

Daarom zeg ik: Over 5 jaar, met een hoop uurtjes achter je rug. Een redelijk scala aan ervaring. Ben je toch al wat interessanter bij de grote bedrijven dan de AI's waar ze er ook genoeg van krijgen aangeboden.
Maar toegegeven, overal is een groot begrip, maar ik denk als je wat wil opofferen, je genoeg keus hebt om bij een bedrijf te vliegen waar de arbeidsvoorwaarden wat beter zijn. Maar we zien wel over een aantal jaar!
 
Even wat mensen tegen de schenen schoppen, allemaal niets persoonlijks want ik gun het jullie natuurlijk van harte :kerst:

Maar het slaat natuurlijk eigenlijk al jaren nergens op. Mensen die nog niet eens halverwege de twintig zijn met een salaris om u te zeggen. Kleine 700 uurtjes per jaar vliegen en het dan nog in de kop halen om te mekkeren. Het beeld dat men heeft van vliegen (en dan heb ik het over 'starters') is volledig uit alle verband gerukt.

Natuurlijk is RYR niet optimaal en moet je een berg kosten maken om te beginnen. Maar wen er maar aan, want zo lang RYR er mee wegkomt, weet ik 100% zeker dat ook andere carriers (ja, ook die blauwe) na De Crisis kosten gaan verhalen. Hoe precies zal de toekomst leren, maar betalen voor een grading, je eigen medicals ophoesten, dat soort grappen gaan allemaal komen. Da's het nadeel van commercieel denken en van ab initio (en dus werkloos) zijn :)

Een groot voordeel is er wel, de gekken die "maar gaan vliegen want dan wordt je niet zo moe en verdien je lekker euri" haken af en gaan een ander vak leren. Hopelijk blijven de liefhebbers over...
 
@Climb 310

Wat een wijsheid voor iemand met wel 200+ uur op een brommer en een bevroren ATPL.
Weet niet wie een grotere "gek" is, een luie flikker naast me of zo'n opgefokte wannabe.
Eentje die zich zelf het predicaat "liefhebber" geeft.
Help!!!!!
 
Climb FL310,

Je schopt inderdaad tegen schenen! Al moet ik toegeven dat je eerste statement waarschijnlijk niet ver verwijderd is van de realiteit. Carriers als RYR zullen in de toekomst lang niet meer alleen staan in hun praktijken omdat de eenvoudige werkelijkheid is dat ook luchtvaart een commerciële (en toevallig ook één van de meest competitieve) aangelegenheid is. Het is dus niet ondenkbaar dat luchtvaartmaatschappijen in hun zoektocht naar besparingen vroeg of laat zullen struikelen over de kost van medicals, loss of license verzekeringen, Type Ratings, etc. Sterker nog: het zijn waarschijnlijk die maatschappijen die deze praktijken het snelst zullen implementeren die er het (financiëel) gezondst zullen uitkomen.

Je laatste statement daarentegen vind ik nogal eenzijdig. Het is niet omdat de kost van vliegen plots met 25k€ zou stijgen dat plots enkel de liefhebbers overblijven. De naakte waarheid is dat het niet voor iedereen eenvoudig is om 25k€ EXTRA te gaan lenen. Ik geef je een voorbeeldje dat geïnspireerd is op de eigen specifieke situatie.

Ook deze jongen had op puberale leeftijd en zelfs veel vroeger de ambitie om lijnpiloot te worden. Omdat de ouders echter niet bij machte waren om zoon lief zijn droom te ondersteunen en vanwege de barslechte timing van talloze faillissementen in de belgische luchtvaarsector omstreeks 2001 (Sabena, Sobelair, Citibird, VG Airlines, en ga zo maar door), was de verstandige keuze op dat moment om uit te wijken naar de alternate: een economische studie. Ondertussen is die studie met glans voltooid en heeft ondergetekende de eerste aanzet gedaan om een gezinnetje te stichten en wordt ook het huis al afbetaald. Echter, de droom blijft en ondertussen is de PPL opleiding in volle gang. Het hoeft geen nadere uitleg dat het geen sinecure is om op jonge leeftijd in te staan voor het afbetalen van een huis, stichten van een gezinnetje en betalen en volgen van een pilotenopleiding. Echter, de opleiding hoeft niet veel duurder te worden om ook voor mij in de onhaalbare regionen te vallen. Dat heeft niets met liefhebberij te maken, wel met financiële realiteit. Het lijkt mij dus wat kort door de bocht om betalingsbereidheid blindweg te koppelen aan motivatie en liefhebberij. Overigens: 25k€ betekent niet voor iedereen hetzelfde!

Gegroet
 
@ bAIR: Helemaal mee eens! De financiele uitdaging alleen zou daar nooit voor zorgen en natuurlijk zijn er altijd mensen die helaas, om wat voor reden dan ook, de kans niet krijgen om vlieger te worden. En dat is heel erg spijtig. Trouwens, ik ben ook niet iemand die even 25k ophaalt bij de bank, zoals de meesten op dit moment.

@ Birdmare: Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar luister gewoon braafjes naar collega vliegers met 10000+ uren, vier gouden strepen. En eigenlijk zonder uitzondering is men het met mij eens dat 'de jonge garde' (waar ik dus ook toe behoor) vaak, en dus zeker niet altijd, een nogal verwende instelling erop na houdt. Teksten als "belachelijk dat je voor je eigen medical moet betalen en het je een dag vrij kost" of "moet ik nu alweer naar Kaapstad? Daar ben ik vorige maand nog geweest". En liefhebber kun je natuurlijk meteen het lekkere negatieve 'vakidioot-stickertje' geven, maar dat is jouw keuze.

Voorlopig lijkt het erop, en dan niet eens alleen in de vliegwereld, dat er een grondige herindeling komt van 'the-way-things-work' en het enige wat ik daarmee bedoel is dat RYR binnen niet afzienbare tijd niet meer de uitzondering op de regel is.

"Kun je leuk vinden, kun je niet leuk vinden. Maakt niet, het is zo." (Hans Teeuwen, dicit 2000)
 
@ Birdmare: Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar luister gewoon braafjes naar collega vliegers met 10000+ uren, vier gouden strepen. En eigenlijk zonder uitzondering is men het met mij eens dat 'de jonge garde' (waar ik dus ook toe behoor) vaak, en dus zeker niet altijd, een nogal verwende instelling erop na houdt. Teksten als "belachelijk dat je voor je eigen medical moet betalen en het je een dag vrij kost" of "moet ik nu alweer naar Kaapstad? Daar ben ik vorige maand nog geweest".

Dan ben ik toch wel erg benieuwd waar je vliegt, en waar die uitspraken vandaan komen.
Mijn (beperkte) ervaring is toch echt dat het eerder de vliegers, die langer bij een bedrijf werken, zijn die klagen. Zij hebben de tijden meegemaakt dat het beter/anders was, de meeste mensen van de (your term:,) 'Jonge Garde' zijn blij dat ze een baan incl. salaris hebben en vlieguren mogen maken.
Maar, waarschijnlijk zal dit ook per bedrijf erg verschillend zijn.
 
Climb FL310,

Wel apart dat iemand zonder ervaring ( en zonder baan?! ) een ander gaat vertellen hoe het zit. Komt redelijk arrogant over kan ik je vertellen....:dozey: Dan maar liever een collega die klaagt...:biertje:

Alweer naar Kaapstad valt nog mee!.. Je zou maar weer naar Lima moeten :traantjes..







Betalen voor je type is zeau 2007:duh:.......
 
Terug
Bovenaan