Maar stel je even voor. Over 5 jaar ben je een groot deel van je lening kwijt, je hebt rond de 4500 uurtjes jet. Met eventueel zo'n 1000 uur PIC. Dus dan kan je overal naartoe waar je wil.
Probleem is:
waar wil/kan je dan naar toe? De meeste bedrijven die DEC's accepteren komen uit dezelfde 'same shit different name' categorie: short haul & low-cost, dus daar schiet je weinig mee op IMHO.
Uitzondering is het Midden/Verre Oosten, maar dat is lang niet ieder's cup of tea, zeker niet als ik sommigen nu al hoor mekkeren als ze voor hun 1e baan wel eens >100km van NL moeten verhuizen. Als je dat wilt, prima, got for it, maar als je alleen binnen Europa kijkt dan zijn de kansen redelijk beperkt.
Dat "overal" is dus een erg beperkt begrip.
Ik stond een paar jaar geleden (737
en A319 rating in economisch goeie tijden) voor dezelfde keuze omdat ik dat low-cost wel redelijk gezien had. Toen ik in 2007 naar alle luchtvaartbedrijven in de EU keek die een
reele verbetering in arbeidsvoorwaarden boden, bleef er erg bar weinig over. Gelukkig zit ik nu bij eentje daarvan!
En dat brengt me tot dit controversieel puntje: is een 737/A320 series nog wel zo'n goeie rating? Aan ene kant natuurlijk wel, aangezien er erg veel airlines (met name low-costs) met die types vliegen. Je kunt er dus, theoretisch, bijna altijd werk mee vinden. Aan de andere kant is een 737/A320 rating redelijk standaard geworden. Dertien in een dozijn zeg maar, en je telt bijna niet meer mee als je niet minstens een van die twee in je brevetje hebt staan!
Puur als 737/A320 rating kunt er mee van de ene low-cost naar de andere, zie mijn mening boven: same shit different name. Verder is het is een jet rating, niks meer, niks minder en je kunt het zien als leuk opstapje voor een typische ex-pat airline in het Midden/Verre Oosten. Nogmaals, als je dat wilt tenminste...