Arbeidsmarkt voor ab initio's

Moraal van dit verhaal. Wil je een vliegopleiding gaan volgen zorg er dan eerst voor dat je HBO of uni op zak hebt. .

Dat is wel heel makkelijk conclusies trekken heh..
Als je nou 4 jaar geleden met je vliegopleiding was begonnen ipv in de kroeg te hangen, was je 2 jaar geleden klaar geweest toen de markt nog goed was en had je binnen een maand een baan gehad... zo kan je het natuurlijk ook bekijken...
 
Het beste wat je naar mijn inziens nu kan doen, is een HBO of Universitaire studie. Over 4 a 5 jaar is het nog lang niet te laat om piloot te worden. Geniet van je studenten tijd, en als je in Leiden zit geef je Ome Mike een paar bier voor dat enorm goede advies dat hij je geven hebt! ;) :biertje:

Grtz Mike5

Een late reply, maar ik was op vakantie, vandaar. Eerst een bedankje voor je reply! Kortom het komt er dus op neer dat voorbereiding en research doen key is met het zoeken / beginnen aan een vliegopleiding met blik op de toekomst. Dan heb ik voorlopig de goede insteek.

Het probleem voor mij met het kiezen voor de weg HBO is dat ik nu "al" 22 ben. Tegen de tijd dat mijn Havo goed en wel is afgerond ben ik 23. Na veel lezen heb ik in ieder geval een ding begrepen. Het beste moment om in het " werkveld " van de vliegerij te komen is begin twintig tot richting eind twintig. Stel ik doe een HBO kost dat mij minimaal 4 jaar. Ik zou dan ook eerst mijn Havo afmaken, dus tegen de tijd dat ik klaar ben met een HBO ben ik 27. Dit lijkt mij nou niet de ideale leeftijd om alsnog aan een vliegopleiding te beginnen.

Al bekijk je het vanuit de " backup " hoek. Ik ben momenteel wel in het bezit van een Niveau 4 MBO ICT diploma waar ik dus in iedergeval een baan mee kan vinden die brood op de plank brengt. Daar buitenom ben ik ook geschoold in muziek productie / studio werk en heb een redelijke portfolio. Dit geeft mij al twee werkgebieden waar ik in aan de slag kan.

On another note dat biertje kan je sowieso wel van me krijgen, of course in ruil voor meer tips :rt:

- Slipstream
 
@Sliptream

Ik heb precies hetzelfde "probleem" als jij. Op het moment ben ik aan het reizen en als ik over een half jaar weer thuis kom, ben ik net 24 geworden. Verder heb ik alleen HAVO en dus geen HBO. Hoewel het door iedereen (terecht) aangeraden wordt als back-up, lijkt het mij gezien mijn leeftijd ook niet verstandig.

Hopelijk ziet het er over een half jaar al iets beter uit en wellicht hebben mensen dan weer hoop in de luchtvaart voor over 2 jaar. Zo niet, zal ik een keuze moeten maken, beide zijn dan niet zonder risico's!
 
Hoi Slipstream,

Maar als je het nu omdraait. Je begint nu met een opleiding en zit vervolgens 4 jaar thuis. Dit scenario zou zo maar kunnen. Dat het nu wat beter op beurzen en economie gaat zijn pure overheidsuitgave. Dus laat je niet misleiden dat we in een raket omhoog zitten. I.p.v. van thuis “zitten” m.a.w. niet vliegen, kan je die tijd toch beter besteden in een opleiding.

Dus nu een HBO opleiding en daarna een vliegopleiding.. waarschijnlijk begin je, als je geluk hebt, op het zelfde moment met vliegen.

Mijn broertje heeft een klein productie bedrijfje, (Alankara) maar ik zie hem geen schuldenlast van een vliegopleiding betalen.

Laat je niet bang maken dat je te oud zou zijn eind 20... Die vier jaar dat je een HBO opleiding doet verbeter je zelfs je markt positie.

Het is nu met deze keuze (zonder dat je het misschien door hebt) net zoals in het vliegtuig. NEVER RUSH!! Je hebt altijd meer tijd dan je denkt!

Grtz Mike5
 
Ik ben bijna klaar met de opleiding en heb hiervoor een universitaire Bachelor en Master gehaald. Met de huidige situatie ben ik daar zeer blij om, want voor mij zijn nog wel wat banen te vinden. Niet vliegend, maar goed. Er moet brood op de plank.

Probeer altijd een back-up te hebben, je weet nooit wat er gebeurd. De economie kan tegen zitten, je kunt je medical verliezen of tijdens de opleiding blijk het niet leuk te vinden of toch niet zo goed te zijn als gedacht...

En een jaartje reizen is super voor de ervaring en je eigen ontwikkeling. Maar een airline is daarvan niet onder de indruk.

Succes!
 
@FL310 Dat snap ik, maar daar heb ik zo m'n redenen voor.

De keuze is voor mij nog niet gemaakt, dat zie ik wel als ik thuis kom. Tegen die tijd zal er ook wel het 1 en ander veranderd zijn. Tot die tijd verdiep ik me goed in de discussies hier en hoop tot dan tot een weloverwogen beslissing te komen.

Cheers
 
Reizen kan ook erg nuttig zijn denk ik. Andere dingen leren, algemene ontwikkeling en als je een langere tijd reist kun je talen leren.
 
Hoi Slipstream,

Maar als je het nu omdraait. Je begint nu met een opleiding en zit vervolgens 4 jaar thuis. Dit scenario zou zo maar kunnen. Dat het nu wat beter op beurzen en economie gaat zijn pure overheidsuitgave. Dus laat je niet misleiden dat we in een raket omhoog zitten. I.p.v. van thuis “zitten” m.a.w. niet vliegen, kan je die tijd toch beter besteden in een opleiding.

Grtz Mike5

Mike5,

Wederom bedankt voor de reply.

Sowieso begin ik nu nog niet met een vliegopleiding. Mijn thuisstudie havo zal toch eerst afgemaakt moeten worden om uberhaupt in aanmerking te komen voor een vlieg opleiding. Naast mijn productie ervaring en twee diploma's / certificaten die ik daar in heb, heb ik ook een ICT papiertje. Ook geen vetpot maar met ICT kan al eerder wat meer verdienen als met productie, + ik kan de twee altijd combineren.

HBO is natuurlijk een optie, maar ik denk dat deze voor mij eerder een "last" resort is. Dat ik zomaar 4 jaar nog niet kan vliegen ook al heb ik een opleiding afgerond ben ik me zeer van bewust. Vandaar dat ik nu ook zoveel mogelijk uitzoek.

En ook al ben ik niet het type "ik heb een droom dus ik doe het gewoon" ben ik dan weer wel van mening dat je soms ook een, dan wel weloverwogen, risico moet nemen om een bepaald doel te bereiken.

- Slipstream
 
Misschien is de studie Airline Pilot & Management van de Hanze en de KLS wat voor jullie. In 4 jaar HBO en vliegopleiding, dat scheelt toch wat tijd. De NLS en Stella hebben ook zo'n soort combinatie.
 
Kom op zeg mjs!! Je gaat toch niet zeggen dat een opleiding op een privé universiteit een pre is op je CV als je piloot wilt worden??!!

Zwaar overpriced als je verkeersvlieger wilt worden!!

Grtz Mike5
 
Even een afkoel snoepje nemen misschien?

Als het niet goed op je CV zou staan, waarom zou een 5 daagse cursus aanbieden? (met goed op je CV staan bedoel ik uiteraard ook dat je d'r wat aan hebt).

Maar ik geloof ook niet dat ik gezegd heb dat "een" privé opleiding goed is voor je CV, de cursus lijkt mij een pré. Bij Ryanair waren ze er in ieder geval enthausiast over.
 
Ken ook iemand die met een respectabele universitaire studie was begonnen, maar alweer na 3 maanden later aan een opleiding voor verkeersvlieger begon. Vervolgens heeft ie die 3 mnd universiteit in z'n CV laten staan zonder te vermelden dat ie nauwelijks college had gevolgd en nog geen tentamens had gemaakt (geen enkele studiepunt binnen had gehengeld).

Bij een sollicitatiegesprek bij een Airliner was men toch onder de indruk dat ie aan die universiteit had gestudeerd.....
 
Je kunt de EPST (net als de NLS) combineren met luchtvaarttechnologie Delft (hbo). Er staat niets op de site van de EPST daarover, want eigenlijk is de combi-opleiding in Delft alleen voor de NLS.

P.s. Je moet wel op veel werk(zeuren etc.) rekenen om het voor elkaar te krijgen dat je die opleiding combineert met de EPST!
 
Als het niet goed op je CV zou staan, waarom zou een 5 daagse cursus aanbieden? (met goed op je CV staan bedoel ik uiteraard ook dat je d'r wat aan hebt).

Als iets aangeboden wordt, betekent dat niet automatisch dat je er ook wat aan hebt....

Ik zeg ook niet dat de opleiding van Nyenrode Universiteit niets voorstelt. Ik zeg dat het de uitgave niet waard is. Wat je betaalt voor een module bij Nyenrode, kan je 2 jaar voor studeren aan de “gewone” universiteit. De netwerken die je opdoet bij Nyenrode hebben totaal geen nut als je piloot wilt worden. Die netwerken zijn namelijk het grote voordelen van deze universiteit.

@Tampie.

Dit geeft dus aan dat op dat gesprek een persoon (waarschijnlijk een piloot :grijns: ) zat die nog nooit een universiteit van binnen gezien heeft, en totaal geen verstand van zaken heeft. Ik kan mij ook inschrijven, betalen en een jaar ingeschreven staan. Met wat je schrijft, geef je niet aan dat men onder de indruk is van een universitaire opleiding, maar meer de dat er een ongelofelijk dom persoon het gesprek afnam.

Dus even kort samengevat:

Ik zeg niet dat een universitaire opleiding geen pre is op je CV. Een afgemaakte opleiding is dit zeker!! Ik zie alleen niet de toegevoegde waarde van een cursus bij Nyenrode universiteit.


Grtz Mike5
 
Laatst bewerkt:
Klinkt hard,

Maar ik denk dat je pretty F***ed bent als je nu van school komt.
Denk dat het wel eens een heel lang bank zitten kon worden.

Het is niet anders...

ps. 33K voor ryanair?? En de rest zul je bedoelen. of denk je dat je er met 33K bent ??

F*cked indeed...

Hoorde dat je bij RYR alleen al om een linecheck te krijgen om evt. voor een command te mogen gaan GBP2000,- mag aftikken. En als je te licht bevonden wordt... Jammer dan.
 
Een paar jaar studeren kan je wijzer en volwassener maken. Niet iedereen heeft dat nodig, maar een afgeronde studie zegt natuurlijk wel iets over jezelf. Als die studie dan ook nog in de richting van vliegtuigen / techniek is, heb je er zeker wat aan op je CV.

Off topic:

@ Climb FL310, kennen wij elkaar? Ik heb ook PA28 & PA34 gevlogen tijdens mijn opleiding, hoewel mijn PA28 een single engine kist was.

@ Tampie: een airliner is een vliegtuig, en daar kan je dus geen sollicitatiegesprek mee voeren. Ook niet als je aan de uni hebt gestudeerd.
 
Terug
Bovenaan