Arbeidsmarkt voor ab initio's

@ Purno, ik vertel niemand hoe het zit. Ik vertel hoe ik het zie. Hoef je het ook absoluut niet mee eens te zijn! :biertje:

En nu kap ik ermee, eigenlijk 'doe ik niet eens aan Airwork' ;)
 
Climb FL310,

Wel apart dat iemand zonder ervaring ( en zonder baan?! ) een ander gaat vertellen hoe het zit. Komt redelijk arrogant over kan ik je vertellen....:dozey: Dan maar liever een collega die klaagt...:biertje:

Alweer naar Kaapstad valt nog mee!.. Je zou maar weer naar Lima moeten :traantjes..

Betalen voor je type is zeau 2007:duh:.......

Hey COCO Purno, waar staat je F50 rating???? Die staat toch ook nog op je brevet?
 
Misschien schaamt COCO Purno zich een beetje voor die rating :kiss:

@ Birdmare: Ik heb de wijsheid niet in pacht, maar luister gewoon braafjes naar collega vliegers met 10000+ uren, vier gouden strepen. En eigenlijk zonder uitzondering is men het met mij eens dat 'de jonge garde' (waar ik dus ook toe behoor) vaak, en dus zeker niet altijd, een nogal verwende instelling erop na houdt. Teksten als "belachelijk dat je voor je eigen medical moet betalen en het je een dag vrij kost" of "moet ik nu alweer naar Kaapstad? Daar ben ik vorige maand nog geweest". En liefhebber kun je natuurlijk meteen het lekkere negatieve 'vakidioot-stickertje' geven, maar dat is jouw keuze.
FL310 ik weet niet waar jij die wijsheid vandaan hebt, maar ik ben het absoluut niet met je eens. De collega vliegers met 10.000+ uren en vier gouden strepen hebben nog de veel betere tijden meegemaakt. In de jaren tachtig werden mensen nog ACTIEF geworven door luchtvaartbedrijven om maar hun bevretten te komen halen en ze kregen er ook nog voor betaald. Verder vind ik ook dat de meeste copiloten ABSOLUUT NIET overbetaald zijn. Er komt heel wat kijken bij het vliegen van een grote kist bovendien heb je net een sloot geld in je papiertje geïvesteerd, dus mag je a.j.b. zoveel verdienen dat je dat terug kunt betalen?!
 
As promised: Klik.

Helaas een standaard blogje, weet zelf niets van scripten af.. mocht iemand een easy handleiding hebben over hoe en wat hoor ik het graag.
Reminder: ik heb niet alle tijd van de wereld (ondanks werkloosheid in de luchtvaart) om dit bij te houden maar doe mijn best.

Mocht dit van Diana niet mogen hier te linken dan zie ik hem wel verwijderd worden!
 
10 jaar geleden was de eerste vraag: "kan ik het wel?". Nu "kan ik het wel betalen?". En als je tot het besluit komt dat je het allemaal kan betalen, dan willen we tegenwoordig na 3 jaar de linkerstoel van een jet.
 
10 jaar geleden was de eerste vraag: "kan ik het wel?". Nu "kan ik het wel betalen?". En als je tot het besluit komt dat je het allemaal kan betalen, dan willen we tegenwoordig na 3 jaar de linkerstoel van een jet.

Dat van die 3 jaar naar de linkerstoel van een jet? Valt dit niet onder streven? Of doel je op mensen die de rest afwijzen?
 
Even wat mensen tegen de schenen schoppen, allemaal niets persoonlijks want ik gun het jullie natuurlijk van harte :kerst:

Maar het slaat natuurlijk eigenlijk al jaren nergens op. Mensen die nog niet eens halverwege de twintig zijn met een salaris om u te zeggen. Kleine 700 uurtjes per jaar vliegen en het dan nog in de kop halen om te mekkeren. Het beeld dat men heeft van vliegen (en dan heb ik het over 'starters') is volledig uit alle verband gerukt.

Natuurlijk is RYR niet optimaal en moet je een berg kosten maken om te beginnen. Maar wen er maar aan, want zo lang RYR er mee wegkomt, weet ik 100% zeker dat ook andere carriers (ja, ook die blauwe) na De Crisis kosten gaan verhalen. Hoe precies zal de toekomst leren, maar betalen voor een grading, je eigen medicals ophoesten, dat soort grappen gaan allemaal komen. Da's het nadeel van commercieel denken en van ab initio (en dus werkloos) zijn :)

Een groot voordeel is er wel, de gekken die "maar gaan vliegen want dan wordt je niet zo moe en verdien je lekker euri" haken af en gaan een ander vak leren. Hopelijk blijven de liefhebbers over...

Ten eerste, iedereen die anderhalve ton neerlegt voor een vliegopleiding en het vervolgens geen probleem vindt om 30K neer te tellen voor een baan plus rating is niet goed bij z'n knar. Ik ben overigens exact een van die starters waar jij het over hebt. Ik wil graag mijn medical betaald zien op een werkdag. Ik vlieg liever ook niet meer dan 65 uur per maand. Zeker als je al ergens vliegend bent dan hoort het gewoon dat je degelijke voorwaarden hebt. Het is niet je vliegclub hobby meer. Dit is serious business. Een investering moet een positieve verwachte waarde hebben en niet alleen maar voldoen aan je zelfbevlekkingsdrang om maar te kunnen zeggen dat je vliegt. Jippie, lekker boeiend.

Het spijt me, ik schaam mij er niet voor om te zeggen dat ik gewoon gezonde arbeidsvoorwaarden wil, en dat betekent dus ook een riant salaris. Zeker nadat zo een investering is gemaakt. Ik vind dat IK, maar ook al mijn beginnende collega's met mij, niet minder verdienen. Als je door die hele molen heen bent gegaan en een selectie hebt gehaald van een maatschappij en lekker aan de bak bent, dan is het juist payback time. Tijd om te cashen voor die achterlijk hoge investering die je net hebt gemaakt en overigens ook vaak blijft maken. Je moet ook goed begrijpen dat het wel jouw ass on the line is samen met die van je collega links elke keer als jij dat ding de lucht weer in slingert. Daar horen nu eenmaal goede primaire en secundaire arbeidsvoorwaarden bij.

Ik ga denk ik nooit begrijpen hoe sommigen hier over denken. Het IS niet correct dat je, incl typerating, voor een baan bij RYR een kleine twee ton kwijt bent. Dat is in geen enkele andere beroepsgroep zo maar bij ons wel. Dat kan ook alleen omdat mensen een do or die mentaliteit hebben en dat valt weer te herleiden op die studieschuld. Immers, als je toch al 150 in de negatieve kant hebt staan kan er nog wel wat bij. Ik had het ook gedaan als ik geen keus had gehad, maar met pijn in mijn hart. Zo'n bedrijf had ik dan ook zo snel mogelijk verlaten. Je ziet die bedrijven vaak ouwehoeren over corporate en social responsibility. My ass. Een bedrijf dat dat nodig heeft moet nodig zijn structuur eens opnieuw bekijken. Als je personeel niet op kan leiden danwel gekwalificeerd personeel naar behoren kan betalen omdat je dan falliet gaat.... dan heb je toch niets te zoeken in die business?


Het simpele feit is namelijk wel dat de best betalende maatschappijen ook eigenlijk de maatschappijen zijn die het allerbest verdienen als die economie draait als een tierelier. En dat zónder die wanpraktijken over te nemen uit de rest van de industrie. Kom maar op met die betaalde type rating dan maar. Inclusief salaris en away from home beneftis. Die mensen gaan goud geld aan je verdienen. Zeker Ryanair! Die zouden juist cadets aan moeten nemen en vanaf het begin opleiden.


En als laatste maar misschien wel belangrijkste; Ik vlieg om te leven en niet andersom. Ben zeer gelukkig met mijn beroep maar het is mij niet alles waard. Gelukkig kunnen leven en naar behoren worden gecompenseerd voor je inzet of je functie, wat die ook is, is essentieel voor een voldaan leven. Ik zou moeilijk tevreden kunnen zijn als ik zou weten dat, vergeleken met de rest van het werkend volk, ik eigenlijk schandalig uitgebuit wordt.
 
Laatst bewerkt:
Het spijt me, ik schaam mij er niet voor om te zeggen dat ik gewoon gezonde arbeidsvoorwaarden wil, en dat betekent dus ook een riant salaris

In de ideale wereld zou dat allemaal zo kunnen werken. Wie zou dat niet willen.
Maar zolang er veel te veel aanbod van piloten is, kan je het vergeten.

Ik denk dat piloten zichzelf eens zouden moeten vergelijken met ondernemers. Die doen ook forse investeringen met alleen een businessplan in de hand. En dan moeten ze maar afwachten of de werkelijkheid is zoals ze gedacht hadden.

Tenslotte zou je natuurlijk gewoon de rekensom moeten maken. Ik betaal ook mijn eigen medical en ik zou liever hebben dat mijn werkgever dat voor mij betaalde. Maar aan de andere kant verdien ik een meer dan redelijk salaris en werk ik nooit meer dan 120 uren per maand. Ik kan zeer riant leven, en heb mijn volledige studieschuld afgelost. En mijn medical betalen, ach, dat overleef ik wel.
 
Ik denk dat piloten zichzelf eens zouden moeten vergelijken met ondernemers. Die doen ook forse investeringen met alleen een businessplan in de hand. En dan moeten ze maar afwachten of de werkelijkheid is zoals ze gedacht hadden.

Ben het gedeeltelijk met je eens. Maar denk alleen niet dat de gemiddelde startende ondernemer een investering van 150.000 euro heeft. Veel van die investering zijn goederen of andere bezittingen die weer (met verlies) verkocht kunnen worden. De goodwill bij het overnemen van een zaak, gaat d.m.v. een formule, die gebaseerd is op 3 (of 5) jaar van de gemaakte omzet. Dus ook dit bedrag heeft een bepaalde onderliggende waarde. De ondernemer steekt ook zijn nek uit, maar de starters risico’s zijn iets beperkter dan de investeringen van een beginnend piloot.

Een piloot moet om de beginnen een berg investeren zonder enige garantie (99% van de opleidingen), en dan maar zien of het lukt. Een ondernemer kan zijn investering langzaam uitbreiden en heeft dus meer controle.

Er wordt ook vaak gezegd dat een jonge vlieger van in de twintig (te) veel geld verdient in vergelijking met zijn HBO leeftijdgenoot. Dit is absoluut appels met peren vergelijken. Nu breekt al de t@vs uit bij het plan dat studenten minder financiering krijgen en meer moeten lenen. De gemiddelde schuld van een HBO/Universitair student is vaak 1/8 van de schuld van de gemiddeld beginnend piloot. Veel van die schuld is dan zuip geld, om het maar even oneerbiedig te noemen.

Ik ben mij ervan bewust dat ik nu hetzelfde doe als de mensen die zeggen dat piloten (te) veel verdienen. Maar wordt er soms moe van, dat mensen vinden dat ik mij moet verantwoorden voor mijn salaris. Ik en vele van ons hebben een flink risico genomen. (Zou dat nu in deze markt ook zeker nooit meer doen). We hadden ook heel veel kunnen verliezen, maar al had dat gebeurt had je nooit iemand gehoord.

Grtz Mike5
 
Even wat mensen tegen de schenen schoppen, allemaal niets persoonlijks want ik gun het jullie natuurlijk van harte :kerst:

Maar het slaat natuurlijk eigenlijk al jaren nergens op. Mensen die nog niet eens halverwege de twintig zijn met een salaris om u te zeggen. Kleine 700 uurtjes per jaar vliegen en het dan nog in de kop halen om te mekkeren. Het beeld dat men heeft van vliegen (en dan heb ik het over 'starters') is volledig uit alle verband gerukt.

Natuurlijk is RYR niet optimaal en moet je een berg kosten maken om te beginnen. Maar wen er maar aan, want zo lang RYR er mee wegkomt, weet ik 100% zeker dat ook andere carriers (ja, ook die blauwe) na De Crisis kosten gaan verhalen. Hoe precies zal de toekomst leren, maar betalen voor een grading, je eigen medicals ophoesten, dat soort grappen gaan allemaal komen. Da's het nadeel van commercieel denken en van ab initio (en dus werkloos) zijn :)

Een groot voordeel is er wel, de gekken die "maar gaan vliegen want dan wordt je niet zo moe en verdien je lekker euri" haken af en gaan een ander vak leren. Hopelijk blijven de liefhebbers over...

Dit bedoel je niet serieus hoop ik.............
 
Dat van die 3 jaar naar de linkerstoel van een jet? Valt dit niet onder streven? Of doel je op mensen die de rest afwijzen?

"Streven" is het woord niet, ik hekel gewoon het "koopbare" gehalte van ons beroep dat toeneemt met het jaar. En dat is in mijn ogen zwaar ten koste gegaan van zaken als "beroepsfierheid" en "-ernst".

Als piloot start je met een leeg koffertje en jaar na jaar ga je dat vullen. Onze vergunning en type ratings zijn commerciële producten geworden, mensen kopen het (gaan er leningen voor aan of krijgen deels of volledig cadeau) en verwachten dan een gewone evolutie. Wat er in dat koffertje zit, dat doet er niet meer toe.

Na 3 jaar commercieel jet vliegen hebben de meesten wel alle wettelijke eisen om links te gaan op een jet. Als morgen een maatschappij beslist om ook geld te vragen voor de linkerstoel, dan zal ook daar snel de vraag "heb ik de nodige bagage?" vervallen in een "heb ik het nodige geld" verhaal.
 
"Streven" is het woord niet, ik hekel gewoon het "koopbare" gehalte van ons beroep dat toeneemt met het jaar. En dat is in mijn ogen zwaar ten koste gegaan van zaken als "beroepsfierheid" en "-ernst".

Als piloot start je met een leeg koffertje en jaar na jaar ga je dat vullen. Onze vergunning en type ratings zijn commerciële producten geworden, mensen kopen het (gaan er leningen voor aan of krijgen deels of volledig cadeau) en verwachten dan een gewone evolutie. Wat er in dat koffertje zit, dat doet er niet meer toe.

Na 3 jaar commercieel jet vliegen hebben de meesten wel alle wettelijke eisen om links te gaan op een jet. Als morgen een maatschappij beslist om ook geld te vragen voor de linkerstoel, dan zal ook daar snel de vraag "heb ik de nodige bagage?" vervallen in een "heb ik het nodige geld" verhaal.

Ben het helemaal met je eens. Wist niet dat je het precies zo bedoelde.

Mbt tot het weblog wat ik heb gemaakt. Ik zal proberen zo veel tijd als mogelijk er in te steken om het zo 'leerzaam' en leuk mogelijk te maken. Tips en feedback zijn altijd welkom, graag zelfs!!!
 
Van een manager gisteren. BA verwacht in het 3e kwartaal 2011 weer te gaan aannemen. Ze verwachten ook (mede door de huidige marktsituatie....) dan voor ongeveer de volgende 2-3 jaar alleen maar "hoge kwaliteit" DEP's (Direct Entry Pilots) aan te hoeven nemen. Dwz mensen met 2-3000+ uren.

Ze hadden/hebben trouwens ook plannen om weer een eigen (sponsored?) opleiding op te zetten. Maar ook deze zijn voorlopig eventjes aan de kant gezet (2011 waarschijnlijk).

Aangezien het Europese vasteland ong. 1jaar achter loopt op de financiele crisis, zal het ook hier nog wel een tijdje duren.
 
Laatst bewerkt:
Aya. Nee je hoeft geen rating mee te nemen. Je krijgt toch weer de (bijna) volle opleiding.

Europa of Ica.... Ligt eraan waar men mensen nodig heeft. Zijn er niet genoeg mensen intern die Ica gaan (dwz hun initieele 5 jaar freeze erop hebben zitten) dan ga je Ica. Zijn er genoeg mensen intern unfrozen (5jr) dan wordt het waarschijnlijk Europa.

Maar zoals ik al zei: het zal minimaal nog 2 jaar wachten worden...
 
Terug
Bovenaan