Amateurisme in de media

luchtvaartnieuws...soechoi

welke halve gare die niet eens weet hoe je Sukhoi normaal moet spellen schrijft er voor een luchtvaart site ??

Wanneer een naam vanuit een ander schrift wordt vertaald eindig je vaak met fonetische spelling. 'Sukhoi' in een Nederlandse tekst klopt dan niet, omdat je dan op een uitspraak uitkomt die niet in de buurt komt van wat de Russen ermee bedoeld hadden aangezien 'Sukhoi' bedoeld is om voor Engelstaligen fonetisch overeen te komen met 'Сухой'. 'Soechoi/Soechoj', 'Toepolev' en 'Mikojan-Goerevitsj' zijn dus prima vertalingen in Nederlandstalige teksten.
Nu is dit niet iets dat iedereen weet maar voordat je journalisten voor halve garen uit gaat maken is het wel netjes om even te googlen op je gelijk.

P.S. ander voorbeeld: tel eens op hoeveel verschillende manieren de naam van Muammar Khadaffi is gespeld in niet-Arabische teksten!
 
Even in de Volkskrant gekeken:

Volgens de woordvoerster van de Luchtverkeersleiding was er geen sprake van direct gevaar voor de inzittenden van het toestel. 'Als dat het geval is roept de vluchtleider 'mayday, mayday' en is er maar een uitweg: zo snel mogelijk naar beneden. Dat was hier dus niet aan de orde.'

De "vluchtleider" roept "mayday, mayday" en dan moet je zo snel mogelijk naar beneden...
 
Kort door de bocht dash, volg de actualiteiten vrij goed al zeg ik het zelf, heb deze alleen over het hoofd gezien. Ondanks je voorbarige aanname bedankt voor het rechtzetten wat krom is.
 
BANGKOK - Een Airbus A330-300 van Thai Airways is zondagavond op de internationale luchthaven van Bangkok, Suvarnabhumi Airport, na de landing van de baan geraakt nadat het neuswiel inzakte. Veertien passagiers liepen door het incident verwondingen op.

Vlucht TG 679 vanuit de Chinese stad Guangzhou naar Bangkok had 288 passagiers en veertien bemanningsleden aan boord. Meteen nadat het toestel de grond raakte klapte het neuswiel in. Het toestel gleed verder, waarbij de vonken er vanaf spatten en kwam uiteindelijk tot stilstand naast de baan. De passagiers verlieten de Airbus via de noodglijbanen.

Thai Airways noch Boeing konden zondag een verklaring geven voor het falen van het neuswiel. De maatschappij en de fabrikant gaan beide het incident onderzoeken.

Van onze redactie

http://www.luchtvaartnieuws.nl/nl-NL/Article.cms/Airlines/Toestel_Thai_Airways_van_de_baan

En dat van een luchtvaart "nieuws" site..
 
Journalist van de VRT-radio suggereerde tijdens het interviewen dat de verongelukte Pilatus Porter was opgelapt na zijn vorige crash. Amateurisme of weloverwogen moddergooien?
 
Journalist van de VRT-radio suggereerde tijdens het interviewen dat de verongelukte Pilatus Porter was opgelapt na zijn vorige crash. Amateurisme of weloverwogen moddergooien?
Ik vond de onmiddellijke conclusie dat "ze eruit probeerde te komen omdat er parachutes uit hingen" ook nogal voorbarig. Het zou niet de eerste crash zijn waarbij een voortijdige chute deployment oorzaak van een crash is.
 
De oorzaak van dit ongeluk schijnt te zijn dat de vleugel is afgebroken.
De reden dat ze open (reserve)parachutes hebben gevonden is waarschijnlijk dat die geactiveerd zijn door de hoge daalsnelheid dmv een automatische opener.
Het desbetreffende toestel is inderdaad in het verleden gecrasht in Moorsele (reden niet bekend bij mij). Maar ik ken meerdere GA kisten die gecrasht zijn en weer opgelapt en BVL hebben dus dat heeft er niks mee te maken.

Blue skies.
 
Maar ik ken meerdere GA kisten die gecrasht zijn en weer opgelapt en BVL hebben dus dat heeft er niks mee te maken.

Dus dat heeft er waarschijnlijk niks mee te maken. Pas na het onderzoek weten we het zeker.

Overigens zag ik dit linkje op de homepage van Airwork. Als het toestel bij een eerder vlucht dezelfde dag met een vleugel de baan heeft geraakt hoop ik dat ze hem daarna heel goed hebben nagekeken voor de volgende vlucht. Anders heb je hier een meer waarschijnlijke oorzaak.
 
Terug
Bovenaan