Amateurisme in de media

Supervisie
De piloot van het toestel, die met dit type vliegtuig slechts 43 vlieguren had gemaakt, vloog onder supervisie van de copiloot. Die is de eindverantwoordelijke, benadrukte Asiana maandag tijdens een bijeenkomst op het hoofdkantoor van de onderneming in Seoul. Het is niet bekend of de copiloot heeft ingegrepen tijdens de manoeuvre en bijvoorbeeld geprobeerd heeft de landing af te breken.

Mogelijk speelde ook onervarenheid van de copiloot een rol. Hij had weliswaar ruim 3.000 uren vliegervaring in een 777, maar maakte zaterdag zijn eerste vlucht als supervisor.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664...hte-Boeing-vloog-25-procent-te-langzaam.dhtml

Altijd handig, je FO eindverantwoordelijk te maken. En dat bespaart een hoop geld op die dure LTC/TRE's.
 
http://www.telegraaf.nl/binnenland/21724421/__Fout_op_fout_bij_incident_Ryanair__.html

EINDHOVEN -

Door een reeks fouten bij luchtvaartmaatschappij Ryanair, de verkeersleiding en de bemanning is op 11 oktober een Boeing zonder toestemming vetrokken van Eindhoven Airport. Dat staat in een rapport dat de Onderzoeksraad Voor Veiligheid donderdag heeft gepubliceerd.

Op het moment van het incident werd er onderhoud gepleegd aan de taxibaan van Eindhoven Airport. Het toestel werd door de verkeersleiding over de startbaan naar de startplek gestuurd. De bemanning wist wel van de werkzaamheden, maar was door Ryanair niet goed geïnformeerd. Op de startbaan werd 180 graden gekeerd, terwijl dat niet mag. Het toestel vertrok van een plek waar dat niet is toegestaan.

De opdracht aan de bemanning om over te schakelen naar de luchtverkeersleiding werd ten onrechte vertaald als een toestemming om te starten. Het toestel vertrok naar Londen, verder zonder problemen.

De onderzoekers concluderen dat anders dan gebruikelijk de toestemming om de startbaan op te rijden werd gegeven door de grondverkeersleider, die niet de standaardtermen gebruikte. De Onderzoeksraad meent dat verkeer op de hoofdbaan onder controle van de luchtverkeersleiding moet staan.
 
Tja kwaliteitskrant Televaag en luchtvaart journalisten Of het nu Arnold B is of Paul E .....

Als de krant maar verkoopt!
 
Volgens mij is de enige essentie van het betoog van de heer Cocheret dat "we" met z'n allen best wel wat zorgvuldiger dienen te zijn met onze "vakkundige" analyses met betrekking tot de oorzaak / schuldvraag en wat minder snel zouden moeten oordelen dan wel veroordelen.

Natuurlijk heb ik niets gezegd indien wij:

a. piloot 777 zijn en derhalve "ervaringsdeskundigen"

of

b. lid zijn van de NTSB (USA) of haar Zuid-Koreaanse evenknie genaamd ARAIB en met betrekking tot dit specifieke ongeval uitvoerig onderzoek hebben verricht en haar eindconclusie hebben getrokken
of


c. ervaren beoefenaars zijn van Microsoft FS !! :snore:
 
Misschien even hand in eigen boezem steken. Kan me herinneren dat een PNL bobo/voormalig VNV voorzitter een compleet foutieve en voorbarige analyse van de Turkish Airlines 1951 de wereld instuurde.
 
LPV ik vermoed dat Sheik niet Jan C bedoeld maar Benno B. Ik kan mezelf ook een uitzending van P&W herinneren vlak na dit ongeval, waarbij hij (Benno B) m.i. ook nogal voorbarig was met zijn conclusies.
 
Nou, dat had veel erger kunnen zijn. Of had je liever Сухой gezien?
Op nl.wikipedia is er al veel gediskuteerd over dit "transcriberen", en daar schrijven ze

http: // nl.wikipedia.org/wiki/ Soechoj _ Superjet _ 100

(paar spaties tussengevoegd voor de leesbaarheid)

dus jouw "zondaar" heeft enkel een "i" geschreven op het einde i.p.v. een "j"
 
Terug
Bovenaan