200 TT = niks

  • Onderwerp starter Onderwerp starter 676$
  • Startdatum Startdatum
Ben het met je eens dat je mensen met 200 uur slechts checkride ready maakt, maar dat zijn als het goed is mensen met de juiste attitude en capabilities. Maar dat dat staaat los van een jet met 200pax of een Tprop met 15. Als het goed is maakt het voor jou qua instelling ook niet uit of je op een dag een lege stretch vliegt of een volle bak.

In principe gaat het erom dat je in de periode tussen lowtime (200 uur) en redelijk ervaren (>1000 uur jet) op een acceptabel en veilige manier kunt opereren. Daarin speelt training zeker een rol.

Ik kan mij volledig vinden in de post van 19'77, ik heb dezelfde ervaring met de lowtimers en probeer het op exact dezelfde manier te benaderen.
 
Heb liever iemand van 35 naast me dan van 21. Levenservaring, stevig in de schoenen staan, in staat zijn een borrel te kunnen drinken na de vlucht, zelfverzekerheid, etc wat allemaal uitmond in inderdaad attitude, karakter, mentaliteit en kennis.

Zie engelse cadets die meestal een grondige screening ondergaan hebben en een universitaire achtergrond hebben en met 200 uur f@cking scherp zijn en 10.000 uur ex-RAF fast Jet pilots die een extra simbeurtje nodig hadden tijdens de cursus. Soit.

Ging zelf met 200 uur in een Dash-8 zitten en met 4000 uur in een Bus en ben met als metrodriver blij dat ik niet van links naar links ben gegaan.

Heb bij Nederlandse F/O's geen verschil gezien in mensen qua vooropleiding. Heb zowel "Amerika gangers" als wel drieletternaaamschool+MCC+CRM+Velgenreiniging totaalpakket school mensen nast me gehad en heb geen duidelijk verschil kunnen constateren.

Omgekeerde trouwens ook voor captains.
Vind een A**-hole filter tijdens de selectie belangrijker dan dat iemand een F22 met 16G op de hand door de bocht kan trekken zonder 1 foot te verliezen.

Wil graag andere stelling poneren:

"Vliegen leer je aan de bar."
 
Een beetje jammer dat niemand heeft gehapt op de ironie van mn "begrijpend" lezen ;)


Ben het met je eens dat het aan het eind vd dag niet zoveel uitmaakt waar iemand heeft leren vliegen, en mede daarom, plante ik deze stellingen hier om daar eens achter te komen.

PS: Vliegen leer je niet aan de bar, maar een aap kun je wel leren vliegen.

FD
 
In principe gaat het erom dat je in de periode tussen lowtime (200 uur) en redelijk ervaren (>1000 uur jet) op een acceptabel en veilige manier kunt opereren

Dus jij steld dat je alleen echte ervaring op een jet op doet?
Ik vind dat je als je naar ervaring kijkt, je naar airline time moet kijken (zowel jet als Tprop) en dat iemand met 2000 hrs airline time redelijk ervaren is.

Een beetje jammer dat niemand heeft gehapt op de ironie van mn "begrijpend" lezen

dat kunnen veel mensen niet .... :grijns:



Vliegen leer je aan de bar? ja en nee.
 
vliegen leer je aan de bar kan ik me in vinden, ik trek m effe door,
ik denk zelf dat je het meeste leert van het vliegen buiten de cockpit en ver weg van vliegvelden.
erover praten in een relaxte atmosfeer werkt meestal zeer verhelderend, zeker als er meerder crews zijn.
als diegene er maar voor open staat,
vergeet niet, negatieve kritiek geven is makkelijker dan opbouwende kritiek.

het ligt er ook aan wat voor jet je gaat vliegen met 200 uur. een efis jet is makkelijker (mijn mening) dan een klokkebak.
kijk effe naar metrodriver ging op de 10 met 5000+ uur, en ookal had hij ervaring op andere machines, het is geen kattepis!


persoonlijk moet ik er niet aan denken om met 200 uur gasten op de classic 747 te vliegen, ondanks dat onze routestructuur vrij makkelijk is en een bwk .gelukig hebben onze FOs 4000+ uur

k.
 
Een beetje jammer dat niemand heeft gehapt op de ironie van mn "begrijpend" lezen ;)


Ben het met je eens dat het aan het eind vd dag niet zoveel uitmaakt waar iemand heeft leren vliegen, en mede daarom, plante ik deze stellingen hier om daar eens achter te komen.

PS: Vliegen leer je niet aan de bar, maar een aap kun je wel leren vliegen.

FD


Als dat alles is wat je wou weten vraag dat dan.

(en geen bijdehande opmerkingen meer over begrijpend lezen).
 
Dus jij steld dat je alleen echte ervaring op een jet op doet?
Ik vind dat je als je naar ervaring kijkt, je naar airline time moet kijken (zowel jet als Tprop) en dat iemand met 2000 hrs airline time redelijk ervaren is.

Ik denk dat je op een Turboprop ook ECHTE ervaring op doet.
Tijdens mijn opleiding op de 737 heb ik les gehad van een vlieger die in het verleden bij Tyrolean had gevlogen. Nou ik kan je verzekeren dat deze gozer echt heel goed kan vliegen en weet waar ie het over heeft!..

Ik weet niet waar je meer van leert: Turboprop vliegen tussen de alpen in het slechte weer of 5 uur op FL380 richting Hurghada ?

Maar goed ander punt.

Ik ben bij FD dat je in de states vliegt.. Want zou er niet aan moeten denken om naast jou te moeten zitten en te horen dat ik eigelijk niets in een jet te zoeken heb. omdat ik nog geen 1000+ uren heb.

Wat vlieg je zelf FD ?

Cheers
 
Dus jij steld dat je alleen echte ervaring op een jet op doet?
Ik vind dat je als je naar ervaring kijkt, je naar airline time moet kijken (zowel jet als Tprop) en dat iemand met 2000 hrs airline time redelijk ervaren is.

Nee dat stel ik helemaal niet, de discussie werd opgestart met de stelling over wie er wel en niet op een jet thuishoort. Of je met 1000 uur of 2000 uur redelijk ervaren bent doet ook niet terzake, niemand kan exact zeggen bij hoeveel uur je ervaren of niet bent.

Het tprop vs jet-ervaring verhaal is een andere discussie.
 
Even doorgraven over het 200 uur vs 1000 uur verhaal:

In bepaalde posts lees ik hier dat 'there's no substitute for experience'. Sluit ik me 100% bij aan. Ook sta ik achter het feit dat 'the right attitude' een wereld van verschil kan maken, dat 15.000 uur in je boekje niets zegt over flying skills en dat hetzelfde geldt voor iemand met 200 IVW approved uren achter z'n kiezen.

Maarrrrrrrr...wat is de grens? Wanneer voel je je als pf/pnf/pic/fo/sfo WEL op je gemak? Wat is wel safe? Hoeveel uur heeft iemand dan nodig? 1000? 1999? 5639?

Mijns inziens zijn 4 dingen onontbeerlijk om veilig te kunnen opereren:

1) Goede opleiding/achtergrond/kennis
2) Juiste attitude
3) Common sense
4) CRM-skills

Met deze eigenschappen kun je letterlijk en figuurlijk thuiskomen. Dus fuck dan 200 uur of 8000, de combo tussen linker- & rechterstoel moet werken, gemakshalve even de cabine weglatend.

En qua barverhalen: kan erg verhelderend werken. Even afstand kunnen doen van je werkplek, biertje pakken en in je slaap er over na kunnen denken. Heb je meer aan dan aan 4.5 uur briefen.

Lators maar weer!
K.
 
FD en allemaal,

ik ben het wel deels met je stellingen eens. Maar zoals al is aangekaart, er is duidelijk een verschil in Learning. Hier in de States, vind ik het systeem veel meer gericht op leren vliegen, terwijl in Europa alles meer gericht is op de theorie die erachter schuilt. En dus in mijn ogen, verkrijgen de studentpilots hier veel sneller de experience die ze later nodig zullen hebben. In Europa zal een F/O veel meer afhankelijker zijn van de Captain, "laat hem de beslissing maar nemen, hij is de baas, wie weet leer ik er wat van".

Zelf zit ik in het midden, ik vind de amerikanen wat makkelijk met hun theorie er van afkomen, en de europeanen richten zich niet op de vliegvaardigheid maar juist het koppie-koppie. Beiden zouden er beter aan doen in mijn ogen om de mix te verbeteren.

Iedereen die zegt dat hij/zij niet de eerste vlucht in zijn jet nog op de baan stond (met zijn gedachten) terwijl de jet je lichaam brullend door de 10.000 voet voorstuwt, liegt in mijn ogen. Zelfs de overgang van een turboprop naar jet (zoals ik dat deed uit de Jetstream naar de 737-200) was geweldig groot, omdat je alles nu eenmaal 3 keer sneller meot doen. Dat vergt ervaring: planning, timing, anticipatie.

Zo, weer wat materiaal om de menigte op hol te brengen.



Greetz,

Abaco-air
 
Iedereen die zegt dat hij/zij niet de eerste vlucht in zijn jet nog op de baan stond (met zijn gedachten) terwijl de jet je lichaam brullend door de 10.000 voet voorstuwt, liegt in mijn ogen.

Je zegt het zelf al: de EERSTE vlucht. Maar tijdens je eerste vlucht zit er een ervaren trainingscaptain naast je. En die gaat pas weg als ie zeker weet dat jij geen brokken gaat maken.
 
Ben zelf ook met <200hr op een jet (757) begonnen. Ga er geen doekjes om winden, dat was best heftig. Na 40 uur in de sim ging de basetraining nog wel op de 'automatische piloot' maar de eerste echte lijnvlucht met passagiers was op zijn zachts gezegd intimiderend. De leercurve was zeer steil maar met een goede linetraining als basis kun je een low time FO mijns inziens best op de lijn loslaten. Uiteraard ben je er dan nog lang niet maar zolang je dat onderkent ben je op de goede weg. Heb ooit een keer in de kroeg gestaan met een fo die 6 maanden op de 737 zat en bij hoog en laag beweerde dat ie de kist in de 'pocket' had. Onzin natuurlijk.
Ben dus van mening dat het wel kan mits goede training maar belangrijker is persoonlijkheid en capaciteiten. Kritisch naar jezelf zijn is niet echt nederlands maar kan zeker geen kwaad.

:593:
 
Ik ben bij FD dat je in de states vliegt.. Want zou er niet aan moeten denken om naast jou te moeten zitten en te horen dat ik eigelijk niets in een jet te zoeken heb. omdat ik nog geen 1000+ uren heb.

Cheers

Ook jij kan blijkbaar niet lezen. Waar zeg ik dat? Dat is (nogmaals) het laatste wat ik van mening ben. Maargoed, ik blijf niet in herhaling treden. Heb de stellingen neergezet om met z'n allen op te kunnen reageren, niet omdat ze (nogmaals) mn eigen mening zijn, want dat zijn ze niet, lees mn voorgaande posts.

Maak je geen zorgen, als je met mij vliegt met 200 of met 20.000 uur heb je gegarandeerd een leuke tijd. Tenzij je geen gevoel voor humor hebt, hekel aan Nederlanders hebt, over niks anders als vliegen kan praten. Dan gaat het saai worden.

FD
 
Laatst bewerkt:
Maak je geen zorgen, als je met mij vliegt met 200 of met 20.000 uur heb je gegarandeerd een leuke tijd. Tenzij je geen gevoel voor humor hebt, hekel aan Nederlanders hebt, over niks anders als vliegen kan praten. Dan gaat het saai worden.

Waar moet ik tekenen FD? :D

Toch kan ik me wel vinden in je stellingen. Tja... iedereen blijft leren tot aan z'n pensioen. In het begin wat sneller dan later...
 
Time to get in trouble.

Tja, daar heb je nog eens een stelling FD.
Uitzonderingen daar gelaten, maar met 200 uur kom je letterlijk en figuurlijk net kijken. Training kan nog zo goed zijn maar zoals al eerder gezegd, there is no sunbstitute for experience, wat niet wil zeggen dat iemand niet thuis hoort in een jet. Ik hoop alleen wel dat ze hem de eerste paar duizend uur geen Captain maken (maar dat kan eenvolgende discussie zijn)

Correct me if I'm wrong, maar voornamelijk airline vliegen is erg gestructureerd en gereguleerd en laat ontzettend weinig ruimte over "to think outside the box"
En daar schuilt de eerste paar honderd (duizend) uur een verhoogd risico; mocht zich een situatie voordoen die buiten "the box" is, dan is de Captain mijn inziens grotendeels "single pilot" wat betreft de situatie en de decision making; vliegen kan de auto-pilot, dus de F/O hoeft alleen maar te observeren, maar uiteraard wel noodzakelijk.(voordat jullie gaan roepen "maar iemand moet vliegen")
Uiteraard geldt dit ook voor corporate de eerste honderden uren, maar ik ben van mening dat corporate vliegers sneller en meer met buiten de doos situaties te maken hebben in hun dagelijkse vliegen, om het maar eens op zijn hollands te zeggen.

Wat mij bij hetvolgende brengt; vanuit mijn eigen ervaringen (te lang instructeur geweest en veel te lang op piston sh!t gevlogen (3500+ uur) met piloten met uiteenlopende total time) kan ik je wel zeggen dat 200 uur = 200 uur en het maakt geen fl!kker uit waar je hebt leren vliegen; je bent dan gewoon nog onervaren en "dum, fat & happy" aan het hopen dat alles maar goed gaat en zo niet dat die sukkelaar in de linkerstoel "alles weer goed maakt!"

De verschillen worden groter en sterker naarmate de total time toeneemt!!!
Die discussie kan denk ik nog veel interessanter zijn als deze.

PS. vliegen leer je inderdaad aan de bar, zowel als jezelf voor l*l zetten.
 
Laatst bewerkt:
Ik vloog vorige week met een student in linetraining met 210 uur. Ging hardstikke goed, in slecht weer en hij wist precies waar hij mee bezig was.
De volgende dag moest ik bijna ingrijpen toen ik met een co vloog die A340 captain geweest is en meer dan 14000 uur heeft.
 
Sommige jets zijn makkelijker te vliegen dan sommige turboprops, de metro is er een van. Na 1400 uur op dat ding kreeg ik de kans een B727 sim te vliegen. Wat een verademing. Ik neem aan dat de 737 ongeveer hetzelfde vliegt. Ook de DC10 vliegt makkelijk, het moeilijke hier was het flight guidance system: flight director, autopilot en thrust computer modes. Allemaal dingen die ik nooit had gebruikt.
wat je ook leert in turboprops (non-efis, non fms) is het vliegen van approaches. NDB, DME-arc, Loc-bc, je draait je hand er niet voor om. Dit was zeer opvallend tijdens de grondschool voor de -10, de meesten hadden glas ervaring en hadden geen kloe hoe je een dme-arc moest intercepten (lead-turn calculatie) en vliegen op de rmi. NDB's waren ook vreemd.

Eerste IOE vluchten: Een zekere check-airman (TRI in eurpoa?) ging naar Bogota, Columbia met een f/o die zijn eerste (trainings-) lijnvlucht ging maken nadat hij was losgelaten uit de sim. Captain is pilot flying. Midden in de nacht komen zij daar aan, het regent er is mist en aan het eind van de approach is er geen runway te zien, missed approach. De missed approach vereist een zeer scherpe bocht na een paar honderd voet om een cumulus granietus te vermijden. De captain was schijnbaar een beetje verrast dat ze niet gingen landen en begon dus niet aan die bocht toen hij die had moeten inzetten. Gelukkig liep de splinternieuwe f/o niet 10 mijl achter het vliegtuig aan en nam de controls over en vloog de procedure. Radar tapes (na klachten van de locale ATC) lieten zien dat de kist nog akelig dicht bij de bergen kwam. Deze f/o had veel ervaring op andere jets, ik vraag me af hoe dit was afgelopen met een 200-uurs f/o. De captain in kwestie is hierna uit zijn positie gepromoveerd
 
Wie gaat er van baas A340 naar co 73? Met alle respect maar voor mensen met een 340 type en command uren op de 340 staat er een wereld aan mogelijkheden op dit moment met zeer goede contracten. Lijkt me sterk dat iemand liever weer rechts gaat zitten, een 73 type dokt, en voor een veel lager salaris gaat werken.
 
Terug
Bovenaan