Heren, middag. Ter zaken.
wat ik ook een grappige trend vind is om te lezen hoe, met name mensen die met rond de 200 uur op een jet zijn gekomen, zeggen dat het “aan de kwaliteit” van de training ligt van hun oude school of ze wel of niet wat op die rechterstoel hebben te zoeken.
Nu ga ik me denk ik weer niet populair maken, maar ik durf te stellen dat je oude school (welke school dan ook) je niet zozeer klaar heeft gestoomd als piloot voor die jet, maar je klaar heeft gestoomd om door je checkrides heen te komen, en meer niet
Ik denk dat het geen reet uitmaakt of het om een jet of tprop gaat. Zolang het een MP kist is lijkt het me qua moeilijkheid hetzelfde.]
Dat is natuurlijk compleet appels en peren. Een seneca met een Falcon 20, of MU-2 vergelijken heb je echt onwijs veel fantasie voor nodig.
Als alles standaard verloopt is die 200 uur geen probleem, dan is zelfs 30 uur geen probleem op een moderne jet. Het gaat juist om de situaties die je niet meegemaat kunt hebben met 200 uur zoals extreem weer, andere ATC, lastige naderingen. Maar daarvoor zit er als het goed is een baas naast met wel die ervaring en kun je dus prima met 200 uur rechts zitten.
En daar zijn we het dus met elkaar oneens. Leren met stress situaties om te gaan, doe je maar single pilot met pakketjes achterin, niet met 120 levens in een kist van 50.000.000
Begrijp me niet verkeerd, tuurlijk blijf je leren tot de dag dat je met pensioen gaan. Maar als ik hoor dat mensen in een 73 voor het eerst door een echte wolk heen vliegen, valt mn petje af.
Grote onzin..
Ik stapte met 250 uur in een jet. en ik moet uiteraard toegeven dat je flink gas bij moet geven. Maar je bent absoluut capable om een dergelijke kist te vliegen.
Cheers.
Was je capable omdat je zo'n goeie piloot bent, of omdat je "checkride" ready bent gemaakt, en het daarom gehaald hebt, door je school ?
:grijns:
FD,
Viper1983 refereerde er al aan, maar wie heb je liever naast je: iemand met 200 TT, Integrated JAR-FCL Frozen ATPL (dus inclusief MCC), of een instructeur die 1500 uur heeft rondgevlogen in een Warrior in de North East Practice Area in Arizona?
Het is een brede discussie, maar je moet niet alleen naar het AANTAL uren kijken; het SOORT uren is minstens net zo belangrijk. Een KLS-er/NLS-er/EPST-er kan namelijk echt wel sturen.
Verder is het belangrijk dat het gebrek aan ervaring van de FO wordt gecompenseerd door het overschot aan ervaring van de Captain. Goede CRM, en alles komt goed.
Hoeveel incidenten hebben er plaatsgevonden waarin de onervarenheid van de FO een belangrijke rol speelde?
Groeten,
Q-nimbus (die het wel mooi vindt hoe FD continu weer mensen uit hun tent weet te lokken)
Mijn grote vriend, moest het nou echt 24 berichten duren voordat ik je uit je tent kon lokken?
Ter zaken: je haald een goed punt aan. Het kwaliteit van de uren die je gevlogen heeft, vind FD veel belangrijker dan het aantal uren. IAW > heb liever iemand rechts naast met met 500 uur Trop ervaring over onherbergzaam gebied, in plaats van een CFI die 1500 uur over SDL/PHX circtuits heeft zitten vliegen.
Denk dat als puntje bij paaltje komt deze ook met iets minder stress over het algemeen naast me zou zitten als iemand met 200 uur
Ik zit liever naast een nederlandse collega met 200 uur dan naast een italiaan met 5000 !
Zo,..gewaagde uitspraak, maar ik meen het wel.
Ervaring is relatief, het hangt sterk van de persoon af, leeftijd, etc
Bounty, niet een beetje gewaagde uitspraak maar een erg gewaagde uitspraak, met name voor iemand met jouwn achtergrond. Waar baseer je dit op? moet ik die ene italiaan (slechte ervaring?) letterlijk nemen? of elke Hollander met 200 uur liever als elke buitenlander met 5000 uur ? Kan je daar op ingaan? want vind je uitspraak minder geloofwaardig als Britney Spears die destijds vertelde dat ze maagd was op TV.
Opsomming; Met de juiste instelling (met name het realiseren dat je nog een hoop te leren hebt, en daarvoor openstaan), goede (CRM) sfeer en een ervaren baas naast je moet het niet een al te groot probleem zijn.
In zware stress situaties denk ik dat een vlieger die eerder voor heet vuur heeft gestaan, ervaring heeft, over het algemeen kalmer blijft als een low time vlieger.
FD