200 TT = niks

  • Onderwerp starter Onderwerp starter 676$
  • Startdatum Startdatum
Mijn stelling is;

"met 200 uur heb je niks te zoeken in een jet"

Grote onzin..

Ik stapte met 250 uur in een jet. en ik moet uiteraard toegeven dat je flink gas bij moet geven. Maar je bent absoluut capable om een dergelijke kist te vliegen.

Uiteraard is de ene co niet de andere. Maar ik denk dat een co die serieus met zn vak om gaat het prima doet.

Cheers.
 
200TT=Niets kun je zo niet zeggen vind ik.

Het hangt van een aantal factoren af:

1) hoe zijn deze uren vergaard? Is dit in een intergrated JAR FCL opleiding? Zo ja dan heeft deze persoon wel degelijk veel geleerd.
Is het gewoon door rondjes om het groene veldje te vliegen? Dan kan je ook 1000 uur hebben, kun je nog steeds relatief weinig naar mijn idee.

2) het hangt natuurlijk erg van de persoon zelf af. Sommigen weten heel erg veel en hebben echt een super goed gevoel voor vliegen, anderen hebben dit alles niet.

Ik heb helaas niet het geluk gehad om in een jet in te mogen stappen.
Ik ben na mijn opleiding eerst op een chieftain gaan vliegen door Europa. Hier heb ik ongeloofelijk veel geleerd! vooral ook hoe je het later nooit meer wilt doen :grijns:
Daarna ben ik met 250TT in een turboprop gekomen (dash 8).

Natuurlijk maakt het verschil of iemand met 200TT vers van de opleiding op zo'n FO positie komt of iemand die iets van 400 uur nog bij een business charter operator heeft gevlogen op een twin. Maar uiteindelijk hangt het wel heel erg van de persoon af.

Hier verschilt de mening tussen amerika en europa zowiezo.
Daar in the us moet je toch veel uurtjes sprokkelen als instructeur op een SE kistje. Wat leer je daar uiteindelijk, wat echt belangrijk is om te kunnen vliegen op de grote jets? Ok altijd wel wat maar ik denk dat het niet zo veel uit maakt.
Daarom snap ik veel aanname eisen van de maatschappijen niet. Als je eerst een opleiding doet van 100K en dan ook nog eens 500 uur ofzo zelf moet gaan vliegen voordat je ergens in aanmerking komt voor een baan... heeft toch niet zo veel zin?

Als jij je buschauffeur rijbewijs hebt ga je toch ook niet eerst een bus kopen en wat uren door de omgeving rijden om dan later bij een busonderneming te kunnen gaan werken??

Ik vind dus dat het heel erg afhankelijk is van de persoon en wat voor soort opleiding je hebt gedaan (bedoel JAR FCL of bijv theorie in us en gewoon wat rondjes vliegen, of bijv alles in oostenrijk waar men ook niet veel weet).
 
Wat zijn we het allemaal eens met elkaar! Wij in Europa kunnen dat gewoon, daar komt het op neer. Die amerikanen moeten eerst aan het handje op weg geholpen worden....
 
Track zei:
Wat zijn we het allemaal eens met elkaar! Wij in Europa kunnen dat gewoon, daar komt het op neer. Die amerikanen moeten eerst aan het handje op weg geholpen worden....

:grijns:

FD,

Viper1983 refereerde er al aan, maar wie heb je liever naast je: iemand met 200 TT, Integrated JAR-FCL Frozen ATPL (dus inclusief MCC), of een instructeur die 1500 uur heeft rondgevlogen in een Warrior in de North East Practice Area in Arizona?

Het is een brede discussie, maar je moet niet alleen naar het AANTAL uren kijken; het SOORT uren is minstens net zo belangrijk. Een KLS-er/NLS-er/EPST-er kan namelijk echt wel sturen.

Verder is het belangrijk dat het gebrek aan ervaring van de FO wordt gecompenseerd door het overschot aan ervaring van de Captain. Goede CRM, en alles komt goed.

Hoeveel incidenten hebben er plaatsgevonden waarin de onervarenheid van de FO een belangrijke rol speelde?

Groeten,

Q-nimbus (die het wel mooi vindt hoe FD continu weer mensen uit hun tent weet te lokken)
 
wie heb je liever naast je: iemand met 200 TT, Integrated JAR-FCL Frozen ATPL (dus inclusief MCC), of een instructeur die 1500 uur heeft rondgevlogen in een Warrior in de North East Practice Area in Arizona?

I know the answer and you're not gonna like it...:grijns:
 
:grijns:

Een KLS-er/NLS-er/EPST-er kan namelijk echt wel sturen.


Q-nimbus (die het wel mooi vindt hoe FD continu weer mensen uit hun tent weet te lokken)

Ik en vele andere kunnen ook "echt sturen" ondanks wij niet van de bovenstaande scholen komen.

Er lopen er genoeg rond van andere vliegscholen die ergens ook met 200TT op een jet zijn begonnen.
 
Sturen, dat kan iedreen wel! Laten we eerlijk zijn, tijdens een integrated opleiding leer je maar één ding: het CPL+IR examen halen met minimale uren (om daarna z.s.m. die pistons en general aviation achter je te laten).

Hoe vaak heb je die seneca solo meegekregen?
 
Ik zit liever naast een nederlandse collega met 200 uur dan naast een italiaan met 5000 !

Zo,..gewaagde uitspraak, maar ik meen het wel.

Ervaring is relatief, het hangt sterk van de persoon af, leeftijd, etc
 
Ik zit liever naast een nederlandse collega met 200 uur dan naast een italiaan met 5000 !

Zo,..gewaagde uitspraak, maar ik meen het wel.

Ervaring is relatief, het hangt sterk van de persoon af, leeftijd, etc


Helemaal mee eens....
uren is niet alles....
sommigen hebben nou eenmaal verkeerde houding.

Ik ben overigens ook blij dat ik hier in NL mijn brevet heb mogen halen.

Ik heb in behoorlijk wat stress situaties gezeten voor iemand die alleen de standaard vliegopleiding achter de rug heeft.

Denk aan single engine icing condition night IFR en ook nog uitwijken.(ik weet single engine night IFR what was i thinking)
Of wat dacht je van ruw lopende motor(je zou denken vervuilde bougies) snel een veld zoeken en erachter komen na 3 uur door plaatselijke TD nagekeken te zijn niets te vinden, besluiten om toch maar terug te keren.(best eng en tegelijkertijd spannend)
Of brandstof wat uit je wing lekt. Duck tape erop en teruggekomen duck tape nergens te bekennen. Heb wel op de desbetreffende tank gevlogen(als ie toch lekt dan maar verbruiken)
Of slecht weer na vertrek om een mooie CB heen vliegen en net een gaatje kunnen vinden om te landen. Veld stond een uur daarvoor 20cm onder hoorde ik achteraf. CB kwam precies over veld heen.:eek!:
 
Kleine nuance.

Als iemand gaat solliciteren met pakweg 200u TT.
En hij moet het opnemen tegen iemand met pakweg 1000uTT waarvan 100u Multi (zou een typisch amerika-traject kunnen zijn) dan vermoed ik dat zijn vliegcapaciteiten wel een pak verder kunnen staan. (mits de juiste attitude).

+ het feit dat er maatschappijen zijn die mensen met 200uTT hun CV niet laten insturen. Dan is de kans met je 1000uTT en 100h ME toch al wel ietsje groter denk ik zo.

Maar ik sluit me wel aan bij het deeltje attitude.
Mag je nog 5000u hebben, zonder attitude zal het nooit lukken (maar dat is niet alleen in de vliegwereld zo)
 
FD,

Interessante discussie.
Ik ben zelf gewoon van de seneca in de vliegschool overgestapt op n jet. Dat heeft voor mij minder problemen opgeleverd dan voor mijn simpartner, die captain was op een Jetstream 41. Mijn copiloot kunsten worden door mijn captains zeker zoveel geapprecieerd als die van mijn maatje in de sim. Dat is dus niet om te zeggen dat ik beter of slechter ben,gewoon sommige kerels passen zich sneller of trager aan aan een nieuwe omgeving.
Tijdens mijn eerste jaar op die jet heb ik dan maar meteen ook een engine failure met rook in de cockpit/cabine enz gehad. Dat hebben we als crew mooi opgelost gekregen , zonder dat mijn gebrek aan ervaring een veilig uitkomst ooit ook maar enigszins in het gedrang bracht.
Wat ik wel moet zeggen is dat ik ( vind ik persoonlijk ) me nu véél beter voorbereid voel op enige andere onprettige situaties dan voorheen. Veel uren doorheen je QRH bladeren in een sim is allemaal erg mooi en helpt echt, maar er is toch niks zo waardevol als echte ervaring...
Ik denk dus best wel dat iemand met 200 TT op een jet terecht kan, maar je moet realistisch zijn en beseffen dat die kerels gewoon nul ervaring hebben. In 99,9 % van de gevallen maakt dat geen flikker uit. En in dat ene andere geval zou dat ook niet al te erg mogen zijn als je captain up to standard is.

Groeten van Batman
 
Heren, middag. Ter zaken.

wat ik ook een grappige trend vind is om te lezen hoe, met name mensen die met rond de 200 uur op een jet zijn gekomen, zeggen dat het “aan de kwaliteit” van de training ligt van hun oude school of ze wel of niet wat op die rechterstoel hebben te zoeken.

Nu ga ik me denk ik weer niet populair maken, maar ik durf te stellen dat je oude school (welke school dan ook) je niet zozeer klaar heeft gestoomd als piloot voor die jet, maar je klaar heeft gestoomd om door je checkrides heen te komen, en meer niet

Ik denk dat het geen reet uitmaakt of het om een jet of tprop gaat. Zolang het een MP kist is lijkt het me qua moeilijkheid hetzelfde.]

Dat is natuurlijk compleet appels en peren. Een seneca met een Falcon 20, of MU-2 vergelijken heb je echt onwijs veel fantasie voor nodig.

Als alles standaard verloopt is die 200 uur geen probleem, dan is zelfs 30 uur geen probleem op een moderne jet. Het gaat juist om de situaties die je niet meegemaat kunt hebben met 200 uur zoals extreem weer, andere ATC, lastige naderingen. Maar daarvoor zit er als het goed is een baas naast met wel die ervaring en kun je dus prima met 200 uur rechts zitten.

En daar zijn we het dus met elkaar oneens. Leren met stress situaties om te gaan, doe je maar single pilot met pakketjes achterin, niet met 120 levens in een kist van 50.000.000

Begrijp me niet verkeerd, tuurlijk blijf je leren tot de dag dat je met pensioen gaan. Maar als ik hoor dat mensen in een 73 voor het eerst door een echte wolk heen vliegen, valt mn petje af.

Grote onzin..

Ik stapte met 250 uur in een jet. en ik moet uiteraard toegeven dat je flink gas bij moet geven. Maar je bent absoluut capable om een dergelijke kist te vliegen.


Cheers.

Was je capable omdat je zo'n goeie piloot bent, of omdat je "checkride" ready bent gemaakt, en het daarom gehaald hebt, door je school ?

:grijns:

FD,

Viper1983 refereerde er al aan, maar wie heb je liever naast je: iemand met 200 TT, Integrated JAR-FCL Frozen ATPL (dus inclusief MCC), of een instructeur die 1500 uur heeft rondgevlogen in een Warrior in de North East Practice Area in Arizona?

Het is een brede discussie, maar je moet niet alleen naar het AANTAL uren kijken; het SOORT uren is minstens net zo belangrijk. Een KLS-er/NLS-er/EPST-er kan namelijk echt wel sturen.

Verder is het belangrijk dat het gebrek aan ervaring van de FO wordt gecompenseerd door het overschot aan ervaring van de Captain. Goede CRM, en alles komt goed.

Hoeveel incidenten hebben er plaatsgevonden waarin de onervarenheid van de FO een belangrijke rol speelde?

Groeten,

Q-nimbus (die het wel mooi vindt hoe FD continu weer mensen uit hun tent weet te lokken)

Mijn grote vriend, moest het nou echt 24 berichten duren voordat ik je uit je tent kon lokken? ;)

Ter zaken: je haald een goed punt aan. Het kwaliteit van de uren die je gevlogen heeft, vind FD veel belangrijker dan het aantal uren. IAW > heb liever iemand rechts naast met met 500 uur Trop ervaring over onherbergzaam gebied, in plaats van een CFI die 1500 uur over SDL/PHX circtuits heeft zitten vliegen.

Denk dat als puntje bij paaltje komt deze ook met iets minder stress over het algemeen naast me zou zitten als iemand met 200 uur


Ik zit liever naast een nederlandse collega met 200 uur dan naast een italiaan met 5000 !

Zo,..gewaagde uitspraak, maar ik meen het wel.

Ervaring is relatief, het hangt sterk van de persoon af, leeftijd, etc
Bounty, niet een beetje gewaagde uitspraak maar een erg gewaagde uitspraak, met name voor iemand met jouwn achtergrond. Waar baseer je dit op? moet ik die ene italiaan (slechte ervaring?) letterlijk nemen? of elke Hollander met 200 uur liever als elke buitenlander met 5000 uur ? Kan je daar op ingaan? want vind je uitspraak minder geloofwaardig als Britney Spears die destijds vertelde dat ze maagd was op TV.

Opsomming; Met de juiste instelling (met name het realiseren dat je nog een hoop te leren hebt, en daarvoor openstaan), goede (CRM) sfeer en een ervaren baas naast je moet het niet een al te groot probleem zijn.

In zware stress situaties denk ik dat een vlieger die eerder voor heet vuur heeft gestaan, ervaring heeft, over het algemeen kalmer blijft als een low time vlieger.

FD
 
Laatst bewerkt:
My 2 cents worth

My 2 cents worth

Interesting topic FD.

My perspective.

Firstly there is no substitute for experience - there are aspects to this job that you cannot learn from a book.

I'm presently flying for an asian airline that hires cadet pilots onto the A320 with 200TT. I normally get them as my First Officer straight out of line training with less than 400TT. This is an airline where most First Officers will not call me anything but "Captain".

I have not encountered any serious problems so far. I have not taken over control from anyone. I have had to issue verbal corrections to stop a rapidly deteriorating situation twice.

I have found that Cadets know the SOP inside out and have a good level of technical knowledge. They are very keen to learn. If things don't go smoothly then we de-brief after landing and I give them a few tips for next time. I don't micro manage - I just shut up and let them fly. I will give them subtle hints if something has been forgotten (eg:- If they haven't armed approach mode I'll tell them "We're cleared approach" and that triggers them to arm approach).

There are certainly situations where the workload becomes very high and you lose them as they become overloaded. You will also lose them if you go outside the SOP.

I agree that attutude is very important.

Sorry FD - don't agree with your point of view but I'm also from the North American system so I know where you're coming from.
 
Heren, middag. Ter zaken.



Was je capable omdat je zo'n goeie piloot bent, of omdat je "checkride" ready bent gemaakt, en het daarom gehaald hebt, door je school ?




FD

Wat versta jij onder goede piloot?
Is iemand die zijn checkride gehaald heeft niet op een bepaald niveau dat je kunt verwachten dat hij/zij zich wel redt in benarde situaties?
Wil ook niet meteen zeggen dat hij/zij een goede piloot is.

Maar wat ik van jou wil weten FD is wat versta jij onder een goede piloot met 200TT die net van de vliegschool komt?
 
Met die vraag draai je dit topic in een richting alsof ik zeg dat een piloot met 200TT niet goed is. Dat is complete onzin, en gaat aan de strekking van mn stelling voorbij.

FD
 
een 200 uur vlieger kan de machine bedienen, en zich uit standaard situaties redden. vliegerschap is niet te leren, dat komt met ervaring

k.
 
het is geen onzin omdat je zelf een onderscheid maakt tussen een "goede piloot" en iemand die "check ride ready is gemaakt".

Maar goed ik denk dat iemand met 200TT wel wat te zoeken heeft in een jet en jij denkt van niet.

het is ook meer iets subjectiefs, omdat een ieder voor zichzelf moet weten of hij/zij met 200TT wel op een jet hoort te zitten. Als hij/zij de kans hiervoor krijgt ben je gek als je het niet doet.

Bovendien heb ik (nog)geen verhalen gehoord van captains die met een f/o 200TT zich single pilot hebben gevoeld. Jij zit meer in de lucht dan ik dus jij zou dit beter weten of het wel of niet zo is.
 
Maar goed ik denk dat iemand met 200TT wel wat te zoeken heeft in een jet en jij denkt van niet

Het vak begrijpend lezen in groep 6 overgeslagen destijds ?


Opsomming; Met de juiste instelling (met name het realiseren dat je nog een hoop te leren hebt, en daarvoor openstaan), goede (CRM) sfeer en een ervaren baas naast je moet het niet een al te groot probleem zijn.

FD

Helaas..... Nice try though!

Laat me het nog een keer samenvatten, heb de stellingen hier gepost als discussie punt. Los van mijn mening dus, hoop niet die illusie te wekken. Excuus als dit wel het geval is.

Snap dat je met smart zit te wachten op een "200 uur piloten kunnen/weten niks" opmerking van FD, zodat je lekker over FD heen kunt lopen, echter gaat dit er niet van komen gezien ik dit nog denk, nog van mening ben.

Mijn mening? mensen met de juiste instelling kunnen prima standaard situaties in een jet/tprop aan. Echter, als ze in abnormale situaties terecht komen, krijgen ze het een stuk zwaarder. Wat ook vrij logisch is. Ervaring komt met tijd. Voor de rest vlieg ik zelf graag met mensen met 15.000 uur en met mensen met 250 uur. Van beide kan ik leren.

FD
 
Zelfs nu met 6000+ uur en zo'n 800 op de DC10 ben ik soms blij dat ik nog f/o ben en door een ervaren captain door een nieuwe situatie geleid wordt: ingewikkelde (non standard) vliegprocedures, eerste keer de oceaan over, eerste keer naar Africa, onverstaanbare accenten, procedures (customs, immigration etc) die per land verschillen. Met onze ad-hoc operaties weet je namelijk nooit waar je terecht komt en dat maakt het moeilijk om met de 25 uur line training en 20 uur sim training (plus 20 uur als non-flying pilot in de sim) klaar te zijn voor de grote wijde wereld.
Ik had geen jet ervaring toen ik op de -10 begon. Volgens de meeste captains en f/e's ben ik klaar voor de linkerstoel, terwijl velen die jet ervaring hadden en boven mij op de lijst staan nog lang niet hiervoor klaar zijn.
Ik denk dat ervaring en vooral vliegerschap hier mee te maken hebben. Wij hebben geen FMS (wel GPS) en regelmatig zie (of hoor) je mensen in problemen komen met de daling en nadering op bepaalde vliegvelden waar er hoogte- en snelheids restricties zijn, of waar (bij afwezigheid daarvan) je langzaam moet vliegen omdat je anders nooit gestabiliseerd zal zijn op de approach (bepaalde velden in centraal en zuid amerika, europa). Ook schijnen turbulente x-wind landingen nogal wat problemen op te leveren
 
Terug
Bovenaan