Vragen GVSS

ontzettend mooi dat er complete theorien worden geciteerd over het principe lift echter, hou even in gedachte dat het hier niet om meervoudige aerodynamica gaat maar om een GVSS. Waar het uiteindelijk op neer komt is dat je snelheid om kunt zetten in hoogte en hoogte in snelheid. dat regel je met je pitch, daal je te snel dan verhoog je je neusstand en ga je te langzaam dan laat je je neus wat zakken, uiteraard met de gestelde RPM en/of manifold settings.

hou je aan de settings in het boekje en blijf corrigeren dan moet je de GVSS met goed resultaat kunnen aflsuiten! Succes
 
Wat is nou eigenlijk je punt? Er worden hier ondertussen pagina's vol geschreven over dingen en het blijft heen en weer gaan. Als er geen goed inzicht is in welke actie wat veroorzaakt zal het heel moeilijk zijn om onder druk de juiste correctie uit te voeren.
 
Arjen, ik hou van je.;)
Dit doet me eigenlijk denken aan die reclame met die instabiele thorrekale wervel fractuur. Tja Nederland word steeds slimmer.:grijns:
 
Ik had een vraag over de instructies van de KLS op blz. 17 Hier staat dat als je na het loskomen hoger dan 200 voet de after take off check uitvoert. Je hebt dan een RPM van 2550 en 75 kts. Ze zeggen dat wanneer de snelheid te laag blijft de neusstand lager geplaatst moet worden en als de snelheid te hoog ligt dat je de neusstand hoger moet plaatsen. Waarom is dit? Ik raak namelijk in de war. Als het vliegtuig een hogere neusstand aanneemt gaat de snelhied teruglopen. Maar ik dacht ergens te hebben gelezen dat wanneer je snelheid zakt je neus omhoog gaat als neveneffect. Zou logisch zijn als deze in principe gewoon evenredig aan elkaar zijn. Maar wanneer je snelheid afneemt en je neus omhooggaat neemt je hoogte ook toe. Moet je dan weer pitch attitude corrigeren, of omdat je toch in een klim zit maakt het niet uit? Alvast bedankt voor de opheldering!
 
Tijdens mijn gvss bleef de snelheid bijna precies op 75 kts dus maak je hier geen zorgen om
Mischien dat iemand wel uitleg kan geven.
 
Even een handig iets: Eenmaal bij de instructie van het GVSS (op de KLS) wordt je verteld dat je de after take-off check niet meer hoeft uit te voeren. (dit betekent niet dat je hem niet hoeft te leren, je hebt altijd immers nog de theorietest!)
 
Weet ik wel, maar hij stelde even een vraag tussendoor over het GVSS van de KLS (post #225). Dus ik dacht, laat ik dat gelijk even de wereld uit helpen ;)
 
hee mensen, ik heb over 2 dagen mijn GVSS ( nouja, 1 dus!), en ik heb 1 klein vraagje:

Hoe kom je uit een klimmende/dalende bocht? Ik neem aan dat je bij de vluchten hem dan eerst weer met 0* (graden) helling zet, en hem daarna levelt op een bepaalde snelheid, en vervolgens de level-off procedure doet? Lijkt mij het meest waarschijnlijk, maar als ik fout zit, please zeg het me dan :)
(dit geld ook voor het off-levelen vanuit een dalende bocht!) ;)

Groetjes en alvast bedankt!

Guido
 
Bij de juiste hoogte wings level, en bij juiste koers uitdraaien. Dat werkt zich vanzelf wel uit, het kan alleen wel zo zijn dat je beide tegelijk moet doen. En dat zou volgens mij een goed teken zijn.
 
ahh ok bedankt Arjen, ik heb em! :)

Als laatste klein vraagjes ( gewoon om mijn vermoedens te bevestigen) heb ik:
-Maakt het uit in welke volgorde je de cross-checks doet?
- Wat is IAS ( Indicator of Air Speed?)
-Als je je toeren verhoogt, verhoog je toch ook je snelheid! ( volgens mij is dit een heeele domme vraag, maarja :p )

Groetjes,

Guido
 
ahh ok bedankt Arjen, ik heb em! :)

Als laatste klein vraagjes ( gewoon om mijn vermoedens te bevestigen) heb ik:
-Maakt het uit in welke volgorde je de cross-checks doet?
- Wat is IAS ( Indicator of Air Speed?)
-Als je je toeren verhoogt, verhoog je toch ook je snelheid! ( volgens mij is dit een heeele domme vraag, maarja :p )

Groetjes,

Guido

- De volgorde maakt bij sommige handelingen wel uit, maar na een tijdje heb je (thans, dat had ik) wel een eigen gemaakt die voor mij goed werkte. Iedere handeling vraagt om een andere crosscheck.
- Bijna, Indicated Air Speed, De snelheid die de metertjes dus aangeven
- ja, de snelheid zal uiteindelijk stijgen maar, de snelheid controleer je over het algemeen met de neusstand en je toerental. Zo zal je bij de daling gebruik moeten maken van het verminderen aantal RPM om te zakken terwijl je snelheid constant (85 of 80) blijft. Je snelheid is dus niet alleen het aantal RPM dat je gebruikt.

Zoeiets :blabla:
 
ahh ok bedankt Arjen, ik heb em! :)

Als laatste klein vraagjes ( gewoon om mijn vermoedens te bevestigen) heb ik:
-Maakt het uit in welke volgorde je de cross-checks doet?
- Wat is IAS ( Indicator of Air Speed?)
-Als je je toeren verhoogt, verhoog je toch ook je snelheid! ( volgens mij is dit een heeele domme vraag, maarja :p )

Groetjes,

Guido

Het maakt niet echt uit in welke volgorde je de crosschecks doet, als je ze maar allemaal in de gaten houdt, en weet dat de kunstmatige horizon vaak de belangrijkste is.

IAS = Indicated Airspeed

Als je je toeren verhoogd gaat idd je snelheid omhoog, als alle andere omstandigheden hetzelfde blijven natuurlijk. Als je een klimvlucht wil maken zal je de toeren omhoog moeten zetten, maar toch zal de snelheid afnemen door de neusstand.

Ik zou je overigens geen zorgen maken over de theorie, tijdens de briefings voor alle vluchten wordt het nog uitgebreid herhaald (zo vaak dat het begint te irriteren ;))
 
haha, ok bedankt voor de uitleg! :D

Ik ga nu op weg naar het hotel, op naar waarschijnlijk de 2 spannendste ( maar ook leuke) dagen van mijn leven :) ( tot nu toe :) ) :D

Groetjes,

Guido!
 
Ik heb dinsdag GVSS en ik vraag me af of er nu nog iets van een theorietoets is van tevoren. Of is dit niet meer? Ik weet dat de intaketest is vervallen, maar ik vroeg het me eigen gewoon af.

Wilco
 
Ik heb dinsdag GVSS en ik vraag me af of er nu nog iets van een theorietoets is van tevoren. Of is dit niet meer? Ik weet dat de intaketest is vervallen, maar ik vroeg het me eigen gewoon af.

Wilco

Nee, er is geen theorietest vantevoren. Maar voor het goed uitvoeren van de vluchten is het gewoon een must om de powersettings van buiten te kennen en alles goed te begrijpen wat er in het boekje staat. Want als je tijdens de vluchten nog na moet gaan denken omdat je niet meteen weet welke RPM je moet hebben voor een daalvlucht of iets dergelijks, dan verspil je erg kostbare tijd.

Iig succes alvast ;)
 
Goededag mensen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ik ben dankbaar voor alle tips en ervaringen die hier worden gedeeld.

Fly+ Gefeliciteerd! Ik kan je uiteraard/helaas niet helpen, maar wellicht anderen wel. Wat ik wel denk, ik heb het blauwe boekje namelijk al bestudeerd, is dat je rechts tegelijk voeten moet geven. In tegenstelling tot een linkerbocht, waarin je iets later voeten moet geven.

Mijn vraag aan jullie is: Krijg je bij de GVSS van de klu een kneeboard? Zo ja:
- Wat staat daarop en is het noodzakelijk die te gebruiken?
- Hoe is jullie ervaring i.v.m. het 'uit je hoofd' leren van je vluchtplannen? Het lijkt mij namelijk dat het dan heel goed mogelijk is grote fouten te maken..

BVD

Gegroet,
Flyman
 
Goededag mensen,

Ik lees al een tijdje mee op dit forum en ik ben dankbaar voor alle tips en ervaringen die hier worden gedeeld.

Fly+ Gefeliciteerd! Ik kan je uiteraard/helaas niet helpen, maar wellicht anderen wel. Wat ik wel denk, ik heb het blauwe boekje namelijk al bestudeerd, is dat je rechts tegelijk voeten moet geven. In tegenstelling tot een linkerbocht, waarin je iets later voeten moet geven.

Mijn vraag aan jullie is: Krijg je bij de GVSS van de klu een kneeboard? Zo ja:
- Wat staat daarop en is het noodzakelijk die te gebruiken?
- Hoe is jullie ervaring i.v.m. het 'uit je hoofd' leren van je vluchtplannen? Het lijkt mij namelijk dat het dan heel goed mogelijk is grote fouten te maken..

BVD

Gegroet,
Flyman

Het 'kneeboard' staat bovenop de cockpit.
Hierop staat:
- ADF's
- Tijdschema (Bv: 2 min: Klimvlucht 500 ft/min, level off bij 2000 ft.)
Ook staat er op wanneer je een vertraging bv moet doen en naar welke snelheid vertraagd moet worden.
Zorg dus dat je de handelingen en power settings goed uit je hoofd kent, want je hebt niet veel tijd om na te denken welke handelingen je moet doen.

Groeten van 4 gasten uit Portugal:D
 
Zo jij gaat er lekker rap doorheen Wilcoow! Succes in ieder geval in Portugal. Ik wacht nog op uitslag vmo2, mocht deze goed zijn dan 31 mei PVS.
 
Back
Top